Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 67179 keer)

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #340 Gepost op: 1-03-2025, 22:13:30 »
Aflevering 9:
+ Leuk dat ze eindigden waar ze begonnen en we iedereen weer hebben gezien
+ De vloer is lava opdracht is grappig, leuk en ook nog eens de cirkel rond makend met al die voorwerpen die slaan op de eerste 8 afleveringen
+ Die laatste opdracht in de regen (dat had wel wat) is ook prima om mee af te sluiten om de cirkel rond te maken

- De terugblik en de speech en de test duurde 18 a 20 minuten. VEEL te lang. Rik kan volgend jaar de troonrede gaan voorlezen. Daar kon prima een derde opdracht bij (zie hieronder)
- Ik miste een derde opdracht met wat meer actie. Zoals in 2022 toen ze gingen lasergamen in de supermarkt, een escape room gingen spelen en de juiste koerier moesten aanwijzen. Drie echt leuke opdrachten en een korte finale samenvatting/opbouw naar de cliffhanger. Dit was echt terug naar 2015/16 wat terugbliklengte betreft. Doe het of zoals in 2018 met een opdracht in de finale verwerkt of gewoon een stuk korter en dan twee langere opdrachten voor veel hogere bedragen.
- Die nadruk op laagste pot/beste mol. Die -5000 heeft de mol (Stijn) wel echt hard voor gewerkt in dat spel, maar alsnog het is zo onnodig. Een pot van 10.000 - 15.000 was ook prima geweest. Het hoeft niet...
« Laatst bewerkt op: 1-03-2025, 22:15:14 door MollenvangR »
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline Jordyep

• Forumlid
« Reactie #341 Gepost op: 1-03-2025, 22:18:30 »
Ik heb onlangs seizoen 13 nog een keer bekeken en het viel me op dat dat (wat mij betreft) het enige seizoen is waar aflevering 9 sterk is. Het magnum opus van het seizoen met de opdracht op de trein, gecombineerd met de finale test. Hopelijk gaan ze daar nog eens naar terug want het is nu standaard de saaiste aflevering.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #342 Gepost op: 1-03-2025, 22:21:04 »
Echt verschrikkelijk dat gelul over een historisch lage pot. Nogal logisch hè als kandidaten onbeperkt mogen bieden voor een vrijstellingen. Niet om aan te zien die scènes.

Ja, daar ben ik het wel mee eens.
Tuurlijk heeft de mol een groot aandeel als het gaat om (geen) geld verdienen. En als Stijn het is, heeft hij een knappe prestatie geleverd.
Maar de hoogte van de pot hangt volgens mij ook af van de opdrachten en hoe de groep samenwerkt. Of van wat extra geluk of pech. De groepspot kan om die reden wat hoger zijn, ondanks een uitstekende mol.
Dat zegt voor mij weinig.

Ik ben wel positief over het feit dat je met de laatste opdracht geld verdient  + een persoonlijke beloning (extra informatie)

Al met al vind ik de meeste opdrachten oké. Wel een beetje jammer dat je als kandidaat zo ver kunt komen met 'nepmollen'.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #343 Gepost op: 2-03-2025, 01:03:56 »
- De terugblik en de speech en de test duurde 18 a 20 minuten. VEEL te lang. Rik kan volgend jaar de troonrede gaan voorlezen. Daar kon prima een derde opdracht bij (zie hieronder)
Inderdaad. Zo voorspelbaar elke keer weer opnieuw. Het is al meer dan genoeg als we tijdens de finale test biechten van de finalisten te horen en te zien krijgen waardoor hun mol in het vizier is gekomen. Geeft niet alleen een samenvatting van mogelijke molacties, maar stelt ons als kijkers ook in staat om het al of niet eens te zijn met de conclusie dat die kandidaat daarmee de mol is. Het bevestigde in mijn geval ook het vermoeden dat Roos al vrij vroeg Stijn in het vizier kreeg door zijn vreemd gedrag bij de kluis opdracht.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #344 Gepost op: 2-03-2025, 01:25:50 »
De laagste pot ooit komt vooral op conto van de productie, jammer dat hier zoveel nadruk op wordt gelegd.
Ik vind dat Stijn hiermee tekort wordt gedaan. Iedereen klaagt over die 5000 euro. Ja dat was een hele grote klapper. Maar kom op, echt ELKE aflevering liep hij geld uit de pot te houden. Tot aan bedragjes van 50 euro aan toe zoals we zagen in deze laatste aflevering. Hij liep niet voor niets achteraan.... dan kon hij lekker onopvallend 'zíjn evenwicht verliezen'.

Dus ik vind al die kleine bedragen die meetellen voor de laagste pot ooit net zo belangrijk. De trits aan molacties is echt ongelofelijk hoog. Mag wat mij betreft met recht gezegd worden.
De Blondine is de Mol :)

Offline Milk

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
« Reactie #345 Gepost op: 2-03-2025, 02:00:14 »
Ik heb onlangs seizoen 13 nog een keer bekeken en het viel me op dat dat (wat mij betreft) het enige seizoen is waar aflevering 9 sterk is. Het magnum opus van het seizoen met de opdracht op de trein, gecombineerd met de finale test. Hopelijk gaan ze daar nog eens naar terug want het is nu standaard de saaiste aflevering.

Ik moest daar nu ineens aan denken vanavond, die was zo leuk. Met dat kleding kopen erbij en het voelde enorm Agatha Christie. Het was ook heel sfeervol.
No Milk today???

Offline Fedde

• Forumlid
« Reactie #346 Gepost op: 2-03-2025, 12:56:34 »
Aflevering 9:
+ Leuk dat ze eindigden waar ze begonnen en we iedereen weer hebben gezien
+ De vloer is lava opdracht is grappig, leuk en ook nog eens de cirkel rond makend met al die voorwerpen die slaan op de eerste 8 afleveringen
+ Die laatste opdracht in de regen (dat had wel wat) is ook prima om mee af te sluiten om de cirkel rond te maken

Dat vond ik ook. Ik meende ook al dat het boodschappenlijstje bestond uit 'bekende' dingen, maar nu jij het ook gezien hebt, bevestigt het mijn vermoeden.

- Ik miste een derde opdracht met wat meer actie. Zoals in 2022 toen ze gingen lasergamen in de supermarkt, een escape room gingen spelen en de juiste koerier moesten aanwijzen. Drie echt leuke opdrachten en een korte finale samenvatting/opbouw naar de cliffhanger. Dit was echt terug naar 2015/16 wat terugbliklengte betreft. Doe het of zoals in 2018 met een opdracht in de finale verwerkt of gewoon een stuk korter en dan twee langere opdrachten voor veel hogere bedragen.
- Die nadruk op laagste pot/beste mol. Die -5000 heeft de mol (Stijn) wel echt hard voor gewerkt in dat spel, maar alsnog het is zo onnodig. Een pot van 10.000 - 15.000 was ook prima geweest. Het hoeft niet...

Ik miste ook een derde opdracht. Even kwam er een shot met jetski's in beeld. Ik dacht: 'Dat zou een mooie afsluitende opdracht zijn'. Helaas het mocht niet zo zijn. De tijd werd erg langdradig opgevuld met terugblikken e.d.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #347 Gepost op: 2-03-2025, 13:03:25 »
Ik lees het wel vaker, maar waarom vinden sommige van jullie vervelend dat Rik die dingen allemaal noemt bij de finalisten? Ik vind juist super fijn, omdat als je fout zit juist uit deze verhaaltjes vaak bij de juiste mol terecht komt als kijker. Dus please laat deze erin zitten net zoals de terugblik , dit hoort er gewoon echt bij vind ik!!  :D Ook al wist ik dat Roos, Stijn al heel lang door had, soms is dat niet altijd duidelijk voor mij hoe lang de winnaar op de mol zit. En ze doen dit waarschijnlijk ook vooral voor de andere kijkers dan de de molloten denk ik, dus dit gaat er echt niet zomaar uit, want ik weet dat veel gewone kijkers, veel niet door hebben. Ook is voor molloten veel dingen logisch als je goed kijkt.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2025, 13:12:17 door Mol1991 »

Offline Fedde

• Forumlid
« Reactie #348 Gepost op: 2-03-2025, 13:11:25 »
Ik lees het wel vaker, maar waarom vinden sommige van jullie vervelend dat Rik die dingen allemaal noemt bij de finalisten? Ik vind juist super fijn, omdat als je fout zit juist uit deze verhaaltjes vaak bij de juiste mol terecht komt als kijker. Dus please laat deze erin zitten net zoals de terugblik , dit hoort er gewoon echt bij vind ik!!  :D

Ik vind de verhaaltjes die Rik verteld tegenover de drie finalisten op het dak niet vervelend. Ze horen op een bepaalde manier gewoon bij het einde van het seizoen. Maar daarvoor werd er ook nog teruggeblikt door de kandidaten die elk een opdracht noemden en waar we fragmenten van te zien kregen. Dat hoeft niet zo nodig, tenminste, niet van mij

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #349 Gepost op: 2-03-2025, 13:17:44 »
Ik vind de verhaaltjes die Rik verteld tegenover de drie finalisten op het dak niet vervelend. Ze horen op een bepaalde manier gewoon bij het einde van het seizoen. Maar daarvoor werd er ook nog teruggeblikt door de kandidaten die elk een opdracht noemden en waar we fragmenten van te zien kregen. Dat hoeft niet zo nodig, tenminste, niet van mij
Oké. :) Ik vind die dingen juist wel belangrijk niet alleen voor mij, maar ook voor de reguliere kijkers, die wel fan zijn, maar geen molloten. Ik weet zelf dat de meeste molloten veel meer door hebben, ook hoe lang sommige kandidaten of de winnaar op de mol zit en wat een reguliere kijker niet door heeft. Ik wist sinds twee weken niet eens hoe lang Roos, Stijn al als mol zag ik dacht die spreid gewoon veel. Ik kwam toevallig achter op Facebook waarschijnlijk sinds de servetten. Als ik dit niet zag kwam ik dit pas te weten bij de terugblikjes dus voor mij voegt het echt iets belangrijks toe aan zo’n aflevering.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #350 Gepost op: 2-03-2025, 13:23:28 »
Zo'n uitgebreide terugblik voelt voor mij aan alsof ze mij als kijker niet serieus nemen. Alsof ik als kijker niet kan onthouden wat voor opdrachten er zijn geweest. Als je dat echt niet kan dan moet je maar terugkijken denk ik dan. Zo'n extreem lange terugblik is gewoon opvulling en in die tijd had ik liever een derde opdracht gezien. Daarbij komen de opdrachten volgende week ook nog een keer terug bij het bespreken van de molacties dus dat maakt deze terugblik voor mijn gevoel helemaal onnodig.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #351 Gepost op: 2-03-2025, 13:29:30 »
Veel reguliere kijkers kijken de aflevering, maar 1x.
Ik heb zelf aflevering 1 t/m 6 2x gezien en ken de opdrachten echt wel. Maar toch mis je bepaalde dingen wel en best wel wat mensen denk ik hebben totaal geen behoefte om terug te kijken en hebben er geen tijd voor. Ik kijk ook steeds minder terug dan vroeger.
Had de terugblik korter gekund ben ik wel mee eens.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #352 Gepost op: 2-03-2025, 13:36:44 »
Ik kijk zelf ook maar 1 keer en kan het prima onthouden. Daarbij is.het als reguliere kijker volgens mij niet eens nodig om elke opdracht precies te onthouden, als je grofweg maar de lijn onthoud met wie verdacht is. Kijkers die een verdachte hebben, hebben daar neem ik aan ook een reden voor dus dat wil zeggen dat ze in ieder geval dingen hebben onthouden.

Zet dan zo'n terugblik op de site ofzo, zet onderin beeld van wil je een terugblik: ga naar de site. Dan vermoei je de kijkers die er geen behoefte aan hebben er niet mee en de mensen die er wel behoefte aan hebben hoeven geen hele afleveringen terug te kijken. Iedereen blij.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #353 Gepost op: 2-03-2025, 13:50:03 »
Nou dan kunnen de makers een keer een poll voor dit maken.  ;)
Kijken wat het resultaat is en hou in je achterhoofd dat de helft van de kijkers of zelfs meer dan de helft kinderen zijn.
Dit is natuurlijk niet serieus bedoelt  ;D

Maar dit is ook een idee op de site of kort het gewoon in.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #354 Gepost op: 2-03-2025, 15:05:23 »
Ik denk dat de terugblik ook helpt voor kijkers die niet elke aflevering kijken.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #355 Gepost op: 2-03-2025, 15:14:27 »
Ik denk dat de terugblik ook helpt voor kijkers die niet elke aflevering kijken.
Niet iedereen zit stipt om half 9 op zaterdagavond widm te kijken. Heb dit ook soms, Ik kijk dan de aflevering  terug, maar idd niet iedereen doet dit.
Of maar met een halve oog kijken, dat ze tussendoor nog dingen doen.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2025, 15:16:05 door Mol1991 »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #356 Gepost op: 2-03-2025, 15:22:25 »
Ik heb geen tv dus kijk nooit rechtstreeks. Eigenlijk wel ideaal, je kan het beeld altijd op stop zetten of even terugspoelen. Vroeger 'moest' ik altijd vlak na uitzending op de molbeurs zijn om te handelen maar nu is er toch geen haast meer bij, dus terugkijken rules ;D. Goed gedaan weer dit jaar, is mijn evaluatie van NPOstart (buiten de misser van Nietdemol om natuurlijk)
De Blondine is de Mol :)

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #357 Gepost op: 2-03-2025, 15:36:17 »
Hier heeft nog nooit een mega-flatscreen gestaan, dus ik kijk op een... 'tunneltelevisie'.  ;)
Ik probeer zoveel mogelijk rechtstreeks te kijken, maar schakel vaak wat later in (lang leve de mogelijkheid om toch nog een aflevering vanaf het begin te zien of dat je even kunt pauzeren). Ik vind het wel leuk om zoveel mogelijk 'bij' te blijven, voor zover het lukt. Ik blijf er niet voor thuis. Soms kijk ik stukjes opnieuw. Bv om naar gezichtsuitdrukkingen te vinden, maar dat is het dan wel.

Wat ik deze aflevering miste, was de terugblik op de kookopdracht. Of was ik te laat met inschakelen?  ;D

Wat betreft de terugblik, ik snap de reden, maar aflevering 9 wordt dan wat langdradiger. Wel verfrissend om de ontknoping te doen met de andere kandidaten erbij.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #358 Gepost op: 2-03-2025, 22:11:58 »
We hebben nu het hele seizoen gezien
Huh heb jij aflevering 10 gezien? Nou ik niet hoor.  ;)

Ik heb van aflevering 9 nooit zulke hoge verwachtingen. Dat er wordt teruggeblikt vind ik niet zo heel erg. Nee het is mijn favoriete tv, maar tja. Er is tenminste geen potgeld over de balk gesmeten......

En alles wat we hebben gezien over de molkeuze vond ik ook best wel weer wat toevoegen hoor. Qua puzzelmateriaal en speculatiemateriaal zeg maar. Dus dat vond ik ook wel weer sterk, en hoe het was gedaan met die boomhutjes vond ik ook wel mooi.

Ik miste wel een eindopdracht met wat meer spektakel of grandeur. Ik dacht eerst dat ze iets op die boot gingen doen, dat had nog wel leuk kunnen worden. In elk geval wat spectaculairder dan alumini... euh, papieren hoedjes opvissen in de stromende regen. Voor een laatste opdracht was het echt te kneuterig. Maar wel goed dat info over de mol verbonden is aan plusgeld. Ook verfrissend.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #359 Gepost op: 8-03-2025, 21:42:41 »
Na een goed begin van het seizoen, vond ik hem toch als een nachtkaars uitgaan.
Het was te makkelijk voor de meesten hier om de mol te vinden, mede door de bekende WIDM redactie-edit voor Stijn. (Uit de wind houden, onderbelichten, terwijl andere kandidaten actief verdacht gemaakt worden). Dan was er de keuze om molbriefings in de uitzending te gooien, wat verkeerd heeft uitgepakt m.i. Niet alleen was Stijn erg herkenbaar doordat zijn persoonlijke woordkeus erin naar voren kwam ('Absoluut!'). Maar iemand op het internet kon ook gewoon de stem van Stijn distilleren middels een aantal computergestuurde stappen. In de einduitzending proberen Rik en Stijn dit te pareren door te stellen dat de stem volledig AI was, maar ik geloof daar persoonlijk niets van. Één keer beluisteren was genoeg om de karakteristieke manier van praten van Stijn erin te horen. Misschien toeval, maar ik geloof het niet.

Mooie locaties en plaatsjes, maar sommige opdrachten vielen letterlijk in het water, wat jammer was. Meest memorabele opdracht was voor mij die in het spookhuis, met de Shining poppen (I see yooouuu) die er rondliepen. Sommige echte smaakmakers verlieten ook al relatief vroeg het spel (Ray, Bridget etc). Rik vertelde Stijn ook wel heel gedetailleerd voor elke opdracht wat hij moest doen, wat voor mij dan toch een beetje afdoet van zijn molstatus, want assertieve en creatieve mollen komen met improvisatie.

Maar overall, goed gedaan door mol Stijn, want hij acteerde prima en hield de verdenkingen van zich af. Maar voor ons Molloten was het te makkelijk om hem te ontmaskeren en ik heb ook geen echt spectaculaire molacties kunnen ontdekken. Al zal het neerleggen van een brief tijdens de massages voor Stijn zelf heel erg spannend zijn geweest. Stijn doet alsof het een heel risicovolle molactie was om geld door een toilet te spoelen in het I See You spookhuis, maar ik denk dat dat wel meeviel, aangezien de andere kandidaten over andere verdiepingen verspreid waren. En Roos de winnaar; die heeft enorm lopen nepmollen en heeft zichzelf in de voet geschoten met het gigantische veilingbedrag, dus boontje-loontje.

« Laatst bewerkt op: 8-03-2025, 21:45:22 door Nat007 »