Auteur Topic: [Kandidaat] Roos Moggré  (gelezen 88261 keer)

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Roos Moggré
« Reactie #100 Gepost op: 27-01-2025, 12:16:37 »
De titels met 'De juiste manier van' wijzen op een spoedcursus die de mol krijgt. Het aanblijvende rare gedrag van Roos sluit steeds weer aan bij de titels. Bijvoorbeeld na de test zit ze met haar handen eerbiedig op boeddhistische wijze. Ook haar hele vriendelijk binnenkomst en vertrek bij de leugendetector getuigde van een bepaalde opvoeding gerelateerd aan de juiste manier van praten, bijvoorbeeld 'wees hoffelijk en zeer beleefd in de omgang, maar laat het achterste van je tong niet zien'.
Oké, de titel van aflevering 4 "de juiste manier van praten" kun je prima verklaren door de manier waarop ze de ondervragers door haar manier van antwoord geven geen info gaven in de leugendetector test.
De titel van aflevering 3 "de juiste manier van zien" kun je ook verklaren omdat Roos bij de stemming wie de waarheid spreekt Ray aanwees (mogelijk wetende dat zij hiermee niet de meerderheid zou halen).
De titel van aflevering 1 "een rein geweten' kun je verklaren omdat er toen nog geen mol was.
De titel van aflevering 2 "het juiste motief" konden we heel goed verklaren voor Ray, omdat deze cruciale informatie achterhield maar hiervoor wel een motief had. Als je kan laten zien dat Roos deze aflevering ook iets deed waardoor die titel op haar kan slaan, dan heb je zeker een punt. En er komen nog meer afleveringen...
Om de een of andere reden geloof ik niet in Roos als mol, maar ik heb me wel vaker vergist, zie avatar!

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #101 Gepost op: 27-01-2025, 13:01:56 »
Ik vermoed dat de afleveringstitels verwijzen naar het Boeddhistische 8-voudige pad naar verlichting.  ::vergroot::

Afl. 1. Een rein geweten
Afl. 2. Het juiste motief.
Afl. 3. De juiste manier van zien.
Afl. 4. ...

Als traditioneel de afleveringstitels weer verwijzen naar het gedrag van mol, dan is dit misschien de uitgestippelde route voor de mol, om uiteindelijk naar verlichting te komen. Zou de mol elke aflevering iets laten zien dat past bij 1 van de elementen?

Het juiste motief: Roos vestopt een servet met het motief van een "kandidaat" die een ander geen joker gunt.

Tot nu toe past het allemaal nog keurig met Roos...

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 27-01-2025, 16:30:36 »
De titel van aflevering 2 "het juiste motief" konden we heel goed verklaren voor Ray, omdat deze cruciale informatie achterhield maar hiervoor wel een motief had. Als je kan laten zien dat Roos deze aflevering ook iets deed waardoor die titel op haar kan slaan, dan heb je zeker een punt. En er komen nog meer afleveringen...
Om de een of andere reden geloof ik niet in Roos als mol, maar ik heb me wel vaker vergist, zie avatar!

Rik haalde het juiste motief hebben ook aan in de briefing toch? In elk geval drukt Roos de servetten achterover met het motief als kandidaat voordeel te hebben op andere kandidaten. Terwijl als zij de mol is er geld uit de pot werd gehouden.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #103 Gepost op: 27-01-2025, 16:41:16 »
Ah, Niet de Mol, nog nooit gezien (als dat tenminste een tv-programma is, ken het totaal niet). Net als Moltalk, ook nog nooit gezien. Ik kijk alleen de aflevering. En daarin zegt Ray in een biecht uitdrukkelijk dat Roos, voor die opdracht al, “op zijn shortlist stond”. Daaruit leid ik af dat hij Roos dus al eerder verdacht en dat hij na de leugendetectortest dat nog meer deed. Als je vragen in de test op Roos invult (al zijn het er maar een stuk of vijf) en zij is de Mol, dan ga je er niet uit in dit stadium van het spel met nog 8 deelnemers aanwezig. Met hier en daar wat ‘overlappingen’ kom je dan aan een zevental ‘juiste’ antwoorden. Van die zes andere kandidaten in het spel is er wellicht iemand die slechter scoort en dan ga je geen rood scherm krijgen. Nu Ray eruit ligt, lijkt het me eerder dat alle antwoorden die hij op Roos heeft ingevuld in zijn ‘spreiding’ fout waren, tenzij hij echt heel weinig gespreid heeft en totaal fout zat.
Ik neem aan dat Niet de mol iets is dat recent is opgenomen, dus ettelijke maanden na de reis? Dan vertellen kandidaten misschien toch ook de dingen net iets anders dan wat hun gedachten waren tijdens de reis. In ‘Café De Mol’, de Vlaamse versie van het napraatprogramma van De Mol merk je dat vaak.

Je gaat uit van een perfecte kandidaat met perfecte biechten en doet alsof zeker zou zijn dat hij all in op Roos zou zijn gegaan. Maar hij zat eerst vol op Gabriel, noemde ook Bridget vanwege het draakje en Maaike en Sophie. We weten niet hoeveel hij van kandidaten wist. Anderen hadden een joker. Roos ging op een andere rij zitten en we weten niet hoe dat gerekend is. En hij benoemde de ruis die om Roos hing maar dat dit ook kandidatengedrag kan zijn.

Juist in deze fase van het spel met zoveel deelnemers en nog weinig kennis, kan van alles mis gaan. En ik denk niet dat de nieuwe regisseur zo makkelijk laat afstrepen op basis van wie eruit gaan.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 27-01-2025, 16:48:56 »
Het lijkt er een beetje op dat Ray steeds zat op de boef van de week, de eerste de beste van de mensen die hij in de gaten kon houden die iets verdachts deed. Best logisch ook, voor iemand die deelneemt zonder de spelregels en mogelijke tactieken te kennen.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 27-01-2025, 16:51:20 »
Wat ‘passen’ de afleveringtitels goed bij Roos (tot nog toe). Het is bijna te mooi om waar te zijn. (En dan is het dikwijls ook niet waar.  ;) )

Maar als Roosje straks wel door de kandidaten als Mol blijkt te zijn gekozen op basis waarvan dan ook (gaan we hopelijk iets van zien op het einde), dan is het een Mol die veel ‘ongeschreven wetten’ van dit spel, waarin de mollotengemeenschap in de loop der tijden een groot (empirisch) vertrouwen heeft gehad, aan haar laars lapt. Door haar manier van spelen, haar opvallende acties en woorden, haar toch niet te verwaarlozen positieve bijdrage aan de groepspot, haar ‘kandidatengedrag’. Als zij het is, gaan er hier en elders in mollotenland veel de psychiatrie induiken, want dan hebben de zelfbenoemde speurders echt geen enkel houvast meer in hun (toekomstige) zoektocht naar de verrader. Alles valt in duigen, de ‘wetteloosheid’ heerst, een revolutie heeft plaatsgehad, er zijn geen ‘zekerheden’ meer, het is anarchie en alle molloten worden ‘knettergek’ (voor zover ze dat al niet waren)! ::rofl::

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 27-01-2025, 16:54:21 »
We weten niet eens of de afleveringstitels verwijzen naar de mol, of dat het gewoon een thema is waar ze de opdrachten aan ophangen.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 27-01-2025, 17:00:55 »
Je gaat uit van een perfecte kandidaat met perfecte biechten en doet alsof zeker zou zijn dat hij all in op Roos zou zijn gegaan.
Dat laatste beweer ik juist niet. Ik “doe niet alsof” hij all-in op Roos is gegaan, zoiets heb ik nooit gezegd. Ik zeg alleen: als hij een aantal vragen op Roos heeft ingevuld (en Roos is de mol), dan had hij genoeg juiste antwoorden kunnen hebben om er niet uit te liggen. Daarvoor hoeft hij niet eens all-in te gaan, verre van zelfs.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 27-01-2025, 17:04:59 »
We weten niet eens of de afleveringstitels verwijzen naar de mol, of dat het gewoon een thema is waar ze de opdrachten aan ophangen.
Dat is juist. Ik denk dat het enkel bijdraagt tot het vertellen van een goed verhaal. Maar het is eigen aan de molloten om achter die titels van alles te gaan zoeken dat verwijst naar de Mol zelf.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 27-01-2025, 17:08:48 »
Dat laatste beweer ik juist niet. Ik “doe niet alsof” hij all-in op Roos is gegaan, zoiets heb ik nooit gezegd. Ik zeg alleen: als hij een aantal vragen op Roos heeft ingevuld (en Roos is de mol), dan had hij genoeg juiste antwoorden kunnen hebben om er niet uit te liggen. Daarvoor hoeft hij niet eens all-in te gaan, verre van zelfs.

Alles kan. Hij kan er net zo makkelijk uitgevlogen zijn ondanks enkele antwoorden op Roos.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 27-01-2025, 17:34:04 »
Alles kan. Hij kan er net zo makkelijk uitgevlogen zijn ondanks enkele antwoorden op Roos.
Alles kan, dat heb ik in het verleden (vooral bij De Mol dan) al vaak gemerkt. Bvb: in De Mol seizoen Griekenland 2020. Aflevering 2: de afvaller beweert in zijn verdenking stellig: “Voor mij zat de mol bij de taart.” Achteraf bleek dat inderdaad zo te zijn! Waarom vliegt hij er dan uit? Iets vergelijkbaars in seizoen Vietnam: de afvaller in afl.2 uit in de verdenkingen “Bij die boot (waar twee mensen inzaten, onder wie de mol) was iets heel raars aan de hand.” Toch neemt zo iemand blijkbaar die verdenking niet mee bij het invullen van de test en gaat eruit.

Het zijn de ‘imponderabilia’ van dit spelletje.  :)

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 27-01-2025, 17:53:19 »
Dat is juist. Ik denk dat het enkel bijdraagt tot het vertellen van een goed verhaal. Maar het is eigen aan de molloten om achter die titels van alles te gaan zoeken dat verwijst naar de Mol zelf.

Nou.. het zoeken in de afleveringstitels is nu ook weer niet zomaar uit de lucht gegrepen hè. We hebben bij WIDM een jarenlange traditie van afleveringstitels die naar de mol verwijzen.
Uiteraard kan het deze keer ook prima eens om een stijlelement gaan.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 27-01-2025, 18:00:45 »
Het is ook niet uit de lucht gegrepen omdat er een duidelijke connectie is met het gastland.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 27-01-2025, 18:39:32 »
Nou.. het zoeken in de afleveringstitels is nu ook weer niet zomaar uit de lucht gegrepen hè. We hebben bij WIDM een jarenlange traditie van afleveringstitels die naar de mol verwijzen.
Uiteraard kan het deze keer ook prima eens om een stijlelement gaan.
Dat is inderdaad een ‘cultuurverschil’ met wat wij in Vlaanderen gewend zijn. Bij De Mol werkt men niet met afleveringstitels en titels voor opdrachten, dat is typisch iets van WIDM. Wij moeten in Vlaanderen (op fora e.d.) de opdrachttitels zelf verzinnen als we niet sèc naar “opdracht 2 van afl. 5” willen verwijzen.  :)

Wat je wel hebt, de laatste jaren, zijn bepaalde quotes of dingen zoals de “bordjes” (schoteltjes) in Griekenland bvb. Ook daar zochten de molloten naar verwijzingen of hints naar de Mol. Maar helaas! Het was pure inkleding van het verhaal, thematiek van het land, dingen die verwezen naar bepaalde opdrachten, sfeerschepping en dergelijke. Het hintte nooit naar de Mol.

Maar ja, Nederlanders zijn geen Vlamingen. Gelukkig maar! ;)

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 27-01-2025, 18:41:29 »
Inderdaad, dan hadden jullie ook FEBO-kwaliteit friet gehad.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 27-01-2025, 18:48:59 »
Inderdaad, dan hadden jullie ook FEBO-kwaliteit friet gehad.
Is het een gat in mijn cultuur als ik geen idee heb wat FEBO is? Dus ik heb ook geen idee in welke zin ik jouw bericht moet interpreteren.  :)

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 27-01-2025, 18:50:06 »
Is het een gat in mijn cultuur als ik geen idee heb wat FEBO is? Dus ik heb ook geen idee in welke zin ik jouw bericht moet interpreteren.  :)

Haha, laten we zeggen dat ik een goede reden blijf hebben om ervoor over de landsgrens te gaan  ::rofl:: Gelukkig is dat maar een kort stukje!

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #117 Gepost op: 27-01-2025, 19:18:38 »
Haha, laten we zeggen dat ik een goede reden blijf hebben om ervoor over de landsgrens te gaan  ::rofl:: Gelukkig is dat maar een kort stukje!
Ik heb het intussen opgezocht in Google. FEBO is dus een soort van fastfoodketen of iets in die branche.
Dus ik heb vandaag geleerd: als ik ooit in Nederland ben, geen frieten gaan eten bij FEBO!  :)

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #118 Gepost op: 27-01-2025, 19:49:39 »
Boven de rivieren kun je sowieso toch geen frieten kopen, daar heet het patat.    ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 27-01-2025, 19:53:48 »
Boven de rivieren kun je sowieso toch geen frieten kopen, daar heet het patat.    ;D

En terecht, ze verdienen de titel friet helemaal niet.