Auteur Topic: [Kandidaat] Nora Akachar  (gelezen 46514 keer)

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Kandidaat] Nora Akachar
« Reactie #200 Gepost op: 2-02-2025, 19:12:01 »
En dat is nou precies de kern van mijn betoog: als je weet dat je religieuze overtuiging kan conflicteren met sommige opdrachten, doe dan gewoon niet mee!
Het is verdorie geen gloednieuw programma waarvan je nog niet precies weet wat het inhoudt. Er is nota bene een kwart eeuw aan voorgaande seizoenen
waardoor je heel goed weet wat je te wachten staat.

Ook mee eens. Dat Nora zo raar middenin die aflevering gewoon afhaakt is één ding. Maar dat er verder geen woord meer aan vuilgemaakt wordt door de makers, werkt inderdaad speculatie in de hand. Hopelijk had dit niets met religieuze regelgeving te maken want dan is het hek van de dam inderdaad straks (Shabbat rustdag, alcohol uit den boze, buikdansen passé, drag queens vermijden, noem maar op).

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #201 Gepost op: 2-02-2025, 19:15:09 »
Ik doe helemaal geen aannames. Ik stel jou een vraag. Er wordt mij iets te makkelijk gewapperd met 'respecteren van keuzes', terwijl het een vrij fundamentele kwestie - en potentiële bom onder het programma is.

Als je geen aannames doet, zou je me dan alsjeblieft willen vertellen hoe je erbij komt dat Nora mannen geen hand zou willen geven, niet op zondag of vrijdag zou willen spelen en geen dragshows zou willen bijwonen? Waarom zou ik ingaan op hypothetische kwesties waarvoor op dit moment geen enkele aanwijzing te vinden is, behalve in jouw hoofd omdat ze toevallig Marokkaanse is?

Offline Michmol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #202 Gepost op: 2-02-2025, 19:18:34 »
Als je geen aannames doet, zou je me dan alsjeblieft willen vertellen hoe je erbij komt dat Nora mannen geen hand zou willen geven, niet op zondag of vrijdag zou willen spelen en geen dragshows zou willen bijwonen? Waarom zou ik ingaan op hypothetische kwesties waarvoor op dit moment geen enkele aanwijzing te vinden is, behalve in jouw hoofd omdat ze toevallig Marokkaanse is?

Wat heeft Marokkaans hier nu weer mee te maken? En het lijkt misschien een slimme truc om die hele discussie op (of in) mijn hoofd te projecteren, maar je laat je in feite lelijk kennen. Ik ga met jou hierover niet verder in discussie.
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #203 Gepost op: 2-02-2025, 19:21:20 »
Misschien een apart topic voor deze discussie maken, want het heeft weinig met Nora van doen. Ik zie namelijk de alcohol veelvuldig voorbijkomen en ze heeft ook geen moeite met bijvoorbeeld Stijn vanwege zijn sexuele geaardheid.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #204 Gepost op: 2-02-2025, 19:26:59 »
Wat heeft Marokkaans hier nu weer mee te maken? En het lijkt misschien een slimme truc om die hele discussie op (of in) mijn hoofd te projecteren, maar je laat je in feite lelijk kennen. Ik ga met jou hierover niet verder in discussie.

Haha, wat? Jij begint de discussie met mij, haalt er allerlei religieuze toestanden bij en ik moèt antwoorden. Je verwijst me naar een andere post met hypotethische voorbeelden, dat waren deze:

Religieuze blokkades zijn nu eenmaal in steen gehouwen en ononderhandelbaar, en daar voel ik me ongemakkelijk bij. Geen alcohol willen drinken is tot daaraantoe (al heeft met name de Vlaamse Mol er een handje van om soms juist een drinkopdracht te verzinnen), maar de productie begeeft zich wel op glad ijs. Waar ligt de grens? Geen opdrachten uitvoeren op zondag of de Sjabbat? Geen hand geven aan mannen ('Gip Kâh-rel dê haant')? Geen dragshows meer à la De Mol in Spanje?

In weet niet wat ìk in godsnaam voor lelijks heb gedaan of gezegd, ik moet hier eerlijk gezegd een beetje om lachen omdat het té vreemd is.

Wat ik zag, vlak voor Nora afhaakte, was dat zij en Bridget de verkeerde arm omhoog hadden. De danseres wees hen daarop, Bridget paste zich aan en Nora leek een grote error te hebben en zei vervolgens mee te willen stoppen. Als ik me baseer op de informatie de we gekregen hebben, denk ik dat ze het te moeilijk vond en zich niet op haar gemak voelde naast twee dames die het redelijk goed afging.

Ik zie niet in wat religieus gezeik ertoe had gedaan als Bridget of Maaike het hadden opgegeven, dan was dit onderwerp überhaupt niet aan de orde gekomen. Ik nodig jou uit om eens na te denken over waarom je dit te berde brengt.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2025, 13:44:50 door D*N, Reden: Verwijzing naar scheldwoord weggehaald »

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #205 Gepost op: 2-02-2025, 19:28:06 »
Misschien een apart topic voor deze discussie maken, want het heeft weinig met Nora van doen. Ik zie namelijk de alcohol veelvuldig voorbijkomen en ze heeft ook geen moeite met bijvoorbeeld Stijn vanwege zijn sexuele geaardheid.

Het heeft alles met Nora van doen, omdat dit hele discours - zoals ik vanmiddag al uiteenzette - een logisch gevolg is van de rare tournure die Nora maakte en de nog raardere negering daarvan door de montage/de productie. Nora drinkt trouwens geen alcohol (wat inderdaad niet verplicht is), en die opmerking over Stijn begrijp ik evenmin. Omdat ze hem niet van een flat heeft gegooid kan er geen religieuze reden zijn voor het afhaken bij de dansopdracht? Over aannames gesproken...

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #206 Gepost op: 2-02-2025, 19:28:36 »
Kan iemand mij uitleggen wat deze dansjes met religie te maken hebben?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #207 Gepost op: 2-02-2025, 19:33:05 »
Het heeft alles met Nora van doen, omdat dit hele discours - zoals ik vanmiddag al uiteenzette - een logisch gevolg is van de rare tournure die Nora maakte en de nog raardere negering daarvan door de montage/de productie. Nora drinkt trouwens geen alcohol (wat inderdaad niet verplicht is), en die opmerking over Stijn begrijp ik evenmin. Omdat ze hem niet van een flat heeft gegooid kan er geen religieuze reden zijn voor het afhaken bij de dansopdracht? Over aannames gesproken...

Er is op dit moment geen aanleiding om haar keuze te linken aan religie, dat is op dit moment enkel projectie. Als je geen antwoorden wil moet je mensen ook niet vragen om een discussie. Het enige wat ik zei was dat het me niet uitmaakte wat haar reden was en toen vond jij dat ik me maar even moest verantwoorden.

Je hebt zelf een probleem gecreëerd en doet nu huiie-huilie omdat ik het met je oneens ben.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #208 Gepost op: 2-02-2025, 19:35:19 »
Omdat ze hem niet van een flat heeft gegooid

Is dat een spoiler voor aflevering 7?     :P

(Harde grap om de spanning even te breken.)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #209 Gepost op: 2-02-2025, 19:37:31 »
 ::rofl::

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #210 Gepost op: 2-02-2025, 19:43:59 »
Snap uit de clip van de aflevering zelf dat Nora zei dat ze 'het toch niet kon' en dus afhaakte. Dit zei ze pal nadat de instructrice zei dat ze haar linkerhand moest gebruiken, en Nora stug met haar rechterhand bleef doorgaan. Misschien heeft ze gewoon weinig doorzettingsvermogen met dit soort opdrachten of voelde ze zich ongemakkelijk met haar lichaam of had een chaggie dag gewoon. Maar wat het wat apart maakte is dat Nora nergens te zien was bij het optreden. Ok, ze ging zelf dat podium dus niet op (en ze is duidelijk niet de mol). Maar waar hadden ze haar verstopt tijdens dat optreden? Als enige niet erbij zijn? Dat maakt dat je begint te zoeken naar mogelijke verklaringen.

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #211 Gepost op: 2-02-2025, 19:48:48 »
Snap uit de clip van de aflevering zelf dat Nora zei dat ze 'het toch niet kon' en dus afhaakte. Dit zei ze pal nadat de instructrice zei dat ze haar linkerhand moest gebruiken, en Nora stug met haar rechterhand bleef doorgaan. Misschien heeft ze gewoon weinig doorzettingsvermogen met dit soort opdrachten of voelde ze zich ongemakkelijk met haar lichaam of had een chaggie dag gewoon. Maar wat het wat apart maakte is dat Nora nergens te zien was bij het optreden. Ok, ze ging zelf dat podium dus niet op (en ze is duidelijk niet de mol). Maar waar hadden ze haar verstopt tijdens dat optreden? Als enige niet erbij zijn? Dat maakt dat je begint te zoeken naar mogelijke verklaringen.

Juist, daar zit de crux. Vooral omdat het weigeren om een opdracht te doen in die 25 jaar nog steeds tamelijk zeldzaam is. Daarom probeerde ik de discussie wat breder te trekken - misschien niet het juiste topic hiervoor, maar anderzijds wil ik de kwestie niet zwaarder maken dan hij is door het openen van een aparte discussie waarin de stellingen al bij voorbaat betrokken zijn. En het is niet zo dat er in het geval van Nora geen enkele aanleiding is voor de suggestie dat hier een religieuze component meespeelt - wat weer iets anders is dan dat aan te nemen, zoals mensen doen die over haar geboorteland beginnen.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #212 Gepost op: 2-02-2025, 19:51:45 »
Ik vraag me ook af hoe Nora de test heeft moeten invullen nadat ze vrijwel een hele opdracht gemist heeft?
Heeft ze alle informatie van Roos? Zo ja, waarom helpt Roos een concurrent? Roos speelt het spel steeds hard,
dus had ze nu redelijk eenvoudig iemand uit het spel kunnen spelen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #213 Gepost op: 2-02-2025, 19:55:23 »
Ik vind het nogal wat om zo'n discussie te laten escaleren tot fundamentalisten die mensen geen hand willen geven en tegen de LGBTQ+ community zijn etc, alleen omdat het in dit geval Nora betrof die uit een opdracht stapte. Ik zie daar geen enkele aanwijzing voor en vind deze hypothetische discussie binnen deze context een beetje onsmakelijk.

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #214 Gepost op: 2-02-2025, 20:07:53 »
en ze heeft ook geen moeite met bijvoorbeeld Stijn vanwege zijn sexuele geaardheid.
Sterker nog, Nora heeft vorig jaar een tv-programma gemaakt waarin ze queer moslims interviewt en bespreekt hoe lastig het voor hun is om uit de kast te komen omdat ze vaak niet geaccepteerd in hun eigen omgeving https://www.linda.nl/lifestyle/cultuur-media/nora-akachar-taboe-nieuw-programma-moslims-queer/. Dit heeft haar ook nogal wat negatieve reacties opgeleverd. Ik heb veel bewondering voor haar om hoe ze zo'n taboe-onderwerp behandelt. Jammer dat er dan nu van alles wordt bijgehaald over dit onderwerp.

Waar Nora misschien ongemakkelijk werd van de dansopdracht, word ik inmiddels ongemakkelijk van deze hele discussie

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #215 Gepost op: 2-02-2025, 20:16:49 »

Waar Nora misschien ongemakkelijk werd van de dansopdracht, word ik inmiddels ongemakkelijk van deze hele discussie

Juist daarom probeerde ik de discussie breder te trekken, maar legde ik de schuld voor eventuele speculaties tegelijk vooral bij de makers die zo opvallend onopvallend over dit toch merkwaardige incident heenstapten. Maar de pavlovreactie 'O, zeker omdat ze moslima is?!!' blijkt wederom sterker dan gezond verstand.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #216 Gepost op: 2-02-2025, 20:18:57 »
Jij bent degene die daarover een discussie is gestart met speculaties, aannames en doemscenario's die er niet toe doen. Dat je dan begint over het gezonde verstand van anderen lijkt wel cabaret.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #217 Gepost op: 2-02-2025, 20:35:40 »
Deze discussie is nergens voor nodig. Blijft wel de rare keuze van de productie om geen woord vuil te maken aan het niet meer meedoen van Nora. We hebben haar letterlijk nergens meer gezien, niet tijdens de repetities maar ook niet tijdens de uitvoering. Dat is gek. Prima dat ze ervoor kiest om de stoppen met de opdracht (dat had ik in haar geval denk ik ook gedaan), maar waarom hebben we haar dan de hele opdracht nergens meer teruggezien? Doordat ze geheel verdwenen is én er vervolgens niets over is gezegd, valt haar afwezigheid enorm op wat voer is voor speculaties. Dat hebben ze gewoon niet slim gedaan.

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #218 Gepost op: 2-02-2025, 20:40:43 »
Deze discussie is nergens voor nodig. Blijft wel de rare keuze van de productie om geen woord vuil te maken aan het niet meer meedoen van Nora. We hebben haar letterlijk nergens meer gezien, niet tijdens de repetities maar ook niet tijdens de uitvoering. Dat is gek. Prima dat ze ervoor kiest om de stoppen met de opdracht (dat had ik in haar geval denk ik ook gedaan), maar waarom hebben we haar dan de hele opdracht nergens meer teruggezien? Doordat ze geheel verdwenen is én er vervolgens niets over is gezegd, valt haar afwezigheid enorm op wat voer is voor speculaties. Dat hebben ze gewoon niet slim gedaan.

Zeer juist.

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #219 Gepost op: 2-02-2025, 20:53:04 »
Juist daarom probeerde ik de discussie breder te trekken, maar legde ik de schuld voor eventuele speculaties tegelijk vooral bij de makers die zo opvallend onopvallend over dit toch merkwaardige incident heenstapten. Maar de pavlovreactie 'O, zeker omdat ze moslima is?!!' blijkt wederom sterker dan gezond verstand.
Een algemene discussie over wat deelnemers wel of niet kunnen weigeren als ze meedoen aan WIDM past misschien beter in een apart topic. In het Nora-topic zullen mensen toch denken dat je het over Nora hebt als je zulke onderwerpen aansnijdt