Auteur Topic: [Kandidaat] Nora Akachar  (gelezen 46554 keer)

Offline Michmol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Kandidaat] Nora Akachar
« Reactie #220 Gepost op: 2-02-2025, 21:00:20 »
Een algemene discussie over wat deelnemers wel of niet kunnen weigeren als ze meedoen aan WIDM past misschien beter in een apart topic. In het Nora-topic zullen mensen toch denken dat je het over Nora hebt als je zulke onderwerpen aansnijdt

Leer lezen. Ik ben helemaal niet degene die deze discussie over Nora is gestart. Sterker nog: ik probeerde juist het discours algemener te maken - naar de vraag waar persoonlijke overtuigingen het spel in de weg beginnen te staan - omdat ik op mijn klompen aanvoelde dat sommigen dit topic zouden kapen voor hun actiepunten. Daarbij komt nog, zoals herhaaldelijk opgemerkt (en wederom niet alleen door mij) dat a) het zelden voorkomt dat een kandidaat een opdracht weigert of afbreekt; b) hiervoor in dit specifieke geval (nog zeldzamer!) geen reden blijkt in de aflevering; c) hierdoor juist speculaties ontstaan die zich d) niet geheel onbegrijpelijk toespitsen op Nora's levensovertuiging die zij zowel in als buiten WIDM nogal zichtbaar uitdraagt. Vóór ik me hierin mengde hadden mensen in het opdrachttopic en dit topic al het een en ander gezegd waarover ik vervolgens mijn gedachten de vrije loop liet. Maar 'Huuu hoofddoek' en 'Huuu Marokko' en 'Huuu Moslima'-roepers als jij en anderen slaan dat gesprek vervolgens plat.
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #221 Gepost op: 2-02-2025, 21:12:11 »
Sterker nog: ik probeerde juist het discours algemener te maken - naar de vraag waar persoonlijke overtuigingen het spel in de weg beginnen te staan
Dat bedoel ik juist: een dergelijke algemene discussie hoort volgens mij hier niet thuis. Want hier zullen mensen zulke algemene argumenten alsnog opvatten alsof het over Nora gaat, omdat dit nu eenmaal het Nora-topic is.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #222 Gepost op: 2-02-2025, 21:14:38 »
Dit was mijn enige comment en toen werd ik ineens ongevraagd de discussie ingesleurd. Daarna werd ik voor dom uitgemaakt in m'n DM's. Het heeft geen zin Sander.

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #223 Gepost op: 2-02-2025, 21:16:24 »
Dat bedoel ik juist: een dergelijke algemene discussie hoort volgens mij hier niet thuis. Want hier zullen mensen zulke algemene argumenten alsnog opvatten alsof het over Nora gaat, omdat dit nu eenmaal het Nora-topic is.

Maar het was nu eenmaal Nora die - ik citeer haarzelf - 'Sjaak afhaak' was bij deze opdracht. Dat is uitzonderlijk, en daarvoor werd geen enkele verklaring gegeven. Ik wilde geen apart topic aanmaken, maar tegelijkertijd vind ik de bovenliggende discussie - 'In hoeverre mogen persoonlijke overtuigingen het spel in de weg staan?' wel interessant en relevant. En ik vind het verder nogal aanmatigend dat jij voor 'mensen' denkt. Wie de schoen past, trekke hem aan. Ik ben in mijn berichten tot nu toe oneindig veel genuanceerder geweest dan jij en Eva, die de hier een pro/contra-Islamdebat van proberen te maken. Daartoe laat ik mij simpelweg niet verleiden.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #224 Gepost op: 2-02-2025, 21:21:23 »
Nora hoeft zich niet te verantwoorden.

Misschien had ze buikloop, de menstruatie from hell, of een onprettig telefoontje van thuis.
Er is zoveel te speculeren.

Jammer voor het spel was het zeker.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #225 Gepost op: 2-02-2025, 21:27:03 »
Maar het was nu eenmaal Nora die - ik citeer haarzelf - 'Sjaak afhaak' was bij deze opdracht. Dat is uitzonderlijk, en daarvoor werd geen enkele verklaring gegeven. Ik wilde geen apart topic aanmaken, maar tegelijkertijd vind ik de bovenliggende discussie - 'In hoeverre mogen persoonlijke overtuigingen het spel in de weg staan?' wel interessant en relevant. En ik vind het verder nogal aanmatigend dat jij voor 'mensen' denkt. Wie de schoen past, trekke hem aan. Ik ben in mijn berichten tot nu toe oneindig veel genuanceerder geweest dan jij en Eva, die de hier een pro/contra-Islamdebat van proberen te maken. Daartoe laat ik mij simpelweg niet verleiden.

Je hebt er zelf zo'n debat van gemaakt gozer, door mij te vragen uit te leggen wat ik ervan zou vinden als *insert vergezochte religieuze principes* aan de hand zouden zijn. En daar is geen enkele aanleiding toe. Je zit in de Nora-topic, ik nam geen deel aan die hele discussie, mijn comment had niets met jou te maken en ik gaf daarin zelfs aan dat het me geen kont uitmaakt waarom ze is afgehaakt. Jij vindt het vervolgens nodig om mij uitspraken te ontlokken over shit die helemaal niet aan de hand is. Dit soort discussies hoort hier niet thuis. Maar ik ga ook zeker niet de zwijgende omstander zijn als er onsmakelijke dingen worden gesuggereerd.

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #226 Gepost op: 2-02-2025, 21:27:38 »
Ik heb volgens mij maar drie dingen gezegd:

1. Nora mag gewoon afhaken bij een opdracht ongeacht de reden
2. Nora heeft een heel goed programma gemaakt over queer moslims, wat ik wel belangrijk vond om te benoemen aangezien dat ineens het onderwerp werd
3. Een algemene discussie is interessant maar niet hier

Een pro/contra-islamdebat ben ik niet begonnen en dat ben ik ook zeker niet van plan.

Zullen we het nu weer gewoon over Nora hebben?

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #227 Gepost op: 2-02-2025, 21:28:03 »

Misschien had ze buikloop, de menstruatie from hell, of een onprettig telefoontje van thuis.

'Menstruatie from hell'? Niet gezien dat ze 's avonds met de anderen in het zwembad zat?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #228 Gepost op: 2-02-2025, 21:29:14 »
Maar wat het wat apart maakte is dat Nora nergens te zien was bij het optreden. Ok, ze ging zelf dat podium dus niet op (en ze is duidelijk niet de mol). Maar waar hadden ze haar verstopt tijdens dat optreden?
Denk dat dat gewoon de "straf" is van een opdracht niet mee willen doen. Blijven meekijken zou je alsnog informatie opleveren, dus wat dat betreft vind ik het ook wel net zo eerlijk. Maakt dat kandidaten niet zomaar een opdracht uitstappen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #229 Gepost op: 2-02-2025, 21:30:30 »

'Menstruatie from hell'? Niet gezien dat ze 's avonds met de anderen in het zwembad zat?

Ik heb toevallig endometriose, de menstruatie from hell. Daarmee kun je echt wel in een zwembad zitten, zodra de boel weer een beetje gekalmeerd is. Niet dat dat per se aan de hand was, maar als je er zelf geen ervaring mee hebt kun je dit soort uitspraken beter niet doen  ;D

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #230 Gepost op: 2-02-2025, 21:33:36 »

Er is zoveel te speculeren.

Jammer voor het spel was het zeker.

Maar mag het wel benoemd worden op een forum als een kandidaat - hoogst ongebruikelijk - er middenin een opdracht de brui aan geeft en vervolgens ook nergens te bekennen is bij de grande finale opvoering? Of dat ook niet? Het hoort bij die kandidaat en bij die specifieke opdracht toch?

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #231 Gepost op: 2-02-2025, 21:36:47 »
Denk dat dat gewoon de "straf" is van een opdracht niet mee willen doen. Blijven meekijken zou je alsnog informatie opleveren, dus wat dat betreft vind ik het ook wel net zo eerlijk. Maakt dat kandidaten niet zomaar een opdracht uitstappen.

Snap ik, maar aan de andere kant wist Nora net zoveel als de andere 4 kandidaten die die dansbewegingen al elders hadden gezien en bestudeerd. Het was logischer geweest als Nora er wél bij had gezeten bij de uitvoering maar gewoon geobserveerd had. Want nu liep ze ook informatie mis die ze mogelijk bij de test nodig had en miste ze een kans de mol aan het werk te zien. Dus het is echt wel heel erg raar dat ze nergens te bekennen was en dat er niets verder over werd uitgelegd door Rik.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #232 Gepost op: 2-02-2025, 21:40:22 »
Dat ze informatie mist voor de test was haar keuze door te stoppen. De consequenties wist ze, dat wordt aan de kandidaten vooraf verteld (volgens niet de mol). Maar deze informatie had van mij zeker in de aflevering mogen zitten en dat ze dat niet via Splinter communiceren.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #233 Gepost op: 2-02-2025, 21:41:50 »
Dat ze informatie mist voor de test was haar keuze door te stoppen.

Misschien zegt dit des te meer dat ze op de goede mol zit

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #234 Gepost op: 2-02-2025, 21:42:04 »
Ik heb toevallig endometriose, de menstruatie from hell. Daarmee kun je echt wel in een zwembad zitten, zodra de boel weer een beetje gekalmeerd is. Niet dat dat per se aan de hand was, maar als je er zelf geen ervaring mee hebt kun je dit soort uitspraken beter niet doen  ;D

Ik heb er zelf geen ervaring mee inderdaad, maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat je als je daar last van hebt gezellig in een zwembad gaat zitten.
Maar als jij zegt dat dit wel kan, geloof ik je op je woord.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #235 Gepost op: 2-02-2025, 21:42:53 »
Dat ze informatie mist voor de test was haar keuze door te stoppen. De consequenties wist ze, dat wordt aan de kandidaten vooraf verteld (volgens niet de mol). Maar deze informatie had van mij zeker in de aflevering mogen zitten en dat ze dat niet via Splinter communiceren.

Mee eens. Dat Molktalk nu een soort van verplicht tandemprogramma aan het worden lijkt waar dingen toegelicht worden die in WIDM horen, is een rare zaak.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2025, 23:14:40 door D*N »

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #236 Gepost op: 2-02-2025, 21:43:53 »
Misschien zegt dit des te meer dat ze op de goede mol zit
Dat denk ik ook. Dan zal haar mol wel niet in dat groepje hebben gezeten, anders had ze wellicht meer moeite gedaan.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #237 Gepost op: 2-02-2025, 22:15:45 »
Mensen toch. Wat voor een weekend is dit? Eerst lees ik de gekte over een youtube-hoax, nu deze onzin in een kandidatentopic? Moderators?!

De manier waarop Bridget en Maaike reageerden op het niet meer mee willen dansen van Nora zou de enige manier moeten zijn waarop wij forummers op zoiets reageren. Respectvol mensen, asjeblieft. Laat polarisatie bij de populistische politiek. Hier zijn we genuanceerd, hoffelijk en respectvol, naar kandidaten en elkaar.
Het feit dat er niet op wordt teruggekomen, en we Nora weer zien ’s avonds in een zwembad, doet sterk vermoeden dat er voor het team genoeg redenen waren er niet verder geen aandacht aan te besteden, waarschijnlijk na normaal overleg met Nora. Als ervaren molloot moet je daarvoor antennes hebben ontwikkeld vind ik, ik in ieder geval wel.
Het laatste wat moet gebeuren is tientallen posts over totaal niet ter zake zijnde meningen verkondigen op basis van een moment van niet meer mee willen doen aan een opdracht. Uit een aantal reacties blijkt wat mij betreft op een slecht verhullende toon een zekere intolerantie, vooringenomenheid tav iemands levensovertuiging, wat mij betreft kortom een gebrek aan begrip van keuzes van kandidaten met waardeoordelen die ongegrond zijn.
Ik zou mij als medeforummer graag willen distantieren van opmerkingen als ‘weigerkandidaat’ of ‘widm beschermen tegen andere culturen’. Volmondige jaknikkers op dit soort posts laten zich te gemakkelijk uit de tent lokken en zich kennen helaas.
Astublieft, respectvol terug naar het kandidatentopic.

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #238 Gepost op: 2-02-2025, 22:25:14 »

De manier waarop Bridget en Maaike reageerden op het niet meer mee willen dansen van Nora zou de enige manier moeten zijn waarop wij forummers op zoiets reageren. Respectvol mensen, asjeblieft. Laat polarisatie bij de populistische politiek. Hier zijn we genuanceerd, hoffelijk en respectvol, naar kandidaten en elkaar.
Het feit dat er niet op wordt teruggekomen, en we Nora weer zien ’s avonds in een zwembad, doet sterk vermoeden dat er voor het team genoeg redenen waren er niet verder geen aandacht aan te besteden, waarschijnlijk na normaal overleg met Nora. Als ervaren molloot moet je daarvoor antennes hebben ontwikkeld vind ik, ik in ieder geval wel.

Nee, daarmee ben ik het niet eens. Zoals gezegd is het zeer uitzonderlijk dat kandidaten afhaken bij een opdracht, en nog uitzonderlijker - volgens mij zelfs de eerste keer - dat daar niet op de een of andere manier een verklaring voor wordt gegeven. Dat is discussiewaardig. Dat die speculatie vervolgens alle kanten uitgaat is een logisch gevolg van het ontbreken van die verklaring. Met populistische politiek heeft dit weinig tot niets te maken - en al helemaal niet zolang er niet meer duidelijkheid is. 'Respect' is geen panacee om elke vorm van debat uit te bannen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #239 Gepost op: 2-02-2025, 22:30:51 »
Biecht Nora: 'Geen beweging is bedoelingloos, alles betekent iets. Never nooit niet dat mij dat gaat lukken'.

*beelden waarin Nora in de war is en het verschil tussen links en rechts niet meer weet*

Nora: 'Ja jongens, ik haak echt effe af, ik vind 'm te lastig'.

*einde speculatie*