Auteur Topic: Leader, seizoen 25  (gelezen 5958 keer)

Offline Molzkovicz

• Forumlid
Leader, seizoen 25
« Gepost op: 1-01-2025, 18:18:16 »
De leader voor seizoen 25 heeft een andere look-and-feel gekregen, net als bij het streamingseizoen. Ik vermoed dat de verticale beeldverhoudingen bij de socials een reden zijn geweest voor het doorvoeren van bepaalde leaderaanpassingen. De huidige ‘lappendeken’ kan namelijk iets eenvoudiger geschikt worden gemaakt voor een verticale kijkrichting, al blijft het soms alsnog behelpen. Er zijn nu wel in wezen twee leaders, waardoor het misschien net iets lastiger kan zijn om een hint in beide leaders te verwerken.

Ondanks alle vroegere en huidige lay-outwijzigingen blijft één aspect hetzelfde in een kwarteeuw aan leaders: in álle seizoenen van Wie is de Mol? heeft de Mol nog nooit de eerste plek in de leader ingenomen. Dit geldt voor de seizoenen 1 t/m 18 (in seizoenen 5 en 6 was de volgorde alfabetisch), seizoen 19, seizoen 20, seizoen 21, seizoen 22, seizoen 23 en seizoen 24, evenals voor de junioredities (2008 en 2014) en bonusseizoenen (Renaissance en streamingeditie). Alle andere leaderposities zijn al wel eens door de Mol bezet. Het lijkt erop dat de WIDM-crew het liefst de Mol verstopt tussen of na andere kandidaten. Mocht deze lijn voortgezet worden, dan is Gabriël dus niet de Mol.

Het aantal keer dat het tempelcomplex Angkor Wat in de leader voor seizoen 25 voorkomt, is niet meer op één hand te tellen ... Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom hiervoor is gekozen. Ik hoop dat bij de leader voor seizoen 26 gewoon weer zo veel mogelijk unieke locaties te zien zijn.

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
Re: Leader, seizoen 25
« Reactie #1 Gepost op: 1-01-2025, 19:25:46 »
Ondanks alle vroegere en huidige lay-outwijzigingen blijft één aspect hetzelfde in een kwarteeuw aan leaders: in álle seizoenen van Wie is de Mol? heeft de Mol nog nooit de eerste plek in de leader ingenomen. Dit geldt voor de seizoenen 1 t/m 18 (in seizoenen 5 en 6 was de volgorde alfabetisch), seizoen 19, seizoen 20, seizoen 21, seizoen 22, seizoen 23 en seizoen 24, evenals voor de junioredities (2008 en 2014) en bonusseizoenen (Renaissance en streamingeditie). Alle andere leaderposities zijn al wel eens door de Mol bezet. Het lijkt erop dat de WIDM-crew het liefst de Mol verstopt tussen of na andere kandidaten. Mocht deze lijn voortgezet worden, dan is Gabriël dus niet de Mol.
Interessante observatie! Ik denk dat het deels toeval is (ook als op basis van toeval duurt het wel even voor je 10 plekken bezet hebt), maar toch ook strategie.

Noem een getal van 1 t/m 4?
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

De Mol wil je het liefst ergens in het midden verstoppen. Als eerste of als laatste is 'te opvallend'. Heb je toevallig een lijst bijgehouden van welke positie het meest bezet is door Mollen in de leader?
...óf niet!

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #2 Gepost op: 1-01-2025, 19:40:33 »
Bijna alleen tempelcomplex Angkor Wat in de leader? misschien dat tien afleveringen lang slechts 1 lokatie wordt aangedaan / 1 opdracht verspreid over 9 afleveringen, het hele complex is maarliefst 162,6 hectare groot... (tja, je krijgt dit soort rare ideeën vanzelf als je voortborduurt op 'dit hebben we nog nooit gedaan'  ::tandpastasmiley:: )

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 1-01-2025, 20:59:31 »
De positie van mol, winnaar, verliezer en afvallers in de leader heb ik jarenlang en tot en met vorig jaar bijgehouden.

Toevallig net afgelopen week  het bestand op mijn telefoon weggegooid omdat de leader veranderd is.........en het m.i. geen zin meer heeft dit bij te houden.

Ik vond nog wel een bestand tot en met 2022 in mijn back-up's  ;D
Ik gaf iedere positie een andere kleur mol->groen, winnaar->geel, verliezer ->rood, eerste afvaller ->licht blauw.
Heel veel heb ik er niet aan gehad behalve dat je wat bewegingen kunt volgen. Jaarlijks verschuift de positie enigszins.

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 2-01-2025, 10:21:31 »
Heb je toevallig een lijst bijgehouden van welke positie het meest bezet is door Mollen in de leader?

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 2-01-2025, 13:28:15 »
Grote kans dat dit de komende jaren verandert en we de mol ineens op de eerste positie zien.  ;D

Dat zagen we ook bij de namen die de mol noemt bij de eerste test. Zodra daar iets over gepost werd door molloten veranderde de productie van tactiek zoals nu wellicht ook het geval is met de door Rik genoemde positie op de groepsfoto  ::rofl::

Ik herinner me dat hier al eens genoemd is dat de mol altijd in  de laatste helft van de leader zat en dat het jaar daarop prompt Rob als 2e in de leader verscheen en later Jurre ook als 2e.

We hebben het hier zelfs al eerder over de positie van de mol in de leader gehad:

https://www.wieisdemol.com/forum/2024/?topic=60059.0
« Laatst bewerkt op: 2-01-2025, 13:30:53 door Marimol »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #6 Gepost op: 3-01-2025, 20:19:05 »
Thanks @marimol  ::ok::
We kunnen Gabriel afschrijven als mol obv de leader.

aanvulling, zat fragmentje met 'mol report' ook al in de stream-leader..? Zouden er 'mol reports' te vinden zijn..?

aanvulling2, valt me op dat in de verticale versie (Instagram) alle kandidaten van links naar rechts > boven en onder zijn geworden behalve bij Maaike en Ray, die zijn omgedraaid.
« Laatst bewerkt op: 3-01-2025, 21:22:37 door Mollem »

Offline RazorBlade

• Forumlid
  • Jongens, Unite, de pot!
Waarom is alles dubbel in de leader?
« Reactie #7 Gepost op: 4-01-2025, 17:01:45 »
Ik moet wel toegeven dat ik (zoals velen) hebben getwijfeld over twee mollen. Immers "Dit hebben we nog nooit gedaan". Ook voor de mol zou dit een flinke uitdaging zijn.

Ik heb ook de leader bekeken en die was wel heel anders dan vorige jaren. Nu hebben we natuurlijk een nieuwe regisseur maar dat verklaart niet alles. Waarom worden bijvoorbeeld alle kandidaten in duos gepresenteerd? Niet alleen de kandidaten zijn duo's maar ook veel in de leader is dubbel. De kandidaat met het lichtgevende masker wordt gesplitst in tweeën. De bergen die getoond worden zijn gespiegeld. De "plattegrond" van het X-vormige gebouw heeft twee kruisjes. Er worden twee kistjes gebracht. Zelfs de groepsfoto aan het einde van de leader lijkt twee keer te worden genomen.

Toch zijn er ook logische bezwaren tegen twee mollen. Als je immers het normale concept doorzet en je de mol en de kandidaten zouden in duo's werken, hoe doe je dat dan met de finale? Als je immers een mol duo hebt, en een winnend duo plus een verliezend duo, dan heb je al zes mensen in de finale nodig. Dan vallen ook duo's af in paren dus dan vallen er slechts twee duo's af. Dat zou het hele concept van het spel overhoop halen.

Voor mij is in ieder geval op de normale manier Wie is de mol spelen met mol duo's dus uitgesloten, maar dan blijf ik nog wel zitten met de vraag waarom alles in de trailer dubbel lijkt te zijn uitgevoerd.

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Waarom is alles dubbel in de leader?
« Reactie #8 Gepost op: 4-01-2025, 17:07:16 »
Ik weet niet of iemand de leader van het streaming seizoen ergens heeft, maar was er hier niet ook een overmatig gebruik aan gespiegelde beelden, en de kandidaten in duo's...?
Want dit gezeur ga je nu elk jaar krijgen als die duo's in de leaders blijven terugkomen... Dus weg met die schijtleader. (Ja ik ga blijven zeiken over de leader)
« Laatst bewerkt op: 4-01-2025, 17:08:48 door DRenziboy »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline RazorBlade

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 4-01-2025, 17:21:00 »
Ik weet niet of iemand de leader van het streaming seizoen ergens heeft, maar was er hier niet ook een overmatig gebruik aan gespiegelde beelden, en de kandidaten in duo's...?
Want dit gezeur ga je nu elk jaar krijgen als die duo's in de leaders blijven terugkomen... Dus weg met die schijtleader. (Ja ik ga blijven zeiken over de leader)

Met dat zelfde argument kan je natuurlijk ook zeggen "Dus weg met die "schijt-Wie-is-de-Mol". Natuurlijk gaan mensen kijken of er iets te halen valt uit de leader als dat het enige is wat ze op dat moment nog hebben. Vooraf echter een paar dingen de wereld in brengen lijkt echter op genoeg aandacht te kunnen rekenen. Dit is niet altijd terecht een aanwijzing naar de mol zoals we met het masker hebben gezien met de ogen van Kim-Lian. 

Edit:

Dan weer even terugkomen op mijn originele topic. Ik vond zojuist het volgende korte interview in YouTube:

https://youtu.be/fh5l7KVXnYg?si=kdMYRk0CnTPMBoVF

Daarin geeft Rik ook aan dat er een tweede raadsel wordt toegevoegd. "eigenlijk is er een tweede raadsel dat het hele seizoen een rol speelt.". Hij heeft het echter ook over het "het vinden van die ene saboteur". Wat maar weer bevestigd dat er maar één mol is.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2025, 17:33:16 door RazorBlade »

Offline Rallymitchel

• Forumlid
  • "Trust Nobody"
« Reactie #10 Gepost op: 4-01-2025, 17:33:58 »

Ik sluit me hier toch wel bij aan. De leader is toch het visitekaartje waarmee je alvast warm wordt gedraaid voor het komende seizoen, waardoor je weer zin hebt om te gaan kijken. En hoewel ik over de montage van de afleveringen van het streamingseizoen alleen maar lovend ben  ::bravo::, sloeg de leader helaas alle planken mis voor mij.

Het voorstellen van de kandidaten in duo's, het laten zien van afbeeldingen van de kandidaten in plaats van bewegende beelden, het voelt allemaal vrij statisch en pakt mij in ieder geval niet. Er zit niets in van die echte 'Mol'-feeling die we gewend zijn, en als de herkenbare leadermuziek niet was gebruikt zou het net zo goed de leader van een ander programma gaan.

Snap dat de productie vernieuwing probeert aan te brengen, maar hoop dat ze in de komende edities toch ook weer wat van die 'feeling' van de oudere leaders mee kunnen nemen.  ::)

Offline RazorBlade

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 4-01-2025, 17:42:32 »
Deze nieuwe regisseur die gebruikt wel een aantal bekende "film" trucjes die de beelden wat aantrekkelijker maken om naar te kijken voor sommige mensen. Zo maakt hij veelvuldig gebruik van scherptediepte maar ook de kick-off was geheel color graded in een orange-teal look. Het heeft wel iets om alles wat meer cinematischer te maken maar ik weet niet of ik daar perse op zit te wachten. Wie is de mol is natuurlijk ook een icoon van de Nederlandse televisie en dan moet je niet te veel tradities overhoop gaan gooien. 

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #12 Gepost op: 4-01-2025, 18:01:35 »
Toen de nieuwe leader voor het eerst te zien was afgelopen juni in de streaming-editie, was ik razend positief verrast, want wat mij betreft beloofde dat een frisse wind. In combinatie met het vernieuwde edit-werk plus het verschuiven van de executies eliminatie-momenten dwars door afleveringen heen leverde voor mij echt een fijne nieuwe frisse, rauwere widm op. Wat betreft de titel van dit topic, waarom alles dubbel? Twee kandidaten tegelijkertijd tonen vind ik heel goed passen bij deze nieuwe dynamiek...

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #13 Gepost op: 4-01-2025, 18:08:01 »
Ik heb de twee leadertopics samengevoegd om het forum overzichtelijk te houden. Hier kun je alle theorieën die betrekking hebben op de leader kwijt ::ok::
...óf niet!

Offline MolhunterS

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 4-01-2025, 23:52:24 »
Is iemand de Microsoft Word - Word art opgevallen? In de leader 'Cambodja' in groene Word art letters. Heel erg jaren 90.  ;D

Offline Lola-aapje

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 5-01-2025, 08:59:27 »
In de leader viel mij op dat drie mensen met hun ogen knipperen. Ook de Budha en een cambodjaanse vrouw later knipperen vrij opzichtig.

De drie mensen knipperen zijn Maaike, Teun en Sophie.

Zal wel niets zijn.

Offline Rozz75

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 5-01-2025, 10:14:14 »
Mij valt de terugkerende X in de leader op, lijkt random maar toch opvallend.

Teun Luijkx of Maaike die MaXima speelt?
Of slaat het op getal 10 (geen idee hoe dit dan verwijst naar de mol).

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 13-01-2025, 14:59:37 »
In de leader kom je op verschillende plekken een zin tegen waar woorden zijn weggelakt, zodanig dat er "niets is wat het lijkt" overblijft.
Ik meen ook ergens te hebben gezien (moltalk?) dat iemand die weggelakte woorden heeft kunnen invullen.
Ik kom zelf tot de volgende tekst:
________________ niets
dat is de bedoeling
van het spel wat je nu kijkt
het    e    is verw?    g
en dat      lijkt

De vetgedrukte woorden zijn de woorden die niet zijn weggelakt.
Opvallend is ook dat sommige woorden onderstreept zijn en andere niet.

Verder zitten er op diverse plekken tekstjes die waarschijnlijk uit een molboekje komen. Stukken hiervan zijn te lezen, zoals hier in de schermafbeelding (Het klopt wat ze zeggen niets is wat het lijkt). Bij een andere notitie is te lezen dat het op dag 6 gezellig was. Grappig is dat de z wordt geschreven met een lus onder de letter waardoor het op een g lijkt. Misschien moeten we er maar eens op gaan letten wie van de kandidaten zo schrijft.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #18 Gepost op: 13-01-2025, 16:54:01 »
Er staat volgens mij,
De kijker weet niets
Dat is de bedoeling
Van het spel wat je nu kijkt
Het         Verwarring

De rest kreeg ik nog niet duidelijk

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #19 Gepost op: 13-01-2025, 18:50:58 »
Dit zijn dingen die voor mijn gevoel ook al in de leader van het streamingsseizoen zaten.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?