Auteur Topic: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht  (gelezen 54782 keer)

Offline Marimol

• Forumlid
Re: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht
« Reactie #120 Gepost op: 22-01-2025, 17:27:56 »
“Ik wil echt de allerbeste mol ooit zijn” oid > eerste molbiecht in hotel, maar dan is het blinde gok dat Sam dat zou hebben gezegd.

Lijkt me dat het moeilijk is voor productie om nog eerst te vragen aan Sam of hij tòch mol wil zijn omdat de meerderheid zo heeft gekozen.
Meest realistisch is dat Sam op dat moment -wat hij zelf biecht- weer eens een knuppel in het hoenderhok gooide zonder echt de consequenties te kunnen overzien en in een impulsieve vlaag ‘nee’ zei. En daarmee voor productie een party pooper was op t helideck, want het was leuker geweest als alle tien ‘ja’ zeiden.
Sam maakte zichzelf op dat moment ook kwetsbaar want kandidaten schrijven hem af. Daarom denk ik nog steeds dat hij niet lang in het spel blijft. En zo wel, heeft hij toevallig of niet snel de mol in het vizier gekregen.

Kandidaten schrijven Sam nog niet af hoor. Stijn zegt meteen als Rik weg is:"Ik vind jouw ook een engnek hoor, je zegt wel nee maar ik vertrouw er echt helemaal niks van. Nora reageert daarop met "Ik vertrouw hem ook niet" Op het dakterras vraagt Ray hem nog eens of hij niet onder druk gezet is? In het spel lijkt Roos hem helemaal niet te vertrouwen.

En inderdaad, sinds het rode scherm voor de mol in de Vlaamse versie is er meer mogelijk. Als Sam de mol is zal er wel uitleg komen.
Zijn "Nee" is voor mij geen reden om hem te negeren.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #121 Gepost op: 22-01-2025, 18:02:14 »
Je hoeft natuurlijk niet altijd de waarheid te spreken, maar dat heeft soms consequenties. Als je het verkeerde antwoord geeft op de vraag 'Wie is de Mol?' in de test, kun je moeilijk achteraf je rode scherm herroepen...

Sommige antwoorden zijn gewoon definitief. Ik denk dat de productie zich in veel bochten moet wringen om dit lekker te verkopen in aflevering 10.
Precies. En daar komt bij wat ik al eerder in dit topic schreef, het feit dat Rik eerst aan iedereen die vraag stelt en daarna zegt dat er dan nu een mol is gekozen, impliceert volgens mij dat deze vraag nodig was om daadwerkelijk te bepalen wie de mol is geworden. Namelijk van alle kandidaten die ja hebben gezegd, degene met de hoogste score op wat voor schaal dan ook die ze gebruikt hebben om de mol te selecteren. Dit zal aan het einde van het seizoen worden uitgelegd is mijn stellige overtuiging.
Edit
Zojuist de discussie hierover in het 'wie is de mol (poll)'  topic gelezen. Leuk die theoretische beschouwing dat er nu (ineens) 7 kandidaten nee hadden kunnen zeggen op de vraag van Rik of ze (nog) de mol willen zijn. Er is gezegd dat er een risico was met deze 'dit hebben we nog nooit gedaan'. Dat risico konden ze nemen omdat waarschijnlijk iedereen ja zei bij de mollicitatie. Vermoedelijk een unicum waarvan ze dus gebruik hebben gemaakt door het op deze manier te doen.
Ik vind om de een of andere reden Sam toch maar een vreemde snuiter en dat hij nu ineens nee zou zeggen hadden ze waarschijnlijk niet verwacht.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2025, 18:22:26 door MartinJ »

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #122 Gepost op: 22-01-2025, 18:24:09 »
Dat klinkt plausibel, maar letterlijk zegt Rik:

Zoals ik zei, tot eerder vandaag was en nog geen Mol.
Nu hebben we wel een Mol.
En die hebben jullie zelf gekozen.

De crux zit hem in 'tot eerder vandaag'. Hij zegt niet 'tot zojuist'.
Eerder vandaag kan dus bijvoorbeeld ook een half uur voor de opname op het heli-platform zijn.

Bij een programma met het motto 'niets is wat het lijkt' zou ik er niet eens van opkijken dat het hele heli-platform-gebeuren voor de Bühne was.
We gaan het over ongeveer anderhalve maand zien. Leukste seizoen in tijden!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #123 Gepost op: 22-01-2025, 18:32:40 »
Ik vind om de een of andere reden Sam toch maar een vreemde snuiter en dat hij nu ineens nee zou zeggen hadden ze waarschijnlijk niet verwacht.

Ik zie nu jouw edit en reageer daar nog even op. Ja, het zou dus kunnen dat Sam de meeste stemmen heeft gekregen en door de productie al was aangewezen als degene die de Mol zou gaan worden. Ik moet nog eens terugkijken of we Rik's reactie in beeld krijgen als Sam 'nee' zegt. Het kan zijn dat ze na het heli-platform met Sam in overleg zijn gegaan en hem nogmaals voor de keuze hebben gesteld met de opmerking erbij dat hij de meeste stemmen heeft gekregen en het dus mag worden. Had hij dan nogmaals gedecideerd 'nee' gezegd, dan waren ze overgestapt op degene met de op één na meeste stemmen.

Ergens past dat 'nee' zeggen bij de brutale houding van Sam. En als hij het is - en ik zeg nadrukkelijk als - dan heeft hij zichzelf met zijn 'nee' voorzien van een briljant rookgordijn. Iets wat uitstekend past bij de allerbeste Mol aller tijden willen zijn.

Hoe dan ook, ik vind zo'n brutale kandidaat een stuk leuker om naar te kijken dan naar angstige kandidaten.    ;)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #124 Gepost op: 22-01-2025, 18:48:28 »
Hij zegt letterlijk in een biecht “alles kan omdraaien en dat vind ik het mooie eraan”

Zou nog n mooie hint zijn ook.

Iedereen van hun kan de mol zijn. Sam zei voor de mindfuck voor zn tegenspelers nee .. past precies bij hoe hij t spel speelt en vooral op dat moment al aan t spelen was.
Dat was zeker geen serieuze nee. Als iemand de mol wil zijn is het wel Sam.

De mol kan geen rood scherm krijgen was ook al zo’n discussie hier en toch was ze het. Belgische regisseurs  ;)

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #125 Gepost op: 22-01-2025, 18:56:27 »
Dat klinkt plausibel, maar letterlijk zegt Rik:

Zoals ik zei, tot eerder vandaag was en nog geen Mol.
Nu hebben we wel een Mol.
En die hebben jullie zelf gekozen.

De crux zit hem in 'tot eerder vandaag'. Hij zegt niet 'tot zojuist'.
Eerder vandaag kan dus bijvoorbeeld ook een half uur voor de opname op het heli-platform zijn.

'Wie jullie hebben gekozen dat weet de Mol zelf nog niet', zegt Rik erachteraan.

Stel Sam eindigde bovenaan, en de regie checkt voor ze bij elkaar komen op het platform nog even of hij het wel wil. Is al een dingetje, want dan moeten ze hem verklappen dat er nog helemaal geen Mol is. Maar goed, stel ze doen dat en Sam zegt 'ja', en uit strategische overwegingen op het platform vervolgens 'nee', dan weet hij toch al dat hij gekozen is? Dus dan klopt die uitspraak van Rik niet.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #126 Gepost op: 22-01-2025, 19:09:43 »
Nee, maar dat checken kan toch gewoon na de opname op het heli-platform zijn gebeurd?
Nogmaals: het was klaarlichte dag toen ze op het platform waren, maar het was donker toen ze na de liftscenes de busjes in gingen.
Zat dus beslist flink wat tijd tussen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #127 Gepost op: 22-01-2025, 19:12:47 »
Het duurt ook wel even voor je de hele productie op het dak hebt ontmanteld en weer opnieuw op hebt gezet op een andere locatie.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #128 Gepost op: 22-01-2025, 19:18:11 »
Mee eens, dat zou de enige mogelijkheid zijn, Sam achteraf nog op andere gedachten proberen te brengen. En anders overgaan op nummer twee van de lijst.

Toch vind ik dat echt wel op gespannen voet staan met:

'Nu hebben we wel een Mol
en die hebben jullie zelf gekozen'

Die Mol stond dan immers op dat moment nog niet vast, en zou mogelijk zelfs niet eens door hen zelf zijn gekozen (als het nr 2 zou worden).

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #129 Gepost op: 22-01-2025, 19:30:17 »
Ja, maar die tekst staat natuurlijk van te voren vast. Rik is daar echt niet aan het improviseren.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #130 Gepost op: 22-01-2025, 19:31:39 »
Nee, maar dat checken kan toch gewoon na de opname op het heli-platform zijn gebeurd?
Nogmaals: het was klaarlichte dag toen ze op het platform waren, maar het was donker toen ze na de liftscenes de busjes in gingen.

De periode van schemering is veel korter rond de evenaar, dan wij gewend zijn in Nederland. In Cambodja zal het zo rond 30 min zijn geweest vermoed ik.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #131 Gepost op: 22-01-2025, 19:33:04 »
Ik weet niet precies wanneer de opnames waren, ik dacht hier ergens opgevangen te hebben in juli 2024?
Wat ik wel weet is dat ze in beeld aangeven dat het 17:00 H is wanneer ze daar boven op het dak zitten.
Ik zocht op wanneer de zon ondergaat in juli in Phnom Penh: dat blijkt ergens rond 18:25 h te zijn.
De scène op het heliplatform is dus dik anderhalf uur zeg maar voordat het donker is. Wordt het ook niet snel echt donker in de landen op die breedtegraad, eens de zon ondergaat? Veel minder schemer dan bij ons, noordelijker?
Enfin, anderhalf uur, daar kan veel in gebeuren. ;)

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #132 Gepost op: 22-01-2025, 19:38:41 »
Waar haal je dat vandaan? In de kick-off zien we alleen een fragment waarin hij zegt: 'Ik hou wel van een gok wagen of de grenzen opzoeken.' Dat zegt niets over of hij ook echt de Mol wilde zijn.
Dat is waar maar dat is ook het enige wat we van Sam horen. Hij krijgt opvallend weinig schermtijd bij de mollicitaties ( ongeveer 6 sec.) Alle andere kandidaten is meer tijd toebedeeld en zijn langer van stof.......

Waarom zou dat zijn?

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
« Reactie #133 Gepost op: 22-01-2025, 19:41:17 »
Zo dicht bij de evenaar duurt de schemering maar kort, pakweg anderhalf uur van zonsondergang tot totale duisternis (zie hier). We weten dat ze er al een hele draaidag op hadden zitten met een zegening, jokerspel en karaktereigenschappenspel én nog van een buitengebied naar het centrum van Phnom Penh moesten rijden. Het zal dus al dicht tegen de schemering zijn geweest toen de kandidaten eenmaal opnameklaar op het heliplatform zaten. Zo zien de beelden er ook uit.

Best kans dat ze dan in die anderhalf uur Sam nog even apart hebben kunnen spreken, maar wat hadden ze gedaan als hij niet zeker was? Je overvalt zo iemand er enorm mee. Sowieso kon Sam niet weten dat hij na zijn 'nee' alsnog een kans kon krijgen. Vanuit zijn perspectief (tot dan toe kandidaat) was dat gewoon de directe vraag of hij nog openstond voor het Molschap onder deze omstandigheden.

Dat is waar maar dat is ook het enige wat we van Sam horen. Hij krijgt opvallend weinig schermtijd bij de mollicitaties ( ongeveer 6 sec.) Alle andere kandidaten is meer tijd toebedeeld en zijn langer van stof.......

Waarom zou dat zijn?
De vraag was of we ergens uit af konden leiden dat Sam ooit toch 'ja' had gezegd op de vraag of hij de Mol kan zijn. Dat kan ik nergens vinden. Waarom we zo weinig te horen krijgen, kun je twee kanten op redeneren natuurlijk. Maar een bevestiging is het niet.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2025, 19:44:23 door Pac »
...óf niet!

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #134 Gepost op: 22-01-2025, 19:44:41 »

Waarom zou dat zijn?

Bijvoorbeeld omdat hij vanaf het begin de mol niet wilde zijn? Dan valt er weinig te molliciteren.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #135 Gepost op: 22-01-2025, 19:49:59 »
Het risico op een mol die het niet aan kan is te groot om iemand over te halen na een duidelijke 'nee'. In België is het al eens gebeurd en in Nederland heeft zelfs een kandidaat het voortijdig opgegeven omdat ie de spanning niet aan kon.

Sam kon op dat moment niet weten of het antwoord dat ie gaf definitief zou zijn of niet. Ik schat hem intelligent genoeg in om te weten dat het een zwaarwegende vraag (of eigenlijk zwaarwegend antwoord) is en dat ie bij twijfel beter 'ja' had kunnen zeggen om zich vervolgens terug te trekken, dan andersom.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #136 Gepost op: 22-01-2025, 19:57:05 »
Ja, maar die tekst staat natuurlijk van te voren vast. Rik is daar echt niet aan het improviseren.

Improviseren kan natuurlijk niet. Maar er wordt altijd gewerkt met een Plan B, dus ook met een alternatieve tekst bij een eventuele 'nee', lijkt me. 'Pas op, bij jullie volgende opdracht is er wel een Mol actief' o.i.d. Zodat de puzzel achteraf ook echt blijkt te kloppen. Nu doet die dat niet, als Sam de Mol is.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 22-01-2025, 20:04:21 »
Sinds de Mol ook een rood scherm blijkt te kunnen krijgen, kijk ik nergens meer van op. Dus zelfs niet als een kandidaat die 'nee' zegt toch de Mol wordt.
Je hebt dan immers een mooi rookgordijn opgetrokken, wat het voor een onvoorbereide Mol iets makkelijker maakt.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #138 Gepost op: 22-01-2025, 20:07:24 »
Bovendien hoeft Rik niet te improviseren als de procedure gewoon dusdanig is ingericht dat de mol tot het moment dat die wordt ingelicht niet weet dat die de mol is. Op dat dak weet niemand wie de mol is, ze weten pas wat hun rol is zodra ze Rik hebben gesproken en daarna in de lift stappen. Het is gewoon precies zoals ze het hebben voorgesteld in de uitzending.

Het programma liegt de kijkers niet voor. Ja, ze laten niet alles zien omdat het kijkplezier voor een groot deel bestaat uit gissen. Vanwege de ontwikkelingen op tech-gebied (sociale media, tools die beschikbaar zijn om opnieuw te kijken en elk frame te analyseren) zijn de makers gedwongen om qua edit andere keuzes te maken. Er wordt dus meer verhuld, de montage is onduidelijker. Maar er is een groot verschil tussen een vals en opzettelijk misleidend narratief en vaagheid om de mol niet te onthullen in aflevering 3.

Ik twijfel niet aan de integriteit van de makers. De enige die misleidt is de mol, de makers moeten meer toeren uithalen om ervoor te zorgen dat dat niet te obvious is voor de kijkers. Ze liegen niet.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #139 Gepost op: 22-01-2025, 20:38:29 »
Mocht Sam de Mol blijken te zijn, dan hebben de makers nog steeds niet gelogen, want ze hebben nergens gezegd dat als iemand 'nee' zegt dit automatisch betekent dat hij/zij de Mol niet wordt.

Verder kan dit 'probleem' ook simpel met logica worden getackeld. Ik heb dat eerder elders beschreven, maar weet niet of het er nog staat. Zekersheidshalve nog maar een keer. Ik noem het maar 'het weigeraarsdilemma': stel dat van de 10 kandidaten er 7 op het heli-platform 'nee' hadden gezegd. Dan zouden er maar 3 de Mol kunnen worden? En stel dat er dan echt maar 3 de Mol zouden kunnen worden, wat doet de productie dan als Teun en Gabriël bij de ja-zeggers hoorden? Dan zou je nu met de situatie zitten dat er 7 kandidaten in het spel zijn die 'nee' hebben gezegd en 1 kandidaat die 'ja' had gezegd. Is het seizoen dan na 3 afleveringen over omdat we kunnen uitrekenen dat die ene dan dus de Mol moet zijn?

Oké, toegegeven: 7 is misschien onwaarschijnlijk veel. Maar wat dacht je van 2? Dat had zomaar gekund. En wat nu als die 2 alle eliminaties overleven en met een derde kandidaat in de finale terecht komen? Dan zou de Mol dus net voor de finale bekend zijn. Stel dat behalve Sam bijvoorbeeld ook Sophie 'nee' had gezegd. Ook Sophie is een zeer fanatieke kandidaat. Dus een finale Sophie - Sam - Roos is niet onwaarschijnlijk. Maar dan weten we dus na de laatste afvaller voor de finale in dat geval meteen wie de Mol is. Dat moet Roos dan wel zijn, want die had 'ja' gezegd en de andere twee 'nee'...

Kortom: 'het weigeraarsdilemma' bewijst dat je een nee-zegger niet kunt afstrepen. Simpelweg niet omdat dit het spel zou kunnen doen spaak lopen.
Duidelijker dan dit kan ik het echt niet uitleggen. Wie nu nog beweert dat Sam onmogelijk de Mol kan zijn, mag dat gerust doen, maar tart daarmee alle logica.
Logisch nadenken bewijst dat Sam nog steeds de Mol zou kunnen zijn.