Mocht Sam de Mol blijken te zijn, dan hebben de makers nog steeds niet gelogen, want ze hebben nergens gezegd dat als iemand 'nee' zegt dit automatisch betekent dat hij/zij de Mol niet wordt.
Verder kan dit 'probleem' ook simpel met logica worden getackeld. Ik heb dat eerder elders beschreven, maar weet niet of het er nog staat. Zekersheidshalve nog maar een keer. Ik noem het maar 'het weigeraarsdilemma': stel dat van de 10 kandidaten er 7 op het heli-platform 'nee' hadden gezegd. Dan zouden er maar 3 de Mol kunnen worden? En stel dat er dan echt maar 3 de Mol zouden kunnen worden, wat doet de productie dan als Teun en Gabriël bij de ja-zeggers hoorden? Dan zou je nu met de situatie zitten dat er 7 kandidaten in het spel zijn die 'nee' hebben gezegd en 1 kandidaat die 'ja' had gezegd. Is het seizoen dan na 3 afleveringen over omdat we kunnen uitrekenen dat die ene dan dus de Mol moet zijn?
Oké, toegegeven: 7 is misschien onwaarschijnlijk veel. Maar wat dacht je van 2? Dat had zomaar gekund. En wat nu als die 2 alle eliminaties overleven en met een derde kandidaat in de finale terecht komen? Dan zou de Mol dus net voor de finale bekend zijn. Stel dat behalve Sam bijvoorbeeld ook Sophie 'nee' had gezegd. Ook Sophie is een zeer fanatieke kandidaat. Dus een finale Sophie - Sam - Roos is niet onwaarschijnlijk. Maar dan weten we dus na de laatste afvaller voor de finale in dat geval meteen wie de Mol is. Dat moet Roos dan wel zijn, want die had 'ja' gezegd en de andere twee 'nee'...
Kortom: 'het weigeraarsdilemma' bewijst dat je een nee-zegger niet kunt afstrepen. Simpelweg niet omdat dit het spel zou kunnen doen spaak lopen.
Duidelijker dan dit kan ik het echt niet uitleggen. Wie nu nog beweert dat Sam onmogelijk de Mol kan zijn, mag dat gerust doen, maar tart daarmee alle logica.
Logisch nadenken bewijst dat Sam nog steeds de Mol zou kunnen zijn.