Auteur Topic: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht  (gelezen 55259 keer)

Offline Soes

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht
« Reactie #160 Gepost op: 9-02-2025, 01:45:31 »
Ik hoop dat hij de finale haalt, want het is een leuke kandidaat, met een verfrissende speelstijl.
Ondertussen heeft FS het aantal mogelijke Mol-kandidaten al gereduceerd tot drie, op basis van foto's van hun handen.
En warempel: Sam is één van die drie.
 ;D
Waar staat dit? Heb ik even gemist. Zijn er nu nog twee over?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #161 Gepost op: 9-02-2025, 10:29:54 »
Rik zegt tegen de kandidaten bij de eliminatie: "hebben jullie al in de gaten hoe jullie de mol gekozen hebben?". De kandidaten krijgen blijkbaar ook steeds puzzelstukjes/kunnen het achterhalen, maar hoe dan?  ???

Ik vatte dat op als 'heeft een van jullie voldoende info losgepeuterd bij de rest om de optelsom te kunnen maken?'.

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #162 Gepost op: 9-02-2025, 11:24:40 »
Ik interpreteer dat ook zo. Als kandidaten met elkaar in gesprek waren gegaan over wie wat gedaan had met de eigenschappen en de vraag wie is de mol, hadden ze het wellicht kunnen oplossen. Maar ja, men vertrouwt elkaar niet. We hebben Sam de vraag aan Maaike horen stellen bij wie ze de meeste bordjes had gezet en wie haar mol is. Hij was dus wel bezig met de puzzel. Maar aan haar antwoord "Teun" in beide gevallen denkt hij niets te hebben omdat Teun is afgevallen.  Of hij gelooft haar niet.
Echter, mijn gedachte is dat Maaikes antwoord veelzeggend is. De mol is, denk ik, degene die de minste eigenschappen kreeg en wie niet genoemd is bij de vraag. Omdat dit iemand zal zijn die (nog) niet goed te lezen is door de groep en die niet meteen onbetrouwbaar overkomt.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #163 Gepost op: 9-02-2025, 13:44:54 »
Waar staat dit? Heb ik even gemist. Zijn er nu nog twee over?

De 'handenhint': analyse van de lengte van de vingers.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #164 Gepost op: 9-02-2025, 14:32:18 »
Bij het afscheid van Sam zegt Rik: ‘We gaan elkaar weerzien over niet al te lange tijd.’ Wellicht gaan alle afvallers in Cambodja tegen het einde van het seizoen aangeven, al dan niet in een opdracht, welke keuzes zij gemaakt hebben bij de mollicitatie en in afl. 1, om zo dichter bij de oplossing van het tweede raadsel in dit seizoen te komen.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #165 Gepost op: 9-02-2025, 17:35:55 »
Merk op dat van de 5 kandidaten die werden aangewezen als kandidaten die kans maakten op een joker alleen Nora nog in het spel is. De overige 4 (Teun, Ray, Bridget en Sam) zijn afgevallen.
Er voor het gemak maar van uitgaande dat Nora niet de mol is, is de mol dus gekozen uit de kandidaten die de groep om de tuin hebben kunnen leiden. Dat sterkt mij in de overtuiging dat de meest verdachte kandidaat als mol is gekozen.
Ik vind het ook vreemd dat wij niets zien van gesprekken tussen kandidaten over wie ze bij die vraag over de mol in aflevering 1 hebben ingevuld. Dat kunnen ze toch gewoon met elkaar delen, want die verdenking was er op het moment dat de mol nog niet was gekozen, dus het zou niet veel weg moeten geven van wie diegene later in het spel is gaan verdenken.
In dat opzicht is het wel grappig dat Sam in Niet de Mol zegt dat hij dezelfde kandidaat al verdacht voordat de mol was gekozen dan daarna. En dat is vermoedelijk Sophie. Maar ja, er waren nog 9 andere kandidaten.
Het lijkt me wel het uitgelezen moment om aflevering 1 nog eens terug te kijken, wie daar het meest verdacht was van degenen die zogenaamd geen kans maakten op een joker.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #166 Gepost op: 9-02-2025, 17:58:07 »
In niet de mol kwam dat wel een keer ter sprake, ik meen bij Gabriel. Ze hebben het uitgebreid besproken hoe die molkeuze zou zijn gedaan. Alleen hadden ze op dat  moment nog geen idee wat de oplossing was. Zou me dus niet verbazen dat ze die 1e keus wel aan elkaar doorgegeven hebben.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #167 Gepost op: 9-02-2025, 18:56:56 »
In niet de mol kwam dat wel een keer ter sprake, ik meen bij Gabriel. Ze hebben het uitgebreid besproken hoe die molkeuze zou zijn gedaan. Alleen hadden ze op dat  moment nog geen idee wat de oplossing was. Zou me dus niet verbazen dat ze die 1e keus wel aan elkaar doorgegeven hebben.

Dat Was Teun. In het afvallershotel zijn ze daarmee verder gegaan omdat ze daar alles konden delen. Hij verklaarde ook dat ze het nog steeds niet wisten.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #168 Gepost op: 9-02-2025, 20:32:25 »
In dat opzicht is het wel grappig dat Sam in Niet de Mol zegt dat hij dezelfde kandidaat al verdacht voordat de mol was gekozen dan daarna. En dat is vermoedelijk Sophie. Maar ja, er waren nog 9 andere kandidaten.

Niet 9, maar 8.   
Of denk je dat Sam zichzelf verdacht zou hebben?   
 ;)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #169 Gepost op: 21-02-2025, 00:16:17 »
Het begint er steeds meer op te lijken dat de minst waarschijnlijke mol is gekozen.
Minst genoemd als mol, minste (mol)kenmerken toegewezen gekregen. Daarom kregen wij ook maar een kwart van alle kenmerken te zien (met een beetje gepuzzel) simpelweg omdat de minst waarschijnlijke kandidaat niet meer kenmerken toebedeeld heeft gekregen en dan de verschillen duidelijk zouden worden.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #170 Gepost op: 21-02-2025, 00:45:26 »
Het begint er steeds meer op te lijken dat de minst waarschijnlijke mol is gekozen.
Minst genoemd als mol, minste (mol)kenmerken toegewezen gekregen. Daarom kregen wij ook maar een kwart van alle kenmerken te zien (met een beetje gepuzzel) simpelweg omdat de minst waarschijnlijke kandidaat niet meer kenmerken toebedeeld heeft gekregen en dan de verschillen duidelijk zouden worden.

Grappig, ik denk juist andersom. Omdat degenen die logen voor een joker zijn overgebleven.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #171 Gepost op: 21-02-2025, 12:13:05 »
Ik heb die beelden over de molkeuze nog eens teruggekeken en er vielen mij 2 dingen op.
Alhoewel we maar weinig te zien krijgen van de eigenschappen die de kandidaten bij de mollicitatie vinden dat de ideale mol zou moeten hebben, wordt de eigenschap sociaal hierbij wel 2 keer getoond. Van de 4 kandidaten die nu nog in het spel zijn is er maar één waarvan we in beeld hebben gezien dat andere kandidaten die eigenschap aan hem of haar hebben toegekend. En dat is Stijn. En niet één keer maar twee keer! Sophie en Teun legden dit bordje bij Stijn.

Het tweede dat me opviel is de intonatie bij Rik als hij Stijn vraagt of hij de mol wil zijn. Die komt bij mij afwijkend over. In de eerste plaats omdat de klemtoon op jij ligt. Ook komt de vraag bij mij een beetje over als "weet je wel zeker dat je de mol wil zijn, want ik weet dat je een beetje twijfelt". Als Stijn niet was gekozen dan maakt die twijfel niet uit en stelt Rik die vraag alleen voor de vorm. Ik ben benieuwd of iemand anders hier dit ook zo ervaart.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2025, 12:16:32 door MartinJ »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #172 Gepost op: 21-02-2025, 21:32:10 »
Ad 1. We weten gewoon te weinig. Je kan er niets uit halen.

Ad 2. Rik vraagt alle kandidaten of ze de mol willen zijn. Stijn wordt van alle kandidaten het netst gevraagd door Rik. Een volwaardige gerichte vraag. Bridget en Sam kregen dezelfde vraag, maar niet zo mooi uitgesproken.
Het is niet zozeer de klemtoon, maar de netheid van de volledige vraag die opvalt.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #173 Gepost op: 21-02-2025, 22:55:52 »
Wanneer je voor televisie tien mensen dezelfde vraag moet stellen, breng je zo ver mogelijk een beetje variatie aan. Er zit geen stemcomputer.

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #174 Gepost op: 23-02-2025, 00:12:02 »
Toch jammer dat deze 'gehypte' puzzel anders is verlopen dan gedacht (eigenlijk niks). Hebben niet om de aflevering ofzo iets om over te peinzen gekregen.

Ben benieuwd naar de algemene evaluatie van dit deel. Maar eerst even het antwoord afwachten...

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #175 Gepost op: 23-02-2025, 00:19:46 »
Toch jammer dat deze 'gehypte' puzzel anders is verlopen dan gedacht (eigenlijk niks). Hebben niet om de aflevering ofzo iets om over te peinzen gekregen.

Ben benieuwd naar de algemene evaluatie van dit deel. Maar eerst even het antwoord afwachten...

Helemaal eens. Ze hadden vorig jaar van de waarzegster een rode draad kunnen maken door het hele seizoen, maar dat hebben ze toen ook nagelaten. Dit lijkt ook op zo'n net-nietje. Jammer. Ze zijn niet zo goed in het tot stand brengen van een narratief dat bij voorbaat heel interessant lijkt maar uitgaat als een nachtkaars.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #176 Gepost op: 23-02-2025, 00:27:24 »
Ze zijn niet zo goed in het tot stand brengen van een narratief dat bij voorbaat heel interessant lijkt maar uitgaat als een nachtkaars.

Nou, daar zijn ze nou juist wel goed in.   :D
Maar ik begrijp wat je eigenlijk bedoelt.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #177 Gepost op: 23-02-2025, 00:29:53 »

Nou, daar zijn ze nou juist wel goed in.   :D
Maar ik begrijp wat je eigenlijk bedoelt.

Haha, ik heb uiteindelijk een komma weggehaald die ik misschien had moeten laten staan.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #178 Gepost op: 23-02-2025, 01:06:23 »
Deze keer extra teleurstellend omdat de waarzegster tenminste nog enigszins terug kwam maar de zogenoemde puzzel die we op moesten lossen helemaal niet. De kandidaten hebben er ook duidelijk drie keer niets aan gehad.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #179 Gepost op: 23-02-2025, 01:15:39 »
Laatste aflevering is nog niet geweest. Ik wacht daarom nog even af met een oordeel geven.