Auteur Topic: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht  (gelezen 54794 keer)

Offline Alja

• Forumlid
Re: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht
« Reactie #220 Gepost op: 1-03-2025, 21:35:45 »
Met de informatie uit deze aflevering moet de puzzel toch grotendeels zijn te leggen?

De kandidaten besluiten eerst welke eigenschappen volgens hun bij een mol horen.
Vervolgens kijk je naar welke eigenschappen welke kandidaat aan de anderen toedicht. Dan wordt het denk ik een kwestie van turven. Wie de meeste toegedichte moleigenschappen heeft gekregen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #221 Gepost op: 1-03-2025, 21:38:05 »
Met de informatie uit deze aflevering moet de puzzel toch grotendeels zijn te leggen?

De kandidaten besluiten eerst welke eigenschappen volgens hun bij een mol horen.
Vervolgens kijk je naar welke eigenschappen welke kandidaat aan de anderen toedicht. Dan wordt het denk ik een kwestie van turven. Wie de meeste toegedichte moleigenschappen heeft gekregen.

Ik denk dat ze met opzet niet hebben laten zien wie Ray koos, volgens mij lieten ze van één van de afvallers ook maar 2 vooraf gekozen eigenschappen zien (tenzij ik me vergis natuurlijk). Ik denk dat dit dusdanig gemonteerd is dat we er net niet genoeg uit kunnen halen.

Offline Moljewel

• Forumlid
« Reactie #222 Gepost op: 1-03-2025, 21:38:24 »
Laten we eerst alle informatie verzamelen voordat er speculeren over de precieze manier van mol keuze.

Alle eigenschappen die per kandidaat in de mollicitatie werden genoemd.
Alle bordjes die zijn neergezet.
Alle stemmen op wie de mol is.

Dan kan het puzzelen losgaan!

Offline Jordyep

• Forumlid
« Reactie #223 Gepost op: 1-03-2025, 21:43:54 »
Volgens mij is het vrij simpel: pluspunten voor de 3 toegeschreven eigenschappen die elke kandidaat belangrijk vond, minpunten voor degene die tijdens de test al verdacht werd (zoals Roos al zei). Stijn werd door niemand aangeklikt maar kreeg wel een flink aantal van de eigenschappen toegeschreven
« Laatst bewerkt op: 1-03-2025, 21:47:13 door Jordyep »

Offline Wippie

• Forumlid
« Reactie #224 Gepost op: 1-03-2025, 21:49:00 »
 Rick noemde in de laatste zin 3 specifieke eigenschappen:
Sociaal, Meedogenloos, Creatief

Het lijkt mij te toevallig dat dit niets met de keuze te maken heeft

Offline Alja

• Forumlid
« Reactie #225 Gepost op: 1-03-2025, 21:54:21 »
Bij Moltalk hebben ze ook al overzichten gemaakt, zie ik. (ik val net in daar. Kijk dat normaal niet, maar zie ineens een schema langskomen)

Ben het overigens niet eens met hun 'berekening'. Ik zou 'm anders doen. Zoals ik hierboven al beschreef.

Nog wel interessant wat hierboven wordt gezegd: als jij in afl.1 verdacht was, kreeg je minpunten in de telling. Interessante toevoeging.
« Laatst bewerkt op: 1-03-2025, 22:01:21 door Alja »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #226 Gepost op: 1-03-2025, 22:02:08 »
Hierbij een overzichtje waarbij ik me beperkt heb tot de finalisten. Ik heb de 3 eigenschappen die ze van tevoren hebben genoemd per afvaller onder elkaar gezet, met de namen van de finalisten als ze die één van deze eigenschappen hebben toegekend.

Bij overig zie je de overige bordjes die aan de finalisten zijn toegekend, die niet tot de 3 gekozen eigenschappen behoorden van de afvallers.

Teun

Adaptief:
Sociaal: Stijn
Misleidend:

Test: Ray

Sam

Meedogenloos:
Brutaal:
Zelfverzekerd:

Test: Sophie

Sophie

Besluitvaardig: Roos
Stressbestendig:
Overtuigend:

Test: Nora

Nora

Misleidend:
Creatief:
Sociaal:

Test: Sophie

Ray

Meedogenloos:
Creatief: Maaike
Observerend: Roos

Test: ?

Overig:

Maaike: Manipulatief (Ray), besluitvaardig (Nora),
Stijn: Brutaal (Teun), meedogenloos (Sophie), sociaal (Sophie), brutaal (Sophie), misleidend (Ray)
Roos: Meedogenloos (Teun), adaptief (Sam), meedogenloos (Nora)
« Laatst bewerkt op: 1-03-2025, 22:17:01 door Eva. »

Offline Alja

• Forumlid
« Reactie #227 Gepost op: 1-03-2025, 22:06:18 »

Knip

Heldin!

Bridget kan eruit,  toch?

En verder: Roos wordt hier toch al 2x genoemd, Stijn 1x, Maaike ook 1x.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #228 Gepost op: 1-03-2025, 22:09:55 »
Heldin!

Bridget kan eruit,  toch?

En verder: Roos wordt hier toch al 2x genoemd, Stijn 1x, Maaike ook 1x.

Thanks, ik haal Sam en Bridget er even uit. Het lijkt nu alsof we bepaalde keuzes niet hebben gezien, maar ze zijn niet relevant m.b.t. de finalisten.

Offline Alja

• Forumlid
« Reactie #229 Gepost op: 1-03-2025, 22:16:10 »
Ik denk oprecht dat deze formule daadwerkelijk de gebruikte formule is. Als er nog meer bootjes/cirkels waren gevist, had het wel eens duidelijk zichtbaar kunnen zijn :o
Snap wel dat Rik vooraf heeft gezegd: dit was ook voor ons/productie spannend.

Ben wel benieuwd wat de productie bij gelijkspel had gedaan...

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #230 Gepost op: 1-03-2025, 22:21:39 »
Ik vraag me af of het dan wel duidelijk was geworden, we zien van sommige top-3 eigenschappen überhaupt niet bij wie die zijn neergezet. Ik denk dat ik daarom de overbodige namen had laten staan. Er zitten best wat gaten in, zie originele overzicht in de spoilertag:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 1-03-2025, 22:24:21 door Eva. »

Offline Moljewel

• Forumlid
« Reactie #231 Gepost op: 1-03-2025, 22:24:12 »
Ik zou toch alle stemmen van iedereen op iedereen willen zien plus hun mollicitatie eigenschappen. Om te bevestigen dat een veelbelovende theorie niet eigenlijk tot een mol buiten de 3 finalisten zou leiden.

Ik denk ook dat het niet een heel ingewikkelde puzzel zal zijn, maar ook da. zijn er nog enkele mogelijkheden.

Offline Sanmol

• Forumlid
  • professionele speurneus
« Reactie #232 Gepost op: 1-03-2025, 22:37:28 »
In de eerste aflevering kon je ook al zien bij sommige kandidaten welke eigenschappen ze hadden gekozen bij de mollicitatie.

Roos

Sociaal:

Ray

Meedogenloos (zagen we nu ook in beeld)

Bridget

Creatief: Maaike
Sociaal:

Ik vraag me af of het dan wel duidelijk was geworden, we zien van sommige top-3 eigenschappen überhaupt niet bij wie die zijn neergezet. Ik denk dat ik daarom de overbodige namen had laten staan. Er zitten best wat gaten in, zie originele overzicht in de spoilertag:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Dit zien we overigens ook in aflevering 1:

Sam

Meedogenloos: Bridget
Brutaal: Bridget
Zelfverzekerd: Bridget

Teun

Misleidend: Ray
« Laatst bewerkt op: 1-03-2025, 22:48:11 door Sanmol »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #233 Gepost op: 1-03-2025, 23:22:55 »
Je kan puzzelen wat je wil maar je gaat er niet uitkomen, door de vraag ‘wie is de mol’.
Als je daar genoemd wordt worden de stemmen op jou afgewaardeerd met een percentage of tot nul.
Ze laten ons natuurlijk niet zien dat twee van de drie genoemd zijn als molkeuze bij die vraag. Flauw he.
« Laatst bewerkt op: 1-03-2025, 23:24:27 door foxhunter »

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #234 Gepost op: 1-03-2025, 23:36:59 »
Je kan puzzelen wat je wil maar je gaat er niet uitkomen, door de vraag ‘wie is de mol’.
Als je daar genoemd wordt worden de stemmen op jou afgewaardeerd met een percentage of tot nul.
Ze laten ons natuurlijk niet zien dat twee van de drie genoemd zijn als molkeuze bij die vraag. Flauw he.

Nul kan niet, want als iedereen op iemand anders stemt heb je op alle 10 de kandidaten 1 stem.
Ik vermoed dat het aantal stemmen op jou gelijk staat aan een aantal vinkjes eraf van de eigenschappen.

Hoe ik hem invulde, we krijgen van iedereen te zien wat HUN belangrijkste eigenschappen voor een mol zijn.
Deze delen ze zelf ook uit aan iemand. voor elk persoonlijk belangrijke eigenschap krijgt een kandidaat een plusje

Sociaal creatief en meedogenloos, zijn de eigenschappen die de mol (toen hij nog kandidaat was) heeft uigekozen.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #235 Gepost op: 2-03-2025, 00:17:54 »
Die hele puzzel doet me een beetje denken aan dat quizprogramma 'That's the question'. Dit is het antwoord (Stijn is de mol), zoek de bijbehorende vraag (puzzel).
Als de 3 hierboven genoemde kenmerken in aanmerking moeten worden genomen dan is een eenvoudig uit te leggen criterium, dat ook vrij logisch is het volgende.
De 3 eigenschappen die een kandidaat bij de mollicatie heeft genoemd leveren elk één punt op voor de kandidaat die deze eigenschap krijgt toebedeeld door eerder genoemde kandidaat. Dat punt vervalt als de kandidaat die de eigenschap krijgt toebedeeld ook door de uitdeler is aangemerkt als de mol. De kandidaat met de meeste punten wordt de mol, mits hij hiermee akkoord gaat, anders degene met de op één na meeste punten etc.
Hiermee bereik je het volgende. Stel ik vind dat een mol meedogenloos moet zijn (die uitspraak heb ik gedaan nog voordat ik wist wie er mee ging doen aan het programma) en ik vind bij de opnames van het programma dat kandidaat X dermate meedogenloos overkomt dat ik denk dat hij de mol is, dan valt deze kandidaat door de mand en krijgt dat molpunt voor die eigenschap niet.

Voorbeeld: kandidaat X heeft eigenschap a, b en c genoemd en eigenschap a en b toegekend aan kandidaat Y en eigenschap c aan kandidaat Z. Op de wie is de mol vraag heeft kandidaat X gekozen voor kandidaat Y. De 2 punten voor Y komen hiermee te vervallen (kandidaat Y is min of meer 'onmaskerd') en alleen kandidaat Z krijgt van X één punt.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2025, 00:30:32 door MartinJ »

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #236 Gepost op: 2-03-2025, 00:31:23 »
Dit is grotendeels hoe ik hem ook in mijn hoofd had ja, alleen net een beetje anders geformuleerd! ::rofl::
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Didier

• Forumlid
  • 😁😁
« Reactie #237 Gepost op: 2-03-2025, 01:04:55 »
Feit is gewoon dat we het tot a.s. zaterdag nooit zeker gaan weten, slechts speculatie.

Hoop dat ze het zaterdag in detail uitleggen
#1 Renée hater

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #238 Gepost op: 2-03-2025, 01:14:46 »
Ja, Rick zei alleen dat je nu 'een heel eind' zou moeten kunnen komen. Wel een beetje flauw dat we zo weinig puzzelstukjes hebben. Dat geldt ook voor de kandidaten. Wat heb je aan 1 of 2 van de 10 inzichten? Helemaal niks.

Wat mij ook tegenviel was dat we wel alle kandidaten opgetrommeld zagen worden maar dat die helemaal geen rol hadden. Ik had hier wel een verbintenis verwacht. Zoals nog eens alle bordjes met karaktereigenschappen daar op dat helicopterplatform en dat zij dan laten zien wat zij gekozen hadden of zoiets. In elk geval IETS. Nu staan ze er maar en kijken er naar en that's it ???
De Blondine is de Mol :)

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #239 Gepost op: 2-03-2025, 09:35:08 »
"De mol is creatief, meedogenloos, sociaal"

Met deze extra informatie denk zou het ook nog kunnen dat de drie eigenschappen die kandidaat zelf gekozen heeft, als criterium gelden voor de kandidaat zelf om de mol te worden. Dus, hoeveel keer zijn die eigenschappen aan deze kandidaat toegedicht door anderen om de mol te worden.
Mogelijk heeft de mol dus zelf creatief, meedogenloos en sociaal gekozen. En heeft die eigenschappen relatief vaak toegedicht gekregen.

Of de andere optie: De drie eigenschappen een kandidaat zelf heeft gekozen tellen alleen als een molpunt bij een ander.

« Laatst bewerkt op: 2-03-2025, 17:17:43 door annebeestje »