Auteur Topic: [Aflevering 8] Opdracht 3 - Zout in de wonden strooien  (gelezen 10340 keer)

Offline Eva.

• Forumlid
Re: [Aflevering 8] Opdracht 3 - Zout in de wonden strooien
« Reactie #20 Gepost op: 22-02-2025, 22:25:13 »
Wel mooi hoe het punt wat gemaakt werd volledig genegeerd wordt om maar het 'maar Stijn is de Mol'-argument te kunnen maken.  ::)

Haha, als jij denkt dat de cryptische opmerking van Rik bij de kandidaten de suggestie zou hebben gewekt dat het om iets anders dan een persoonlijk voordeel zou zijn gegaan heb je denk ik niet zo goed opgelet. Ik vind het eerder mooi hoe jij, zonder enige fundering (die wij wel hebben uitgewerkt), deze conclusie trekt.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 22-02-2025, 22:25:42 »
Op zich een leuke opdracht, maar de mol hoefde niet te mollen. Kandidaten hielden het geld wel uit de pot, dus de mol kan enthousiast mee scheppen en rennen.

Offline yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 22-02-2025, 22:25:56 »
Als Stijn kandidaat is die een vrijstelling heeft dan is het net slim om als laatste te gaan want het meeste geld verdiend dan . Maar da moet jij wel niet op en neer rennen.

Als mol ga je ook als laatste. Hij treuzelde genoeg in het begin om te zorgen dat het laatste kooitje niet meer open ging

Offline Enigma TV

• Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
« Reactie #23 Gepost op: 22-02-2025, 22:26:41 »
Ja, dit punt is ook alleen te maken, als Stijn de mol is. Als hij een kandidaat was dan had ie wel wat meer zijn best gedaan om geld te willen pakken.

Maar ook als kandidaat hoeft Stijn echt niet per se geld voor het geld te gaan, zoals ik eerder al aangaf. Er zijn genoeg dingen mogelijk met een envelop met onbekende inhoud die hem als houder van een finalevrijstelling benadelen of de anderen een voordeel ín de finale geven.

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #24 Gepost op: 22-02-2025, 22:27:58 »
Als Stijn kandidaat was zou hij ook een envelop hebben gepakt, omdat het zoals al eerder is benoemd een "Voordeel" betrefde, en het niet per se om een joker hoefde te gaan. We hebben vaker gezien dat een kandidaat met een vrijstelling en jokers op zak liep.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline friemol

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 22-02-2025, 22:29:09 »
Stijn neemt niet de controle over het geld/enveloppen, maar laat dat aan de vrouwen over.

Dat heeft het wel duidelijk gemaakt, toch? Stijn is niet de mol.

Als Stijn kandidaat was, had hij heel makkelijk argumenten kunnen geven om zelf naar de kooi te gaan, omdat het dan zeker is dat er geld in de pot komt (omdat hij geen vrijstelling oid nodig heeft). Maar als hij de mol is, weet hij dat er best een grote kans is dat Maaike de envelop pakt en er 0 euro naar de pot gaat, terwijl hij daar zelf niet mee weg zou komen.  ;)

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 22-02-2025, 22:31:45 »
Ik zou als mol Stijn als eerste hebben weggewerkt. Hij was de sterkste en had geen belang bij een envelop. Dat spreekt dus tegen iedereen die 0 moeite heeft gedaan om hem eruit te werken, ergo: De rest.
Op 50:26 hoor je dmv de biecht van Sophie dat de groep juist deze discussie wél heeft gehad (tenzij deze alleen in haar eigen hoofd plaatsvond). Ze zegt verder niet wie suggereerde dat Stijn geen waarde aan de enveloppe heeft - en wie het niet slim vond omdat Stijn sterk is.

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #27 Gepost op: 22-02-2025, 22:32:03 »
Ik vond het verdachter dat Maaike toch besloot voor de Envelop te kiezen. Al die biechten en de hele aflevering al een soort van trapederen op het feit dat Stijn zoveel geld uit de pot heeft gehaald en dan zelf de pot niet spekken.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 22-02-2025, 22:32:13 »
Er is werkelijk geen enkel excuus voor Stijn om voor een envelop te gaan. Je hoorde dat ook in de biechten, hij had een vrijstelling en voor iedereen was het duidelijk dat het om een persoonlijk voordeel ging. Als kandidaat had Stijn, na de acties van Sophie en Roos, geld gepakt om dat zeker te stellen voor de pot. En als mol had ie precies gedaan wat ie nu heeft gedaan. Stijn heeft hier dus precies gedaan wat een mol zou doen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 22-02-2025, 22:33:13 »
Ja, dit punt is ook alleen te maken, als Stijn de mol is. Als hij een kandidaat was dan had ie wel wat meer zijn best gedaan om geld te willen pakken.

En dat laatste heeft ie niet gedaan, dus het eerste punt staat als een huis.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 22-02-2025, 22:35:01 »
Op 50:26 hoor je dmv de biecht van Sophie dat de groep juist deze discussie wél heeft gehad (tenzij deze alleen in haar eigen hoofd plaatsvond). Ze zegt verder niet wie suggereerde dat Stijn geen waarde aan de enveloppe heeft - en wie het niet slim vond omdat Stijn sterk is.

Niemand die naar een kooi gestuurd werd protesteerde?

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 22-02-2025, 22:39:40 »
Als mol heeft Stijn hier het heel goed gedaan en dit is als mol ook het logisch.
En dat ze Roos als eerst kozen was ook logisch, want naast Roos zelf zit iedereen op haar en volgens mij viel Nora ook af op Roos en zeker, omdat ze een bondje had met Sophie weet ik dit bijna zeker.

Offline Lola-aapje

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 22-02-2025, 22:41:15 »
En dat laatste heeft ie niet gedaan, dus het eerste punt staat als een huis.

Ja, ik ben het met je eens hoor.. Stijn is wat mij betreft ook de mol.

Zeker omdat hij ook al lang en breed in de finale zou zitten. Als hij als 1 van de eerste 3 bij die kluisjes was geweest, dan had als 'kandidaat' niet kunnen maken om geen geld te pakken. Ik bedoel; hoe verkoop je het anders naar de anderen? In zo een enveloppe kon niet belangrijkers zitten dan hetgeen hij toch al had, een finaleplek.

Ofwel, dan zat hij klem en had geld moeten pakken. Wat natuurlijk echt drama is, als mol. In het hotel had hij ook al het meeste geld. Hoe hij het speelde was ideaal voor de mol. Geen geld.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 22-02-2025, 22:43:22 »
Ja, ik ben het met je eens hoor.. Stijn is wat mij betreft ook de mol.

Zeker omdat hij ook al lang en breed in de finale zou zitten. Als hij als 1 van de eerste 3 bij die kluisjes was geweest, dan had als 'kandidaat' niet kunnen maken om geen geld te pakken. Ik bedoel; hoe verkoop je het anders naar de anderen? In zo een enveloppe kon niet belangrijkers zitten dan hetgeen hij toch al had, een finaleplek.

Ofwel, dan zat hij klem en had geld moeten pakken. Wat natuurlijk echt drama is, als mol. In het hotel had hij ook al het meeste geld. Hoe hij het speelde was ideaal voor de mol. Geen geld.

In het hotel zag je ook een shot waarbij ie onnodig lang met z'n vingers langs het geld ging, maar je zag het hem niet pakken. Ik heb het vermoeden dat ie daar wat briefjes heeft laten liggen.

Offline Enigma TV

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 22-02-2025, 22:49:36 »
Er is werkelijk geen enkel excuus voor Stijn om voor een envelop te gaan. Je hoorde dat ook in de biechten, hij had een vrijstelling en voor iedereen was het duidelijk dat het om een persoonlijk voordeel ging. Als kandidaat had Stijn, na de acties van Sophie en Roos, geld gepakt om dat zeker te stellen voor de pot. En als mol had ie precies gedaan wat ie nu heeft gedaan. Stijn heeft hier dus precies gedaan wat een mol zou doen.

Er is nooit geïmpliceerd dat het persoonlijk voordeel enkel deze aflevering relevant zou zijn. Als dát het geval was, had Stijn er waarschijnlijk minder aan gehad. Maar zelfs met een finalevrijstelling op zak wil je denk ik iedere kans op een voordeel in het spel benutten. En vergeet ook niet dat het Sophie was die zei dat Stijn geen envelop meer nodig heeft en niet Stijn zelf, nota bene in een later opgenomen biecht waarin ze ook de 'kennis van nu' kan laten doorschemeren.

Ik zeg niet dat Stijn niet de Mol is of kan zijn, maar laten we niet doen alsof hij per definitie niets aan de envelop zou hebben als hij kandidaat is.

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 22-02-2025, 22:54:24 »
Haha dat graven hier..

Natuurlijk kun je het ALTIJD maken én verdedigen om geld te laten liggen voor persoonlijk voordeel. Zeker nadat er om je heen 5000 en 7000 voor de veiling genoteerd is - en de twee voor je ook vraagtekens uit de kooi hebben gepakt.

Offline Lola-aapje

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 22-02-2025, 22:54:29 »
Er is nooit geïmpliceerd dat het persoonlijk voordeel enkel deze aflevering relevant zou zijn. Als dát het geval was, had Stijn er waarschijnlijk minder aan gehad. Maar zelfs met een finalevrijstelling op zak wil je denk ik iedere kans op een voordeel in het spel benutten. En vergeet ook niet dat het Sophie was die zei dat Stijn geen envelop meer nodig heeft en niet Stijn zelf, nota bene in een later opgenomen biecht waarin ze ook de 'kennis van nu' kan laten doorschemeren.

Ik zeg niet dat Stijn niet de Mol is of kan zijn, maar laten we niet doen alsof hij per definitie niets aan de envelop zou hebben als hij kandidaat is.

Er zitten toch geen afleveringen meer tussen? Het enige waarmee je nog zou kunnen komen; 10 vragen van de finaletest sowieso goed. Zoiets, maar dat zou de finaletest wel extreem oneerlijk maken.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 22-02-2025, 22:54:55 »
Maar zelfs met een finalevrijstelling op zak wil je denk ik iedere kans op een voordeel in het spel benutten.

Precies. Mss was het wel een finalevraag antwoord. Als kandidaat weet je het niet en zal je altijd richting die kooien willen

Stijn had geen enkele behoefte hieraan. Waarom niet? Omdat hij de mol is en wist dat zij voor de vraagtekens zouden gaan.

Offline Enigma TV

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 22-02-2025, 23:09:38 »
Er zitten toch geen afleveringen meer tussen? Het enige waarmee je nog zou kunnen komen; 10 vragen van de finaletest sowieso goed. Zoiets, maar dat zou de finaletest wel extreem oneerlijk maken.

Het is vaker gebeurd dat er antwoorden van de finaletest verdiend of vrijgespeeld konden worden, dus dat hoeft zeker niet gek of 'extreem oneerlijk' te zijn als iedereen dezelfde kans krijgt.

En dat maakt ook waarom Stijn - zelfs als Mol - prima voor een envelop kan gaan. Het valt écht wel te verantwoorden.

Maar goed, een discussie met een dichtgemetselde tunnel ga je niet winnen, dus ik laat het hierbij.  ::)

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 22-02-2025, 23:10:57 »
Haha dat graven hier..

Natuurlijk kun je het ALTIJD maken én verdedigen om geld te laten liggen voor persoonlijk voordeel. Zeker nadat er om je heen 5000 en 7000 voor de veiling genoteerd is - en de twee voor je ook vraagtekens uit de kooi hebben gepakt.

Niet als je een vrijstelling hebt voor de finale. Daarna is er geen persoonlijk voordeel meer.