Auteur Topic: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen  (gelezen 32419 keer)

Offline Klaartje76

• Forumlid
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #440 Gepost op: 11-05-2025, 23:34:53 »
Voor de volledigheid: de zin is

Hier
is
één
Mol
namelijk
Sarah

Heel knap gevonden! ::ok::
Chapeau voor wie dat gevonden heeft! Een top-hint!   ::ok::

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #441 Gepost op: 12-05-2025, 00:23:27 »
Graag gedaan! Dit maakte me 100% zeker, dus ik wou die fun van de onzekerheid van niemand wegnemen.Ik had het zelf nergens anders gepost gezien, vond het gewoon zo verdacht dat Gilles de drie namen van de drie overgebleven kandidaten nog eens zat te herhalen.

Briljant gevonden.

Dan ben je echt een goede hintvinder  ::bravo::

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #442 Gepost op: 12-05-2025, 00:53:59 »
 ::bravo::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #443 Gepost op: 12-05-2025, 07:37:52 »
Had er iemand dit door tijdens de vorige aflevering?
Chapeau!

Top hint!!
 ::bravo::

Offline Tfotn

• Forumlid
« Reactie #444 Gepost op: 12-05-2025, 07:45:03 »
Het was niet abnormaal dat er heel wat beelden kwamen van een zittende Boeddha met uitgestoken had. Zeker niet in Thailand.
Tot mijn euro wat traag viel en bedacht dat de naam Sarah gemakkelijk uit Siddhart(h)a te halen viel.

Het moment dat het Sarah wel moest zijn was wanneer er een trage versie van AHA werd gespeeld - nogmaals met enige benodigde letters.

Mijn hart gaat ook uit naar Michelle die het programma een heel mooi kleur heeft gegeven. Een slimme lange Germaanse met force = machtig!
Met Alexy - die het eerder sluimerend speelde - en een machtige winnaar is. Heel verrassend - maar toch ook wel subtiel. Kudos!

Nu terug wat afkicken. Can't wait for the next one.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #445 Gepost op: 12-05-2025, 10:53:01 »
Ben heel benieuwd naar het overzicht van alle verborgen hints in de reünie-aflevering volgende zondag. Welke zijn ontdekt door de speurders hier (en in andere groepen) en welke waren  toch weer te goed verstopt door de makers? We gaan het zien!

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #446 Gepost op: 12-05-2025, 11:53:33 »
Heel benieuwd inderdaad! Dit is mijn favoriete topic.  ::vergroot::
We moeten toch ook maar eens track record bij gaan houden over hoeveel correcte hints we hier samen werkelijk ontdekken.

Offline HanMic

• Forumlid
« Reactie #447 Gepost op: 12-05-2025, 13:58:37 »
Die zin vinden, echt knap hoor! ::bravo::
En inderdaad blij dat hij niet vooraf gepost werd, want deze was niet tegen te spreken geweest.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #448 Gepost op: 12-05-2025, 14:26:20 »
Ff kort stukje van Gilles

Dit waren geen hints.. weten we dat alvast

De hele boodschap is terug te lezen in de mollengroep facebook
« Laatst bewerkt op: 12-05-2025, 14:27:51 door FS »

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #449 Gepost op: 12-05-2025, 15:34:32 »
Overal de mol zien...  ;D

De Europaterminal van de Antwerpse haven, vandaag in de krant.

Offline Barry21

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #450 Gepost op: 12-05-2025, 15:42:52 »
Gilles heeft gezegd aan Trust Nobody dat er een knoert van een hint naar Sarah inzat, waar ze heel bang voor waren. Het is 1 die mensen kan overtuigen om van tunnel te switchen en hij is niet gevonden. Laat de zoektocht losbranden.  ;D

We zullen het volgende week zien.

Offline Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #451 Gepost op: 12-05-2025, 15:53:43 »
Dit misschien, heeft me ook wel doen twijfelen toen ik dit later terugzag.
Ik hoor iets anders dan wat de ondertiteling zegt.

https://i.imgur.com/lZ9Tz4V.mp4

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #452 Gepost op: 12-05-2025, 16:07:24 »
Gilles heeft gezegd aan Trust Nobody dat er een knoert van een hint naar Sarah inzat, waar ze heel bang voor waren. Het is 1 die mensen kan overtuigen om van tunnel te switchen en hij is niet gevonden. Laat de zoektocht losbranden.  ;D

We zullen het volgende week zien.

Denk de hint die lorinsilver gepost heeft na de finale. Gilles had toen nog niet gezien dat die gevonden is

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #453 Gepost op: 13-05-2025, 11:21:01 »
Sarah heeft net bevestigd dat de letters op tafel geen hint waren. Puur toeval!

Maar wel:
Kamer 504 was inderdaad een verwijzing naar de wettekst! Dat was dus een officiële hint.

Wel netjes om dit toch nog even recht te zetten:
Gilles gaf in de chat aan dat Kamer 504 toch geen verwijzing naar de wettekst was. Het leek in een interview met Sarah alsof ze dit bevestigde, maar toch niet dus!

Zo benieuwd naar de echte hints!
« Laatst bewerkt op: 13-05-2025, 15:09:02 door annebeestje »

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #454 Gepost op: 13-05-2025, 14:54:33 »
Dit misschien, heeft me ook wel doen twijfelen toen ik dit later terugzag.
Ik hoor iets anders dan wat de ondertiteling zegt.

https://i.imgur.com/lZ9Tz4V.mp4

Terwijl de camera focust op Sarah, hoor ik "dat is ze...".
Daarna komt het logo van DE MOL.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #455 Gepost op: 13-05-2025, 16:17:14 »
Ja, ik versta ook “dat is ZE”.

Ik kan geloven dat de makers schrik hadden dat deze ‘obvious hint’ vroeg ontdekt zou worden. Maar blijkbaar is hij nu pas ontdekt, na de finale?  Anderzijds, als het deze is, waarom steek je hem dan zo vroeg op het seizoen  erin, want dit is begin aflevering 2 al hé? Doe het dan als maker gewoon niet, hoef je ook geen schrik te hebben.

Ik had het in elk geval zelf niet gehoord, ik was bij het terugkijken te zeer gefocust op of iemand “zalig” zei.  :)
« Laatst bewerkt op: 13-05-2025, 16:24:50 door Klaartje76 »

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #456 Gepost op: 13-05-2025, 18:09:02 »
Gewaagd is het vast en zeker!

Toch ook verborgen, want het onderschrift is anders.
Het brein kiest soms voor het 'zichtbare' woord, zelfs als het niet klopt met het geluid. We vertrouwen automatisch op de ondertiteling.
Als de tekst een ander woord gebruikt dan wat gezegd wordt, onthouden of interpreteren we vaak wat we lezen, niet wat we horen.

De aflevering gaat in een zodanig wervelende spanning vooruit...
Instrumentale crescendo muziek maskeert ook.

Offline fluffy82

• Forumlid
« Reactie #457 Gepost op: 13-05-2025, 22:03:41 »
Gewaagd is het vast en zeker!

Toch ook verborgen, want het onderschrift is anders.
Het brein kiest soms voor het 'zichtbare' woord, zelfs als het niet klopt met het geluid. We vertrouwen automatisch op de ondertiteling.
Als de tekst een ander woord gebruikt dan wat gezegd wordt, onthouden of interpreteren we vaak wat we lezen, niet wat we horen.

De aflevering gaat in een zodanig wervelende spanning vooruit...
Instrumentale crescendo muziek maskeert ook.
Dat geldt omgekeerd ook. Soms zijn we zodanig op zoek naar verborgen hints, waardoor we horen wat we willen horen en de ondertiteling negeren...

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #458 Gepost op: 16-05-2025, 15:55:11 »

Uiteraard beeldde Sarah ook een molletje uit.   ;)
De leepste snor van het land

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #459 Gepost op: 20-05-2025, 14:17:48 »
Er bleken dit seizoen uiteindelijk 6 officiële hints te zijn waarvan er 3 werden gevonden door de speurders hier en op andere fora en facebookgroepen. Hier is wat ik ervan vond. Het is mijn persoonlijke kijk op die zaken, anderen kunnen gerust een totaal andere mening toegedaan zijn. Benieuwd ook wat Nelleke van de podcast Trust Nobody over de hints van dit seizoen te zeggen heeft, volgende donderdag in haar ‘Aluhoedjesblok’, nog altijd de beste ‘podcast-in-een-podcast’ van de Lage Landen. ;)

1)   Je staat eindelijk tussen alle andere kandidaten: de woorden van GDC in de eerste minuten van dit seizoen. De Mol Sarah stond inderdaad in de middelste container, waar het ook nog eens donker is en dat heeft een Mol natuurlijk graag. Een zeer ‘obvious’ hint, die ook al meteen gevonden werd. Zeer makkelijk op te merken, een hint die ook kinderen kunnen vinden. Voor mij mag een dergelijke type hint gerust erbij zitten. Maar in aflevering 1 wijst hij nog niet éénduidig naar Sarah, je kan pas uitsluitsel krijgen op het moment dat Pedro en Els het spel verlaten. Op het moment dat GDC die uitspraak ginder ‘live’ doet weten ze niet waar Pedro en Els uiteindelijk gaan stranden. Als het toeval wil dat Pedro en Els in de finale geraken, dan kunnen de makers deze uitspraak nog moeilijk als een hint gebruiken.

2)   De initialen van Sarah Loos, S en L als eerste letters die verschenen in de links in de container van de dansers (Hilde, Nimrod en Jan). Wel een éénduidige hint, zeer simpel, maar je moet het opmerken. Kom daarmee af als molloot op dit forum en iedereen sabelt je neer: “Ja, twee lettertjes die toevallig de initialen van één van de tien reisgenoten vormen. Dat klopt misschien wel, maar het kan toch ook gewoon puur toeval zijn?” Die twee letters hadden ze wellicht ook nog wel ergens anders kunnen verstoppen. Ik vraag me ook af of het aanvankelijk wel de bedoeling was (een hint met voorbedachten rade) of heeft één van de makers toevallig achteraf zelf opgemerkt: “Hé kijk mannen, die twee eerste letters die we vrijgaven voor de links bij de dansers zijn de S en de L. De initialen van onze Mol. Zouden we dat niet als hint kunnen gebruiken?” Het verhaal van de kip of het ei, wat was er het eerst?

3)   Het nummer ‘Sarah’ als 13de track op het album ‘Hier en nu’ van de Kreuners. Mooie hint, was hier op het forum ontdekt (door Tarbozan, dacht ik). Vereist wat opzoekwerk maar niet al te moeilijk. Op de keper beschouwd ook wel iets dat puur toeval zou kunnen zijn als je dat verband ontdekt. Het gegeven is er, het verband klopt, maar dan nog heb je geen zekerheid dat het ook een bedoelde hint is. Zo heb ik er in het verleden al een paar tiental zelf verzonnen in de tijd dat ik nog uitgebreide TNVH-stukjes schreef: het klopt allemaal wel, de verbanden zijn aantoonbaar juist, de hint is plausibel maar toeval is niet uit te sluiten. Maar deze ‘Kreunershint’ was dus wel degelijk een echte en al te vinden in aflevering 4, wat redelijk vroeg is in vergelijking met de andere 3 hints die hieronder volgen.

4)   De laatste woorden van GDC bij het afscheid van de afvallers. De woorden vormden samen de zin “Hier is  één Mol namelijk Sarah.” Voor mij de mooiste hint van dit seizoen: je krijgt pas uitsluitsel aan het eind van aflevering 7. Je moet er voor ‘werken’ om hem te vinden, want je moet alles gaan terugkijken en checken na  het moment dat je vindt dat er iets vreemds is aan het feit dat Gilles die namen zo expliciet zegt bij het afscheid van Nimrod (aflevering 7). Er is duidelijk moeite voor gedaan door de makers (en vooral door Gilles zelf) om dit erin te stoppen. Als molloot moet je getriggerd worden door iets dat Gilles lichtjes anders doet dan normaal. Een van de speurders (lorinsilver) hier had deze gevonden. Echt een tophint en heel knap opgemerkt door de ontdekker, een vondst om als molloot fier op te zijn!

5)   De ontbrekende letters in de ondertiteling. Doorheen alle afleveringen kon je ‘tikfouten’ ontdekken in de ondertiteling en met die ontbrekende letters kon je het woord ‘ADVOCAAT’ bijeen puzzelen. Ook een mooie, doorheen het hele seizoen verspreide hint waarbij je maar heel op het einde echt uitsluitsel kan hebben. De ‘trigger’ is hier natuurlijk dat je als speurder die schrijffouten in de ondertitels moet opmerken en dan alles gaan herbekijken of er elders nog letters ontbreken en daarna nog puzzelen (want de letters stonden niet in de juiste volgorde). Vele mensen hier en elders hadden wel opgemerkt dat er soms een foutje stond in de ondertitels, maar ja, als speurder doe je dat al snel af als een ‘slordigheid’ van de ‘stagiaire’ die verantwoordelijk is voor die ondertitels. De voorbije jaren kwamen dergelijke tikfouten of zelfs spelfouten ook voor, maar toen waren het gewoon ‘ordinaire’ fouten, vergissingen. Wie maakt er eens niet een tikfout? Iedereen toch. Je merkte het dit seizoen wellicht een keertje op maar je deed er niks mee. Hadden we dus wel moeten doen. Dat zou ook veel werk gekost hebben, maar om alle ontbrekende letters te vinden volstond veel tijd en aandachtig lezen. We hadden hem kunnen vinden, maar helaas werd deze hint nergens ontdekt. Dit seizoen hebben de makers er wel een ‘serieuze redacteur’, een ‘Pietje Precies’ voor moeten inschakelen, want alle ondertitels moesten dus foutloos zijn, enkel die letters van ‘advocaat’ moesten moedwillig als schrijffouten erin gezet worden. Ik vermoed dat ze de ‘stagiaire’ die de vorige jaren de ondertiteling verzorgde dit seizoen maar een ander jobke hebben gegeven. “Maak jij maar een bord met toeristische informatie voor op de bus tijdens de pingpongshow-opdracht.” Nou, die stagiaire heeft zich niet ingehouden en is weer helemaal zichzelf gebleven, want hoeveel fouten tegen de regels voor het splitsen van woorden op het einde van een zin stonden daar niet in! Ik was er zelfs een mogelijke hint in gaan zoeken, maar het was pure slordigheid! Zie https://be.wieisdemol.com/forum/2025/?topic=75366.msg2595343#msg2595343

6)   De muzieknoten wanneer de molkoffer in beeld kwam. Doorheen alle afleveringen kon je een aantal muzieknoten horen op het moment dat de molkoffer in beeld kwam en samen vormden die de melodie van het nummer ‘Sara’ van Fleetwood Mac. Deze zeer ingenieus verstopte hint werd natuurlijk door geen enkele speurder gevonden, want hoe zou je erop komen om daar iets achter gaan te zoeken? Wat is de trigger? Die is er toch niet echt? Om een beetje zekerheid te kunnen hebben en te kunnen aantonen (aan andere speurders) dat je deze melodie in al die noten hebt ontdekt, heb je eigenlijk speciale tools nodig om die geluiden/muziek eruit te knippen en achter elkaar te plakken zodat je het ook kan horen. Er zijn nogal wat stappen voor nodig om tot de oplossing te komen. Een hint uit de categorie ‘zeer moeilijk’ en ‘bijna niet te vinden’. Maar als je hem aangetoond ziet, wel éénduidig en mooi.

Drie van de zes ‘echte hints’ werden dus ontdekt, op zich geen slechte ‘score’ voor de speurders. Maar er werden hier in dit topic en op andere plaatsen net als vorige seizoenen nog heel veel andere potentiële en zelfs plausibele ‘hints’ gevonden, die uiteindelijk berustten op toeval en helemaal niet zo bedoeld waren door de makers. Persoonlijk vind ik het een gemiste kans dat ze niks gedaan hebben met de Thaise taal, want die voor ons vreemde, onleesbare taal leek me ideaal om te gebruiken in verborgen hints. Er is werkelijk geen enkel bord, lichtreclame of tekst die een beetje langer in beeld kwam in de afleveringen die ik niet heb onderzocht op mogelijke verborgen aanwijzingen, maar helaas! Als molloot zie je overal dingen die er ‘verdacht’ uitzien maar uiteindelijk niks te betekenen hebben. Dat is het spel. Volgend jaar speur ik weer volop naar verborgen hints en laat ik mijn associatieve fantasie, net als sommige andere molloten hier op dit forum, de vrije loop.

« Laatst bewerkt op: 21-05-2025, 16:42:52 door Klaartje76 »