Michèle is met haar medekandidaten niet in geslaagd tijdig uit de container te komen waardoor zij geen enkel invloed had op de €9000 én de molkoffer. Dit is geen aanname maar een feit. Het vertragen kun je veel beter doen en is ook veel efficiënter door in het busje een fout antwoord te (laten) geven.
Na de eerste vraag, waar het eerste busje moet wachten op het tweede, is het vertragen in de bus door foute antwoorden te geven toch vrij weinig?
Busje 1 moet de eerste keer 5minuten wachten op busje 2, want Hilde en co kwamen 5min later uit de container. Daarna, eens busje 2 busje 1 heeft voorbijgestoken gaat het toch telkens maar over een 30tal seconden? Busje 1 vertrekt weer zodra bus 2 hen heeft ingehaald, dus bus 1 zit "pal" achter bus 2.
Dus elke minuut dat je extra in de container kan blijven is toch net wél handig voor de mol.
Daarbij geldt nog dat de kandidaten in de bussen elkaar de loef willen afsteken voor het persoonlijk voordeel. Met of zonder mol, de kandidaten gaan de andere bus dat voordeel niet willen gunnen. Dus gaan ze sowieso liegen. Gaat de mol hier dan zo'n grote bijdrage leveren aan het niet verdienen van het geld?
Eerst werd er al 3000€ verdiend. daarna krijgt elke bus weer de kans om te gokken. De mol zit niet in twee bussen tegelijk. En er werd 2 keer geen geld verdiend.
Stel Els/Pedro/Sarah is de mol. Bij de laatste vraag vertelt Els de waarheid, maar verkoopt het als een leugen. De andere bus, waar geen mol zit, gelooft haar niet...maar ze konden net zo goed haar bluf hebben doorprikt en wel juist gokken: ook 6000€ in de pot en de mol zit dan ook niet in de helicopter.
Hetzelfde geldt als de mol Hilde/Nimrod zou zijn. Nimrod vertelt de waarheid. Hij vertelde de eerste keer ook al de waarheid. Gaat de eerste bus, waar dan dus geen mol zit, hier in mee, wordt er ook 6000€ verdiend.
Dus De Mol heeft dan eigenlijk enkel echt invloed door van die 2 keer, één keer de groep te kunnen sturen. En als je in de helicopter terecht komt, dan ben je direct één van de drie hoofdverdachten.
Pedro zou in dat plaatje dan de meest logische mol zijn, want hij wordt in de helicopter dan nog het meest neergezet als "eerlijk persoon die twijfelt"
Want de productie gaan heus niet De Mol, als die in de helicopter zit, nóg verdachter maken (wat wel gebeurt bij Els)
Zowel Pedro als Michèle heb ik in de daaropvolgende proeven nog niets zien doen dat ik onmols vindt en véél zien doen wat ik wel mols vindt.
Daarom zijn zij mijn enige twee verdachten. Hilde volgt nog op een grote afstand. De rest heb ik zowat afgeschreven.