Auteur Topic: [Stelling] Er is teveel geweld in Games/TV  (gelezen 1711 keer)

Offline LC

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Loveble Child
[Stelling] Er is teveel geweld in Games/TV
« Gepost op: 27-01-2004, 17:55:27 »
Na de moord op Hans van Wieren is er in Games-kringen en op internet weer de discussie tussen de meeste Volwassen en Gamers losgebarst(hiermee bedoel ik niet dat Volwassen Gamers tot de eerst groep horen, maar dat achterwege)

Al sinds de eerste paar geweld-games en games zoals Return to Castle Wolvenstein, waar het de bedoeling was dat je Duitsers in de Tweede Wereldoorlog uitmoorde. Dit was geen probleem maar in de game zaten Hakenkruizen en schilderijn van Hitler. Dit ging te ver en de disussie begon.

Dit hierboven vond ik ook niet kunnen, maar ik ben zeker niet tegen geweld in Games. Games zijn fantastisch en zonder Doom, waar je Monsters neer moest schieten, zou de gameindustrie nooit zo groot geworden zijn en de gamers zouden ook geen spelletjes zoals Rayman kunnen spelen omdat ik van mening ben dat Doom het begin der alle spelen is.

Bewezen is wel dat de jongen die in Duitsland een paar van zijn schollgenoten dooschoot, een fanatieke Quake III speler was. Een soort spel in de trant van Doom. Murat D. speelde ook het spel Counterstrike, ook een spel met geweld.

Ik heb niks tegen geweld in games, maar met mate. Maar wat vinden jullie? Zit er teveel geweld in games en is er teveel geweld op TV. Kom maar op

LC

Offline mollemans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
Re: [Stelling] Er is teveel geweld in Games/TV
« Reactie #1 Gepost op: 27-01-2004, 19:15:50 »
Ook de twee gasten in Amerika die op hun school huishielden, speelden counterstrike en luisterden naar marilyn manson en satanistische muziek.

Een pure toevalligheid, meer niet.  Ik denk wel dat met name de uitvoerige media aandacht voor de moord op het terra college wel aanleiding is geweest voor een aantal dreigbrieven en ook het neersteken van de begeleider oud-leerlingen in amsterdam. Geweld nodigt uit tot geweld,(zeker als het verheerlijkt wordt door media, doordat die er tijd aanbesteden) maar ik denk dat iedere volwassene zelf verantwoordelijk is voor zijn kijk en speelgedrag en duidelijk in staat moet worden geacht om een grens te trekken tussen feit en fictie.

In geval van kinderen ligt die zelfverantwoordelijkheid anders, in hun geval moeten het de opvoeders zijn die sterk doordrongen moeten zijn van de grens en dus ook bewust hun kinderen wel laten kennis nemen van de grens maar zeker continu de drang naar de grens coordineren.

Ik denk dat elk individu voor zichzelf en haar/zijn kinderen moet bepalen wat wel en net toelaatbaar is op tv en wat voor games er op de pc/console verschijnen. De grens tussen fictie en feit met betrekking tot geweld, mag echter nooit overschreden worden , dat is in mijn ogen gewoon niet goed te praten.. Eerwraak of geen eerwraak. "Ik was zelf als kind ook slachtoffer" is enkel een reden te meer om dat trauma een ander niet aan te doen..


we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Groenenman

  • Gast
Re: [Stelling] Er is teveel geweld in Games/TV
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2004, 21:39:02 »
Als je geweld gaat verbieden kunnen er bijna geen games meer gemaakt worden want zelfs in Rollercoaster tycoon en Sims zit geweld. Denk maar aan het verdrinken van je gasten bij rollercoaster en je simsfiguren levend verbranden.

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Er is teveel geweld in Games/TV
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2004, 22:34:58 »
Ook de twee gasten in Amerika die op hun school huishielden, speelden counterstrike en luisterden naar marilyn manson en satanistische muziek.
Het een heeft niks met het ander te maken. Je kan het ook van de andere kant bekijken. Deze 'figuren' hebben geweld nodig, ze krijgen er een kick van. Als ze het geweld niet uit een game kunnen halen schieten ze er maar op los.
Geweld in games verbieden is zinloos, die 'figuren' zijn toch al niet wijs, die slaan vroeg of laat toch wel door. Games of niet.

En waarom dan ook alleen geweld in games? In menig film gaat het er bloederiger aan toe als in die games.

Een pure toevalligheid, meer niet.  Ik denk wel dat met name de uitvoerige media aandacht voor de moord op het terra college wel aanleiding is geweest voor een aantal dreigbrieven en ook het neersteken van de begeleider oud-leerlingen in amsterdam.
Psies, die aandacht die de media eraan besteden is gwn ramptoerisme. Er gebeurd iets en de week erna zijn er ineens overal incidenten, maar deze week al ineens niet meer :-\\ en daarvoor waren scholen nog echt een veilige plaats...

Offline mollemans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
Re: [Stelling] Er is teveel geweld in Games/TV
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2004, 23:16:23 »
Deze week geen media aandacht meer voor steekpartij oud leerling begeleider,,, eeeh, luister eens naar het nieuws op radio... 

De dader zou sexueel misbruikt zijn door deze man.. Het fenomeen dat zoiets dan ineens in de picture komt heet trouwens "het zwangere vrouwen syndroom" naar aanleiding van het feit dat je pas ziet hoeveel vrouwen er zwanger zijn als je vriendin of vrouw ( of jezelf) zwanger bent.
we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline rudeangel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Het leven is leuk!
Re: [Stelling] Er is teveel geweld in Games/TV
« Reactie #5 Gepost op: 27-01-2004, 23:34:30 »
Ik denk dat het een opvoedingskwestie is.Mijn ouders hebben mij geleerd dat als je bv je zin niet krijgt met iets, je geen geweld moet gebruiken want dat lost niks op.
Ten 2de hebben mijn ouders mij lange tijd(zeker tot mijn 15 de jaar) geen geweldfilms laten kijken op tv of in de bios.
Kinderen mogen tegenwoordig al op zeer jonge leeftijd(6 of 7 jaar) al geweld zien op tv, en krijgen geweld-games.
Dit alles vaak zonder dat de ouders enige grens stellen. :( :( >:(

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Er is teveel geweld in Games/TV
« Reactie #6 Gepost op: 27-01-2004, 23:48:23 »
Deze week geen media aandacht meer voor steekpartij oud leerling begeleider,,, eeeh, luister eens naar het nieuws op radio... 
Ja, sorry, ik ben niet zo nieuwsverslaafd ;) maar je snapt best wat ik bedoel, of denk je soms dat over 1 maand nog alle kleine bedrijginkjes op het nieuws komen?

De dader zou sexueel misbruikt zijn door deze man.. Het fenomeen dat zoiets dan ineens in de picture komt heet trouwens "het zwangere vrouwen syndroom" naar aanleiding van het feit dat je pas ziet hoeveel vrouwen er zwanger zijn als je vriendin of vrouw ( of jezelf) zwanger bent.
Met het verschil dat je het nu niet zelf ziet maar dat de media het zien. Pure manipulatie. Paniek zaaien!

Ik denk dat het een opvoedingskwestie is.Mijn ouders hebben mij geleerd dat als je bv je zin niet krijgt met iets, je geen geweld moet gebruiken want dat lost niks op.
Ten 2de hebben mijn ouders mij lange tijd(zeker tot mijn 15 de jaar) geen geweldfilms laten kijken op tv of in de bios.
Kinderen mogen tegenwoordig al op zeer jonge leeftijd(6 of 7 jaar) al geweld zien op tv, en krijgen geweld-games.
Dit alles vaak zonder dat de ouders enige grens stellen. :( :( >:(
En hoe wil je het dan verklaren dat het overgrote deel van die kinderen niet op de leraar heeft geschoten? Hij was hen voor, of krijgen zij de kans nog wel?
Ligt gewoon aan de persoon denk ik. Opvoeding kan het ook wel voorkomen. Vroeger (dan praat ik over 50 jaar terug ofzo ::) ) gebeurden er vrij weinig van dat soort dingen. Maar ik ben er ook niet zon voorstander van om terug te gaan naar die opvoedingsmethode... (niet dat ik er wat van weet natuurlijk, matoch)
« Laatst bewerkt op: 27-01-2004, 23:54:12 door molice »

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Er is teveel geweld in Games/TV
« Reactie #7 Gepost op: 29-01-2004, 23:10:15 »
Alleen bij jonge kinderen maakt geweld in games/tv geweldadiger.

Bij oudere kinderen en volwassen zorgen geweldadige games er denk ik alleen maar voor dat je je agressie lekker kwijt kunt. Niets is lekkerder dan je agressie kwijt te kunnen in een goed schietspel.

Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Er is teveel geweld in Games/TV
« Reactie #8 Gepost op: 31-01-2004, 00:09:23 »
Niets is lekkerder dan je agressie kwijt te kunnen in een goed schietspel.
uhhh..?? ::) :P

Ontopic.. weet ik niet echt wat ik erover moet denken. Maar afschaffen van geweldgames oid is toch onmogelijk..

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: [Stelling] Er is teveel geweld in Games/TV
« Reactie #9 Gepost op: 31-01-2004, 08:43:34 »
Je moet wel in de gaten houden dat niet ieder persoon hetzelfde is. Ik denk dat mensen, of hun ouders (in het geval van (jongere) kinderen) goed moeten weten waar die grenzen te trekken. Al zal dat ook niet oplossing zijn, aangezien sommige gevallen als een complete verassing komen.

Het feit dat mensen die in het echte leven heel geweldadig zijn, ook dat soort spellen spelen is toch eigenlijk heel logisch? Als je met geweld op bent gegroeid, en zowiezo al redelijk agressief bent, zul je snel een schietspel kopen, maar ik denk niet dat de spellen ècht beïnvloeden bij de meeste mensen. De meeste mensen weten best waar de lijn te trekken tussen fictie en non-fictie. ::jaja::
Take a glorious bite out of the whole world