Poll

Wie is de Mol?

Loes
109 (41.1%)
Merel
22 (8.3%)
Nathan
134 (50.6%)

Totaal aantal stemmen: 265

Auteur Topic: [Poll] Wie is de Mol?  (gelezen 60999 keer)

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #660 Gepost op: 21-12-2025, 23:46:48 »
Tja maar als het niet nodig was geweest had Nathan wel groen gestemd. Het was nu gewoon nodig, simpel zat.

Je bent het een en ander door elkaar aan het halen.

Nathan had geen gesprek met Loes.

Je haalt zelf vanalles door elkaar. Ik ZEG toch ook helemaal niet dat Nathan met Loes sprak?! Ik zeg juist Jurre!
Jurre wilde ook groen. Dat hij in het vervolggesprek de rode stem van Loes weet om te praten naar groen had geen invloed.

Verder wat een flauwekul allemaal. Alsof molloten emotioneel worden omdat een bekende Nederlander geen geld wint. Wat kan ons het schelen dat de pot leeg gaat?

Er wordt allemaal heel hoogdravend over deze opdracht gedaan maar het is allemaal bijzonder simpel. Mol zet in op groen, probeert dat door te drukken. Einde verhaal. Meer is er niet, minder ook niet. En ja, in alle gevallen tot nu toe is de pot leeg getrokken. Zelfs met wetenschap vooraf. Lijkt dus niet erg moeilijk.

Als je dus alle nep-berekeningen achterwege laat kun je gaan bespreken wat er hier nu eigenlijk is gebeurd. De productie heeft dit paardenmiddel ingezet, en het heeft gevolgen gehad voor de hele serie. Dat vinden veel molloten jammer. Je hoort veel; "nooit meer een Hofdihuisopdracht". Zie evaluatietopic. Ik kan daar iets van snappen.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 00:04:10 door Lo »

Offline Pak

• Forumlid
« Reactie #661 Gepost op: Gisteren om 12:54:18 »
Ik ZEG toch ook helemaal niet dat Nathan met Loes sprak?! Ik zeg juist Jurre!

Alsof molloten emotioneel worden omdat een bekende Nederlander geen geld wint. Wat kan ons het schelen dat de pot leeg gaat?

In de vorige zin verwees je met "hij" naar Nathan, en in deze blijkbaar naar "Jurre". Dat was me niet duidelijk.
Het was ook onduidelijk omdat je zegt dat het gesprek Nathan-Jurre invloed heeft gehad op het "vervolggesprek" tussen Jurre-Loes.
Het gesprek Jurre-Loes vond echter plaats voorafgaand aan het gesprek Nathan-Jurre.

Met emotioneel bedoel ik een beetje boos en geirriteerd. Zoals typen in capslock en het gebruik van uitroepteken-vraagteken.

Er wordt allemaal heel hoogdravend over deze opdracht gedaan maar het is allemaal bijzonder simpel.

Wat ik wil zeggen is dat deze irritatie ervoor zorgt dat de opdracht versimpeld wordt tot één mogelijk scenario, namelijk: "de pot gaat in zo'n opdracht hoe dan ook leeg."

Die versimpeling klopt gewoon niet. De opdracht gebruikt letterlijk de blauwdruk van het prisoners dilemma (https://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner%27s_dilemma).
De complexiteit van deze speltheorie is breeduit besproken in de moraalfilosofie, de psychologie en de wiskunde.

Dat vinden veel molloten jammer. Je hoort veel; "nooit meer een Hofdihuisopdracht". Zie evaluatietopic. Ik kan daar iets van snappen.

Ik denk dat veel molloten dit jammer vinden omdat ze de opdracht reduceren tot een "pot-gaat-sowieso-leeg opdracht".
En vervolgens uit irritatie niet de moeite nemen om de opdracht werkelijk goed te doorgronden en de implicaties van iedereens keuzes te wegen.

Ik heb dit zelf wel gedaan en dit was het moment dat Nathan mijn hoofdverdachte werd.

Zelf vond ik dit een fantastisch interessante opdracht, juist voor een molloot om nader te onderzoeken.
En ik vind dat Nathan zijn lof verdient voor het dagenlang vertrouwen kweken en het succesvol spelen van dit gedeelte van het spel.  ::ok::
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 13:03:44 door Pak »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #662 Gepost op: Gisteren om 14:05:24 »
Het IS ook een "pot-gaat-sowieso-leeg opdracht" ALS je gaat voor 100% groen. Zoals ze deden. Immers is er dan nog altijd de mol die sowieso rood stemt. Wat ook gebeurde. Simpel zat, daar hoef je niet dezelfde plakken tekst steeds weer over te herhalen.

Het wordt allemaal best leuk als ze voor de drie andere opties gaan. Zoals Loes ook wilde. Alleen de rest wilde op de mooie blauwe ogen van de ander vertrouwen. Kim vertrouwde erop, Jurre ook, die dachten allemaal dat voor 100% groen gaan zou kunnen lukken, en uiteindelijk zelfs Loes. Waarom is mij een raadsel. Als je ervan overtuigd bent dat de mol bij AM/Sahil zit kan het nog, maar anders niet. Dus Nathan heeft het heel goed gedaan allemaal, door zijn grootste troefkaart De Vertrouweling te spelen, versterkt nog door de 500 euro van de opdracht ervoor, en erop te kunnen wijzen dat hij dacht dat AM de mol was. Kim niet, die zat toen al op Merel, en Loes ook. En hoe Merel heeft kunnen denken dat groen goed was is ook een raadsel, want zij verdacht zeker een van de mensen die het spel speelden.

Er is geen complexiteit. Er is een heel simpel iets met dit spel in WIDM: nooit voor 100% groen gaan. Tegen deze wijsheid kan geen prisoners dilemma op. Je speelt immers tegen de mol, het is geen level playing field, waar jouw wijsheden in de speltheorie, de moraalfilosofie, de psychologie en de wiskunde wel vanuit gaan.

Offline Pak

• Forumlid
« Reactie #663 Gepost op: Gisteren om 17:45:24 »
Je gaat er vanuit dat een groep vanwege de opzet van deze opdracht altijd voor groen gaat.

Dat is niet zo. Er waren vele mogelijke scenario's hoe de opdracht kon verlopen.

De complexiteit ligt juist bij de verschillende mogelijke keuzes die iedereen kan maken en het afstemmen van de keuzes op elkaars keuzes.

Om de complexiteit in kaart te brengen heb ik de hele opdracht aan chatgpt voorgelegd met alle info die er voorhande is.

Puur door de opzet van de opdracht zijn er:

32 (mogelijke stemming uitslagen) x 7 (mogelijke mollen) x 4 (mogelijke inshoudtypes gesprek) tot de macht 5 (overlegparen) =

229.376 mogelijke scenario's

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #664 Gepost op: Gisteren om 18:12:21 »
Ze hadden moeten afspreken: allemaal rood en 1 aangewezen persoon gaat voor groen. Stel dat is de mol, dan nog moet die meedoen anders valt ie door de mand. Stel de aangewezen persoon plus de mol gaan voor groen, dan is nog steeds de pot gelijk. Het was gewoon onwil van de groep. Maar de mol wist dit van tevoren, want hij en Jurre wilden per se groen én Merel was bezig zichzelf verdacht te maken dus die gaat unaniem groen verdedigen. Drie is te veel, pot leeg.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 18:28:24 door Run »

Offline Pak

• Forumlid
« Reactie #665 Gepost op: Gisteren om 18:33:29 »
Inderdaad! Dat is de juiste tactiek. Ze hadden Jurre dan de aangewezen persoon kunnen maken om voor groen te gaan.

Dan heb je mol groen + jurre groen vs 3x rood = pot blijft gelijk -> + concurrent Sahil of AM naar huis.

Het had prima gekund dat Loes en Kim vol voor rood waren gegaan in stem en in onderhandeling.

Dan hadden ze nog maar 1 iemand nodig gehad om mee te gaan en hadden ze 3x rood.

Overigens was Jurre in zijn eerste gesprek onwrikbaar over zijn keuze voor groen.
Maar in zijn tweede gesprek met Nathan was Jurre diegene die oppert dat allemaal voor groen gaan onverstandig is.

Merel is de enige van de 4 kandidaten die de optie rood niet heeft overwogen.
En ze heeft het allereerste gesprek geleid en het "allemaal voor groen plan" opelegd.
En met succes want ze werd door de hele groep verdacht.

Ik dacht zelf: zo dominant de groep aanzetten tot groen, dat zou de mol niet snel doen.
Waardoor Merel zakte in mijn verdachtenlijstje.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 18:35:43 door Pak »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #666 Gepost op: Gisteren om 18:36:54 »
Inderdaad! Dat is de juiste tactiek. Ze hadden Jurre dan de aangewezen persoon kunnen maken om voor groen te gaan.

Dan heb je mol groen + jurre groen vs 3x rood.

Het had prima gekund dat Loes en Kim vol voor rood waren gegaan in stem en in onderhandeling.

Dan hadden ze nog maar 1 iemand nodig gehad om mee te gaan en hadden ze 3x rood.

Overigens was Jurre in zijn eerste gesprek onwrikbaar over zijn keuze voor groen.
Maar in zijn tweede gesprek met Nathan was Jurre diegene die oppert dat allemaal voor groen gaan onverstandig is.

Merel is de enige van de 4 kandidaten die de optie rood niet heeft overwogen.
En ze heeft het allereerste gesprek geleid en het "allemaal voor groen plan" opelegd.
En met succes want ze werd door de hele groep verdacht.

Ik dacht zelf: zo dominant de groep aanzetten tot groen, dat zou de mol niet snel doen.
Waardoor Merel zakte in mijn verdachtenlijstje.
Precies, ik had ook steeds die scene in mijn hoofd als ik Merel overwoog, dit was too much voor een mol. De vraag is of Merel ervan af te brengen was, ik denk het niet. Dan was Jurre er eerder van af te brengen en hadden ze Merel kunnen aanwijzen als de enige die groen neemt. Dan was er nog het risico dat Merel, vanwege haar wens om als de mol gezien te worden, rood zou doen en als de mol dit wist, zou ie ook rood doen met als uitslag: allemaal rood = -3000 euro. Maar dat is beter dan de hele pot leeg. Merel had zich daar uit kunnen kletsen door te zeggen dat ze de anderen niet vertrouwde.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 18:49:23 door Run »

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #667 Gepost op: Gisteren om 18:50:52 »
Het was een mooi seizoen met Nathan als niet verrassende mol. Ik heb het dit seizoen met iets meer afstand bekeken en ik weet niet of dat het verschil maakte, maar ik heb het nooit zo vroeg zo zeker geweten. Het paste precies met zijn hele profiel. Toch heel leuk en knap gedaan, niet makkelijk met zulke ervaren spelers en wanneer je een fanatiek imago hebt.

Offline Pak

• Forumlid
« Reactie #668 Gepost op: Gisteren om 19:42:35 »
In het Hofdihuis met Annemarie als mol heeft het niet veel gescheeld of de mol was buitenspel gezet.

Liesbeth en Frits hebben voor rood gestemd.

Tim had in zijn laatste gesprek met Frits ook afgesproken om rood te stemmen.

Als Tim zich aan zijn woord had gehouden kreeg je 3x rood van kandidaten en had de Mol niets kunnen doen om geld te doen verdwijnen.