Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 10897 keer)

Offline Pac

• Global Moderator
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #80 Gepost op: 26-12-2025, 18:52:19 »
Goede analyse Erik ::ok::

-2. Luxe.
Meedoen aan WidM is veranderd van een beproeving die je moet trotseren naar een beleving waar je bij wil zijn. Een beleving zonder ongemakken. Daardoor hebben kandidaten het doel veranderd van 'veel geld proberen te winnen' naar 'zo lang mogelijk erin blijven'.
Daar komt bij dat de financiële afweging om geld te verdien erg scheef wordt als het spel zélf een waardevolle luxe wordt. Waarom zou je je kansen in de test verkleinen door 500 euro in het spel te brengen, als een aflevering in het spel blijven betekent dat je mag overnachten in een villa à 1500 euro per nacht?

Ook de vele cameo's kosten klauwen met geld. Iedereen moet een vlucht, eten, een paar hotelovernachtingen etc. krijgen. Op de reiskosten die worden gemaakt zijn de 5000 euro die Merel nu gewonnen heeft echt peanuts. Dat mag meer in verhouding van elkaar staan.
« Laatst bewerkt op: 26-12-2025, 18:57:01 door Pac »
...óf niet!

Offline JP1999

• Forumlid
« Reactie #81 Gepost op: 26-12-2025, 23:06:13 »
WIDM zou een spannender spel zijn als de pot er ook echt toe doet. Zeker omdat het nu al 27 seizoenen loopt, zou de pot (zoals hierboven) juist kunnen worden ingezet om alles weer op scherp te zetten.

Een idee: er is een kandidatenpot en een molpot. Bij het slagen van een opdracht gaat er geld in de kandidatenpot, bij falen geld in de molpot. Ook is er geen mingeld meer, maar dat geld gaat dan in de pot van de mol.
- Als de molpot het hoogste is in de finale, wint de mol
- Als de kandidatenpot het hoogste is, wint de kandidaat die de test het beste maakt
(- Als alle kandidaten fout zitten, wint de mol)

Het moet dan goed uitgebalanceerd worden dan de twee potten inhaalbaar in elkaars buurt liggen gedurende de afleveringen. En om het spannend te maken, in de finale altijd een opdracht waar een grote smak geld verdiend kan worden waarbij pas bij de echte ontknoping wordt onthuld welke pot het hoogste is en wie er dus heeft gewonnen. Dan is 't ook echt de kandidaten tegen de mol. Een mol kan dan, net als een verrader bij 'De Verraders', verliezen in de laatste aflevering.

Op die manier is het kiezen tussen voordelen en geld ook echt relevant. Als iedereen steeds voor zichzelf (voor voordelen) gaat, is de kans klein dat een kandidaat in de finale kan winnen van de mol. Dit maakt het groepsproces veel intenser en het afweegproces daadwerkelijk een afweegproces, in plaats van dat iedereen de laatste jaren wel geaccepteerd heeft dat je bijna altijd voor jezelf gaat wanneer het kan.

Voor het familieprogramma dat het nu is, zie ik het huidige concept de komende jaren niet snel veranderen. Maar mocht het ooit naar de commerciëlen gaan, dan wordt speltactiek, dynamiek en “drama” veel belangrijker, en zou dit imo een goeie zijn om het spel nieuw leven in te blazen.

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 27-12-2025, 01:54:22 »
Ik deed ooit een reis wie is de saboteur
(Basisprincipe widm maar zonder afvallers). Dat had dit principe met 1 kleine wijziging:

De molpot.wordt procentueel verminderd met het aantal juiste verdenkingen. Dus als 3/10 van de deelnemers juist zat, verliest de mol 30 percent van zijn pot
klaar voor de strijd

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #83 Gepost op: 27-12-2025, 16:13:15 »
Mijn bedenkingen
Mijn bedenkingen gaan over WidM als geheel.

-1. Nepmollen werkt.
Als je wilt winnen, is fanatiek voor het geld gaan helemaal niet handig. De beste manier om te winnen is de anderen jou laten verdenken. Dus: jezelf verdacht maken werkt.

-2. Luxe.
Meedoen aan WidM is veranderd van een beproeving die je moet trotseren naar een beleving waar je bij wil zijn. Een beleving zonder ongemakken. Daardoor hebben kandidaten het doel veranderd van 'veel geld proberen te winnen' naar 'zo lang mogelijk erin blijven'.

-3. Troeven kopen / pot leeg.
Je kan fanatiek voor het geld gaan, om er later achter te komen dat anderen het verbrassen voor troeven of dat in 1 opdracht alles verdwijnt. Ik zou dan als kandidaat denken: "Ja, doei. Waarom zou ik nu nog voor geld gaan? Het interesseert de anderen blijkbaar ook niet echt, en de makers willen blijkbaar niet dat we te veel verdienen." Dat demoraliseert kandidaten.

Deze 3 punten resulteren in een spel waarbij kandidaten niet meer voor geld gaan. Waardoor het format van WidM onder druk staat. Ik denk dat je daar iets mee moet.

Mijn wens
Maak het spel weer een beproeving met ongemakken waarin wie voor eigen gewin gaat, ook persoonlijk wordt gestraft.

Dan wordt kiezen voor troeven weer een echt dilemma. Dat is interessanter om naar te kijken, èn een betere morele les. Nu leer je kijkers dat voor jezelf gaan ten koste gaat van anderen! Zeker als publieke omroep lijkt het me veel mooier om te leren dat voor jezelf gaan ook jezelf kan raken!

In een tijd met veel maatschappelijke problemen vind ik het ingewikkeld om te kijken hoe BN'ers in de watten gelegd worden. Ik wil die BN'ers wel eens zien in benarde en gênante situaties. Ik denk ook dat mensen die samen een beproeving trotseren ook veel dichter tot elkaar komen dan mensen die samen een luxereisje hadden.

Mijn conclusie
Ik ben nog steeds fan en dit laatste seizoen heeft me zeker ook nieuwe hoop gegeven! Het programma is 'still standing' na 25 jaar. Maar ik zie het concept ook op een bepaalde manier afdwalen, en ik denk dat je daar iets mee moet. Ook om je te onderscheiden van andere spelprogramma's.

Goed verwoord hoor. Los van alle lof over de verfrissing dit jubileumseizoen, raakt Erik wel de spijker op de kop hier. Het is al heel veel jaren een doorn in het oog hoe BN'ers nepmollen om zo lang mogelijk in het spel te blijven. Het loont inderdaad! Ten koste van kandidaten die wel gewoon hard voor de pot spelen. Zo krijg je een klein leger van hulpmollen, elk seizoen weer. Dit begint wel wat vervelend te worden, ook voor ons kijkers, en het wordt inderdaad in de hand gewerkt door steeds maar lager wordende potbedragen, mingeld en veilingen binnen het spel.

Het snoepreisjeselement blijft ook een terecht punt van kritiek. Ontberingen kunnen in alle vormen en maten, maar toch zeker te beginnen met een paar hostelovernachtingen hier en daar, kamperen in de natuur, fysieke beproevingen die uitputten, enzovoorts. Het hoeft geen Kamp van Koningsbruggen te worden, maar een trekreisgevoel weer, zoals het ver in het verleden ook was.

En het zou fijn zijn inderdaad als er iets bedacht wordt waardoor egoïstische kandidaten lik op stuk krijgen daarvoor. Maar dat is een lastige

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #84 Gepost op: 28-12-2025, 08:46:22 »
Hoe leuk het beeld ook was vroeger, dat kandidaten gingen kamperen af en toe. hoeft dit van mij niet terug te komen. Misschien ook, omdat ik zelf totaal niks met kamperen heb, maar het voelt altijd zo akward aan, wat voor mij gewoon minder leuk is om naar te kijken.

Maar voorbeeld hoe ze bij het jubileumseizoen deden dat ze zelf moesten autorijden dat mag er echt wel in blijven dat maakt het juist leuk vind ik. Net zoals dat ze af en toe in iets van een huisje zitten waar ze zelf moeten koken, dat geeft ook super leuk beeld. Dus deze twee dingen mogen er zeker in blijven.

Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline DP

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 28-12-2025, 21:00:00 »
Het is hierboven al (een paar keer) genoemd, dat nep-mollen wordt beloond. Ik heb dit seizoen al meerdere malen tegen vrienden gezegd dat je eigenlijk als kandidaat helemaal je best niet moet doen. Dat geldt niet alleen voor BN'ers, maar als je dit met vrienden zou spelen ook. Je komt waarschijnlijk verder in het spel als je af en toe tegen je zelf zegt ik ga nu expres mijn deel van de opdracht niet goed doen. Dat valt voor de meeste mensen tegen, vooral als je eenmaal fanatiek met het spel bezig bent, maar het is ook niet tegen te houden. Ik denk ook niet dat 'we' daarom dat moeten beklagen bij de spelmakers, het enige wat je kunt doen is het kiezen voor eigen voordeel keihard afstraffen. Zoals een hele "dag" afgezonderd zitten van de groep. Maar actief nep-mollen tegengaan dat valt niet mee.. Als iemand per ongeluk een opdracht laat mislukken dan zou die ook gestraft worden, dat is ook niet de bedoeling...

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 29-12-2025, 11:47:47 »
Ik deed ooit een reis wie is de saboteur
(Basisprincipe widm maar zonder afvallers). Dat had dit principe met 1 kleine wijziging:
Misschien is dan ook de oplossing van ons probleem dat de kandidaten niet voor het geld spelen maar om zo lang mogelijk in het spel te blijven, WIDM spelen zonder afvallers. Persoonlijk vind ik de opdrachten in de eerste afleveringen als er nog veel kandidaten zijn interessanter dan de opdrachten tegen het eind met weinig kandidaten. Dit gold zeker voor dit jubileumseizoen in mijn opinie.
Een tussenweg zou ook kunnen wat mij betreft. Stuur na bijvoorbeeld 5 afleveringen de 5 kandidaten naar huis die dan de slechtste test maken. Kun je gelijk ook de test en eliminaties skippen bij de eerste 4. Dat levert meer tijd op om meer opdrachten te spelen en uit te zenden. Die eliminaties boeien mij niet zo erg.

Offline Thunderclaw

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 29-12-2025, 20:10:11 »
WIDM zou een spannender spel zijn als de pot er ook echt toe doet. Zeker omdat het nu al 27 seizoenen loopt, zou de pot (zoals hierboven) juist kunnen worden ingezet om alles weer op scherp te zetten.

Een idee: er is een kandidatenpot en een molpot. Bij het slagen van een opdracht gaat er geld in de kandidatenpot, bij falen geld in de molpot. Ook is er geen mingeld meer, maar dat geld gaat dan in de pot van de mol.
- Als de molpot het hoogste is in de finale, wint de mol
- Als de kandidatenpot het hoogste is, wint de kandidaat die de test het beste maakt
(- Als alle kandidaten fout zitten, wint de mol)

Het moet dan goed uitgebalanceerd worden dan de twee potten inhaalbaar in elkaars buurt liggen gedurende de afleveringen. En om het spannend te maken, in de finale altijd een opdracht waar een grote smak geld verdiend kan worden waarbij pas bij de echte ontknoping wordt onthuld welke pot het hoogste is en wie er dus heeft gewonnen. Dan is 't ook echt de kandidaten tegen de mol. Een mol kan dan, net als een verrader bij 'De Verraders', verliezen in de laatste aflevering.

Op die manier is het kiezen tussen voordelen en geld ook echt relevant. Als iedereen steeds voor zichzelf (voor voordelen) gaat, is de kans klein dat een kandidaat in de finale kan winnen van de mol. Dit maakt het groepsproces veel intenser en het afweegproces daadwerkelijk een afweegproces, in plaats van dat iedereen de laatste jaren wel geaccepteerd heeft dat je bijna altijd voor jezelf gaat wanneer het kan.

Voor het familieprogramma dat het nu is, zie ik het huidige concept de komende jaren niet snel veranderen. Maar mocht het ooit naar de commerciëlen gaan, dan wordt speltactiek, dynamiek en “drama” veel belangrijker, en zou dit imo een goeie zijn om het spel nieuw leven in te blazen.

Ik ben nooit echt voor het idee geweest om de mol voor het geld te laten spelen, meer vanwege wat GDC ooit zei in een van de interviews op deze site (de Belgen hadden er ooit serieus over nagedacht). Wanneer de mol ook voor een bedrag gaat spelen wordt de pot weliswaar meer waard, maar dan krijg je ook een bloedfanatieke mol die echt geen enkele moer meer geeft om groepsdynamiek. En als de mol harder gaat mollen, gaan de kandidaten dat ook doen.

Leuk voor ons als kijker, maar de sfeer in de groep gaat wel sneller kapot. En hoe graag ik het programma ook beter wil zien worden, dat hoeft niet ten koste te gaan van de onderlinge sfeer tussen de deelnemers.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #88 Gepost op: 30-12-2025, 12:19:34 »
Ik miste dit jubileumseizoen de oude tunes.... wat was het thrilling geweest als we weer de Bone Collector hadden gehoord tijdens een executie!!! Mis ik echt.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho