Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Alibi  (gelezen 8011 keer)

Online wouterv

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Alibi
« Reactie #20 Gepost op: 29-11-2025, 23:41:31 »
Loes vond de bloedspoor in de bieb.

Klopt maar stel dat Loes de mol is:

Er gaat een groep terug naar de bib waaronder iemand die weet dat daar bloedsporen waren.(Nathan in dit geval) Je weet als mol dat er een geheime doorgang is. Dan ga je toch op zijn minst mee. Anders loop je de kans dat kandidaten onderling praten en zo de link kunnen leggen dat mss de moord achter de bib is.

Als Nathan de mol is, gaat hij perfect mee en doet op zich niets mis maar hij is de enige van die groep die wist dat er bloed in de bib was en dat de kapel mogelijk ook iets was.

klaar voor de strijd

« Reactie #21 Gepost op: 29-11-2025, 23:47:54 »
Toen ze binnenkwamen stonden er heel veel fotolijstjes, zou er net als toen met magriet een (jeugd) foto van de mol tussen hebben gestaan?

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #22 Gepost op: 29-11-2025, 23:49:11 »
Ik begrijp het geloof ik niet. Bedoel je dat hij voorkennis had / deelde die hij niet had kunnen weten? Annemarie en Loes vinden de druppel in de bieb, N?athan is op dat moment met de koffer in een ruimte beneden.

« Reactie #23 Gepost op: 29-11-2025, 23:56:49 »
Vlak voordat ze naar buiten gaan om de tuinman te bevragen werd de informatie over de bieb en het bloedspoor met de hele groep gedeeld. Dus iedereen wist hiervan toen ze de 2e keer de bieb in liepen en de verborgen kast vonden.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #24 Gepost op: 30-11-2025, 00:00:24 »
Er is maar 1 iemand die wist dat er
a)bloedvlekken waren in de bib
b) dat de kapel zich achter de bib vond.

en dat was Nathan.

leg nog eens uit  ;D

« Reactie #25 Gepost op: 30-11-2025, 00:01:08 »
Ik denk eigenlijk dat het de bedoeling was dat ze eerst de telefoon van de vrouw hadden gevonden (die lag immers gewoon goed te vinden in een normale ruimte) en daarmee naar die van het slachtoffer belde, om zo de verborgen ruimte te vinden.

Ben ik het mee eens, dat was de meest logische verhaallijn

Online wouterv

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 30-11-2025, 00:03:15 »
Toen ze binnenkwamen stonden er heel veel fotolijstjes, zou er net als toen met magriet een (jeugd) foto van de mol tussen hebben gestaan?

zouden ze dat niet gezegd hebben?

Ik begrijp het geloof ik niet. Bedoel je dat hij voorkennis had / deelde die hij niet had kunnen weten? Annemarie en Loes vinden de druppel in de bieb, N?athan is op dat moment met de koffer in een ruimte beneden.

Klopt, maar ze zeggen direct tegen hem dat de locatie de bib is. Dus hij wist het wel.
klaar voor de strijd

« Reactie #27 Gepost op: 30-11-2025, 00:10:58 »
zouden ze dat niet gezegd hebben?

Klopt, maar ze zeggen direct tegen hem dat de locatie de bib is. Dus hij wist het wel.

Klopt ook, maar meteen daarna praten ze de hele groep bij... Het is dus niet zo dat Nathan als enige naast Loes en AM hiervan af wist.

Online wouterv

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 30-11-2025, 00:17:40 »
Klopt ook, maar meteen daarna praten ze de hele groep bij... Het is dus niet zo dat Nathan als enige naast Loes en AM hiervan af wist.

ok klopt. Dat is waar. Maar het is Loes dat iedereen bijpraat (ben net begonnen met die opdracht te herbekijken).Waarom zou je als mol iedereen bijpraten hierover? Want dan kunnen net linken gelegd worden.

en als er een groep erna opnieuw naar de bib gaat, ga je als mol toch gewoon mee? dan kan je of goodwill kweken of opnieuw mensen fout leiden.

(daarbij Loes haar reactie toen Rik zei dat het fout was, was zo echt in mijn ogen)
klaar voor de strijd

Offline Rinusoide

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 30-11-2025, 00:18:22 »
Klopt maar stel dat Loes de mol is:

Er gaat een groep terug naar de bib waaronder iemand die weet dat daar bloedsporen waren.(Nathan in dit geval) Je weet als mol dat er een geheime doorgang is. Dan ga je toch op zijn minst mee. Anders loop je de kans dat kandidaten onderling praten en zo de link kunnen leggen dat mss de moord achter de bib is.

Als Nathan de mol is, gaat hij perfect mee en doet op zich niets mis maar hij is de enige van die groep die wist dat er bloed in de bib was en dat de kapel mogelijk ook iets was.

Dit klopt op zich wel, maar Loes had de hele tijd de blacklight bij zich. Die bloedsporen in de kapel zouden dus nooit gevonden worden zolang zij niet meeging. En als ze wel meeging kan ze moeilijk zeggen dat ze de blacklight daar niet wil gebruiken.
Nathan had de blacklight wel in het begin van de opdracht maar heeft hem waarschijnlijk aan Loes gegeven toen hij met de koffer ging sjouwen.

Als Nathan de mol is zou ik eerder verwachten dat hij direct met Loes en AM meeging toen zij de bloedsporen in de bieb vonden. Er lag duidelijk nog een tweede bloedspoor richting de kast waar de kapel achter zat. Als ze dat hadden opgemerkt, hadden ze een kans om de kapel te vinden en dan was het duidelijk geweest dat dat de moordruimte was.

Online Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #30 Gepost op: 30-11-2025, 00:25:53 »
De mol wil controle houden in dit spel, dus natuurlijk zit de mol bij de groep die op zoek is naar het moordwapen en waar de moord gepleegd is. En houdt zoveel mogelijk de blacklight bij zich. Dan kan je natuurlijk wel de juiste dingen als eerst aanwijzen, maar zo hou je heel erg de controle bij jezelf. En als kandidaat en je had het bloed in de bieb gevonden en je had de blacklight in je handen, had je echt wel verder gekeken in de buurt waar je de bloedplek gevonden hebt. En Loes deed dit niet! Super verdacht als mol en duidelijke molactie.

Online Speurmol

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 30-11-2025, 02:41:12 »
De mol wil controle houden in dit spel, dus natuurlijk zit de mol bij de groep die op zoek is naar het moordwapen en waar de moord gepleegd is. En houdt zoveel mogelijk de blacklight bij zich. Dan kan je natuurlijk wel de juiste dingen als eerst aanwijzen, maar zo hou je heel erg de controle bij jezelf. En als kandidaat en je had het bloed in de bieb gevonden en je had de blacklight in je handen, had je echt wel verder gekeken in de buurt waar je de bloedplek gevonden hebt. En Loes deed dit niet! Super verdacht als mol en duidelijke molactie.
Inderdaad. Daarnaast, kijk eens goed naar het moment net voordat ze naar Rik lopen voor de uitslag: Je ziet duidelijk als je het beeld stil zet, dat Loes de blacklight in haar hand heeft. Dit is cruciaal, zodat de groep niet het grote bloed spoor in de kapel kon detecteren!
« Laatst bewerkt op: 30-11-2025, 03:13:29 door Speurmol »

Online Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 30-11-2025, 02:57:15 »
Nathan heeft kinderboeken geschreven over mysteries oplossen. Toch geeft hij nu aan niet te weten hoe je iets moet oplossen. Vond ik eigenlijk wel wat gek.

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 30-11-2025, 08:38:10 »
Nathan heeft kinderboeken geschreven over mysteries oplossen. Toch geeft hij nu aan niet te weten hoe je iets moet oplossen. Vond ik eigenlijk wel wat gek.
Als Nathan echt de mol is. Vond ik hem wel in sommige gevallen weinig mee spelen bij deze opdracht. Als mol wil je toch de regie houden bij zo’n belangrijke opdracht? Zoals de blacklight vasthouden en fanatiek meespeuren. Hij zei wel dit is niet mijn soort opdracht, maar dat weet de rest toch niet of hij had dit genoemd, maar als mol zou je dat niet zeggen en lekker meespeuren is mijn mening.

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 30-11-2025, 09:48:57 »
Je zag voordat het spel echt begon, Loes al duidelijk kiezen voor de plek om te zoeken naar de moordwapen en moordplek. Toen Anne-Marie zei wacht moeten we eerst even groepen maken, zag je haar balen want ze wist als mol al waar je het best kon mollen. Nou gelukkig mocht ze dit ook doen.

Offline MolHJ

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 30-11-2025, 09:49:05 »
Het nummer All Night Long is uit 1983. Net als Nathan (1-12-1983).
Zou Nathan vlak daarvoor bewust "Rustig aan" tegen de weduwe gezegd hebben omdat het album van Lionel Richie uit 1983 "Can't slow down" heet?

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 30-11-2025, 10:05:59 »
Can't slow down is volgens mij niet hetzelfde als rustig aan, maar meer het tegenovergestelde.

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 30-11-2025, 10:52:00 »
Loes wat mij betreft toch wel heel verdacht hier hoor.
Ze lopen net de kamer in en heel 'random' vindt Loes met de blacklight direct het spoor op de vloer.
Er is vanalles te zien in die kamer, maar de zaklamp gaat direct naar dat ene kleine vlek je in het midden van het vloerkleed.

Door het vinden daarvan stopt het verder onderzoeken van de kamer en missen ze dus de geheime deur. Ze gaan direct weg.
« Laatst bewerkt op: 30-11-2025, 10:55:43 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 30-11-2025, 10:58:06 »
En als kandidaat verwacht ik, dat je in de bieb echt nog beter rond kijkt dan alleen even die (bloed)plek wat Loes inderdaad heel snel vond. Je gaat toch ook even bij de kasten kijken en heel toevallig was de moordplek achter een boekenkast in de bieb.

« Reactie #39 Gepost op: 30-11-2025, 11:11:45 »
En als kandidaat verwacht ik, dat je in de bieb echt nog beter rond kijkt dan alleen even die (bloed)plek wat Loes inderdaad heel snel vond. Je gaat toch ook even bij de kasten kijken en heel toevallig was de moordplek achter een boekenkast in de bieb.

Eens: Loes, maar ook AM (die enthousiast meejoelt en daardoor sturend is) erg verdacht. Nathan zat toch ook bij dit clubje? Als hij de mol was zou hij hier zich toe mee willen bemoeien? Is hij soms op zoek naar jokers?