Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Alibi  (gelezen 7983 keer)

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Alibi
« Reactie #40 Gepost op: 30-11-2025, 11:18:46 »
Ja Nathan zat bij hen, maar bemoeide zich op dit moment nergens mee. Niet logisch als mol.

Eens: Loes, maar ook AM (die enthousiast meejoelt en daardoor sturend is) erg verdacht.
Maar als mol wil je de blacklight vasthouden. Dus in dit geval vind ik Loes hier verdachter dan Anne-Marie en ook, omdat zij het eerst zei van de vlek.
« Laatst bewerkt op: 30-11-2025, 11:37:27 door Mol1991 »

Online Eva.

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 30-11-2025, 11:47:31 »
Loes is ook degene die het kistje vrijwel direct onder de aandacht brengt, dat vind ik ook niet heel mols.

edit: Ik zie hier bij iedereen eigenlijk wel onmols gedrag.

Nathan: Blijft op de vlakte, draagt weinig bij maar molt ook niet opvallend;
Jurre: Constateert dat het filmpje van de vrouw is opgenomen op het tijdstip van de moord waarmee zij uitgesloten wordt;
Loes: Vestigt aandacht op het kistje (dat een alibi verschaft aan twee verdachten) en vindt het bloed;
Merel: Komt meteen terzake als Sahil en AM raar doen en vindt de kapel + de telefoon;
Anne-Marie: Roept dat de kok de dader moet zijn (stomme vergissing voor een mol), zoekt actief mee;
Kim: Actief bij de ondervragingen, stuurt aan op het vinden van tuinman die de sluitel heeft voor de kist.
« Laatst bewerkt op: 30-11-2025, 12:02:41 door Eva. »

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 30-11-2025, 11:55:05 »
Loes is ook degene die het kistje vrijwel direct onder de aandacht brengt, dat vind ik ook niet heel mols.
Je kan ook afvragen waarom vind ze die dingen snel? Is dit voorkennis.
Maar naast dat ze wel dingen gevonden had en de groep stuurde naar de kandelaar als moordwapen wat heeft ze meer gedaan? In mijn ogen niet veel en dit kan ook met voorkennis te maken hebben dat ze snel dingen vind en zo vertrouwen wint om juist de kandelaar als moordwapen aan te wijzen en dingen snel te vinden.

In mijn ogen had Loes de beste positie in deze opdracht en als dit als mol of kandidaat is, merken we wel bij de ontknoping.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 30-11-2025, 11:57:50 »
Objectief gezien vind ik Anne-Marie het meest verdacht bij het vinden van de bloedvlek in de bieb.

Als mol zou je de foute clue niet zelf moeten vinden want je weet dat het aan het einde uitkomt. Liever laat je het vinden aan een kandidaat over en dan kun je als mol heel enthousiast bekrachtigen dat dit het toch echt wel moet zijn zoals Anne-Marie doet. Het gekke is dat Anne-Marie hetzelfde snelle enthousiasme laat zien, door te concluderen dat de kok als enige de dader nog kan zijn. Waarbij ze het kamermeisje even vergeet. Ontzettend onmols omdat de kok juist was.

Als Loes de mol zou zijn, laadt ze hiermee de verdenking wel op zich. Onmols of onhandig...

Nathan schittert in afwezigheid inderdaad..

..0DATIE

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 30-11-2025, 12:00:37 »
Maar toch is er, maar één kandidaat die Loes als mol ziet en dat is Merel en die zat niet eens in haar team bij deze opdracht. Dus hoezo val je dan op als mol? Als niemand dit verder door heeft.

En ik heb een vermoeden dat veel kandidaten haar niet snel meer zien als mol door de eet opdracht. Ik denk dat de kandidaten denken net zoals veel kijkers dat de mol niet zo snel eruit zou zijn gegaan bij deze opdracht, omdat je dan verder geen invloed meer hebt. Mooie dekmantel voor Loes.
« Laatst bewerkt op: 30-11-2025, 12:16:25 door Mol1991 »

Offline BigBoots

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #45 Gepost op: 30-11-2025, 12:01:36 »
Objectief gezien vind ik Anne-Marie het meest verdacht bij het vinden van de bloedvlek in de bieb.

Als mol zou je de foute clue niet zelf moeten vinden want je weet dat het aan het einde uitkomt. Liever laat je het vinden aan een kandidaat over en dan kun je als mol heel enthousiast bekrachtigen dat dit het toch echt wel moet zijn zoals Anne-Marie doet. Het gekke is dat Anne-Marie hetzelfde snelle enthousiasme laat zien, door te concluderen dat de kok als enige de dader nog kan zijn. Waarbij ze het kamermeisje even vergeet. Ontzettend onmols omdat de kok juist was.

Als Loes de mol zou zijn, laadt ze hiermee de verdenking wel op zich. Onmols of onhandig...

Nathan schittert in afwezigheid inderdaad..

Als ze die bloedvlek niet hadden gevonden, zou de kamer beter ondezocht zijn en de ingang naar de kapel gevonden worden. Met daarmee de echte locatie.
Het kleine bloedspoor is een ideale afleiding daarvan

Annemarie hier wmb onhandig gedreven en maakt te snel een conclusie. Bloedspoor => hier gebeurd. Loes doet een stapje terug en laat het allemaal gebeuren.
Hetzelfde met: "Een mes wordt gebruikt om vlees/kip te snijden, dus dat kan niet het moordwapen zijn". Ideaal moment om een beetje verwarring/twijfel erin te gooien, maar nee: hup door. (enthousiaste kandidaat)
« Laatst bewerkt op: 30-11-2025, 12:08:49 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Online Eva.

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 30-11-2025, 12:07:34 »
Als ze die bloedvlek niet hadden gevonden, zou de kamer beter ondezocht zijn en de ingang naar de kapel gevonden worden. Met daarmee de echte locatie.

Nou ja, als ik erbij was geweest had ik verder gezocht omdat de hoeveelheid bloed totaal niet strookt met de verwonding. Als Loes de mol is had ze mazzel dat AM het meteen slikte. Ik neem aan dat er meer bloedsporen waren die naar de geheime deur leidden.

Offline Rozz75

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 30-11-2025, 17:06:39 »
Bij terug kijken valt me eigenlijk met name Kim op die steeds de ondervraging doet behalve bij de kok en als AM roept dat het dan de kok moet zijn, dan zeg Kim direct ‘waarom niet de Maid?’ En als Rik vraagt wie het gedaan heeft, reageert Kim direct ‘wij denken de Maid’.
Ik vond haar het meest verdacht!
« Laatst bewerkt op: 30-11-2025, 21:21:00 door Rozz75 »

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
« Reactie #48 Gepost op: 30-11-2025, 17:18:48 »
Ja, Kim was ineens heel sturend op die paar cruciale momenten.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 30-11-2025, 18:14:00 »
Bij terug kijken valt me eigenlijk met name Kim op die steeds de ondervraging doet behalve bij de kok en als AM roept dat het dan de kok moet zijn, dan zeg Kim direct ‘waarom niet de Maid?’ En als Rik vraagt wie het gedaan heeft, al gepord Kim direct ‘wij denken de Maid’.
Ik vond haar het meest verdacht!

Precies! En de vragen aan de Maid waren heel gericht zodat er een plausibel alibi motief naar voren kwam. Leek van te voren bedacht.

Kim heeft steeds heel subtiele acties en drukt op het laatst een antwoord door. Ik verdenk haar vanaf aflevering 1 en zet sindsdien alle punten op haar in de app. Heb vorige week na de onderhandelingen  al aangegeven dat ik haar tactiek verdacht vond.
« Laatst bewerkt op: 30-11-2025, 21:04:48 door Marimol »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 30-11-2025, 18:47:04 »

Annemarie hier wmb onhandig gedreven en maakt te snel een conclusie. Bloedspoor => hier gebeurd. Loes doet een stapje terug en laat het allemaal gebeuren.
Hetzelfde met: "Een mes wordt gebruikt om vlees/kip te snijden, dus dat kan niet het moordwapen zijn". Ideaal moment om een beetje verwarring/twijfel erin te gooien, maar nee: hup door. (enthousiaste kandidaat)
Was één fout voldoende om geen geld te verdienen?

Het nummer All Night Long is uit 1983. Net als Nathan (1-12-1983).
Zou Nathan vlak daarvoor bewust "Rustig aan" tegen de weduwe gezegd hebben omdat het album van Lionel Richie uit 1983 "Can't slow down" heet?
‘Can’t slow down’ zou ik eerder aan Annemarie linken, die nam de tijd niet om het bloedspoor beter te onderzoeken. Kan ook aan Loes gelinkt worden. Maar AM is ook snel met haar conclusie dat het mes van de kok het moordwapen niet kan zijn, zo leidt ze de aandacht van de kok af en voorkomt ze dat er alsnog naar het alibi van de kok gevraagd zal worden!
« Laatst bewerkt op: 30-11-2025, 19:04:52 door Run »

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #51 Gepost op: 30-11-2025, 21:18:21 »
Ik wacht al 25 jaar op een opdracht als deze en hij stelde niet teleur. Maar Rik was volgens mij vrij expliciet dat ze de alibi’s van de verdachten moesten checken om te zien wie de dader was (en niet obv welk motief het meest waarschijnlijk lijkt), dus vrij verdacht / teleurstellend dat er bij twee verdachten geen vragen over waren gesteld. En dat werd ook fataal.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #52 Gepost op: 1-12-2025, 00:06:10 »
Dit klopt op zich wel, maar Loes had de hele tijd de blacklight bij zich. Die bloedsporen in de kapel zouden dus nooit gevonden worden zolang zij niet meeging. En als ze wel meeging kan ze moeilijk zeggen dat ze de blacklight daar niet wil gebruiken.
Nathan had de blacklight wel in het begin van de opdracht maar heeft hem waarschijnlijk aan Loes gegeven toen hij met de koffer ging sjouwen.

Of Nathan had de blacklight aanvankelijk, was vervolgens even 'weg' (je zag hem echt even niet bij de rest van de groep), een moment waarop hij een afleidingsbloedvlek op dat tapijt in de bieb aanbracht  - mooie molactie voor bij de ontknoping - en vervolgens bliksemafleidster Loes de blacklight gaf om deze bloedvlek te ontdekken. Daarmee was de moordlocatie bekend (aldus Loes en AM) En zou de kapel minder waarschijnlijk gevonden worden.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #53 Gepost op: 1-12-2025, 00:08:54 »
De mol wil controle houden in dit spel, dus natuurlijk zit de mol bij de groep die op zoek is naar het moordwapen en waar de moord gepleegd is. En houdt zoveel mogelijk de blacklight bij zich. Dan kan je natuurlijk wel de juiste dingen als eerst aanwijzen, maar zo hou je heel erg de controle bij jezelf. En als kandidaat en je had het bloed in de bieb gevonden en je had de blacklight in je handen, had je echt wel verder gekeken in de buurt waar je de bloedplek gevonden hebt. En Loes deed dit niet! Super verdacht als mol en duidelijke molactie.

Maar mocht Loes de mol zijn, dan speelt ze zich hiermee ook wel heel erg in de kijker. Simpele deductie immers dan, dat de mol automatisch op de beste molplek met de meeste controle staat. Misschien heb je gelijk. Maar hopelijk is de mol dit seizoen sluwer en meer vanuit de schaduw opererend

Offline MolHJ

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 1-12-2025, 07:39:17 »
Bij aanvang vd opdracht roept A.M.: "Kom, kom, kom, want we hebben maar een half uur."
Opvallend is dat de timer in beeld op 45:00 staat.
Zou dat net als de witte lijnen op het grasveld wederom een verwijzing kunnen zijn naar voetbal?

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 1-12-2025, 08:35:13 »
Maar mocht Loes de mol zijn, dan speelt ze zich hiermee ook wel heel erg in de kijker. Simpele deductie immers dan, dat de mol automatisch op de beste molplek met de meeste controle staat. Misschien heb je gelijk. Maar hopelijk is de mol dit seizoen sluwer en meer vanuit de schaduw opererend
Voor de kijkers klopt, is dat een probleem? We zijn al bij aflevering 5 en moeten nog 3 dus we gaan naar het einde toe.
Maar bij de kandidaten is ze nog niet in het vizier ook niet na deze opdracht, behalve bij Merel. Knappe prestatie van de mol.
« Laatst bewerkt op: 1-12-2025, 08:36:48 door Mol1991 »

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 1-12-2025, 08:38:55 »
Anne-Marie lijkt na het 'onee, the maid' wel een beetje in haar vuistje te lachen. Zou haar 'het is gewoon de kok!' een soort double bluf zijn?

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 1-12-2025, 09:24:24 »
Bij aanvang vd opdracht roept A.M.: "Kom, kom, kom, want we hebben maar een half uur."
Opvallend is dat de timer in beeld op 45:00 staat.
Zou dat net als de witte lijnen op het grasveld wederom een verwijzing kunnen zijn naar voetbal?
Yes en AM speelt in een musical de moeder van Cruyff.
Dit verklaart meteen waarom Nathan op haar zit, hij weet: al die verwijzingen naar voetbal, ík ben het niet. Wie heeft er nog meer iets met voetbal? AM!

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 1-12-2025, 09:56:13 »
Verwijzingen naar voetbal omdat het van een actrice 1 van haar vele rollen geweest is, terwijl er ook een voetballer meedoet voelt meer als misleiding dan als aanwijzing.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 1-12-2025, 09:57:18 »
Verwijzingen naar voetbal omdat het van een actrice 1 van haar vele rollen geweest is, terwijl er ook een voetballer meedoet voelt meer als misleiding dan als aanwijzing.
Je kunt het zien als een een-tweetje.