Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Alibi  (gelezen 8059 keer)

Online Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Aan tafel
« Reactie #100 Gepost op: 2-12-2025, 11:33:10 »
Waarom zou dit een domme tactiek zijn? Het kan ervoor zorgen dat men stopt naar het zoeken naar de juiste moordlocatie (en dus geen geld in de pot). Lijkt me toch geen gekke tactiek?
Omdat dit zo onlogisch is als mol zijnde, maar ook als makers. En wat foxhunter zei de mol vindt vaker de juiste dingen, alleen doet die er niks mee, dit is veel logischere als mol. Dan dat je nog een extra bloedplek creeert wat tijd kost en de kans dat je ontdekt wordt groot is.

Online Eva.

• Forumlid
« Reactie #101 Gepost op: 2-12-2025, 11:35:20 »
Ik weet overigens niets over die toko, maar tijdens het kijken ben ik ervanuit gegaan dat de uitbaters dit moordspel voor groepen organiseren. Ik denk dat de moord altijd plaatsvindt in de kapel (vanwege de verborgen deur in de bibliotheek, lastig te vinden en leuk om te spelen) en dat die vlekken permanent zijn.

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 2-12-2025, 11:44:00 »
Omdat dit zo onlogisch is als mol zijnde, maar ook als makers. En wat foxhunter zei de mol vindt vaker de juiste dingen, alleen doet die er niks mee, dit is veel logischere als mol. Dan dat je nog een extra bloedplek creeert wat tijd kost en de kans dat je ontdekt wordt groot is.

Hmm ik snap wat je bedoelt. Maar voor mij persoonlijk is elke actie, met als gevolg geen geld in de pot, een goede Molactie.

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #103 Gepost op: 2-12-2025, 11:52:45 »
Hmm ik snap wat je bedoelt. Maar voor mij persoonlijk is elke actie, met als gevolg geen geld in de pot, een goede Molactie.
Oké, maar dan is de vraag waarom zouden de makers en de mol deze grote risico nemen? Ja leuk materiaal om op het eind te laten zien. Maar hoe heeft Nathan deze plek kunnen maken zonder betrap te worden? Ze liepen overal vooral de speurders.
« Laatst bewerkt op: 2-12-2025, 11:58:23 door Mol1991 »

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 2-12-2025, 11:55:14 »
Oké, maar dan is de vraag waarom zouden de makers en de mol deze grote risico nemen? Ja leuk materiaal om op het eind te laten zien. Maar hoe heeft Nathan deze plek kunnen maken zonder betrap te worden? Ze liepen overal vooral de speurders.

Tsja, hoe heeft Jan Versteegh langs elke kandidaat kunnen lopen zonder betrapt te worden? Ik denk dat dat afhangt van het het risico dat een Mol bereidt is om te nemen. Maar het viel mij wel op dat Nathan vaak 'alleen' in beeld kwam. Dus dat hij soms eventjes alleen in het huis was, dat lijkt me wel aannemelijk. Ik zou het absoluut leuk vinden om te zien in de laatste aflevering, zouden mooie beelden zijn!

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 2-12-2025, 12:01:03 »
Tsja, hoe heeft Jan Versteegh langs elke kandidaat kunnen lopen zonder betrapt te worden? Ik denk dat dat afhangt van het het risico dat een Mol bereidt is om te nemen. Maar het viel mij wel op dat Nathan vaak 'alleen' in beeld kwam. Dus dat hij soms eventjes alleen in het huis was, dat lijkt me wel aannemelijk. Ik zou het absoluut leuk vinden om te zien in de laatste aflevering, zouden mooie beelden zijn!
En zo lijkt het, maar volgens mij is Nathan minder alleen geweest dan we denken. In de keuken was hij wel gewoon aanwezig, het enige wat zeker is dat hij niet aanwezig was toen Loes en Anne-Marie in de bieb waren. Hoe lang zat hier tussen?
Volgens mij gingen ze vanaf de keuken gelijk naar de bieb toe.
« Laatst bewerkt op: 2-12-2025, 12:05:46 door Mol1991 »

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 2-12-2025, 12:09:05 »
En zo lijkt het, maar volgens mij is Nathan minder alleen geweest dan we denken. In de keuken was hij wel gewoon aanwezig, het enige wat zeker is dat hij niet aanwezig was toen Loes en Anne-Marie in de bieb waren. Hoe lang zat hier tussen?
Volgens mij gingen ze vanaf de keuken gelijk naar de bieb toe.

In dit geval zijn we helaas afhankelijk van wat de productie ons laat zien, en dan moet het nog allemaal kloppen. We zien vaker dat scenes geschuffeld worden. Ach, het blijft gissen en dat maakt het programma ook juist zo leuk toch? En doordat iedereen het anders ziet/ervaart, steek je ook wat op van elkaar en bekijk je beelden toch ook weer anders.

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 2-12-2025, 12:12:56 »
In dit geval zijn we helaas afhankelijk van wat de productie ons laat zien, en dan moet het nog allemaal kloppen. We zien vaker dat scenes geschuffeld worden. Ach, het blijft gissen en dat maakt het programma ook juist zo leuk toch? En doordat iedereen het anders ziet/ervaart, steek je ook wat op van elkaar en bekijk je beelden toch ook weer anders.
Ja mee eens wat je zegt.  ;D
Toch zou ik het knap vinden als hij in die tijd zo plek gemaakt heeft en niet ondekt is, en heb ik veel bewondering voor hem, maar die kans schat ik heel klein in.

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 2-12-2025, 12:15:03 »
Ja mee eens wat je zegt.  ;D
Toch zou ik het knap vinden als hij in die tijd zo plek gemaakt heeft en niet ondekt is, en heb ik veel bewondering voor hem, maar die kans schat ik heel klein in.

Het zou inderdaad niet makkelijk geweest zijn, maar een gedurfde Mol zou ik ook wel weer eens leuk vinden ;-)

Offline BigBoots

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #109 Gepost op: 2-12-2025, 12:28:46 »
Volgens mij zitten jullie in het verkeerde topic
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 2-12-2025, 12:29:02 »
Nog klein opmerkingje over dit. Volgens mij hebben ze hier niet heelveel met beelden gehusseld. Dat kan je ook merken door het feit dat de ondervragers vanaf de keuken naar die man bij de bar ging, toen Loes naar boven ging met Anne-Marie naar de bieb hoorde je naast man ook andere volgens meezingen. Naar de bieb kwamen ze bij elkaar om één het andere met de groep te bespreken en daarna gingen ze naar de tuinman. Dus zou Nathan het gedaan hebben, kan het alleen door beelden niet te laten zien, maar dat zijn wel hele kleine stukjes of de mol is hier al eerder geweest om die plek te doen.

Dit wilde ik ook zeggen BigBoots, maar goed dat je het zegt  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 2-12-2025, 12:30:39 door Mol1991 »

Offline Brtdm

• Forum Moderator
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Alibi
« Reactie #111 Gepost op: 2-12-2025, 12:37:08 »
Ik heb de voorgaande berichten even verplaatst naar het juiste topic
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 2-12-2025, 12:51:57 »
Nog even gechecked: de Quinta heeft een tennisbaan. Wel een eindje verderop...
Maar... op fotos zie ik gravel, een rode ondergrond dus. De baan lijkt in de uitzending uitgelicht of bijgekleurd met groen, en dat is zeker wel opvallend! Dus, toch weer een verwijzing naar voetbal?

Ik ga er deze keer geen kant en klaar plaatje bij maken, dat moeten de youtubers zelf maar doen. ;D

Het is wel degelijk een tennisbaan: CAMPO DE TÊNIS

Hier een salatietfoto van Google Maps. Dezelfde locatie als dat jij aanwijst, maar de kandidaten lopen ook een aardig stukje wat overeenkomt

Daar is het niet echt groen (droog/pas ingezaaid) maar de tennislijnen zijn duidelijk zichtbaar
« Laatst bewerkt op: 2-12-2025, 13:03:09 door BigBoots »

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 2-12-2025, 13:04:00 »
Inderdaad, het gravel en tennisveld is duidelijk zichtbaar op een aantal huwelijksfoto's, plus de recente satellietbeelden bevestigen dat het nog steeds een gravelveld is.
Het veld is "vergroend".
Case closed voor mij.
..0DATIE

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 2-12-2025, 13:08:57 »
Inderdaad, het gravel en tennisveld is duidelijk zichtbaar op een aantal huwelijksfoto's, plus de recente satellietbeelden bevestigen dat het nog steeds een gravelveld is.
Het veld is "vergroend".
Case closed voor mij.

Nee, het is niet vergroend, het is gras! Denk je dat hij gravel staat te harken? Tennis kan ook op gras gespeeld worden.
Zou ook niet weten hoe ze dat gedaan zouden hebben. Zelfs in de shadow zie je dat het groen is, en ze hebben echt geen tapijt uitgerold.

Ik denk dat het veld nauwelijks gebruikt en onderhouden wordt, daarom dat je op de meeste foto's een droog stuk grond zie (geen gravel). Ik verwacht dat het hotel voor de opnames ruim op tijd alles heeft opgeknapt.

Er kunnen best voetbalhints verstopt zijn hoor, maar dit is er niet één
« Laatst bewerkt op: 2-12-2025, 13:27:25 door BigBoots »

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 2-12-2025, 13:50:46 »
Inderdaad.
Volgens mij staat de tuinman gewoon gravel te harken. Natuurlijk weet ik dat tennis op gras gespeeld kan worden. Mijn punt blijft verder hetzelfde.
Er klopt iets niet aan de situatie...Er zijn zoveel meer logische plekken om de tuinman te plaatsen. Ik noem een zijstraatje: de tuin. Waarom dan op een tennisveld?

Nathan heeft reclame gemaakt voor tuin producten trouwens. Specifiek gazon verzorging. “Alles voor een mooie mat”.

Edit 1: Dan toch maar een plaatje van Augustus 2025. Het is gravel. En het is niet groen.

Edit 2: Rik zegt bij de opdracht instractie letterlijk onder het beeld van de tuinman. "...en te checken welk alibi niet klopt". Als er iets niet klopt, dan is dit het wel!

« Laatst bewerkt op: 2-12-2025, 17:02:07 door annebeestje »
..0DATIE

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 2-12-2025, 14:05:17 »
Ik geef het op.
Als jij denkt dat dit een gravel veld is (waarvan ik geen enkele foto kan vinden), en dat ze dat op een magische manier groen hebben gemaakt... Dan is je fantasie zo rijkelijk dat ik je toch niet kan overtuigen

De foto's van jou laten geen gravel zien, slechts droge grond
« Laatst bewerkt op: 2-12-2025, 14:52:37 door BigBoots »

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #117 Gepost op: 2-12-2025, 14:43:10 »
Is dat juist niet wat hem geschikt maakt als Mol? Nathan de goudeerlijke kandidaat die altijd voor de groep gaat. Hij heeft het beeld dusdanig mee, dat niemand hem verdenkt als Mol, onder het mom van: hij kán het gewoon niet zijn. Juist dáárom denk ik dat hij wel de Mol kan zijn.

Ik vind het ook juist tekenend dat je Nathan niet veel ziet in de aflevering, dat roept bij mij op dat de productie hem nog even buiten beeld wilt houden als Mol. In deze aflevering maken ze Kim onwijs verdacht, en Loes ook enigszins. Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat dit bewust zo in de montage is gezet, om zo de aandacht van de échte Mol (Nathan) af te houden en het spannend te houden.

Absoluut. Hij zou juist de ultieme keuze zijn als mol. Omdat het zo ver van zijn natuurlijke karakter lijkt af te staan en de nodige acteerinspanning zou vragen. Hopelijk eens een mol dit jaar die géén acteur van beroep is!

Het zou me niets verbazen als die ronde stip bloed pontificaal in het midden van het kleed in de bibliotheek een molactie blijkt te zijn achteraf. Als het onderdeel van een bloedspoor was geweest, dan verwachtte je meer spetters in een lijn. En wie was er in de positie om zo'n molactie uit te voeren omdat hij deels afwezig was in de groep?  ::vergroot:: Dat zou juist een geweldige molactie zijn. Elk seizoen hoop je op dingen die met enig risico voor de mol tijdens een opdracht verstierd worden. Het feit dat dit een locatie is waar vaker cluedo gespeeld wordt door gasten betekent niet automatisch dat die ronde bloedvlek in de bieb er altijd al zat en je kunt ook een nepbloedvlek maken die niet nat oogt zonder blacklight, bijvoorbeeld met poeder. Luminol reageert namelijk met het ijzer in hemoglobine, niet met het bloed zelf.

(ik blijf hopen en pleiten voor mol Nathan zolang het kan)
« Laatst bewerkt op: 2-12-2025, 14:51:47 door Nat007 »

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 2-12-2025, 14:51:45 »
Hij had voor die plek ik schat tussen een paar seconden en vijf minuten de tijd om dit te doen. Om iets uit de koffer te pakken, vanaf de koffer naar de bieb een plek maken, weer terug naar de koffer. Dit is een inschatting van mij, maar wel in gedachten dat ik denk dat dit kan kloppen als ik naar de beelden van de opdracht kijk. In principe is dit mogelijk, maar er lopen ook kandidaten rond en daarom vind ik het niet logisch om in zo’n korte tijd dit te doen.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #119 Gepost op: 2-12-2025, 14:59:24 »
Dat is nou net de kern van een goede molactie. Hoeveel topmollen hebben onderhand uit het zicht van de kandidaten geld weggegooid, objecten neergelegd of weggehaald etc? Terwijl ze ontdekt hadden kunnen worden. Dát maakt een goede, memorabele molactie. En luminol reageert op het ijzer in hemoglobine en kan typische vals-positieve reacties geven op een stof als koperzouten bijvoorbeeld, dus mócht dit een molactie zijn geweest (wat we nu nog niet weten natuurlijk), dan heeft de mol ook andere middelen kunnen gebruiken dan (nep)bloed. Als ze überhaupt met luminol werkten... het kan allemaal theater zijn geweest ook, wat een molactie nog makkelijker zou maken