Poll

Vrouwen hebben geen intuïtie

Dat is onzin
Dat klopt

Auteur Topic: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie  (gelezen 5477 keer)

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Gepost op: 2-02-2004, 23:13:34 »
Jan-Heijn Donner (schaakgrootmeester) zei ooit... vrouwen zijn in alles beter dan mannen. Alleen niet in schaken. Dat komt omdat vrouwen nu eenmaal geen intuïtie hebben, iets dat noodzakelijk is om goed te kunnen schaken.

Is de vrouwelijke intuïtie legendarisch.... of is het gewoon een broodje aap-verhaal? Wat vindt U?



{edit: vierkante haken in titel gezet. Maakt het eenduidiger met de andere stellingen - Malcolm}
« Laatst bewerkt op: 2-02-2004, 23:22:42 door Malcolm »
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling: Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #1 Gepost op: 2-02-2004, 23:17:54 »
De stelling klopt niet.  :P

Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #2 Gepost op: 3-02-2004, 00:04:26 »
Volgens mij hebben vrouwen wel intuïtie, maar durven ze er niet op te vertrouwen >:D
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #3 Gepost op: 3-02-2004, 00:10:36 »
en wederom zo'n vrouwonvriendelijk topic  >:(

vrouwen hebben juist een geweldige intuïtie, daar kan je echt op vertrouwen
dat komt omdat we gevoeliger zijn voor sfeer en emoties...
daar kunnen jullie echt niet aan tippen hoor  :P
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline sjulie

  • Forumlid
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #4 Gepost op: 3-02-2004, 02:02:33 »
idd vrouwen hebben een geweldige intuitie, behalve ik... die van mij laat me altijd in de steek.  :(



Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #5 Gepost op: 3-02-2004, 08:25:48 »
Whahaha.. ::rofl:: .. het feit dat het een man is die de stelling inneemt, over de intuitieve vermogens van de vrouw nota bene (en dan nog vanuit een wiskundig-analytisch- strategisch schaak-perspectief..) getuigt wel weer van de grenzeloze eigendunk  de Man soms eigen...Fijn toch, dat er altijd wel iemand is, die  ' de vrouw' even vertellen wil hoe ze in elkaar zit! What would we do without them..::tandpastasmiley::

Hm don't you just love to generalize..

De een heeft meer intuitie dan de ander, en zeker is de een meer bereid er voor open te staan cq er op te vertrouwen dan de ander.
[ And for the main course, a  plate of platitudes, please..]

En te stellen (serieus of niet) dat 'vrouwen' dit te weinig doen omdat ze er niet op durven vertrouwen..tja wat kan ik anders dan zeggen dan .. zucht.. Devil' s advocate or not, stellingname is er - Laten we dan op zijn minst ingaan op waarom je dat vindt , wat je denkt dat de oorzaken daarvoor zijn, lijkt me .
Dat gaat lang niet voor alle vrouwen op vind ik - bovendien, misschien is wat de vrouw of man van de vrouwelijke intuitie 'merkt' of te zien krijgt (al is het maar in het soort gesprekken of de frequentie van de gesprekken waar het aan bod komt) al anders. Moeilijk meetbaar lijkt me.

In ieder geval, zoiets algemeens te stellen zegt niet veel, imho.  De spreker bedoelde dit ongetwijfeld voornamelijk in het kader van, en betrekking hebbende op het schaakspel - en intuitie, net als gevoel,  heeft een breed spectrum .. Intuitief aanvoelen wat je volgende zet moet zijn in wat voor strategische positiebepaling dan ook (schaken/spel, oorlog,  beklimmen van sociale ladder etc)  lijkt me toch weer heel wat anders dan intuitief aanvoelen v.w.b. emotie of  sociale omstandigheden e.g. - om een voorbeeld te noemen - het gevoel, instinct en de inclinatie, die eraan ten grondslag liggen, zijn geheel anders en het kan goed zijn dat mannelijke intuitie een heel andere vorm van intuitie is dan de vrouwelijke m.i.
En  'het vrouwelijk geslacht' in zijn algemeenheid - vast een vruchtbare discussie dus..

Maar goed vrouwen zijn doorgaans (gemiddeld en in de 'gewone, dagelijkse omgang')  in mijn ervaring een stuk intuitiever dan mannen (wie weet omdat ze er meer voor (leren) openstaan ) dus bij deze: de stelling is onzin .   
« Laatst bewerkt op: 3-02-2004, 09:02:51 door Lorelei »
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #6 Gepost op: 3-02-2004, 08:38:11 »
{edit: vierkante haken in titel gezet. Maakt het eenduidiger met de andere stellingen - Malcolm}

Hmm sinds wanneer streef jij naar eenduidigheid?  ;D  Wat een conformisme ineens.. En dat van de  mon-anarch van mol..
[verkeert in shock .. ::ohno:: ]
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #7 Gepost op: 3-02-2004, 10:48:58 »
stelling klopt niet. (punt)

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #8 Gepost op: 3-02-2004, 11:02:54 »
Kom op zeg! Wie bedenkt nou zulke genderhate topics? (ik neem gelijk ook dat andre topic ("vrouwen gemener dan mannen") erbij)
Hier kan je toch niks zinnigs over zeggen, en als je dat toch probeert verval je al snel in: "voor mijn gevoel..." en "in mijn ervaring..." En daar kan je iemand lastig ongelijk in geven/op aanvallen.
Kortom: iedereen kan hier neerzetten wat-ie wil, er kan nooit een discussie ontstaan. Ja, wel als iedereen zijn 'ervaringen' enzo in de strijd gooit, maar of dat nou ook de zin van dit topic is?
Behalve als iemand met cijfertjes komt, maarja, hoeveel gekken willen dat soort dingen nou wel onderzoeken. En dan komt de tegenparij toch binnen de kortste keren ook met cijfertjes, die net het andere aantonen.

Verder: no offence, hoor :)

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #9 Gepost op: 3-02-2004, 11:08:35 »
Kom op zeg! Wie bedenkt nou zulke genderhate topics? (ik neem gelijk ook dat andre topic ("vrouwen gemener dan mannen") erbij)
Hier kan je toch niks zinnigs over zeggen, en als je dat toch probeert verval je al snel in: "voor mijn gevoel..." en "in mijn ervaring..." En daar kan je iemand lastig ongelijk in geven/op aanvallen.
Kortom: iedereen kan hier neerzetten wat-ie wil, er kan nooit een discussie ontstaan. Ja, wel als iedereen zijn 'ervaringen' enzo in de strijd gooit, maar of dat nou ook de zin van dit topic is?
Behalve als iemand met cijfertjes komt, maarja, hoeveel gekken willen dat soort dingen nou wel onderzoeken. En dan komt de tegenparij toch binnen de kortste keren ook met cijfertjes, die net het andere aantonen.

Verder: no offence, hoor :)

kijk, das nou een échte man met  intuïtie !  ::bravo:: ::bravo::

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #10 Gepost op: 3-02-2004, 11:20:35 »

kijk, das nou een échte man met  intuïtie !  ::bravo:: ::bravo::

Cora bedoelt: Kijk, da's nou een man die precies zegt wat ik wil horen.'  ::bravo::  ::bravo::


,maar ik ben het ook net als de vrouwen niet eens met Donner!!! vrouwen zijn niet in alles beter dan  mannen   :-X

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #11 Gepost op: 3-02-2004, 11:34:47 »
vrouwen zijn niet in alles beter dan  mannen  :-X

je bedoelt... wij weten niet wat 'buitenspel' is  ??? :P
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #12 Gepost op: 3-02-2004, 13:19:22 »
Waarom willen mannen toch de hele tijd horen dat mannen 'beter' zijn dan vrouwen? Dat is net zoiets als appels met peren vergelijken. Het is fruit maar ze zijn voor de rest totaal verschillend. Appels zijn niet beter dan peren en andersom ook niet.
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #13 Gepost op: 3-02-2004, 14:03:41 »
Moraalridder! Eens kijken wat je afgelopen vrijdag nog over mannen zei:

Tsja. Wat moet je ermee eigenlijk? Ze zijn makkelijk als je je huis wilt verbouwen maar voor de rest...

 ::ohno::


Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #14 Gepost op: 3-02-2004, 14:32:33 »
Moraalridder! Eens kijken wat je afgelopen vrijdag nog over mannen zei:


 ::ohno::


;D
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #15 Gepost op: 3-02-2004, 14:48:13 »
* Compuart snapt ook alle commotie niet echt

Nergens wordt een verband gelegd tussen 'intuïtie hebben' en 'beter zijn'. Laat staan dat er een verband wordt gelegd tussen 'man zijn' en 'beter zijn'. Sterker nog: het woord 'man' komt niet eens voor in de stelling! Ondanks dat wordt er toch van de hoogste feministische torens geblazen. Opmerkelijk...

(es even kijken, wat leert dit over de stelling...hmmm)
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #16 Gepost op: 3-02-2004, 14:57:48 »
Volgens mij hebben vrouwen wel intuïtie, maar durven ze er niet op te vertrouwen >:D

O, jawel hoor. Als m'n intuïtie het ene zegt, vertrouw ik er blindelings op dat het het andere moet zijn. Altijd!

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #17 Gepost op: 3-02-2004, 16:10:46 »
* Compuart snapt ook alle commotie niet echt

Nergens wordt een verband gelegd tussen 'intuïtie hebben' en 'beter zijn'.


Jan-Heijn Donner (schaakgrootmeester) zei ooit... vrouwen zijn in alles beter dan mannen. Alleen niet in schaken. Dat komt omdat vrouwen nu eenmaal geen intuïtie hebben, iets dat noodzakelijk is om goed te kunnen schaken.

Citaat
(es even kijken, wat leert dit over de stelling...hmmm)
Dat mannen leesbrillen nodig hebben? :P ;D
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #18 Gepost op: 3-02-2004, 17:31:43 »
Dat was een illustratieve anekdote. Het wereldbeeld van die ene man is toch niet de kern van Verdi's stelling? Waarom inhakken op een anekdote terwijl de stelling relatief simpel is: 'vrouwen hebben geen intuïtie'.
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [stelling] Vrouwen hebben geen intuïtie
« Reactie #19 Gepost op: 3-02-2004, 18:09:50 »
Hmmm, ik heb wat aangericht...
Terwijl ik alleen maar een stelling poneer, die niet eens mijn eigen mening reflecteert. Reacties van mensen die insinueren dat ik vrouwonvriendelijk ben... weg ermee!

Intuïtie, of inspiratieve flitsen, die komen zowel bij mannen als bij vrouwen voor. Ze zijn m.i. alleen zeer zeldzaam. Er zijn maar weinig werkelijk intuïtieve mensen. Dat zijn de meer verlichte denkers, uitvinders die het menselijk ras voort heeft gebracht.

Wat men in deze tijd verstaat onder intuïtie, namelijk aanvoelen wie de mol is, aanvoelen welke vrouw je concurrent is en welke niet... dat is volgens mij instinct. Dat is natuurlijk ook heel waardevol maar is m.i. van een andere orde dan intuïtie.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”