Auteur Topic: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar  (gelezen 2649 keer)

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
[dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Gepost op: 9-02-2004, 01:37:48 »
Stel:
Je krijgt een envelop en óp die envelop staat dat ín de envelop een gedetailleerde beschrijving zit van hoe jouw leven er over 10 jaar uitziet. Je weet dat in die envelop de waarheid staat.

Waarom zou jij deze envelop juist wél openen of waarom juist níet?
« Laatst bewerkt op: 9-02-2004, 02:04:04 door Dorine »
Mijn prinsje is chriz!!

Offline sjulie

  • Forumlid
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #1 Gepost op: 9-02-2004, 02:09:55 »
Ik willut nie weten....dicht houden die handel!

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #2 Gepost op: 9-02-2004, 02:25:59 »
omdat er misschien wel in staat dat ik dan al een paar jaar dood ben  :(

dichtlaten dus...  ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 9-02-2004, 02:28:55 door Robin »
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #3 Gepost op: 9-02-2004, 02:27:31 »
Geweldig dilemma! ::bravo::

Moeilijk hoor. Als je alles van te voren weet, kun je met een dubbeltje de wereld rond. Maar aan de andere kant, als het slecht nieuws bevat heb je de komende tien jaar weinig lol meer in je leven.

Ik denk er nog even over.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2004, 02:29:17 door Malcolm »

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #4 Gepost op: 9-02-2004, 03:34:02 »

Waarom zou jij deze envelop juist wél openen of waarom juist níet?

Weg met die envelop!
Ik denk/kijk altijd maar 1 dag naar voren, en dat bevalt prima...

10 jaar!  ::niet-ok:: Nee, echt niet.  :)

Offline rudeangel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Het leven is leuk!
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #5 Gepost op: 9-02-2004, 06:01:39 »
Ik zou een dergelijke enveloppe niet openmaken.
Er kan immers in staan dat je bv nog maar een maand te leven hebt, ofzo :\'(
Zou m'n leven gelijk verpest zijn! :\'( :\'( ::niet-ok::

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #6 Gepost op: 9-02-2004, 08:52:05 »
Ik ben behoorlijk nieuwsgierig dus ik zou me met moeite in kunnen houden ::rofl::
Op zich wel goed nieuws eigenlijk want er staat in hoe mijn leven eruit ziet dus blijkbaar leef ik nog over 10 jaar ::jaja::
Ik zal iig proberen om hem niet te openen omdat dan de 'verrassing' eraf is. Misschien dat ik hem dan over een paar jaar ga open maken ;D
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #7 Gepost op: 9-02-2004, 09:08:31 »
hehe 10 jaar??? ik kan al niet handelen om te weten wat ik morgen gaan doen, dus weg met die envelop. verbranden.  ::zwaai::

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #8 Gepost op: 9-02-2004, 09:44:46 »
Ik zou eerst kijken wie de afzender is.   :P

Natuurlijk maak ik die enveloppe vervolgens open. En dan ga ik heel hard proberen te voorkomen dat die brief een selffulfilling prophecy wordt!
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #9 Gepost op: 9-02-2004, 11:31:57 »
Tja, zou ik nieuwsgierig zijn of eerder bang voor wat ik zou lezen? Uiteindelijk zou ik m'n nieuwsgierigheid wel kunnen onderdrukken, denk ik. Want stel dat erin staat dat jezelf of - erger nog - een van je dierbaren iets vreselijks is overkomen tijdens die periode, dat zou dat het leven gewoon ondraaglijk maken toch. Je zou met angst toeleven naar dat ene moment dat onafwendbaar is. Lijkt me een ware nachtmerrie. En zelfs al staan er fantastische dingen in, dan moet ik dat niet allemaal op voorhand weten, want dat ontneemt net de vreugde van het moment zelf en 'n groot deel van het plezier waar je er aan beleeft. Neen, het is wel zeer duidelijk voor me dat ik die brief ongeopend zou achterlaten.

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #10 Gepost op: 9-02-2004, 11:35:04 »
en toch zouden m'n vingers jeuken  :-\\
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #11 Gepost op: 9-02-2004, 11:37:27 »
Gegeven is: er staat in die envelop de waarheid.

Die waarheid kan zijn, dat je er over 10 jaar niet meer bent. Als dat laatste zo is, dan doe je daar niets aan. Je gaat er dan waarschijnlijk naar leven, en moet je dat wel doen? Ik heb geleerd vooruit te kijken, blij te zijn met wat je hebt, en niet (meer) achterom te kijken naar hoe het leven eruit had kunnen zien als je in het verleden andere beslissingen had genomen.

Om er zeker van te zijn dat ik hem later niet toch zou openen, zou de brief ongelezen door mijn papiervernietiger gaan.

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #12 Gepost op: 9-02-2004, 13:56:19 »
Gegeven is: er staat in die envelop de waarheid.

Die waarheid kan zijn, dat je er over 10 jaar niet meer bent. Als dat laatste zo is, dan doe je daar niets aan. Je gaat er dan waarschijnlijk naar leven, en moet je dat wel doen? Ik heb geleerd vooruit te kijken, blij te zijn met wat je hebt, en niet (meer) achterom te kijken naar hoe het leven eruit had kunnen zien als je in het verleden andere beslissingen had genomen.

Om er zeker van te zijn dat ik hem later niet toch zou openen, zou de brief ongelezen door mijn papiervernietiger gaan.

Nou, voor mij zou dat juist wel een reden zijn om hem te openen. Als er in stond dat ik over 10 jaar dood zou zijn, zou ik elke dag een feest maken, testament opstellen, mijn geld erdoor heen raggen, eindelijk die parachutesprong maken enz. enz. Ik zou de envelop wel openen. Filosofisch: Zodra je de envelop opent, kan er nooit meer de waarheid instaan, want vanaf dat moment ga je anders leven.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #13 Gepost op: 9-02-2004, 14:17:20 »
Vergelijk dat laatste met vrijdag de dertiende: Je bent bijgelovig, doodsbang die dag de straat op te gaan, en blijft die dag in bed liggen. Je denkt: MIJ kan niets gebeuren vandaag, maar je gaat naar het toilet, en breekt je been over de rondslingerende brandweerauto van je kind. Bijsturen kun je proberen, maar het leven heeft andere verrassingen voor je in petto.

Offline elise is de mol

  • Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #14 Gepost op: 9-02-2004, 15:51:45 »

Filosofisch: Zodra je de envelop opent, kan er nooit meer de waarheid instaan, want vanaf dat moment ga je anders leven.

Dat idee heb ik er bij. Als je hem open hebt gemaakt, kan er nooit meer de waarheid instaan, omdat alle dingen die je niet wil, die zul je proberen te voorkomen.

Ik weet eigenlijk niet of ik hem open zou maken.
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #15 Gepost op: 9-02-2004, 19:41:43 »

Nou, voor mij zou dat juist wel een reden zijn om hem te openen. Als er in stond dat ik over 10 jaar dood zou zijn, zou ik elke dag een feest maken, testament opstellen, mijn geld erdoor heen raggen, eindelijk die parachutesprong maken enz. enz. Ik zou de envelop wel openen.

Precies deze gedachte had ik ook! Ik zou dan gelijk met alles ophouden wat ik niet leuk vind (zoals studeren, heb ik verder toch niets meer aan...) en alleen maar leuke dingen doen! Alles doen wat ik nog altijd 'n keertje wilde doen en alles zien wat ik nog altijd 'n keertje wilde zien, zodat ik dus nooit spijt zou gaan krijgen dat ik 't allemaal niet meer gedaan heb. :)

Maar van de andere kant zou ik de envelop niet open maken, omdat m'n leven dan niet meer vol verassingen zou zitten. Wat is er nu aan als je precies weet wat je de komende 10 jaar te wachten staat? Dat geldt dan vooral voor de leuke dingen die je gaat meemaken. Die dingen zou ik eik niet van te voren willen weten.  :-\\

Ik denk trouwens dat m'n nieuwsgierigheid me er toch 'n beetje naar zou laten neigen om de envelop te openen...

Pfff, wat 'n dilemma zeg.  :-[  Ik ben blij dat ik in 't echt nooit voor dit dilemma zal komen te staan.  ;)

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #16 Gepost op: 9-02-2004, 22:31:53 »
Ik denk dat ik dan toch de brief aan iemand zou geven zodat hij/zij het kan lezen en alle goede dingen aan mij kan vertellen ;D
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #17 Gepost op: 9-02-2004, 23:35:59 »
Vergelijk dat laatste met vrijdag de dertiende: Je bent bijgelovig, doodsbang die dag de straat op te gaan, en blijft die dag in bed liggen. Je denkt: MIJ kan niets gebeuren vandaag, maar je gaat naar het toilet, en breekt je been over de rondslingerende brandweerauto van je kind. Bijsturen kun je proberen, maar het leven heeft andere verrassingen voor je in petto.
kan je nagaan wat er was gebeurt als je gewoon naar je werk/school was gegaan ;D

Nou, voor mij zou dat juist wel een reden zijn om hem te openen. Als er in stond dat ik over 10 jaar dood zou zijn, zou ik elke dag een feest maken, testament opstellen, mijn geld erdoor heen raggen, eindelijk die parachutesprong maken enz. enz. Ik zou de envelop wel openen. Filosofisch: Zodra je de envelop opent, kan er nooit meer de waarheid instaan, want vanaf dat moment ga je anders leven.
En als het nou een brief was van over 20 jaar? of 40?

Ik denk dat ik em trouwes ook wel zou openmaken, uit nieuwsgierigheid. Anders loop je de rest van je leven (nouja, die 10 jaar dan) met het gevoel van: "Ik HAD het KUNNEN weten!"

Offline eve17

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #18 Gepost op: 9-02-2004, 23:44:11 »
ik zou hem zeker weten wel openmaken! Misschien staat er wel in dat in het werk wat ik later wil gaan doen helemaal geen banen in zijn te krijgen-ja m'n leven draait alleen maar om geld hoor- dan kan ik nu nog gauw een andere opleiding kiezen. Ik zou het echt allemaal willen weten dan kun je je er nog wat aan doen misschien of anders ben je tenminste voorbereid op alles!

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [dilemma] Jouw leven over 10 jaar
« Reactie #19 Gepost op: 10-02-2004, 01:22:30 »
Ik ben blij dat ik in 't echt nooit voor dit dilemma zal komen te staan.  ;)

Nee idd. Volgens mij bestaat zo'n envelop ook helemaal niet!