Auteur Topic: MATOKE en andere gerechten  (gelezen 3799 keer)

Offline callie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • hakuna matata
MATOKE en andere gerechten
« Gepost op: 17-04-2004, 15:01:37 »
Hallo allemaal,
nieuw in het froum, en meteen een vraag:

In Kenya heb ik vorig jaar de overheerlijke Matoke gegeten die gisteren in de aflevering werd gemaakt, en waar de ingredienten met stress en zorg werden uitgekozen.
Ik merkte in Kenya dat de gemiddelde Kenyaan verrast was dat ik matoke had gegeten. ( dat schijnen de 'toerist-toeristen' niet te doen...) Het is echt heerlijk!
Wie kent nog meer typische (vegetarische) gerechten die uitgeprobeerd kunnen worden, en heeft die gerechten gegeten op vakantie?
(in kenya, uganda, tanzania, ethiopie?)

Ik zou het graag horen! ::zwaai::
callie

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re: MATOKE en andere gerechten
« Reactie #1 Gepost op: 17-04-2004, 15:52:47 »
Hier staan alvast een paar recepten..
Misschien staat daar wat voor je bij...
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline callie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • hakuna matata
Re: MATOKE en andere gerechten
« Reactie #2 Gepost op: 17-04-2004, 23:15:10 »
Asante sana! ::ok::
callie

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: MATOKE en andere gerechten
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2004, 10:24:23 »


Het nationale gerecht van Oeganda is matoke. Het moet een van de oudste gerechten ter wereld zijn, want de legende luidt dat matoke door Kintu, de eerste man op aarde, werd geïntroduceerd. Kintu was zeker geen gehaast mens want de bereidingstijd neemt meer dan een uur in beslag. Het witte vruchtvlees van een gepelde matokevrucht wordt in bananenbladeren gewikkeld en langer dan een uur gestoomd. Daarna gaat de matoke nog even op het vuur om de smaak te bevorderen. Als het witte vruchtvlees geel wordt, is de matoke eetklaar. U kunt het met alles combineren: stews, curries, sauzen...

eet smakelijk ::ok::

 ::zwaai::

Augurken zijn net krokodillen!!!