Auteur Topic: Waar denk je NU aan?  (gelezen 1779604 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21740 Gepost op: 12-04-2016, 17:09:22 »
Jeetje wat heftig man! :( ::hug:: ::hug::

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21741 Gepost op: 12-04-2016, 17:10:46 »
Gedeeltelijk herkenbaar, Niuno. Goed dat je je geuit hebt, dat lucht tenminste een klein beetje op (hoop ik). Het is nu moeilijk om in te zien dat je inderdaad gelukkig kunt worden,maar eerst moet je doorvoelen wat er geweest is en daarna komt er een punt dat je kunt gaan vergeven en loslaten. Dat is verrekte moeilijk, maar als je dat hebt bereikt gaat het beter. Zeker weten. Liefs en  ::hug::
...maar soms even niet :)

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21742 Gepost op: 12-04-2016, 17:54:13 »
Heftig verhaal Nuino, wel knap dat je het zo durft te vertellen. Ik weet niet of je professionele hulp hebt op dit moment, maar ik raad je sterk aan die wel te zoeken. Niet dat dat alles oplost en je overal vanaf bent, maar ze kunnen je zeker wel de goede richting op helpen.  ::hug::
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21743 Gepost op: 12-04-2016, 18:25:22 »
Ben er stil van Niuno.  :( ::hug::


Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21744 Gepost op: 12-04-2016, 19:03:49 »
 ::hug::
You'll never walk alone

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21745 Gepost op: 12-04-2016, 19:25:41 »
Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor de steunbetuigingen. Ik hoop dat jullie mij nu iets beter begrijpen. Begrijpen waarom ik regelmatig voor lange periodes ineens weg ben van het forum.

Een vraag die je kan stellen is: waarom heb je in die tijd geen hulp gezocht bij bijvoorbeeld de Kindertelefoon. Wel, zo gemakkelijk was dat niet. Je groeit langzaam in zo'n situatie. Het ging van kwaad tot erger. Daarnaast had ik ook nog een vader. Achteraf gezien was het beter geweest dat ik bij hem ging wonen, maar zo gemakkelijk ging dat in die tijd niet. Bij een echtscheiding (ik was toen nog maar 7 jaar) werden kinderen vrijwel altijd automatisch toegewezen aan de moeder. Mijn moeder heeft mijn vader altijd gedemoniseerd. Oké, mijn vader was dan wel geen lieverdje. Maar zeker niet zo erg als mijn moeder had voorgesteld. Ik werd daardoor, mede door de herinneringen van nog vroeger, de vele grote ruzies thuis, erg bang voor mijn vader.
Toen ik eindelijk oud genoeg was om zelf te beslissen (dat was toen pas na mijn 12de geloof ik), was ik al zover geïndoctrineerd, dat ik automatisch voor mijn moeder koos. En hier heeft mijn moeder later dankbaar gebruik van gemaakt: "Als je het hier niet naar je zin hebt, ga je maar bij je pa wonen", wetende dat ik dat nooit zou doen.
Kindertelefoon kwam toen net op en met reclame daarover op tv: "Ja, goed dat dat er is. Want er zijn kinderen die het heel erg hebben.. bla bla.." Maw, voor mij viel het wel mee. Daarnaast, wat schoot ik ermee op. Ik zou dan toegewezen worden aan mijn vader.

Maar terugdenkend: mijn vader heeft mij nooit geslagen, mijn moeder wel. Mijn vader heeft nooit mijn spaarbankboekje geplunderd, mijn moeder wel. Mijn vader heeft nooit een huisdier van mij vermoord, mijn moeder wel. En later haar tweede echtgenoot eveneens. Het Flappie-verhaal is mij bekend. Mijn vader heeft mij nooit uitgescholden, vernederd. De tweede man van mijn moeder wel. En wat deed mijn moeder: ze schonk nog een glas sherry in: "Oh wat hebben we het gezellig samen." Mijn vader heeft nooit uitkeringsfraude gepleegd, mijn moeder wel.
Dit waren allemaal dingen waarvan mijn moeder mijn vader van beschuldigde. Dingen die ik nooit herkende als ik daar weer een verplicht weekend naartoe moest. En als ik dit tegen mijn moeder zei, was altijd het weerwoord: "Ja, dat doet hij om te slijmen.. maar wacht maar als je bij hem woont. Dan haalt hij jou van school af bijvoorbeeld." Het was mijn moeder die mij van de VWO afhaalde en terug plaatste op de HAVO.. terwijl ik wel gewoon over was. Blijkbaar was de HAVO goedkoper, zodat ze meer geld van de studiekostenvergoeding overhield voor haar alcoholbehoefte.
Geld was er zogenaamd nooit. Mijn moeder kreeg voor mij Kinderbijslag, Studiekostenvergoeding en Alimentatie. En toch was er geen geld over voor zakgeld, kleedgeld, of anderszins. Alles ging op aan de alcohol. Ik moest tweedehands kleding van een buurmeisje dragen, zodat er weer geld uitgespaard kon worden.

Ik heb eens uitgerekend, ze dronken voor ruim 550-600 gulden per maand aan alcohol. Dat was begin jaren tachtig. Gezien de inflatie komt dat nu op rond de 750 euro per maand. Maar ik mocht niet op mijn 'kamer' huiswerk maken, want dan moest een extra lampje aan en dat kost te veel stroom. Doe maar lekker in de huiskamer, waar gerookt, gedronken en TV gekeken wordt. Geen wonder dat langzaam mijn cijfers achteruit gingen.
Het was een situatie waarin je langzaam groeit. Te veel geïndoctrineerd om er tegenin te gaan. Maar ja, praten had geen nut. Als ik thuis kwam, was er al zoveel gedronken dat praten altijd eindigde in een eenzijdige preek: "Als je denkt dat je het bij je vader beter hebt..."

En hiermee is de grootste probleem ontstaan waarmee ik de rest van mijn leven te maken kreeg. Ik sloeg als het ware de puberteit over. Ik ging niet tegen hun in. Het was nutteloos en het veroorzaakte alleen maar meer ellende. Ik heb daarom niet geleerd om voor mijzelf op te komen. Iets waar ik later veel problemen mee heb ondervonden. Qua werk, qua relaties, kortom, het hele volwassen leven. Ik was te slecht voorbereid.
En mensen hebben dat snel in de gaten, met als gevolg dat er makkelijk over je heen wordt gewalst. En van mij afbijten... op één of ander manier valt dat altijd verkeerd.

In je kindertijd en je jeugd word je gevormd. En in mijn situatie, eerder misvormd. En dat is later amper weer recht te breien.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21746 Gepost op: 12-04-2016, 19:34:36 »
Mss heb je hier wat aan :) ?

 ::hug::
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21747 Gepost op: 12-04-2016, 19:44:34 »
Een vraag die je kan stellen is: waarom heb je in die tijd geen hulp gezocht bij bijvoorbeeld de Kindertelefoon. Wel, zo gemakkelijk was dat niet.
Uiteraard niet, als kind kun je toch niet weten wat normaal is en wat niet. Dan denk je dat het zo hoort, en als je weet dat het niet zo hoort schaam je je vast ook nog voor de situatie.

[/quote]In je kindertijd en je jeugd word je gevormd.[/quote]Inderdaad, je jeugd heeft een enorme impact op je leven en hoe je er in staat. Het is heel lastig om aangeleerd gedrag en gedachtes op latere leeftijd nog weer aan te passen. Hopelijk gaat het jou lukken om het een plekje te geven. Het zal niet makkelijk zijn, maar als iets makkelijk is, is het het niet waard om voor te vechten ::hug::

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21748 Gepost op: 12-04-2016, 20:43:16 »
Heftig verhaal, Niuno.  ::hug::

Ik vind je hier wel iemand met een duidelijke mening, dus dat voor jezelf opkomen lijkt je in ieder geval op papier behoorlijk goed af te gaan. Verder sluit ik me grotendeels bij trialk aan.

Hoop in ieder geval dat je hier zo nu en dan de nodige afleiding kan vinden. :)
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21749 Gepost op: 12-04-2016, 20:48:48 »
Heftig verhaal Niuno. Een vriendin van mij heeft ook een heftige jeugd gehad vroeger en die is ook een lange tijd depressief geweest. Zij heeft veel aan traumaverwerkingstherapie gehad. Heb je dit ook al ooit overwogen? Hierdoor kun je misschien beter leren relativeren? En beter om kunnen gaan met dingen die vroeger gebeurd zijn.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21750 Gepost op: 12-04-2016, 20:54:01 »
Hier op internet is een stuk gemakkelijker om voor je mening uit te komen. Je kan namelijk je hele verhaal kwijt zonder steeds onderbroken te worden met allerlei niets doende zaken.

Een voorbeeldje van alweer lange tijd geleden: Het was begin januari, mijn moeder lag in het ziekenhuis. Ze had net een beroerte gehad. Mijn zus was daar ook. Ik zei tegen haar: "Nou, het jaar begint goed...." En verder kwam ik niet. Ze nam gelijk het gesprek over en begon: "Ja inderdaad".. en vervolgens kwam er een heel frutsel verhaal. Ik kreeg niet eens de kans om te zeggen dat 2 dagen ervoor een RL vriend van mij plotseling was overleden.

En ik heb professionele hulp btw. Bij een psycholoog geval. Mijn toestand is eerder, in golfbewegingen weliswaar, stabiel te noemen dan dat er echt verbeteringen in zit. Het gaat bij mij vooral om triggers. Soms kan een klein voorval (hoeft niet eens negatief te zijn) een bepaalde emotie bij mij triggeren. Dat kan dan weer uitgroeien tot een diepere fase van depressie. En zolang ik de trigger niet herken, zak ik weer dieper.

Aan de andere kant, de opmerking van HDD heeft mij getriggerd om erop te reageren met als gevolg dat dit verhaal plotsklaps voor jullie naar buiten kwam.  :)


Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21751 Gepost op: 12-04-2016, 20:56:26 »
Jeetje wat een heftig verhaal Niuno. Dapper dat je dat hier durft te delen.  Hopelijk gaat het je toch lukken om dit alles te verwerken. Heb je wel het gevoel dat je een goede klik hebt met je psycholoog?  Ik weet uit ervaring dat dit heel belangrijk is. En dan heb ik nog geen fractie mee gemaakt van wat jij hebt meegemaakt.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21752 Gepost op: 12-04-2016, 21:23:49 »
Jeetje wat een heftig verhaal Niuno. Dapper dat je dat hier durft te delen.  Hopelijk gaat het je toch lukken om dit alles te verwerken. Heb je wel het gevoel dat je een goede klik hebt met je psycholoog?  Ik weet uit ervaring dat dit heel belangrijk is. En dan heb ik nog geen fractie mee gemaakt van wat jij hebt meegemaakt.

Depressie is een rare ziekte. Als je hoofdpijn hebt, ga je naar de dokter. Als je kiespijn hebt, ga je naar de tandarts. Als jou auto kapot is, ga je naar de garage. Maar als je depressief bent... het laatste wat je doet is op zoek naar hulp. Depressie blokkeert dat.

Half 2012 zat ik op een dieptepunt qua depressie. Even voor de duidelijkheid: hoewel ik al vanaf mijn 14de denk aan zelfdoding, het is nooit een actieve gedachte of wens geweest. Maar in 2012 was ik er wel passief mee bezig. Ik negeerde alles. Ik reageerde niet op de telefoon, niet op de post, niet op de deurbel... De hele wereld kon mij niks meer schelen. Ik was in feite langzaam aan het wegkwijnen. En ik had er vrede mee.
Maar ineens was er een "engel" uit Tsjechië. Iemand met wie ik al een tijdje chatte over van alles en nog wat. En natuurlijk deed ik of er niks aan de hand was. Maar hij voelde dat er iets aan de hand was en op gegeven moment kon ik mijn mond niet meer houden. Het werd een heel emotioneel gesprek en hij smeekte mij om te bellen. Als ik het niet voor mezelf deed, dan voor mijn katten. En hij kreeg mij zover. Ik belde en er kwam hulp. Eén of twee later was waarschijnlijk te laat geweest.

Helaas ging er van alles mis met allerlei instanties en ik raakte weer geblokkeerd. Gevolg dat ik een jaar later weer in de diepe ellende zat. En weer negeerde ik de deurbel, de telefoon, de post. Maar ik was inmiddels al in zicht van de hulpverlening en ik kwam er weer bovenop. Dit keer ging een stuk beter en mijn toestand is nu stabiel te noemen.

Maar dit is dus wat depressie een gevaarlijke ziekte maakt. Hoe dieper je er in zit, hoe moeilijker het is om hulp te vragen. Depressie maakt dat je er niet meer in gelooft.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21753 Gepost op: 12-04-2016, 21:41:34 »
Mooi, van die 'engel' 

Ik heb deze ook op m'n Facebook staan. Vind het goed uitgelegd voor wie niet precies weet wat het is :

...maar soms even niet :)

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21754 Gepost op: 12-04-2016, 21:50:12 »
Heel herkenbaar  :)
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21755 Gepost op: 12-04-2016, 21:52:08 »
Jeetje Niuno, dit had ik niet achter jou gezocht. Indrukwekkend verhaal
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21756 Gepost op: 12-04-2016, 21:53:47 »
wat verdrietig Niuno... net wat je zegt, als je hoofdpijn hebt neem je een paracetamolletje en ga je een avond vroeg naar bed en je bent weer opgeknapt.. maar een depressie, daar is geen pasklare oplossing voor. Dat is een lange weg en je weet niet waar die eindigt.. ik hoop echt dat het je gaat lukken ::hug::
er was eens......

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21757 Gepost op: 12-04-2016, 22:02:25 »
@Stormpie: het grote probleem met depressie is niet dat je geen oplossing kan vinden.. het probleem is dat je geen oplossing meer wilt vinden.

@Lukie: het is niet iets waar je makkelijk over praat. Met name via internet, fora/chats, kan je makkelijk doen alsof alles koek en ei is. Gelukkig merk ik dat ik de laatste tijd er beter over kan praten.

En terugkomend op de zwarte hond. Ja, ik heb dus ook een zwarte hond die ik probeer te temmen. Maar dat gaat met vallen en opstaan. Het zal altijd een deel van mij blijven. Waar ik voor moet zorgen is dat hij niet meer groeit.
Het probleem zijn de zogenaamde triggers. Kleine gebeurtenissen in het dagelijkse leven. Het hoeft niet altijd negatief te zijn. Soms kan een verkeerde opmerking al genoeg zijn om in mij een slechte stemming op te wekken. Mijn taak is om de trigger te herkennen. Weten dat de verslechterde stemming door een onnozele trigger komt. Het lukt mij wel steeds beter, maar heb het niet altijd goed in de hand. Soms kan het dagen duren voor ik het herken. En dan is het vaak alweer te laat. Dan kan het soms maanden of nog langer duren voor ik er weer uit ben. Want eenmaal terug in een negatieve stemming beginnen mijn hersens weer te malen. En komen allerlei dingen weer te boven, waardoor ik weer in een negatief spiraal terecht kom.
Vergeleken met bv 2-3 weken geleden voel ik me nu wel een stuk beter trouwens.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21758 Gepost op: 12-04-2016, 22:19:09 »
Wat mooi dat die persoon er op dat moment voor je was. Ik geloof erin dat dat niet voor niets is. Goed om te lezen dat je sindsdien meer in het zicht bent van de hulpverleners, en dat je weet dat je triggers hebt, die je moet leren herkennen. Ik denk ook dat het een goed teken is dat je erover kunt praten (schrijven), nu hier, maar ook toen tegen je engel. Je bent sterk ::hug::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar denk je NU aan?
« Reactie #21759 Gepost op: 13-04-2016, 07:01:47 »
Niuno ::hug::  ::hug:: ::hug::
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!