Auteur Topic: Het Wilhelmus  (gelezen 10237 keer)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Het Wilhelmus
« Gepost op: 12-05-2004, 22:32:17 »
Tja wat is een interland zonder het Wilhelmus. Helaas het meest ondergeschoven kindje van een interland... ::niet-ok:: En daar gaan we natuurlijk wat aan doen.  ::ok::

Ten eerste gaan we jullie de tekst en de melodie leren zover niet bekend. Daarna wat geschiedenis over ons prachtige, statige volsklied. Uiteindelijk verwachten we dan dat jullie allemaal staand met het hand op het hart aan het begin van een interland allemaal meezingen (we komen controleren hoor ;D)
Geniet nooit met mate...

Offline Lola

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • _X_
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #1 Gepost op: 12-05-2004, 22:37:33 »
Test...wat een ontroerend gebaar van jou....ik sta nu al met mijn hand op mijn borst.... ::trots::


back again..

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #2 Gepost op: 12-05-2004, 22:40:44 »
Eerst even inkomen. Klik hier om de melodie een beetje onder de knie te krijgen... Nou klik hier dan maar...

Gebruikelijk is het omhet eerste en het zesde couplet te zingen. Maar da's misschien meteen een beetje teveel gevraagd zo voor de eerste keer. Laten we beginnen met het eerste couplet:

Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.

Nou viel dat mee?
Geniet nooit met mate...

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #3 Gepost op: 12-05-2004, 22:47:23 »
*heeft al 12 x geoefend  8), gaat steeds beter  ::trots:: *
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #4 Gepost op: 12-05-2004, 22:47:45 »
Nou ok, dan een stukje geschiedenis dan maar. (Bron: www.wilhelmus.nl)

Wie was Wilhelmus?

Willem I, Prins van Oranje
(Dillenburg 25 april 1533 - Delft 10 juli 1584)   
         
Willem van Nassau is de verpersoonlijking van de strijd tegen de Spanjaarden in de tweede helft van de zestiende eeuw. Zijn leven staat in teken van deze strijd en deze strijd heeft ook geleid tot zijn gewelddadige dood in 1584. Hij heeft de basis gelegd voor het Nederlandse koningshuis zoals wij dat nu kennen. Het Wilhelmus is dan ook een ode aan de Prins en zijn strijd om Nederland tot eenheid te brengen.
« Laatst bewerkt op: 12-05-2004, 22:54:03 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Lola

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • _X_
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #5 Gepost op: 12-05-2004, 22:52:09 »
..ik voel een WAVE aankomen..!!!!!

back again..

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #6 Gepost op: 12-05-2004, 22:53:32 »
Even wat commentaren dan maar op het Wilhelmus (Bron: www.wilhelmus.nl)

"Moeilijk om te zingen", citaten en meningen over het Wilhelmus:   
         
F. de Boer: "Recent onderzoek heeft uitgewezen dat 14% van de Nederlanders het Wilhelmus kent, maar als je de laatste oefenduels hebt gezien, dan zag je Ronald, Van de Sar en mijzelf meezingen. Dat is toch al snel 30%, dus dat onderzoek klopt niet helemaal"
bron: TV-interview met Barend en van Dorp.     
         
L. Knappert (1933): "Hoe jammer, het moet mij van het hart, dat ons volk van dit onvolprezen en aangrijpend lied slechts twee coupletten kent!"   
         
"...bekroop ons de gedachte, dat we het "Wien Neerlands Bloed" maar gauw weer in ere moeten herstellen, want nu steeds meer landen het Duitse voorbeeld van twee volksliederen bij officiële plechtigheden gaan vervolgen- de Tsjechen lieten er in Le Hâvre ook al twee spelen- worden wij Nederlanders met ons ene Wilhelmus zó ouderwets. En dan te bedenken, dat wij al twee volksliederen hadden toen de andere landen er nog niet eens aan dachten!"
bron: Artikel in "Sport in Beeld, De Revue der Sporten", juni 1938   
         
Jerrel Hasselbaink: "Moeilijk om te zingen. Of het me iets doet, weet ik niet. Daar kan ik geen antwoord op geven. Ik heb nog nooit een interland gespeeld. Ik zou het wel graag een keer meemaken"
bron: Sport International, juni 1998.   
         
Frank Snoeks, verslaggever bij Studio Sport:"..Je hoort de bibbers te krijgen tijdens het volkslied. Elf jongens, hand in hand."
bron: Het Parool, 16 mei 1998.   
         
Dhr. van Dijk uit Amsterdam:"Ik heb me geërgerd aan Harry Vermeegen die door het volkslied van Nederland heen zat te bleren. Hij zou het fatsoen moeten opbrengen om even zijn mond te houden."
bron: NOS Teletekst, woensdag 3 juni 1998.   
         
Noud van Erp uit Oss,:"Ik vind het jammer dat de Nederlandse voetballers het Wilhelmus niet kunnen meezingen, zoals weer te zien was gedurende de afgelopen oefenduels. Ze zijn toch niet te stom om een paar regeltjes te onthouden, of wel soms? Ik hoop dat ze ons tijdens het WK niet teleurstellen."
bron: NOS Teletekst, woensdag 3 juni 1998
Geniet nooit met mate...

Offline Lola

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • _X_
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #7 Gepost op: 12-05-2004, 22:56:17 »
Nou Test..verveel jij je soms???
 ::trots::
back again..

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #8 Gepost op: 12-05-2004, 23:01:20 »
Het wilhelmus voor doven: ::oink::

Geniet nooit met mate...

Offline Ville

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #9 Gepost op: 13-05-2004, 09:28:41 »
Ik heb op school het eerste en het zesde couplet moeten leren bij Nederlands. Weet iemand waarom ook altijd het zesde couplet geleerd wordt..? Het begint met: Mijn schild ende betrouwen, zijt gij o God mijn heer... (weet niet of het zo goed geschreven is hoor ???)
don't submit to stupid rules... Don't accept average habits... Push the limit!!

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #10 Gepost op: 13-05-2004, 11:35:15 »
Het wilhelmus voor doven: ::oink::



 hey test jonge, goed bezig joh!!!  ::ok:: ::ok:: ::ok::

test heeft vast nog nooit een dove horen zingen  ::ohno::
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline elise is de mol

  • Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #11 Gepost op: 13-05-2004, 13:43:21 »
Ik kende het al, iig het 1e couplet ::trots::

Voor diegene die noten kunnen lezen:

En voorgezongen: http://www.rotterdammers.nl/geluiden/wilh.wav
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline Yvje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Be heppie!! : )
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #12 Gepost op: 13-05-2004, 13:49:35 »
Ik kende het al, iig het 1e couplet ::trots::
Ik ook, en het 6e ook een beetje  ::trots::
Smiling isn't a crime..

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #13 Gepost op: 13-05-2004, 19:10:15 »
kreeg ik vroeger mee op de basisschool, leer dit maar uit het hoofd dan kun je bij het voetballen meezingen werd je verteld
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #14 Gepost op: 13-05-2004, 19:49:06 »
Test ::ok:: ... ik ben je eeuwig dankbaar, ik kende de tekst niet, ik brabbelde maar wat... kan je ook even uitleggen waarom ik van Duitsen bloed ben ???
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline elise is de mol

  • Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #15 Gepost op: 13-05-2004, 20:09:24 »
Het is altijd 'van Duitsen bloed' geweest. Het is een misverstand om te denken dat alleen Diets en niet Duits op Nederland(s) kan slaan. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) zegt bij Duitsch: "Etymologisch één met DIETSCH, zie ald[aar]".

De eerste betekenis van Duitsch is volgens het WNT 'Nederlands' ("In de 16de en 17de eeuw het gewone woord, thans, behoudens in sommige deelen van [Zuid-Nederland], in dit gebruik verouderd"). De tweede betekenis is "uit of van Duitschland" en de derde "goed Hollandsch, goed rond, flink, vroolijk". Het WNT zegt dat de tweede betekenis ontleend is aan het Duitse woord deutsch (dat overigens wel dezelfde oorsprong heeft). Tegenwoordig is Duits alleen in die betekenis, 'uit of van Duitsland', in gebruik. Nederlands is een jonger woord, dat is afgeleid van de landsnaam Nederland(en); het wordt gebruikt sinds de zestiende eeuw.

Diets is een bijvoeglijk naamwoord bij het in het Middelnederlands nog voorkomende woord diet, dat 'volk' betekent en verwant is met het Gotische thiuda (met dezelfde betekenis). Het verschil tussen Duits en Diets is als volgt ontstaan. De oudste Nederlandse (en Duitse) vorm van het woord is diut; daaruit zijn de vormvarianten diet en duut voortgekomen, en de bijvoeglijke naamwoorden diets en duuts. Die laatste vorm is 'gediftongeerd' tot duits (de lange u is een tweeklank ui geworden). Dat woord gebruiken we nu nog steeds, maar met een nieuwe betekenis - en diets is in onbruik geraakt.

bron: http://www.onzetaal.nl/advies/duitsch.html
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline LC

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Loveble Child
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #16 Gepost op: 13-05-2004, 20:38:25 »
Uhh, Bedankt voor de uitleg EIDM, alleen snap ik er nu nog minder van :-X

Offline elise is de mol

  • Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #17 Gepost op: 13-05-2004, 20:44:26 »
Uhh, Bedankt voor de uitleg EIDM, alleen snap ik er nu nog minder van :-X

Kort samengevat: Duits = Diets = Nederlands, dus Duits = Nederlands ::vergroot::
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #18 Gepost op: 13-05-2004, 22:36:02 »
Om nog wat beter te oefenen heb ik nog een leuk spel voor jullie gevonden:

Het Wilhelmusspel...

Veel succeS!!!
Geniet nooit met mate...

Offline Anzjie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Vroegah" was ik Blackmollie
Re: Het Wilhelmus
« Reactie #19 Gepost op: 14-05-2004, 01:36:36 »
Om nog wat beter te oefenen heb ik nog een leuk spel voor jullie gevonden:

Het Wilhelmusspel...

Veel succeS!!!

Test wat motten we toch zonder je  :-*
Ik zoek niet meer naar vogelpoep in het grote fabeltjesbos