Ook ik twijfel aan de echtheid van de pelgrimscode. Hoe kan het dat bij zoveel opdrachten achter elkaar, uiteindelijk zo'n close finish komt. Ik heb het idee dat de cameramensen enzo af en toe wel aanwijzingen geven over wat de kandidaten moeten doen, omdat het anders niet spannend is. Het lijkt ook net alsof Mirjam de vooropgezette winnaar is en dat er daarom deze keer ook zoveel logische puzzeltjes in de finale zaten in plaats van een fysieke opdracht er tussen.
Al met al vond ik het vrij ongeloofwaardig dat Mirjam de achterstand op Winston ineens kon goedmaken, dat ze ineens de geheime deur vond bij die boeken en ook ineens het anagram had voor de eindlocatie.
Ook bij Winston was het ongeloofwaardig dat hij toch ineens vijf mensen met de namen van apostelen had kunnen vinden (kwam verder ook niet in beeld, alleen dat hij de laatste naam 'Andrew' zei, terwijl Mirjam de mensen zelf hun namen moest laten zeggen).
Verder denk ik ook dat hij geholpen is met het zoeken naar de laatste letter bij die tuinen van Getsemane. Als hij die bijvoorbeeld echt niet kon vinden, dan was het totaal niet meer spannend geweest en was heel de finale niet leuk meer.
Ja het is niet allemaal even geloofwaardig (ook nog steeds raar dat die opdracht tussen Elize en Robin niet in de aflevering zat, maar wel in de intro), maar verder vond ik het een hele mooie serie! Veel bijgeleerd en veel prachtige shots van de omgeving gezien!
Chapeau daarvoor en ik zeg: tot volgend jaar!