Auteur Topic: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers  (gelezen 33735 keer)

Offline artrooijakkers

  • Erkend Insider
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #20 Gepost op: 18-09-2011, 18:41:59 »
Waar zijn de raadseltjes gebleven ? En waarom is ervoor gekozen om dit weg te laten ?

De raadsels zitten inderdaad niet in deze nieuwe versie van Fort Boyard, net als de man in de toren. Ik heb begrepen dat sommige Fort Boyard-fans van twintig jaar geleden dit jammer vinden.  Dat kan natuurlijk; is een kwestie van smaak. De man in de toren is overigens in meer landen niet meer te zien in het programma omdat velen het niet meer bij het programma vinden passen. Dat kan ik me ergens wel voorstellen, al was het leuke van dat onderdeel wel dat je als kijker kon meedoen met het raadsel en dat is nu weg. Maar daar staat tegenover dat je het programma niet meer zo kan maken als twintig jaar geleden gebeurde. Daarmee zou je veel jongere kijkers wegjagen omdat het te langzaam is bijvoorbeeld.

Offline artrooijakkers

  • Erkend Insider
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #21 Gepost op: 18-09-2011, 18:51:54 »
Op twitter verscheen nogal wat negatieve kritiek. De vergelijking met de serie afleveringen van 20 jaar geleden werd vaak gemaakt. Hebben jullie naar die serie gekeken, en wat vonden jullie van die kritiek?

Ik heb de serie twintig jaar geleden zeker gezien, maar was nog jong en meer dan de tijgers, de kleine mannen, de cellen en het onder het fort zwemmen kon ik me niet echt herinneren...

Toen bekend werd dat Fort Boyard terugkwam, werd ik verrast door de overweldigende reacties die we daarop kregen. Heel veel mensen waren blijkbaar al heel lang op dit nieuws aan het wachten. Geweldig natuurlijk, dat ongelooflijke enthousiasme. Maar ook wel spannend. Want dat betekende dat wij -als makers- tegen de legende van twintig jaar geleden moesten opboksen. En ja, konden wij wel op tegen die herinnering, die gedurende twintig jaar is uitgegroeid tot enorme proporties?

Wij hebben -binnen de mogelijkheden die er waren- onze stinkende best gedaan om er zo'n leuk programma mogelijk van te maken. En getuige de kijkcijfers en veel reacties zijn veel mensen gelukkig positief over het eindresultaat. Al zijn er natuurlijk ook kijkers die het twintig jaar geleden leuker of beter vonden. Dat kan ik begrijpen; er zijn wat zaken veranderd aan het programma, waar je over kunt discussieren. Maar tegelijkertijd denk ik dat wanneer we het programma op precies dezelfde manier hadden gemaakt als twintig jaar geleden er veel meer kritiek was gekomen.

Ik ben er in ieder geval trots op bij dit programma betrokken te zijn. Voor mijn gevoel zijn er in dit genre vier oer-programma's: Peking Express, Expeditie Robinson, Wie is de Mol en Fort Boyard. En ik ben bij alle vier betrokken geweest. Als maker bij Robinson, als eindredacteur/presentator bij Peking Express, als deelnemer bij WIDM en nu ook als presentator bij Fort Boyard. Mijn kwartet is dus compleet!

Offline artrooijakkers

  • Erkend Insider
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #22 Gepost op: 18-09-2011, 18:55:59 »
Heeft het WIDM-avontuur van jou een andere presentator gemaakt? Wat heb je veranderd aan je manier van of opvatting over presenteren vanwege WIDM (en kun je misschien iets specifieks aanwijzen dat we als kijker kunnen herkennen daarin)?

Als je één ding aan het programma mocht veranderen - maakt niet uit wat - wat zou dat dan zijn?

Ik denk niet dat het WIDM-avontuur me als presentator echt heeft veranderd. Al kan ik me nu wel nog beter voorstellen hoe spannend sommige momenten voor deelnemers zijn. Tuurlijk had ik als presentator bij bijvoorbeeld Peking Express wel door dat het heftig is om in de zenuwen te zitten of je de etappe wel overleeft of niet. Maar na mijn deelname aan WIDM, weet ik nu precies hoe spannend en zenuwslopend dat is. Bij de executies had ik meestal geen nagels meer over... Dus mijn begrip voor de kandidaten is nog wat groter geworden, dat wel.

En wat ik aan het programma zou willen veranderen? Vind ik moeilijk om te zeggen. Volgens mij moeten we goed luisteren naar wat jullie vinden en kijken wat er -binnen de mogelijkheden die er zijn- aangepast zou kunnen worden, mocht er een nieuw seizoen komen.

Offline artrooijakkers

  • Erkend Insider
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #23 Gepost op: 18-09-2011, 19:11:59 »
Art,
Waarom is gekozen voor deze opzet van het spel? Er zijn veel (internationale) versies van Fort Boyard. Maar in deze versie kan de kijker niet echt meedoen. Geen raadsels, aanwijzingen en niet de spanning of de munten wel of niet zullen vallen. Mocht er een tweede serie komen, wat zou je dan willen veranderen aan het programma? Voor de rest doe je het fantastisch hoor! Verheug me op de tweede aflevering!

Ik begrijp uit jouw reactie dat jij het jammer vind dat deze onderdelen niet meer in het programma zitten, maar ik denk dat ik deze vraag met mijn vorige reactie beantwoord heb. En dank voor de complimenten, altijd leuk om te horen.

Offline artrooijakkers

  • Erkend Insider
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #24 Gepost op: 18-09-2011, 19:14:37 »
Art,

Waarom die dwergen? ze zijn zwaar irritant en voegen niets toe.

Ik ben het hier niet mee eens. Passepartout en Horloge horen bij Fort Boyard! Sterker nog, Passepartout werkt al twintig jaar bij het programma. Hij is een BF'er (bekende Fransman), heeft zelfs een hit gehad.
Wat mij betreft zou hun rol zelfs wat groter mogen zijn, maar vanwege oa taalproblemen, is dit lastig.

Offline artrooijakkers

  • Erkend Insider
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #25 Gepost op: 18-09-2011, 19:15:14 »
Hoi Art!
Hoe lang hebben de opnamens plaatsgenomen?

De opnames hebben deze zomer plaatsgevonden en duurden alles bij elkaar een week.

Offline artrooijakkers

  • Erkend Insider
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #26 Gepost op: 18-09-2011, 19:17:43 »
Waarom werd er zo vrij omgegaan met de regels?

1) Zowel Negativ als Daryl waren niet binnen de tijd terug. Negativ zat vast in het riool, maar Daryl was ook overduidelijk te laat met de breinaalden, aangezien het krat al ontploft was. Waarom ging er aan het eind dan maar 1x 50 punten af?

2) Er wordt elke keer aan het begin van de afleveringen gezegd dat er 6 sleutels nodig zijn om de tijgerkooi te openen. Team Wit (rappers) hadden 5 sleutels, maar met 10 seconden aftrek mochten ze toch in de kooi.

Beetje rare gang van zaken. Het lijkt wel of de produktie de spelregels aanpast naar gelang het hun uitkomt. Niet eerlijk en voor de kijkers ook niet leuk!
Daarbij komt nog dat de steeds terugkerende flashbacks heel irritant zijn en de voice-overs (vooral van Gerard) lijken op het o-zo-grappige (maar niet heus) commentaar van Wipe-Out.

Ik had het nooit kunnen denken, maar ik haak af als kijker.

Jammer dat je zo negatief over het programma bent. Omdat je bent afgehaakt, denk ik dat het overbodig is om hier nog uitgebreid antwoord te geven op je vragen. Ik wil wel bestrijden dat wij de spelregels aanpassen op een manier die de productie uitkomt. Dat zou ik ook niet pikken als presentator; ik wil namelijk te graag winnen.

Offline artrooijakkers

  • Erkend Insider
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #27 Gepost op: 18-09-2011, 19:20:26 »
Hebben jullie de spellen makkelijker gemaakt voor de Nederlandse versie, of zijn Nederlanders gewoon sterker/sneller dan Fransen? Ik heb de kandidaten nu al verschillende opdrachten zien winnen, die ik op de Franse tv nog nooit heb zien lukken.

Voor zover ik weet, zijn de spellen identiek aan die in de Franse versie en zijn ze dus niet makkelijker gemaakt. We werkten in het fort trouwens ook met een grotendeels Franse crew die het programma voor Frankrijk zelf en allerlei andere landen maken. Kortom, de omstandigheden en de mensen achter de schermen zijn hetzelfde. Enige verschil zijn de deelnemers. En tja, dan is er dus maar 1 conclusie: die hebben het gewoon heel goed gedaan blijkbaar!

Offline artrooijakkers

  • Erkend Insider
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #28 Gepost op: 18-09-2011, 19:25:27 »
Doe je naast de presentatie ook nog wat achter de schermen voor Fort Boyard(en jouw andere programma's)?

Ik heb, voordat ik presentator werd, jarenlang als tv-maker (verslaggever, eindredacteur) gewerkt. En dus ben ik bij alle programma's die ik maak ook achter de schermen druk. Bij Fort Boyard hadden we echter zo'n druk schema dat dat minder intens was dan bijvoorbeeld bij Peking Express, waar ik verantwoordelijk was van de casting tot aan de montage.

Offline Nîcky

  • Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de .... Mol???
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #29 Gepost op: 18-09-2011, 19:27:46 »
De opnames hebben deze zomer plaatsgevonden en duurden alles bij elkaar een week.

Super dat je antwoord gegeven hebt op mijn vraag in de zomer ok vond het er niet heel warm uitzien maarja het is Frankrijk he haha!

Offline artrooijakkers

  • Erkend Insider
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #30 Gepost op: 18-09-2011, 19:28:06 »
Zo, dat waren mijn antwoorden op jullie vragen. Ik hoop dat jullie er tevreden mee zijn.

Voordat ik dit forum weer helemaal aan jullie overlaat, wil ik jullie bedanken voor jullie betrokkenheid en vragen. Tof om te zien hoe jullie hier mee bezig zijn.

Veel kijkplezier nog met de resterende afleveringen van Fort Boyard en (anoniem) zal ik hier heus nog wel eens komen.

Groeten,
Art

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #31 Gepost op: 18-09-2011, 19:34:32 »
Heel gaaf Art ::ok:: bedankt!
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #32 Gepost op: 18-09-2011, 19:41:34 »
Fijn dat je de moeite wilde nemen om de vragen te beantwoorden! ::ok::

Hartelijk dank hiervoor ::respect::
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #33 Gepost op: 18-09-2011, 20:04:09 »
Hartstikke leuk om de antwoorden te lezen! Heel erg bedankt voor je tijd!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #34 Gepost op: 18-09-2011, 21:09:10 »
Art, heel leuk om mijn vraag door jou beantwoord te zien worden.



Als je nog eens terug komt, heb ik nog een andere vraag:

Gerard en jij kunnen elkaar ''verbaal'' wel aan. Maar hadden jullie op sommige momenten niet de neiging om de ander persoonlijk kennis te laten maken met de tijgers?


Met andere woorden: hoe was de verstandhouding in het team, als er geen opnames waren?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #35 Gepost op: 19-09-2011, 19:32:33 »
Mocht je nog eens meer antwoorden volgende vraag:

Hebben jullie vantevoren nog overwogen om een keertje geen BN-ners te nemen? Zowel Expeditie Robinson als Wie is de Mol heeft BN-ners als kandidaten, dus waarom je niet onderscheiden door 'gewone' deelnemers?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #36 Gepost op: 19-09-2011, 19:42:42 »
Bedankt voor al je antwoorden Art ! Erg leuk om te merken dat een presentator zo betrokken is met zijn kijkpubliek ! Super  ::bravo::
You'll never walk alone

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #37 Gepost op: 21-09-2011, 22:03:01 »
Ik wil ook wel even zeggen Art, dat ik het een prachtig gebaar van je vind dat je de tijd neemt om hier langs te komen! ::respect::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #38 Gepost op: 12-10-2011, 12:25:18 »
Mocht je nog een keer langskomen om vragen te beantwoorden Art, dan de volgende vraag van mij:

Waarom is er gekozen om bij een opdracht vanuit de productie de kandidaten aan te wijzen die de proef moeten doen. Vroeger mocht een team zelf bepalen welke kandidaat werd ingezet bij een opdracht. Op mij komt het soms wat oneerlijk over als je ziet dat bij een (fysieke) battle een man tegen een vrouw strijdt. Dan weet je bij voorbaat al wie de proef gaat winnen. :-\\
Geniet nooit met mate...

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Stel hier je vragen aan.............: Art Rooijakkers
« Reactie #39 Gepost op: 12-10-2011, 12:42:26 »
Mocht je nog een keer langskomen om vragen te beantwoorden Art, dan de volgende vraag van mij:

Waarom is er gekozen om bij een opdracht vanuit de productie de kandidaten aan te wijzen die de proef moeten doen. Vroeger mocht een team zelf bepalen welke kandidaat werd ingezet bij een opdracht. Op mij komt het soms wat oneerlijk over als je ziet dat bij een (fysieke) battle een man tegen een vrouw strijdt. Dan weet je bij voorbaat al wie de proef gaat winnen. :-\\
Daar zat ik inderdaad ook over te denken. Zoals vorige weekmet Sylvia, die had best kunnen winnen tegen een andere jongen met dat klimmen. Maar om het programma sneller te laten lopen is dit dan wel weer een goede keuze. Wie weet doen ze het wel gewoon met loting van te voren?
Verder is het natuurlijk het teams eigen schuld dat ze alleen maar meiden hebben en bij fysieke battles een nadeel hebben.