Auteur Topic: [KG] Aflevering 6  (gelezen 1989 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
[KG] Aflevering 6
« Gepost op: 19-11-2018, 20:05:35 »
Bespreek hier Aflevering 6 van Kroongetuige ::joehoe::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #1 Gepost op: 19-11-2018, 21:46:53 »
Hm, een IQ-testopdracht met die drankjes waar mogelijk drugs in zit.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #2 Gepost op: 19-11-2018, 21:50:21 »
Loretta als ze de andere ziet rennen: "zucht, gaan ze weer"

die doet  ook niet heel veel goed hoor, met dat fototoestel constant in de hand.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #3 Gepost op: 19-11-2018, 22:10:15 »
De tweede opdracht is wel een leuke.

Beetje fietser opduwen  ::rofl::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #4 Gepost op: 19-11-2018, 22:13:29 »
en dan gewoon The Thomas Crown Affair gaan naspelen
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #5 Gepost op: 19-11-2018, 22:33:31 »
Dag Kluun, jammer want was wel een leuke speler.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #6 Gepost op: 19-11-2018, 22:46:24 »
Zou de KG in het afgelegen huisje zitten? ::ohno::
Het enige wat hij daar kan doen is verkeerde info geven maar dat deed Fred niet en dan deelt hij ook de info over het telefoonnummer van Ronnie. De KG zou het briefje weggemoffeld hebben.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #7 Gepost op: 19-11-2018, 22:48:25 »
goed punt mams !
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #8 Gepost op: 20-11-2018, 14:44:32 »
Nadat Monic de oplossing voor het probleem met de drankjes heeft gegeven zegt ze, je moet het maar net zien.
Nee, je moet gewoon logisch nadenken.

Ik moet 4 drankjes kunnen aanwijzen als het drankje waar de drug in zit, dat oplicht onder het UV licht.
Er moeten dus 4 mogelijke uitkomsten zijn.
Ik heb maar 2 reageerbuisjes die al dan niet kunnen oplichten.
Er zijn precies 4 mogelijke uitkomsten voor het al dan niet oplichten van 2 buisjes:
NIET-NIET, NIET-WEL, WEL-NIET en WEL-WEL.

Een eerste aanwijzing dat het probleem met 100% zekerheid opgelost zou moeten kunnen worden.
De vraag die je jezelf dan moet stellen is: wat is er nodig om deze 4 mogelijke uitkomsten te kunnen krijgen? Het antwoord is als volgt.

Om NIET-NIET te kunnen krijgen moet (minimaal) 1 drankje in geen van de buisjes zitten [a].
Om WEL-WEL te kunnen krijgen moet (minimaal) 1 drankje in beide buisjes voorkomen [ b].
Om NIET-WEL en WEL-NIET te kunnen krijgen, moeten beide buisjes één verschillend drankje bevatten dat NIET in het andere buisje zit [c].

Omdat je maar 4 verschillende drankjes hebt, staat de oplossing er al. Het eerste drankje gaat nergens in (vanwege a). Het tweede drankje gaat in beide buisjes (vanwege b). De andere 2 drankjes gaan alleen in één van de 2 buisjes (vanwege c).

Merk ook op dat de ogenschijnlijk slimme oplossing van Birgit (2 drankjes in het ene buisje en een derde drankje in het andere), minder kans van succes heeft dan je in eerste instantie zou denken. Zij redeneert dat je in 2 van de 3 gevallen weet welk drankje het is en helaas in 1 van de 3 gevallen niet (pech dan maar). Ze suggereert hiermee dat de kans dat je het juiste drankje aan kan wijzen 66% is. Deze kans is echter maar 50%. Het buisje waar de 2 drankjes in zitten zal namelijk veel vaker oplichten, omdat er 2 drankjes in zitten i.p.v. 1.

Dezelfde 50% kans kun je veel eenvoudiger bereiken: gooi in elke reageerbuis één van de 4 drankjes. In 50% van de gevallen zal er één buisje oplichten en weet je met zekerheid wel drankje het is. In de andere 50% moet je gokken tussen de 2 drankjes die je niet hebt gebruikt.
Deze laatste oplossing had ze er waarschijnlijk veel moeilijker doorheen hebben gekregen bij Fred.
Deze opdracht was weer typisch Birgit: ze lijkt in eerste instantie heel erg haar best te doen om de opdracht te doen slagen, maar het is het uiteindelijk dan weer net niet.

Kijk ook eens hoeveel moeite ze doet om precies deze opdracht uit te mogen voeren.
Fred zegt als eerste: ik wil eigenlijk wel met Bo dit drankje uitzoeken. Waarop Loretta zegt: "O ik wil ook wel dat drankje uitzoeken". Ze wil uiteraard graag samenwerken met haar grote verdachte, Fred, om hem in de gaten te houden. Liefhebbers genoeg dus, zou je zeggen. Maar nee, op het moment dat Fred de knoop door wil hakken om dan maar met Loretta te gaan uitzoeken, komt Birgit plotseling in actie. Ik wil het ook wel. Kluun neemt uiteindelijk, als onpartijdige, de beslissing.

Grappig is ook hoe Birgit meteen bij het begin van de opdracht tegen Fred zegt: "Fred, wat is jouw idee hierover. Hoe je dit het beste aan kunt pakken". Ze weet natuurlijk dat Fred niet zo een twee drie met de juiste oplossing komt, waardoor zij zelf haar van tevoren bedachte (net niet goede) oplossing kan presenteren.
Waarom zegt ze niet, hoe gaan we dit aanpakken.
Gelukkig voor haar komt Fred met een hele domme oplossing: één drankje in het ene buisje, en de drie andere drankjes in het andere. Nu staan alle lichten op groen voor Birgit om haar net niet optimale oplossing te produceren. Precies met de juiste hoeveelheid twijfels gebracht. Birgit: "Maar ik weet niet in hoeverre deze opdracht misschien niet nog slimmer uit te denken is". Compleet met lachje en handgebaren erbij (die Fred helaas niet ziet op dat moment, die is teveel in gedachten verzonken). Prima acteerwerk. Chapeau (om maar met Sybrand Buma te spreken)!
Niet zo gek dat niemand van de kandidaten haar lijkt te verdenken.

Merk ook op dat het is Birgit die de keuze maakt welke drankjes ze gebruiken: wijn + appelsap in de ene buis, en champagne in de andere. En jawel hoor, heel toevallig licht de buis op waar wijn en appelsap in zit en weten ze dus niet waar de drug in zat. Dit lijkt ze niet zo erg te vinden (zie foto).

P.S. (Voor de echte puzzelaars) Laat zien dat je dit probleem ook met 8 drankjes op kan lossen met 3 reageerbuisjes. Tip: in elke reageerbuis komen er maar liefst 4 drankjes.
« Laatst bewerkt op: 20-11-2018, 19:11:40 door MartinJ »

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #9 Gepost op: 20-11-2018, 22:23:53 »
goed verhaal ::bravo::

ben het helemaal met je eens wat betreft de keuzes die Birgit telkens maakt.

Is fred dan dom (niet zien) of aan het liegen als hij zegt dat hij op Kluun zit?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #10 Gepost op: 20-11-2018, 23:45:04 »
goed verhaal ::bravo::

ben het helemaal met je eens wat betreft de keuzes die Birgit telkens maakt.

Is fred dan dom (niet zien) of aan het liegen als hij zegt dat hij op Kluun zit?
Bedankt voor het compliment.
Fred is volgens mij te veel bezig met zichzelf verdacht te maken, dat hij eigenlijk te weinig tijd heeft om de echte kroongetuige te ontmaskeren.
We weten dat Fred van aflevering 1 t/m 5 op Vivienne zat. In aflevering 5 heeft hij Vivienne getest met het verstoppen van de Blackberry. Vivienne liet Fred gewoon zijn gang gaan en zei niets. Sterker nog, ze liet NA de opdracht doorschemeren dat ze Fred wel door had. Test geslaagd voor Fred, het is inderdaad Vivienne.

Maar ja, toen ging Vivienne naar huis en moest Fred op zoek naar een nieuwe KG. Persoonlijk vind ik dat je wel heel blind moet zijn om Bo te verdenken als KG. Loretta is het ook niet, want die heb je op geen enkele actie kunnen betrappen die maar in de buurt komt van de KG.
Blijven alleen Kluun en Birgit over. Kluun doet, naast Fred, ook zijn uiterste best om verdacht over te komen, dit in tegenstelling tot Birgit, die heel fanatiek lijkt en daarnaast al haar charmes in de strijd gooit om maar vooral niet als KG over te komen. En Fred tuint hier natuurlijk (als man) in. Precies hetzelfde had ik in WIDM met Mol Suzanne Visser, maar dat even terzijde.

Lang verhaal kort. Ja ik vrees dat Fred zo dom is en dat hij inderdaad op Kluun zit.

Offline Marcoach

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #11 Gepost op: 21-11-2018, 14:54:43 »
Birgit gaf voor de drankjes aan dat Gatsby geen appelsap drinker zou zijn. Als Fred op het eind toch voor appelsap kiest omdat hij nog moest rijden, kan ze haar lachen niet onderdrukken en geeft Fred gelijk om de appelsap te kiezen.

Ook bij het volgen van de fietser vliegt ze uit de auto om bij een verkeerd huisje te gaan kijken, waardoor ze de fietser kwijtraken. Om vervolgens in een kapotte hoogwerker te belanden...

Birgit is de KG  ::jaja::
Ik zie ik zie wat jij niet ziet... hoezo tunnelvisie

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #12 Gepost op: 21-11-2018, 17:17:30 »
Birgit gaf voor de drankjes aan dat Gatsby geen appelsap drinker zou zijn. Als Fred op het eind toch voor appelsap kiest omdat hij nog moest rijden, kan ze haar lachen niet onderdrukken en geeft Fred gelijk om de appelsap te kiezen.

Ook bij het volgen van de fietser vliegt ze uit de auto om bij een verkeerd huisje te gaan kijken, waardoor ze de fietser kwijtraken. Om vervolgens in een kapotte hoogwerker te belanden...

Birgit is de KG  ::jaja::
Helemaal mee eens. De scene waar Birgit "Ja" zegt op de vraag van Fred om appelsap te kiezen is zeer nauwkeurig gesneden bij de montage. Er is maar precies één frame van een beginnend lachje waar ze duidelijk haar bovenlip omhoog trekt. Op dat moment tekent zich een wit lijntje af aan de bovenzijde van haar lip, wat het frame hiervoor er niet was. Hier is dit bewuste frame (met wat extra scherpte en contrast). Als de scene wat langer zou doorlopen dan was het waarschijnlijk te duidelijk voor de kijker dat Birgit hier wel heel blij was met de keuze...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [KG] Aflevering 6
« Reactie #13 Gepost op: 22-11-2018, 13:36:23 »
Is het jullie ook opgevallen dat je bij het invullen van het PV een scherm achter de kandidaat ziet waar in principe alle antwoorden die zijn ingevuld blijven staan, precies op de plaats van het formulier waar dit is ingevuld? Helaas schrijft niet iedereen even duidelijk en is lang niet altijd het hele scherm te zien, maar het geeft toch weer extra informatie.

Ik heb het hele PV minutieus uitgetypt (zie bijlage) en een tabel gemaakt met de gegeven antwoorden voor zover te zien.
Hieruit blijkt dat Kluun in deze test behoorlijk heeft zitten misklunen. Ook zie je op zijn scherm onder het adres Furuvagen 31 vrijwel onleesbare tekst die lijkt te beginnen met OP, maar waar ik geen invulveld bij kan verzinnen. Misschien dat iemand anders dit wel kan.

Wel is heel duidelijk dat Kluun voor de volle 100% op Fred is gegaan. Zelfs op de vraag of de KG een man of een vrouw is, kiest hij voor man! Dit terwijl er behalve hemzelf nog maar 1 man is en 3 vrouwen over zijn! Bij deze vraag neem je normaal gesproken je grootste kans, voor het geval dat.

Grappig genoeg geldt dit laatste ook voor Fred. Ook hij zegt dat de KG een man is! Dan zou je er dus ook vanuit kunnen gaan dat hij alle vragen over de KG op Kluun heeft ingevuld. Hij heeft dan in het laatste gedeelte van het PV dan dus behoorlijk wat foute antwoorden.

Opvallend is verder dat we van Bo bijna het complete plaatje hebben (zie bijlage) en van Fred bijna niks! Wat kunnen we hieruit opmaken? Ik vraag me ook af hoe streng ze zijn met het goed of fout rekenen van de antwoorden. Loretta zegt bijvoorbeeld fastignet i.p.v. fastighet, maar een geschreven n lijkt heel veel op een geschreven h!

Edit
Met de aanname dat het antwoord van Kluun (2e etage) wordt goed gerekend, omdat hij hiermee de verdieping boven de begane grond bedoelde, zou je uit de antwoorden kunnen afleiden dat Fred de KG niet kan zijn. Tenminste als Kluun het "grijze / vilten doek" goed heeft (slecht leesbaar). Ook moet ik dan aannamen dat Bo heeft ingevuld dat de KG wel fietsers heeft gevolgd (zij verdenkt Kluun en de andere 4 antwoorden heeft ze ook allemaal op Kluun ingevuld).
Bo heeft dan 5 foute antwoorden en Kluun maar 4! Met het antwoord 2e etage fout gerekend, hebben ze allebei 5 fouten en zouden we moeten weten wie het langst over de test heeft gedaan.

Edit2
Bijlage aangepast (bij enkele foute antwoorden ontbrak de rode achtergrond)
« Laatst bewerkt op: 22-11-2018, 23:23:46 door MartinJ »