Poll

moeten ze weg?

ja
neen

Auteur Topic: plastic tasjes in de ban!  (gelezen 11286 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #20 Gepost op: 13-01-2008, 14:58:52 »
Lieve koekoe, ouwe mopperaar, het gaat hier wat mij betreft om de hoeveelheid plastic tasjes. Gewoon nog een tasje vragen, ook al past hetgeen je koopt wel bij het tasje dat je al hebt in, of allebei een tasje vragen, of een tasje om de zak, etc. Een plastic tas is best handig (al vind ik dat je zeker naar de supermarkt beter je eigen tas of kratje mee kunt nemen), maar het is zo'n onzin dat mensen om zoveel tasjes vragen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #21 Gepost op: 13-01-2008, 15:05:41 »
Lieve koekoe, ouwe mopperaar, het gaat hier wat mij betreft om de hoeveelheid plastic tasjes. Gewoon nog een tasje vragen, ook al past hetgeen je koopt wel bij het tasje dat je al hebt in, of allebei een tasje vragen, of een tasje om de zak, etc. Een plastic tas is best handig (al vind ik dat je zeker naar de supermarkt beter je eigen tas of kratje mee kunt nemen), maar het is zo'n onzin dat mensen om zoveel tasjes vragen.
Nee, het gaat mij hier om de eerste zin van tante Nonneke......

Offline -Lieke-

  • Winnaar pool PE2005, PE2007 én Idols'05/'06
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #22 Gepost op: 13-01-2008, 17:34:03 »
Ik vind het echt ongelooflijk irritant als je in een winkel een tasje krijgt, zonder dat ze het eerst vragen. Ik vind het wel een goed idee dat je ervoor zou moeten betalen (is al in de meeste supermarkten), dan ga je er toch bewuster mee om en denk je er eerder aan zelf een tas mee te nemen.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #23 Gepost op: 13-01-2008, 18:11:27 »
nou koekoe, waarschijnlijk is hooguit 3 % van mijn klanten mensen die op het laatste moment iets vergeten zijn en snel naar de winkel scheuren zonder tasje, dus dat voorbeeld is niet heel representatief denk ik.
het merendeel van mijn klanten zijn mensen die of op hun dooie gemakje gaan winkelen of even naar de stad gaan om wat dingetjes te halen.
het is ook niet erg als je in alle haast nog snel naar de stad moet en dan een tasje wil (dat kan dan nog een keer, kan gebeuren), maar mijn voorbeelden komen zo vaak voor dat ik er compleet anti-tasjes van raak.

in alle 5 voorbeelden die ik aanhaalde is een tasje overbodig als je zelf een tas mee neemt, of even wat minder lui doet.
en die 5 voorbeelden komen aan de lopende band voor.

wat ibung zei is een hele goede oplossing, je hebt inderdaad van die stoffen tassen die je op kunt vouwen tot jaszak formaat en die heel groot en stevig zijn als je ze uitvouwt.

die plastic tasjes zijn voor 95 % gewoon hartstikke overbodig als mensen er niet zo ongelooflijk makkelijk in zijn.

en als je dan toch persé plastic wil koop je toch een keer een stevige plastic tas (bij ons voor 15 cent) en dan hergebruik je die toch gewoon?
als ik naar de stad ga zorg ik altijd dat ik sowieso een schoudertas bij me heb voor kleine prullen en een plastic tas voor alle andere dingen.

en trouwens, als ik een grote tas aanbied voor 15 cent kan men het ineens wél zonder tas mee krijgen.

ik las ergens dat je als cassiere ook kunt vragen 'kunt u het zonder tasje mee krijgen?', omdat je dan minder geneigd bent om te zeggen dat je een tasje wil. want echt, er wordt zo vaak ja gezegd terwijl ze er helemaal niet bij nadenken.
maarja, eigenlijk doe ik dat al, want ik vraag meestal of het zo mee gaat.

gewoon afschappen die hap, dan moeten mensen wel een keer minder lui doen en zelf een tas meenemen. zou een berg schelen voor het milieu.



Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #24 Gepost op: 13-01-2008, 18:28:46 »
ach van mij mogen ze best afgeschaft worden maar zolang ze gratis zijn waarom zou ik ze dan niet meenemen?
Menno is gek

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #25 Gepost op: 13-01-2008, 18:30:45 »
ach van mij mogen ze best afgeschaft worden maar zolang ze gratis zijn waarom zou ik ze dan niet meenemen?
Omdat het slecht is voor het milieu...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #26 Gepost op: 13-01-2008, 18:39:44 »
Omdat het slecht is voor het milieu...

Auto rijden is slecht voor het milieu, fabrieken zijn slecht voor het milieu, een scheet laten is slecht voor het milieu, geen spaarlampen is niet goed voor het milieu op deze wereld is niks goed voor het milieu. Als we plastic zakjes gaan verbieden dan gaan we echt lopen mierenwippen over helemaal niks. Ik gebruik zoveel plastic zakjes als ik dat wil en dat verbied niemand mij. En dat gemak zal me ook worst zijn, gemak dient de mens

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #27 Gepost op: 13-01-2008, 18:55:23 »
nee, de mens dient gemak, en hoe!

ik snap werkelijk niet hoe je licht kunt denken over zoiets als het milieu.
de toekomst van je eigen kinderen hangt er zelfs vanaf!

plastic tasjes zijn onnodig én slecht voor het milieu en het gemak waarmee ze gebruikt worden kan zwaar ingeperkt worden, dat juich ik alleen maar toe!

ze hebben geen nut, alleen gebruiks gemak.

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #28 Gepost op: 13-01-2008, 19:03:30 »
nee, de mens dient gemak, en hoe!

ik snap werkelijk niet hoe je licht kunt denken over zoiets als het milieu.
de toekomst van je eigen kinderen hangt er zelfs vanaf!

plastic tasjes zijn onnodig én slecht voor het milieu en het gemak waarmee ze gebruikt worden kan zwaar ingeperkt worden, dat juich ik alleen maar toe!

ze hebben geen nut, alleen gebruiks gemak.

Dan moet auto rijden verboden worden = Gebruiksgemak
Fabrieken voor levensmiddelen moeten gesloten worden = Gebruiksgemak
Geen WIDM en TV meer kijken = Plezier voor de mens
Geen lampen meer aan = Gebruiksgemak

En zo kan ik nog wel even doorgaan... En dat jij je zo onnodig druk maakt over plastic zakjes is jou pakkie aan, maar dat betekend niet dat ik dan onnodig over het milieu denk! Op de persoon spelen ben ik ook erg goed in ::jaja::

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #29 Gepost op: 13-01-2008, 19:10:12 »
die je was niet specifiek voor jou, maar in het algemeen. (ik had nog geprobeerd het zo te typen dat het niet zo klonk, want ik weet natuurlijk niet wat jij verder doet of denkt).

maar goed, ik hoop dat deze discussie zich politiek verder voortzet en dat er iets positiefs uit voort komt.

die tasjes vind ik wel iets anders dan auto rijden (je kunt niet meer zonder als je in een andere stad werkt bv). heb je natuurlijk wel de trein, maar toch.
levensmiddelen zijn absoluut nodig en WIDM is idd puur ontspanning, maar ik ben er niet voor om alle ontspannende dingen de wereld uit te bannen ofzo.  :P

voor die tasjes is wel een hele eenvoudige, milieu vriendelijkere oplossing die niet moeilijk te realiseren is, en dat is het gebruik er van inperken doordat mensen of herbruiken, of een eigen tas meenemen.



Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #30 Gepost op: 13-01-2008, 20:09:03 »
@Guikie: Je kunt het ook zo zien: als we nu een aantal van dit soort kleine dingetjes verbieden, dan kunnen we het autoverbod misschien een jaar of 10 uitstellen...

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #31 Gepost op: 13-01-2008, 20:20:23 »
Auto rijden is slecht voor het milieu, fabrieken zijn slecht voor het milieu, een scheet laten is slecht voor het milieu, geen spaarlampen is niet goed voor het milieu op deze wereld is niks goed voor het milieu. Als we plastic zakjes gaan verbieden dan gaan we echt lopen mierenwippen over helemaal niks. Ik gebruik zoveel plastic zakjes als ik dat wil en dat verbied niemand mij. En dat gemak zal me ook worst zijn, gemak dient de mens
Ik ben bepaald geen milieufreak, ik heb zelfs een hekel aan mensen die te pas en te onpas roepen dat je iets voor het milieu moet doen, of laten.

Maar ik vind zo min mogelijk plastic tasjes gebruiken in dezelfde categorie vallen als oud papier en glas gescheiden inzamelen. Kleine moeite.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #32 Gepost op: 13-01-2008, 20:22:22 »
@Guikie: Je kunt het ook zo zien: als we nu een aantal van dit soort kleine dingetjes verbieden, dan kunnen we het autoverbod misschien een jaar of 10 uitstellen...
Autoverbod kan hier echt niet, openbaar vervoer is geen alternatief (er rijden hier amper bussen). Bovendien, als 10% van de forensen die nu in de auto zitten, op de trein gaan stappen, heeft de NS een groot probleem. Ons treinenstelsel kan dat niet aan.
Een autoverbod is echt onzin, dat gaat echt niet komen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #33 Gepost op: 13-01-2008, 20:30:02 »
Autoverbod kan hier echt niet, openbaar vervoer is geen alternatief (er rijden hier amper bussen). Bovendien, als 10% van de forensen die nu in de auto zitten, op de trein gaan stappen, heeft de NS een groot probleem. Ons treinenstelsel kan dat niet aan.
Een autoverbod is echt onzin, dat gaat echt niet komen.

Je moet het zien als een symbolische uitspraak

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #34 Gepost op: 13-01-2008, 20:30:22 »
Jij moet de politiek in  ;D
Keep calm and eat chocolates!

Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #35 Gepost op: 14-01-2008, 18:05:23 »
Omdat het slecht is voor het milieu...
dat is zo veel. en wij gebruiken ze thuis altijd erg nuttig, dus alleen daarvoor nemen wij ze al mee
Menno is gek

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #36 Gepost op: 15-01-2008, 09:49:51 »
wat doen jullie moeilijk! blijkbaar willen we allemaal zuinig zijn op deze planeet. maar het roept nogal wat weerstand op als gevraagd wordt mee te helpen door iets zo eenvoudigs als het bannen van plastic tasjes.
ik klink misschien als een oude taart (en dat ben ik natuurlijk als een van de oudsten hier) maar ik verbaas me erover dat men tegenwoordig zo vreselijk consumeert en denkt niet zonder te kunnen; alles wat te koop is, schijnt onmisbaar te zijn: plastic tasjes, mobiele telefoons, p.c.'s en andere electronische troep, alcohol, partydrugs, en noem maar op. vroeger :-\\ bepaalde de vraag het aanbod. nu is het het aanbod dat de vraag schijnt te bepalen.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #37 Gepost op: 15-01-2008, 11:56:53 »
wat doen jullie moeilijk! blijkbaar willen we allemaal zuinig zijn op deze planeet. maar het roept nogal wat weerstand op als gevraagd wordt mee te helpen door iets zo eenvoudigs als het bannen van plastic tasjes.
ik klink misschien als een oude taart (en dat ben ik natuurlijk als een van de oudsten hier) maar ik verbaas me erover dat men tegenwoordig zo vreselijk consumeert en denkt niet zonder te kunnen; alles wat te koop is, schijnt onmisbaar te zijn: plastic tasjes, mobiele telefoons, p.c.'s en andere electronische troep, alcohol, partydrugs, en noem maar op. vroeger :-\\ bepaalde de vraag het aanbod. nu is het het aanbod dat de vraag schijnt te bepalen.

Maar waarom zou je dan juist plastic tasjes in de ban doen? Ik ben het helemaal met je eens dat dat 'onbeperkt' consumeren van tegenwoordig wel een heel stuk minder kan. Maar dat zou dan met alles moeten en niet 1 ding in de ban doen en met de rest lekker gewoon zo door gaan. Dat heeft ook helemaal geen nut dan.
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #38 Gepost op: 15-01-2008, 14:02:45 »
Ben t helemaal met je eens! Weg met die flauwekul ;D

Al moet ik eerlijk bekennen dat ik altijd een tasje wil als ik maandverband enzo koop bij de Etos, om daar nou mee over straat te zeulen :-[
Gewoon zeggen dat het ZO goedkoop was, dat je het onmogelijk kon laten liggen tegen die prijs. ::rofl:: ::rofl::

Is toch niets om je voor te schamen (ik denk dat degenen die jou erop aankijken dat jij maandverband koopt, eerder een probleem hebben dan jijzelf). Maar als jij je met een tasje in dit geval gemakkelijker voelt: niets op tegen. Alleen: mensen die jou kennen, en jou zien lopen met een plastic Etos-tasje, weten vanaf nu wat daarin zit. ;)

Ik heb thuis een paar shoppers van een kledingdiscounter, die ik heel klein kan opvouwen. Voor wat ik nodig heb, voldoen die doorgaans wel.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: plastic tasjes in de ban!
« Reactie #39 Gepost op: 15-01-2008, 16:02:22 »
Citaat
Maar waarom zou je dan juist plastic tasjes in de ban doen?

omdat dit zo ongeveer wel het simpelste is wat je kunt doen en de minste moeite kost voor iedereen.
we kunnen ook een oproep doen aan iedereen om geen levensmiddelen in verpakking te kopen en je prei in een oude krant te laten wikkelen, koekjes los te kopen, maar dat wordt al wat moeilijker met de huidige mentaliteit.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw