Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 438320 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1860 Gepost op: 10-03-2021, 17:58:03 »
Ik ben juist niet voor de verscheidenheid aan partijen omdat daardoor het blikveld vd kiezers mijns inziens lastiger te focussen is. Kwestie van meer snoep aanbod in de winkel dat niet evenredig is aan meer verkocht snoep.

Ik vind de situatie in Nederland voortaan bijna het spreekwoord door de bomen het bos niet meer kunnen zien, waar maken in het politiek bestel.

Dus ik zou graag een aantal partijen bij elkaar vegen, ondanks de verschillen die er meestal wel zitten in hun partij punten. (D66 en pvda gecombineerd zou mij persoonlijk een veel sterkere partij lijken dan de twee gesplitst, ze vissen toch voor groot deel in zelfde zee van kiezers). Mijn stem gaat naar D66 maar of ik echt sta te springen om kaag als minister president binnen te halen, dat weet ik nog niet. Ik stem op nummer drie van de lijst vanwege een paar mooie uitspraken inzake de roep naar meer rechten voor gehandicapten.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1861 Gepost op: 10-03-2021, 18:00:36 »
Ben ik het niet mee eens. Juist mooi ook om te zien, gezien wij een democratie zijn, hoeveel mensen gebruik maken van hun recht om politiek deel te nemen ::ok::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1862 Gepost op: 10-03-2021, 18:19:48 »
Ja dat wel maar het heeft zo weinig zin... Volt overlapt op heel veel punten bijvoorbeeld wel met D66, maar ik heb toch het gevoel dat ik meer heb aan een stem op D66, want die hebben tenminste kans om daadwerkelijk iets te gaan doen, te regeren, dingen waar te maken
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1863 Gepost op: 10-03-2021, 18:24:51 »
Een kleine partij zal misschien wel niet snel meeregeren, maar ze hebben zeker wel invloed op stemmingen in de tweede kamer en ze hebben een geluid wat ze kunnen laten horen. Dus ik ben het ook niet eens met dat je er perse meer aan hebt om op een grote partij te stemmen. Sowieso als er een aantal specifieke punten zijn van die partij waar je echt achterstaat en waar die partij voor gaat.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1864 Gepost op: 10-03-2021, 18:47:30 »
Ik zou het idd wel een goede zaak vinden als er wat partijen samengaan. Zeker op Links komt het erg overeen.

Heeft wellicht ook te maken met veranderende inzichten. Vroeger was GL echt dé klimaatpartij. Tegenwoordig zijn eigenlijk alle partijen op links het eens over klimaat (pvdd wil het nog extremer). Wat is dan bv de meerwaarde van GL tov PvdA en vice versa? Natuurlijk zijn er nuanceverschillen. Maar zo klein.
You'll never walk alone

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1865 Gepost op: 10-03-2021, 18:59:46 »
Een kleine partij zal misschien wel niet snel meeregeren, maar ze hebben zeker wel invloed op stemmingen in de tweede kamer en ze hebben een geluid wat ze kunnen laten horen. Dus ik ben het ook niet eens met dat je er perse meer aan hebt om op een grote partij te stemmen. Sowieso als er een aantal specifieke punten zijn van die partij waar je echt achterstaat en waar die partij voor gaat.

Ja is ook wel zo. Maar ik denk niet dat het goed is als we te veel verschillende partijen hebben. Dat levert ook weer meer polarisatie en discussie en gedoe op en dat is natuurlijk wel goed voor de democratie maar het moet ook niet te ver gaan.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1866 Gepost op: 10-03-2021, 20:25:36 »
Ik heb denk ik ook vooral een probleem met one-issue-partijen. En heel veel (niet allemaal) nieuwe partijen zijn redelijke one-issue-partijen, waardoor ze ook niet snel (nooit?) zullen meeregeren.
You'll never walk alone

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1867 Gepost op: 12-03-2021, 19:34:13 »
Ik zie Johan Vlemmix nog wel eens als minister.

Want wie wil er nou níet een gratis drankje op zijn tijd?


Voor de rest: die one issue-drek kan me gestolen worden.

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1868 Gepost op: 15-03-2021, 14:18:42 »
Mijn favoriete GroenLinkse kanditaat is niet meer verkiesbaar helaas (vanwege darmkanker  :( ) dus ik moet nog kiezen tussen de andere vrouwen.
...maar soms even niet :)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1869 Gepost op: 15-03-2021, 16:32:50 »
Corine Ellemeet de nr 2 van GL, is heel goed, die is erg goed op cultuur. Maar ik heb op de nummer 18 gestemd, vanwege meer vrouwen in de kamer. 

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1870 Gepost op: 15-03-2021, 17:35:13 »
Ja, die gaat het worden  ::jaja::   De achternaam beviel me in eerste instantie niet vanwege de slechterik in Minoes  ::rofl::
...maar soms even niet :)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1871 Gepost op: 15-03-2021, 18:25:09 »
 ::rofl::  ::ok::

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1872 Gepost op: 15-03-2021, 19:29:51 »
Zo, ik heb zojuist mijn plicht vervuld ::ok::
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1873 Gepost op: 15-03-2021, 20:06:06 »
Ongeveer 8 procent van de stemmen per brief is ongeldig? Is het dan echt zo moeilijk... Of hebben de mensen die per brief hebben gestemd gewoon niet goed gelezen?

Ik heb het nog niet gezien dus kan geen oordeel geven.
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1874 Gepost op: 15-03-2021, 20:48:27 »
Er is natuurlijk ook altijd een percentage wat bewust ongeldig stemt, soort protest.


Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1875 Gepost op: 15-03-2021, 21:14:10 »
Je bedoelt blanco stemmers? Normaal gezien is het percentage foutstemmers zo'n 0,3%.

Het is inderdaad een precies klusje, stemmen per post. Om het goed anoniem te verwerken krijg je iets van 3 verschillende enveloppen opgestuurd die je goed moet 'sorteren' (ik heb ooit per post gestemd toen ik in het buitenland zat).
...óf niet!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1876 Gepost op: 15-03-2021, 21:27:59 »
Waar ik dus benieuwd naar ben is hoe "moeilijk" het is en hoe goed de uitleg is...
Wit is ook een kleur!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1877 Gepost op: 15-03-2021, 21:28:22 »
Er is natuurlijk ook altijd een percentage wat bewust ongeldig stemt, soort protest.
De poststemmen die (voor nu) ongeldig zijn verklaard, zijn vooral verkeerd aangeleverd. Het stembiljet had in de binnenste moeten zitten en de stempas in de buitenste. Vaak zaten ze allebei in de binnenste envelop, waardoor het stemgeheim niet gewaarborgd kan worden.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1878 Gepost op: 15-03-2021, 21:28:34 »
🜃

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1879 Gepost op: 15-03-2021, 21:31:18 »
Lijkt me een vrij duidelijke uitleg.

Hoe dan alsnog 8% van de mensen het verkeerd doet is mij een raadsel ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!