Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 437628 keer)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1880 Gepost op: 15-03-2021, 21:34:50 »
Tja, hoeveel % van de mensen leest de handleiding bij het nieuwe product dat ze kopen? Ik denk dat het daar ook ergens mee te maken heeft.
En wellicht iets met 70+'ers en kleine lettertjes.

Ik zou ook niet precies weten  hoe dit je dit beter zou kunnen uitleggen, eerlijk gezegd. Maar het was bij het teststemmen ook al bekend dat er veel fouten werden gemaakt, dus dit resultaat was wel te verwachten.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1881 Gepost op: 15-03-2021, 21:54:09 »
Ach, als mensen al niet eens dit kunnen, dan is het misschien ook beter dat hun stem ongeldig is. Kinderen onder de 18 jaar mogen ook niet stemmen. ;)
🜃

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1882 Gepost op: 15-03-2021, 21:56:00 »
Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik kan het er moeilijk mee oneens zijn.  :-X
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1883 Gepost op: 15-03-2021, 22:11:08 »
Ik vind het juist wel heel ingewikkeld. Waarom geven ze die enveloppen niet aparte kleuren. Ouderen zien niet vaak het verschil tussen bepaalde woorden.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1884 Gepost op: 15-03-2021, 22:43:48 »
voor welke partijen is het eigenlijk gunstig/ongunstig als er minder stemmen van de 70+ ers meetellen?
Wit is ook een kleur!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1885 Gepost op: 15-03-2021, 22:44:32 »
Ach, als mensen al niet eens dit kunnen, dan is het misschien ook beter dat hun stem ongeldig is. Kinderen onder de 18 jaar mogen ook niet stemmen. ;)

Lekker validistisch weer  ::ok::
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1886 Gepost op: 15-03-2021, 22:47:37 »
voor welke partijen is het eigenlijk gunstig/ongunstig als er minder stemmen van de 70+ ers meetellen?
Ik denk dat oudere kiezers vaker conservatiever en ook honkvaster zijn (dus trouw aan CDA/PvdA etc.) Jongere kiezers voelen zich daar veel vrijer in en stemmen over het algemeen ook progressiever en vaker links. Maar goed, het opkomstpercentage onder jongeren is dan ook weer structureel het laagst van allemaal dus dat zal het misschien wel weer gelijktrekken?
...óf niet!

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1887 Gepost op: 15-03-2021, 23:41:01 »
ja zag bij de altijd goeie nos op 3 in een van de interviews met lijstrekkers een filmpje dat stel de 18 tot 21 jarige allemaal stemmen dat dan groenlinks de grootste zou worden en d66 2e. dus indd denk dat we pvv en cda pvda stemmen kwijt zijn, niet dat de eerste 2 een heel groot gemis is maar dat terzijde ;D
chipsverslaafde <3

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1888 Gepost op: 16-03-2021, 08:19:57 »
Vergeet PVV maar... CDA en 50Plus schijnen gemiddeld de meeste seniorenstemmen te krijgen, terwijl D'66 en PVV juist de meeste stemmen onder jongeren kregen. (het ging om de cijfers van 2012) Zie deze site:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/08/bijna-een-kwart-stemgerechtigden-65-jaar-of-ouder

Gelukkig stemt mijn zus ook namens mijn ouders... Dan gaan die stemmen zeker niet te gronde.
Overigens: ik moest de brief over briefstemmen ook een paar maal lezen om hem goed te begrijpen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1889 Gepost op: 16-03-2021, 08:23:55 »
Stemt je zus dan niet voor hen wat je ouders willen?
Keep calm and eat chocolates!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1890 Gepost op: 16-03-2021, 08:30:03 »
Stemt je zus dan niet voor hen wat je ouders willen?
Ja hoor, ze stemt precies wat ze willen. 4 jaar geleden was het 50Plus (en mijn zus PvdA). Dit jaar toevallig dezelfde partij als waar mijn zus op stemt!

Edit: het lijkt erop dat er een oplossing is gevonden om de stemmen wel mee te laten tellen...
« Laatst bewerkt op: 16-03-2021, 08:45:06 door LdHmolletje »
Ich bin ein Bärliner!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1892 Gepost op: 16-03-2021, 18:56:17 »
Ik check de peilingen net en d66 en pvv staan nu gelijk op 19 samen ::oink:: 50 plus 0 en dus uit de kamer.

Oh en thierry heeft weer racistische dingen lopen rondtoeteren bij zijn karavaan door de steden ::ohno::


En iemand die stemmen telde in rotterdam had op instagram gezet dat ze de stemmen van thierry en wilders zou doorscheuren als grap en ze wordt nu door de aanhangers hellemaal gecanceld en bedreigt etc  ::ohno::

Nou ik denk dat ik er uit ben! Ikzelf ga stemmen op volt en mn moeders stem die er niks mee heeft ga ik gebruiken voor d66 ::bravo::
chipsverslaafde <3

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1893 Gepost op: 16-03-2021, 19:50:55 »
Als ik alle partijen zo hoor verwachten ze samen zo'n 300 zetels te halen  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1894 Gepost op: 16-03-2021, 21:00:56 »
ja en soms zijn ze bij de peilingne niet eens te bekennen ::rofl::

en nu het slot debat! Kaag vond ik oprecht weer heel erg sterk en wilders weer in herhaling. wel goed en sterk debat, op het einde iets minder wel XD


de lillian(e) battle was wel oke maar ja staan dicht bij elkaar.
chipsverslaafde <3

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1895 Gepost op: 16-03-2021, 21:48:27 »
En iemand die stemmen telde in rotterdam had op instagram gezet dat ze de stemmen van thierry en wilders zou doorscheuren als grap en ze wordt nu door de aanhangers hellemaal gecanceld en bedreigt etc  ::ohno::
Als stembureaulid en/of stemmenteller mag je in functie absoluut geen politieke uitingen doen. Dit lid bedreigen is natuurlijk niet goed, maar wat zij gedaan heeft ook niet. Ze is terecht uit haar functie ontheven.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1896 Gepost op: 17-03-2021, 12:12:57 »
Ik heb keurig gestemd. Was vrij rustig hier in de ochtend.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1897 Gepost op: 17-03-2021, 12:36:19 »
Ik ben ook al geweest. Normaal moet ik altijd na werktijd stemmen (of ervoor, maar dat is me te vroeg :P), maar nu ik thuis werk, heb ik gewoon mijn pauze tijden even anders ingedeeld, en ben ik even na 11 uur gegaan. Dan vermijd ik de piekpunten (mensen die voor of uit het werk gaan stemmen). ::jaja::

En dat bleek ook zo te zijn; er was 1 iemand voor me toen ik aan kwam, ik stond binnen 2 minuten weer buiten.  ::ok::

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1898 Gepost op: 17-03-2021, 12:53:53 »
Maandagavond, toen ik rond 19.00 uur ben gegaan, was ik ook de enige, naast de aanwezige stembureauleden.

Heerlijk rustig ::trots::
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1899 Gepost op: 17-03-2021, 13:41:19 »
Als stembureaulid en/of stemmenteller mag je in functie absoluut geen politieke uitingen doen. Dit lid bedreigen is natuurlijk niet goed, maar wat zij gedaan heeft ook niet. Ze is terecht uit haar functie ontheven.
Dat klopt, maar om het nou gelijk te schakelen... Iets wat overduidelijk als grapje was bedoeld (en nog grappig was ook ...de uitvoering was echt goed en met een knipoog ...helemaal niet haatdragend ) is toch echt van een heel andere orde dan een rits bedreigingen van guur rechts.

Meteen vervolgen dat tuig. Bedreigingen kunnen echt niet.

Iets anders dan. Ik vind het bijzonder interessant dat zo veel mensen in mijn omgeving die zichzelf links noemen op D66 gaan stemmen, of dat al hebben gedaan. Die partij is alleen links op een aantal thema's. Op andere punten heel erg rechts. Is al vaak genoeg gebleken.

Straks iedereen weer verbaasd als ze o.a. zorgpersoneel, sociale minima en mensen met een beperking weer in de kou laten staan. Zeg ik ook gewoon tegen die mensen die aan me vragen of ik ook op Kaag ga stemmen / heb gestemd.

De quote van Johan Fretz hieronder vat het m.i. mooi samen. In z'n column geeft hij ook een paar voorbeelden.

Wie naar de web­site van D66 gaat, ziet de slogan: ‘Laat iedereen vrij, maar niemand vallen’. Dat klinkt sympathiek, maar in de praktijk blijkt het een holle frase. Als het erop aankomt heb je op sociaal-economisch gebied helemaal niets aan D66.

Het is een neoliberale partij, die met de zelfvoldane schijn van progressiviteit verhult dat ze al jaren vrolijk meelopen in de polonaise van rechts Nederland.


https://www.parool.nl/columns-opinie/er-was-een-tijd-dat-ik-vaak-op-d66-stemde~b6531542/