Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436606 keer)

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1940 Gepost op: 1-04-2021, 01:19:04 »
Het is sowieso politicologisch heel gewoon dat de zittende machthebber(s) in een crisis de meeste stemmen krijgen, want die slepen ons er immers doorheen. Ook al vinden veel mensen dat het niet op een goede / de beste manier gebeurt, het geeft toch onbewust een soort van vertrouwen schijnt.

Daarom is het des te bijzonderder dat Biden toch Trump versloeg ::jaja::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1941 Gepost op: 1-04-2021, 12:40:13 »
Al gaat de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. (en dit zeg ik niet als widm host). Maar Rutte, Rutte Rutte, heeft wéééér gelogen. Hoe kan de leider van de grootste partij, en ook nog eens de leider van dit land, dit doen? Dit is echt een enorme klap voor het vertrouwen in de politiek... en dan moet het debat nog komen.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1942 Gepost op: 1-04-2021, 12:49:38 »
Ongelofelijk, of nou ja misschien toch ook wel niet heel verrassend. Ik kan me niet voorstellen dat de Tweede Kamer nu nog genoegen neemt met hem als beoogde minister-president.

Ik denk dat Kaag zo maar eens onze eerste vrouwelijke minister-president kan gaan worden! ::ok::

Edit: Je zou bijna denken dat Ollongren (D66) het zo gepland heeft... ;D
« Laatst bewerkt op: 1-04-2021, 12:51:17 door Fabiann »
🜃

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1943 Gepost op: 1-04-2021, 12:50:39 »
Met deze nieuwe informatie gaat het een keihard debat worden en wat heb ik er zin in.
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1944 Gepost op: 1-04-2021, 13:34:20 »
Ik ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben voor het resultaat van de verkiezingen. Immers, veel kiezers hebben op Mark Rutte gestemd, dus als er een motie van wantrouwen wordt ingediend en die door de meerderheid wordt gesteund, dan zou je dus kunnen zeggen dat een hoop stemmen waardeloos zijn geworden.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1945 Gepost op: 1-04-2021, 13:42:40 »
Het zou beter zijn dat je bij de verkiezingen op een partij stemt en niet op een persoon.

Of dat je op partij stemt en als je in die partij een favoriete persoon hebt kruis je ook nog die persoon aan (om binnen die partij je voorkeur aan te geven)


Dan kan een individuele kandidaat nog altijd met voorkeursstemmen worden gekozen.
Wit is ook een kleur!

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1946 Gepost op: 1-04-2021, 14:01:22 »
Het vervelende van de situatie is dat Wilders, Baudet etc straks garen spinnen bij dit geknoei van Rutte en de verkenners.  ::)
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1947 Gepost op: 1-04-2021, 14:43:16 »
Wat een puinhoop. Rutte blijkt dus al stukken gehad te hebben om 7.30 via via ??? En de andere kamerleden kregen dat pas om 9.00. Nu wordt het debat weer geschorst om informatie boven tafel te krijgen.

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1948 Gepost op: 1-04-2021, 17:56:39 »
Ik post het naast discord ook nog even hier zodat straks iedereen kan zien dat ik gelijk had over de bron  ;D

De verkenners worden ondersteund door ambtenaren van het Ministerie van Algemene Zaken. Zij kunnen dus bij die stukken komen. De secretaris-generaal Buitendijk en de plaatsvervangend secretaris-generaal Van Poelgeest kunnen dus makkelijk die informatie hebben doorgespeeld aan Rutte.
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1949 Gepost op: 1-04-2021, 20:14:31 »
van Poelgeest is groen linkser dus die valt af
politieke voorkeur van buitendijk ken ik niet.
Ik zet in op van Ark of Jorritsma en het einde van de politieke carrière van Rutte vanavond.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1950 Gepost op: 1-04-2021, 22:48:40 »
Ollongren houdt zich goed staande. Ben benieuwd hoe Rutte het ervan afbrengt...
🜃

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1951 Gepost op: 1-04-2021, 23:16:43 »
Nu eerst maar eens Jorritsma aanhoren en kijken of hun verhalen goed overeen komen.

Intussen is een punt van orde van Baudet over het komen opdraven van Koolmees en Van Ark door iedereen gesteund. Nadat Ollongren zei dat zij niet de bron is, wil de kamer nu van de nieuwe verkenners weten of zij het zijn.
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1952 Gepost op: 2-04-2021, 00:59:08 »
Wie is... het lek?  ???

Online Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1953 Gepost op: 2-04-2021, 02:03:06 »
'Hallo, met via via' ;D
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1954 Gepost op: 2-04-2021, 03:00:55 »
Nou ze gaan stemmen... door freaking christenunie gaat denk ik de motie net niet door... :-\\ ::ohno::
chipsverslaafde <3

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1955 Gepost op: 2-04-2021, 07:16:48 »
Teleurstellend...

Het wordt nu nog moeilijker om een andere formatie dan met de huidige vier regeringspartijen te krijgen.
🜃

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1956 Gepost op: 2-04-2021, 09:29:54 »
De huidige vier regeringsleiders zullen dus gezamenlijk verder gaan. Het enige voordeel hierbij is dat VVD, D66, CDA en CU maar 32 zetels in de Eerste Kamer hebben. Als de oppositie hun huidige standpunt vasthoudt, komt daar in ieder geval niks meer doorheen. Zelfs als de conservatieve SGP instemt is er geen meerderheid.

Ik blijf me toch verbazen dat het CDA niet instemde met de motie van wantrouwen. Hun kamerlid Pieter Omtzigt is op een zeer slechte manier behandeld en dan vind ik apart dat Hoekstra alsnog Rutte het vertrouwen geeft. Niet dat het er toe doet, maar mocht Omtzigt de rol van Hoekstra hebben gehad, was het denk ik anders gelopen.

ChristenUnie, D66 en CDA zullen nu natuurlijk nog meer initiatief eisen in het nieuwe kabinet. Zij hebben Rutte en de VVD immers gered. Ik ben zeer benieuwd naar de komende vervolgstappen
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1957 Gepost op: 2-04-2021, 09:57:34 »
Ik vind het vooral bizar dat CDA toch meegaat in het gelieg en gedraai van Rutte. Dit is niks anders dan een klap in het gezicht van Omtzigt, iemand van je eigen partij. Er zijn weer heel wat politieke spelletjes gespeeld  :-\\ Hoeksta en Kaag hebben voor mij echt ook afgedaan. Haar motie van afkeuring was prima, als die bovenop een motie van wantrouwen was gekomen. Rutte heeft tenslotte ook verre van netjes gehandeld naar Kaag toe door namens haar te spreken/te liegen in de media.

Voor
PVV   17
PvdA   9
SP   9
FVD   8
GroenLinks   8
PvdD   6
DENK   3
JA21   3
SGP   3
Volt   3
50PLUS   1
BBB   1
BIJ1   1

Tegen
VVD   34
D66   23
CDA   15
ChristenUnie   5

Met deze uitslag lijkt me inderdaad maar één optie over. En Rutte komt er weer mee weg...
« Laatst bewerkt op: 2-04-2021, 10:00:02 door MollenvangR »

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1958 Gepost op: 2-04-2021, 11:48:39 »
Nou ze gaan stemmen... door freaking christenunie gaat denk ik de motie net niet door... :-\\ ::ohno::
Zonder marginaal partijtje CU erbij was er nog wel wat te regelen geweest, denk ik. Zonder CDA of D66 sowieso niet ...de schuld ligt vooral bij die veel grotere partijen.

"Nieuw leiderschap" en "nu doorpakken", was het toch?  ::)

Vond het daarnaast opvallend hoe neerbuigend Kaag was naar Marijnissen en Ouwehand. Vind ik niet passen bij iemand die feminisme zo pushte tijdens de campagne en daar een deel van de zetels aan te danken heeft.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1959 Gepost op: 2-04-2021, 13:03:28 »
De huidige vier regeringsleiders zullen dus gezamenlijk verder gaan. Het enige voordeel hierbij is dat VVD, D66, CDA en CU maar 32 zetels in de Eerste Kamer hebben. Als de oppositie hun huidige standpunt vasthoudt, komt daar in ieder geval niks meer doorheen. Zelfs als de conservatieve SGP instemt is er geen meerderheid.


Tja, en eigenlijk hoort de Eerste Kamer in Nederland een a-politiek orgaan te zijn en alleen te controleren of de wetgeving wel aan de juiste eisen voldoet. Maar idd tegenwoordig houdt ook de Eerste Kamer zich aan het regeerakkoord. Dit is net een onderwerp waar ik mee bezig ben voor mijn studie. Ik wilde gisteren net gaan studeren over de rol van de Eerste Kamer, maar toen kwam het debat. Ik ga er in elk geval volgende week een essay over schrijven. Wel interessant.  ;D

Maar misschien kan het juist weer een a-politiek orgaan worden als de regeringspartijen geen meerderheid hebben in de EK. De EK wijst in principe niet heel snel wetgeving af, dus hopelijk kunnen ze zich dan weer focussen op hun echte functie. Maar dat zal wel naïef zijn van mij.  ;D