Poll

Het is een goede ontwikkeling dat je op steeds meer plekken alleen kunt pinnen/zelfscannen

eens
22 (51.2%)
oneens
21 (48.8%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Stelling van de dag  (gelezen 130209 keer)

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Stelling van de week
« Reactie #160 Gepost op: 9-02-2013, 23:43:36 »
maar wat als de serveerders zelf niet genoeg betaald krijgen en de fooi eigenlijk hun hele loon is?


Dan zou ik een andere baan zoeken of moeten horecavakbonden o.i.d. eens stevig onderhandelen met ondernemers om zulke regels te veranderen. De klant moet niet opdraaien voor het loon van de serveerder, daar is de baas voor.
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Stelling van de week
« Reactie #161 Gepost op: 9-02-2013, 23:45:46 »


Dan zou ik een andere baan zoeken of moeten horecavakbonden o.i.d. eens stevig onderhandelen met ondernemers om zulke regels te veranderen. De klant moet niet opdraaien voor het loon van de serveerder, daar is de baas voor.
klopt, maar in een heleboel landen is die wetgeving niet zo goed geregeld!
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de week
« Reactie #162 Gepost op: 9-02-2013, 23:48:05 »
Ik ben het oneens met de stelling, ook omdat je al betaald voor het gerecht. De fooi kan natuurlijk zowel lager uitvallen als hoger dan verwacht dus het kan zowel voordelig als nadelig zijn om een vast bedrag in te stellen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de week
« Reactie #163 Gepost op: 9-02-2013, 23:50:48 »
Kortom beetje zinloze stelling van de beste man  ::)

Ik (elke stemmer/individu) ben het belangrijkst is wel een leuke stelling ;)
Ananas

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de week
« Reactie #164 Gepost op: 9-02-2013, 23:54:33 »
Maar dan stemt iedereen tegen behalve de persoon in kwestie ::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Stelling van de week
« Reactie #165 Gepost op: 9-02-2013, 23:57:40 »
Volgens mij bedoelt go-ahead 'ik' in het algemeen. geen specifieke forummer.
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de week
« Reactie #166 Gepost op: 9-02-2013, 23:58:36 »
Maar dan stemt iedereen tegen behalve de persoon in kwestie ::)

Nee want voor iedereen geldt dat diegene de persoon in kwestie is! En dan is het dus interessant welke mensen zichzelf eigenlijk niet het belangrijkst vinden en waarom dan niet? En hoe ze daarmee omgaan (A)!

BTW: Dank u Jann :D!
Ananas

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de week
« Reactie #167 Gepost op: 10-02-2013, 00:00:59 »
aha okeej ja die is wel interessant ;). Doen we, want deze is iedereen het oneens :P.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de week
« Reactie #168 Gepost op: 10-02-2013, 00:01:36 »
of nouja op één iemand na dan ::).

In een restaurant moet de fooi al inbegrepen zijn op de rekening
eens    1 (25%)
oneens    3 (75%)
Totaal aantal stemmen: 4
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de week
« Reactie #169 Gepost op: 10-02-2013, 00:02:06 »
aha okeej ja die is wel interessant ;). Doen we, want deze is iedereen het oneens :P.

En zo kun je vorige van mij natuurlijk ook weer overslaan ;) :D! Lekker bezig  ::)  :P!
Ananas

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de week
« Reactie #170 Gepost op: 10-02-2013, 00:03:02 »
En zo kun je vorige van mij natuurlijk ook weer overslaan ;) :D! Lekker bezig  ::)  :P!
Ja maar das geen duidelijk stelling :P. En iedereen is tegen pesten, dus dan heb je ook geen discussie.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de week
« Reactie #171 Gepost op: 10-02-2013, 00:05:29 »
Ja maar das geen duidelijk stelling :P. En iedereen is tegen pesten, dus dan heb je ook geen discussie.

Het gaat om het voorkomen ervan. Is dat al dan niet mogelijk? Moet je het willen voorkomen? Hoe kun je er eigenlijk het best mee omgaan?

Ik ben wel benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken!
Ananas

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de week
« Reactie #172 Gepost op: 10-02-2013, 00:06:19 »
Okeej dan komt die later ;). Eerst deze ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Stelling van de week
« Reactie #173 Gepost op: 10-02-2013, 00:29:34 »
Ik heb ja gestemd ;D

Ideologisch gezien vind ik mijn medemens minstens even belangrijk, maar feitelijk acht ik mijn eigen belangen altijd net wat meer waarde toe en ik denk dat dat bij zo'n beetje iedereen het geval is. Zelfs al stel je je hele leven in dienst van anderen; die manier van leven vind je dan het beste en je zou je rot voelen als je het anders deed. In principe is elke vorm van goede daad automatisch ook iets wat je voor jezelf doet. Je voelt je er goed door en je stelt er je eigen gemoedstoestand tot rust mee.
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Stelling van de week
« Reactie #174 Gepost op: 21-08-2013, 18:42:14 »
Ik kan niet zo snel vinden of dit al aan de orde was: sociale initiatieven zoals Social Deal en Groupon draaien zichzelf binnen enkele jaren de nek om.

Het is wat ik denk, en ik zal zeggen waarom: deelnemers moeten tegenover minder netto inkomsten dezelfde hoge kwaliteit leveren. Doen ze dat niet, dan verliezen ze klanten.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de week
« Reactie #175 Gepost op: 21-08-2013, 19:49:48 »
Ik vraag me af waarom je zo denkt....
Waarom betekent het dat doordat ze minder geld krijgen, ze ook minder kwaliteit kunnen leveren?

Het Grand Café bij ons in de wijk is een leuk plekje om te eten. Leuke aankleding, fijn personeel en zeer zeker goede kwaliteit. Een 3-gangen maaltijd is 11,50, alleen het hoofdgerecht 7,50.
Voor zo'n bedrag verwacht je geen super maaltijd, maar dat krijg je wel. Het eten is echt goed en voldoende.

Onbeperkt eten is 14,95 incl toetje. High Tea 14,95

Waarom moet ik in de stad voor een etentje minstens 19,95 betalen? Of 24,95 voor onbeperkt?
Wat het Grand Café bij ons kan, moeten hun toch ook kunnen??? Ik neem namelijk aan dat zij er ook gewoon winst op maken....

Waarom zouden ze dan voor een lager bedrag via bijv. Groupon over de kop gaan?
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de week
« Reactie #176 Gepost op: 21-08-2013, 19:52:55 »
is dat niet in een gesubsidieerde instelling Cynneke?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Stelling van de week
« Reactie #177 Gepost op: 21-08-2013, 20:05:44 »
Er zijn vorig jaar hier ondernemers geweest die aangaven dat ze min of meer gedwongen mee gingen in het systeem.

Ze zagen concurrenten deelnemen, en hun eigen klanten overstappen naar die concurrenten.

Resultaat: zij leden omzetverlies, en konden dat alleen stoppen door ook deel te nemen.

Een Chinees restaurant hier in de buurt is UIT Groupon gestapt, omdat de toeloop te groot werd. Een aanzienlijk deel van hun klanten kwam namelijk binnen via Groupon.

Een restauranthouder KAN niet anders dan dezelfde kwaliteit leveren voor die lagere prijs. Doet hij dat niet, boet hij in op de kwaliteit, dan lopen de klanten die hij binnen krijgt via zo'n deal, even hard weer weg.

In feite is het een makkelijk te checken rekensom:  Je betaalt 20 euro voor de volle kwaliteit (voor kwaliteit mag je ook ''hoeveelheid'' lezen wat mij betreft), OF je betaalt 10 euro voor dat arrangement, waarbij de aanbieder er geld op toelegt. Uiteindelijk zal die moeten kiezen: kleinere hoeveelheid leveren, of mindere kwaliteit; hetgeen de klant niet zal accepteren (die zal zich bedrogen voelen), of stoppen met de aanbieding.


Ik ben het met je eens dat sommige restaurants veel te weinig (hoeveelheid/kwaliteit) bieden voor het geld. Natuurlijk mag er iets aan worden gedaan aan dergelijke misstanden.

Wat ik dus aangeef, is dat het een simpele rekensom is. Dergelijke systemen zijn kaartenhuizen, die op een gegeven moment instorten. Ten onder gegaan aan hun eigen succes.
« Laatst bewerkt op: 21-08-2013, 20:11:49 door Bodejos »

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Stelling van de week
« Reactie #178 Gepost op: 21-08-2013, 21:35:40 »
Er zijn vorig jaar hier ondernemers geweest die aangaven dat ze min of meer gedwongen mee gingen in het systeem.

Ze zagen concurrenten deelnemen, en hun eigen klanten overstappen naar die concurrenten.

Resultaat: zij leden omzetverlies, en konden dat alleen stoppen door ook deel te nemen.

Dat is het reclameprincipe.

Als anderen adverteren, dan moet je mee - waarna zich een evenwicht vormt waarbij iedereen kosten maakt door reclame, en de lachende derde en vierde de reclamebureaus en media zijn [of in dit geval: het publiek en groupon].
Toen het werd verboden om reclame voor sigaretten te maken, gingen de winsten van sigaret-makers omhoog doordat ze geen gigantische bedragen meer aan reclame uitgaven. En omdat niemand het meer mocht verloren ze ook geen klanten.

Restauranten zouden zich in een blok kunnen verenigen en afspraken maken over mate en hoogte van kortingen. Weet niet zeker wanneer het grensgebied met prijsafspraken daarentegen wordt overschreden.

Voorts is het, meer dan met traditionele reclame, belangrijk om te kijken naar het publiekssegment dat je aanspreekt. Zijn het nieuwe bezoekers, dan kan je op lange termijn waardevolle klanten scoren. Als alleen regulars komen voor minder geld verlies je er alleen op. Als je in het centrum met terras zit is een gedeelte met grofweg quitte-draaiende klanten tolereerbaar, doordat je restaurant druk en populair lijkt - wat doorgaans andere mensen trekt. En zo zijn er veel meer overwegingen die kunnen bepalen of groupon geweldig of verschrikkelijk is voor de restauranthouder, ongeacht of er op de ene maaltijd winst of verlies wordt gedraaid.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Stelling van de week
« Reactie #179 Gepost op: 21-08-2013, 21:58:04 »
Ik heb geen idee wat een maaltijd van 500 gram met aardappelen, groente en vlees (van welke soort dan ook) echt moet kosten. Thuis wel, voor mijzelf,  maar ik bedoel in een restaurant.

Wat in een restaurant natuurlijk meetelt, en wordt meeberekend in de prijs, is de ambiance, de inrichting. Het ''eet'' natuurlijk een stuk prettiger als je een gezellige sfeer aan een tafeltje zit dan dat je in een vreetschuur zit.

Dat snap ik allemaal best. Maar moet zo'n maaltijd 5 euro kosten, 10 of 12 euro?

Lukie4 had het over gesubsidieerde restaurants. Wij hebben in Maastricht ook zoiets. in de bediening vind je (licht) verstandelijk gehandicapten, die hun taak zeer serieus nemen, en je bent daar best bereid om even wat langer op je maaltijd te wachten, en een oogje dicht te knijpen, als de vork niet helemaal ligt waar die hoort te liggen.

Maar goedkoop is het er beslist niet.

Om terug te gaan naar de stelling:

als er een subsidieregeling komt, om mensen over te halen om voor een bepaald product te kiezen, omdat dat bijdraagt aan een beter milieu, zullen mensen eerder geneigd zijn om dat te doen.

Het geld dat beschikbaar is voor die regeling, is echter beperkt. Nummer 1001 die belangstelling heeft, heeft dan pech, en moet de volle mep betalen.
« Laatst bewerkt op: 21-08-2013, 21:59:57 door Bodejos »