Poll

Het is een goede ontwikkeling dat je op steeds meer plekken alleen kunt pinnen/zelfscannen

eens
22 (51.2%)
oneens
21 (48.8%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Stelling van de dag  (gelezen 130262 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #220 Gepost op: 7-03-2017, 18:11:15 »
ik heb ook geen oplossing hoor, maar ik heb inmiddels wel gemerkt dat studeren als je ouder bent (omscholen bijscholen) gewoon moeilijker is. Je leert een stuk minder snel. Het is veel moeilijker om te leren als je ouder bent. Daar bij nog dat het inderdaad om mensen gaat (waar Stormpie het over heeft) die al nooit echt goed in leren waren.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #221 Gepost op: 7-03-2017, 18:19:02 »
Het hoeft toch geen hele studie te zijn?

Ook voor lageropgeleide mensen is bijscholing mogelijk. Bijscholen is namelijj niet alleen studeren uit boeken.

Ik zie het als: Iets anders gaan doen.
Stel iemand wil conducteur worden op zijn 50e Lijkt me best iets waarin je snel bijgeschoold kan worden (maar misschien onderschat ik dat beroep)
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #222 Gepost op: 7-03-2017, 18:21:28 »
ik ben bang dat je overal tegenwoordig veel voor moet kunnen en leren.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #223 Gepost op: 7-03-2017, 18:22:37 »
Ja, je mag niet eens afwassen zonder horeca ervaring ::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #224 Gepost op: 7-03-2017, 18:23:40 »
Ik doe om 8 uur een nieuwe stelling trouwens ;)
You'll never walk alone

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Stelling van de dag
« Reactie #225 Gepost op: 7-03-2017, 19:30:59 »
m'n laatste berichtje hierover..

toen mijn man begon met werken (15 jr oud) had je na 40 dienstjaren recht op pensioen, maar dat was al gauw verleden tijd. Daarna mocht je met 57 met de VUT om jongeren aan een baan te helpen. Dat werd door vergrijzing te duur, toen kwam er pre-pensioen, daarmee kon je zelf sparen. Dat stopte, toen kwam er de levensloop, loonsparen, noem maar op.. Al deze regelingen zijn beëindigd. Mijn man wilde op z'n 60ste stoppen. Na 45 jaar werken. Maar hij had buiten Jetta gerekend. Hij is nu 62, heeft er 47 dienstjaren opzitten. En hij moet nog 5 jaar. Eerlijk?? 52 jaar werken? Nee. Dit kan geen mens eerlijk noemen. Maar niemand ligt er wakker van.
 
Je kunt geestelijk zwaar en lichamelijk zwaar niet met elkaar vergelijken. Dat moet je ook niet willen. Mijn man zou geen dokter willen zijn, net zo min als een dokter timmerman wil zijn. Jan is timmerman omdat hij daar goed in is, daar heeft hij voor geleerd. Daar heeft hij in de avonduren extra diploma's voor gehaald. Daar kan hij zijn creativiteit in kwijt. Daar haalt hij voldoening uit.

Het gemak waarmee aangenomen wordt dat iemand dan maar om moet scholen stuit me tegen de borst. Als mijn man chauffeur had willen worden, dan had hij dat wel gedaan. Eerder met pensioen. Dat zou een eerlijke oplossing zijn. Daar heeft hij tenslotte lang en hard genoeg voor gewerkt.
er was eens......

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #226 Gepost op: 7-03-2017, 19:48:14 »
Ja, je mag niet eens afwassen zonder horeca ervaring ::)

Dat mocht ik wel hoor..... ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #227 Gepost op: 7-03-2017, 19:50:09 »
Stormpie, iedereen snapt je hier hoor volgens mij. En iedereen gunt jou Jan en alle andere Jannen hun rust en gemak. Alleen er zit een generatiekloof en die is ook wel te begrijpen.
Want wat doen we met de jongens die nu van het roc afkomen en als timmerman de bouw in gaan? Die zijn 19/20. Wat is het voor hun ? Die moeten zoals het er nu voor staat door tot hun 67e en dat kan alleen maar groeien. Het probleem zit hem in de worst die ons voor is gehouden in het verleden. En daar betalen we nu allemaal de rekening van. Jan is kind van de rekening. Maar Kevin die aan het eind van de maand van het ROC afkomt. Wat geldt dan voor hem ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #228 Gepost op: 7-03-2017, 19:57:37 »
Mooi slotbetoog Stormpie!

Volgende stelling:

Er moeten meer (sociale) huurwoningen komen

Ik ben nu namelijk een jaar een appartement aan het zoeken. Sta sinds mijn 18e ingeschreven, eerder kon niet. Kopen is geen optie je krijgt eerst 2 tijdelijke contracten. En dan krijg je geen hypotheek.

Ik sta als 50e op wachtlijsten waarbij 150 man reageert op 1 appartement. Nu kan ik het bij mijn ouders best overleven. Maar ik vind het toch wel een belangrijke kwestie.

Voor studentenruimte kom ik, begrijpelijkerwijs niet in aanmerking.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2017, 19:59:23 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #229 Gepost op: 7-03-2017, 20:00:14 »
De AOW moet terug naar 65
eens   - 5 (29.4%)
oneens   - 12 (70.6%)

Totaal aantal stemmen: 17

Poll ook weer op 0!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #230 Gepost op: 7-03-2017, 20:03:37 »
vrije sector niets te vinden Niek?
Je bent waarschijnlijk ook nogal kieskeurig ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #231 Gepost op: 7-03-2017, 20:18:36 »
Ligt een beetje aan de omgeving denk ik? In Groningen is het geen probleem ;D beeft het huis niet alleen 's nachts maar ook overdag wel eens ::pinokkio::. Leiden krijg ik ook vrij constant huurwoningen toegestuurd via een site die er prima uitzien ::jaja::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #232 Gepost op: 7-03-2017, 20:20:57 »
ik heb hier eigenlijk geen verstand van , dus negeer me maar :D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #233 Gepost op: 7-03-2017, 20:27:32 »
Ik weet niet hoe de vrije sector prijzen in Nieky's regio liggen, maar bij zijn die nogal hoog.
Voor een vergelijkbaar appartement in de vrije huursector betaal ik 2x zoveel maandlasten als ik nu aan mijn hypotheek en starterslening kwijt ben. Reken een jaar door en da's een flinke som geld.

Eigenlijk moet de hele woningmarkt eens goed bekeken worden. Voor de starter in zowel huur als koop zit je op dit moment niet lekker. De woningprijzen stijgen weer, met als gevolg dat er voor instappers die wel net een hypotheek kunnen krijgen steeds minder overblijft. Die moeten dan ook langer dan ze willen in de huur blijven. En dat stagneert de doorstroming.

We moeten natuurlijk niet vervallen in oude fouten met torenhoge hypotheken en woekerpolissen, maar er moet toch iets te verbeteren zijn (en nee ik heb geen suggesties verder hoe, ik heb geen financien gestudeerd).

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #234 Gepost op: 7-03-2017, 20:52:59 »
Er moeten zeker meer sociale huurwoningen komen. Op dit moment woon ik ruim 6 jaar op dezelfde plek en als ik ergens op zou willen reageren dan kom ik nog niet in de buurt van een plek die kans maakt op de woning. (vaak tussen plek 50-100 van de meer dan 300 reageerders). Dat zou dus betekenen dat iemand die zich als 18 jarige inschrijft pas op zn 25ste ofzo eindelijk eens in aanmerking komt voor een woning.

(Voorlopig wil ik nog niet verhuizen ofzo, maar ik blijf toch maar ingeschreven staan zodat ik over een jaar of 5 wellicht wel kan verhuizen)
Wit is ook een kleur!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Stelling van de dag
« Reactie #235 Gepost op: 7-03-2017, 21:04:34 »
Sociale huurwoningen, hoe werkt dat ook alweer precies? Wanneer kom je daarvoor in aanmerking?
Wat ik vooral vervelend vond toen ik nog een woning zocht evt voor mij en B was dat je altij 3 of 4 keer de huurprijs moet verdienen..
Dat vind ik echt heel erg overdreven, als ik per maand zoveel binnenkreeg zou ik wel iets kopen ::)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #236 Gepost op: 7-03-2017, 21:10:51 »
In mijn omgeving zijn vrijwel geen huurwoningen in de vrije sector. Tja, so be it. Gelukkig heb ik toch wat gevonden. En anders had ik verderop moeten gaan wonen.

Het is allemaal heel regionaal gebonden, of er een overschot of een tekort aan sociale huurwoningen of huurwoningen in de vrije sector is. Er zijn echt plaatsen waar sociale huurwoningen zo te huur zijn. Maar dan moet je daar willen wonen...

Overall is het niet zo handig geweest dat woningbouwverenigingen de afgelopen jaren eerst veel woningen hebben verkocht, om financiële redenen, en daarna ineens een deel van de vrijkomende woningen moesten toewijzen aan vluchtelingen met een status. Dat maakt de markt erg krap.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #237 Gepost op: 7-03-2017, 21:11:16 »
vrije sector veel duurder.
kieskeurig ben ik juist niet nu.
You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Stelling van de dag
« Reactie #238 Gepost op: 7-03-2017, 21:28:47 »
Ik weet niet hoe de vrije sector prijzen in Nieky's regio liggen, maar bij zijn die nogal hoog.
Voor een vergelijkbaar appartement in de vrije huursector betaal ik 2x zoveel maandlasten als ik nu aan mijn hypotheek en starterslening kwijt ben. Reken een jaar door en da's een flinke som geld.

Naja niet alleen dat.
Toen ik nog in Amsterdam werkte, en daar losjes wat rond keek voor het geval ik iets anders zou moeten, dan beginnen in praktijk de huurprijzen bij.. 900 euro. 1000. Daaromtrent. Dan zit je niet in de ring van Amsterdam or anything; omliggende regio is nauwelijks goedkoper.
Dus dat is als starter nauwelijks te betalen.

okay, zou je zeggen, dan doe je gewoon verder letterlijk geen uitgaven, ga je maar niet op vakantie - even tijdje broekriem aan, maar dan stijgt je salaris, prachtig mooi.

Maar je mag die 900 of 1000 euro helemaal niet van je starterssalaris betalen. Want, zoals Luus terecht zegt, het is veelvoorkomend dat er een salariseis is van 3-4x het huurbedrag. Of soms kan je alternatief het equivalent van een half jaar als onderpand/borg betalen.
En dan raar opkijken wanneer je scheefwoners krijgt ::)



Als ze nou even een stelling bij een debat zouden doen waarbij politici daar hun concrete plannen en voornemens moeten schetsen.. ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Stelling van de dag
« Reactie #239 Gepost op: 7-03-2017, 21:49:16 »
Klinkt wel leuk. Weet er verder niet zo veel van. Wat kan er op tegen zijn behalve dat het vast allemaal duur is en ruimte kost?
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.