Poll

Het is een goede ontwikkeling dat je op steeds meer plekken alleen kunt pinnen/zelfscannen

eens
22 (51.2%)
oneens
21 (48.8%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Stelling van de dag  (gelezen 130246 keer)

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Stelling van de dag
« Reactie #280 Gepost op: 9-03-2017, 22:40:20 »
Ik vind dit leuke discussies/debatten/gesprekken. Moeten we vaker doen.

Dat snap ik, maar dat is toch een beetje oneerlijk??

Vind ik ook! Moeten we erin houden!

Nou nee. Het is niet alsof mensen gaan verhongeren. Er zijn genoeg alternatieven. Die vaak nog goedkoper en gezonder zijn ook.
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Online TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Stelling van de dag
« Reactie #281 Gepost op: 9-03-2017, 22:42:24 »
Ik zeg ook niet dat mensen verhongeren. Ik vind het alleen raar dat mensen met een lagere inkomen minder producten kunnen kopen die zij willen omdst het duurder is. Maar iedereen zijn eigen mening natuurlijk.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Stelling van de dag
« Reactie #282 Gepost op: 9-03-2017, 22:46:13 »
Ik zeg ook niet dat mensen verhongeren. Ik vind het alleen raar dat mensen met een lagere inkomen minder producten kunnen kopen die zij willen omdst het duurder is. Maar iedereen zijn eigen mening natuurlijk.

Maar dat is met alle producten die duurder zijn toch  ::rofl::?
Mensen met hogeren inkomens zullen sneller een dure fles wijn kunnen kopen dan mensen met een lager inkomen ^^ Of een duur muziekinstrument. Of champagne of kaviaar of weet ik veel wat :p Want, het is duurder!
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #283 Gepost op: 9-03-2017, 22:47:26 »
Dat snap ik, maar dat is toch een beetje oneerlijk??
Weet je wat oneerlijk is? De ijsberen smelten en de poolkappen sterven uit! (aldus Tim Hofman ;D)

En wat Aapje zegt ^

En de hogere inkomens gaan er zeker ook wel iets van voelen in hun portemenee waardoor ze ook vleesvervangers eerder zullen meenemen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #284 Gepost op: 9-03-2017, 22:48:20 »
Ik vind het alleen raar dat mensen met een lagere inkomen minder producten kunnen kopen die zij willen omdst het duurder is. Maar iedereen zijn eigen mening natuurlijk.
Dat is toch met alles zo dan. ;D Ik kan ook geen Porsche rijden, maar Trump wel. Zo raar is dat niet hoor. :P En ja, vlees mag best een luxeproduct (ook al denk ik dat een prijsverhoging van 15% niet heel schokkend zal zijn) worden als dat beter is voor het milieu.
🜃

Online TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Stelling van de dag
« Reactie #285 Gepost op: 9-03-2017, 22:50:17 »
Deze discussie ga ik niet winnen.
En vind dat jullie sterke punten hebben hoor.

Btw. Is er al een nieuwe stelling.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #286 Gepost op: 9-03-2017, 22:51:04 »
Nou nee. Het is niet alsof mensen gaan verhongeren. Er zijn genoeg alternatieven. Die vaak nog goedkoper en gezonder zijn ook.
Ik ken mensen die dat niet kunnen betalen. Misschien zullen ze niet letterlijk verhongeren nee, maar het zal een stuk lastiger voor ze worden om rond te komen en ook nog normaal te kunnen eten.

Also, de vergelijking met een porsche of een fles wijn loopt wel een beetje mank want die je heb je niet nodig om te kunnen overleven. De voedingsstoffen die in vlees zitten wel en voor de meeste mensen is dat gewoon de goedkoopste manier om die voedingsstoffen binnen te kunnen krijgen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Stelling van de dag
« Reactie #287 Gepost op: 9-03-2017, 22:52:50 »
 ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
Moet ik linkjes gaan geven van de appie die laten zien dat het even duur is? Geloven jullie me dan pas dat het niet duurder is?
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #288 Gepost op: 9-03-2017, 22:53:22 »
maar maar het is ook niet lekker
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Stelling van de dag
« Reactie #289 Gepost op: 9-03-2017, 22:54:33 »
maar maar het is ook niet lekker

Dat ben ik niet met je eens. En als je dat echt vindt, dan eet je toch lekker 5-6 keer in de week vlees en een keer niet? :p

Edit: Bovendien vergeet volgens mij bijna iedereen dat dingen als pannenkoeken enzo ook gewoon vegetarisch zijn. Het is echt niet zo eng als het lijkt ;D
« Laatst bewerkt op: 9-03-2017, 23:00:09 door AaPje16 »
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #290 Gepost op: 9-03-2017, 23:04:18 »
::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
Moet ik linkjes gaan geven van de appie die laten zien dat het even duur is? Geloven jullie me dan pas dat het niet duurder is?
Even gekeken hoor.
2 stuks AH vega hamburgers: 1.49
4 stuks AH runder hamburgers: 2.75

Vega is dus wel degelijk duurder. Ja, de twee stuks verpakking runderhamburger is wel duurder, maar kleine hoeveelheden zijn vaak duurder. Die kopen de laagste inkomens toch al niet, die kopen meer in één keer en vriezen evt. de rest in.

Edit: Bovendien vergeet volgens mij bijna iedereen dat dingen als pannenkoeken enzo ook gewoon vegetarisch zijn. Het is echt niet zo eng als het lijkt ;D
Ja maar A, niemand zegt ook dat vegetarisch eng is :P Alleen dat je het de laagste inkomens niet moet gaan verplichten want die kunnen dat niet betalen.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2017, 23:06:16 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #291 Gepost op: 9-03-2017, 23:06:38 »
Had me er nooit zo in verdiept, maar toch best interessante discussie. ::jaja::

Ik denk niet dat het verhogen van de BTW de oplossing is. Wat is het doel hiervan? Minder vlees. Waarom moet er minder vlees gegeten worden? Productie slecht voor t milieu. Dus ga je bij de koper de prijs omhoog gooien. Dat klinkt mij niet logisch. De groep met een minimaal inkomen, die zal misschien minder vlees kopen, maar Jan Modaal en daar boven, verwacht ik geen grote daling.
En ondertussen verander je het slechte productie proces niet. En daar was t toch om te doen? Ik denk dat dit zijn doel voobij schiet. BTW verhoging is leuk voor de korte termijn, maar op de lange termijn raakt men er aan gewend en schiet je er niks mee op.

(Verder eet ik ook niet elke dag vlees - maar ik wil wel graag elke dag de keuze hebben wat ik eet - dus de term flexitatier komt er bij mij niet in, als is het alleen maar omdat ik een hekel heb aan dit soort termen :-X )

Voor de rest helemaal eens met Starlight en co. Tot zover mijn bijdrage. ::zwaai::

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #292 Gepost op: 9-03-2017, 23:07:02 »
Also, de vergelijking met een porsche of een fles wijn loopt wel een beetje mank want die je heb je niet nodig om te kunnen overleven. De voedingsstoffen die in vlees zitten wel en voor de meeste mensen is dat gewoon de goedkoopste manier om die voedingsstoffen binnen te kunnen krijgen.
Ik vind dat je vlees nu wel erg overwaardeert, volgens het Voedingscentrum kun je prima op een goedkope manier aan dezelfde voedingsstoffen komen.

Even gekeken hoor.
2 stuks AH vega hamburgers: 1.49
4 stuks AH runder hamburgers: 2.75

Vega is dus wel degelijk duurder. Ja, de twee stuks verpakking runderhamburger is wel duurder, maar kleine hoeveelheden zijn vaak duurder. Die kopen de laagste inkomens toch al niet, die kopen meer in één keer en vriezen evt. de rest in.
Maar als je die 4 AH runder hamburgers met 21% btw koopt dan ben je duurder uit dan 4 vegaburgers. ;)
🜃

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #293 Gepost op: 9-03-2017, 23:09:45 »
Ik vind dat je vlees nu wel erg overwaardeert, volgens het Voedingscentrum kun je prima op een goedkope manier aan dezelfde voedingsstoffen komen.
Ik zie daar nergens prijzen staan, maar voor zover ik weet zijn veel soorten vis, peulvruchten en zeker noten niet bepaald goedkoop.

Maar als je die 4 AH runder hamburgers met 21% btw koopt dan ben je duurder uit dan 4 vegaburgers. ;)
Ja, okee. Neemt niets weg van mijn punt dat de laagste inkomens dan beide niet kunnen betalen :P
« Laatst bewerkt op: 9-03-2017, 23:11:22 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #294 Gepost op: 9-03-2017, 23:13:17 »
Ja, okee. Neemt niets weg van mijn punt dat de laagste inkomens dan beide niet kunnen betalen :P
Nou poepoe, het scheelt 23 cent op 4 hamburgers. :P Dat vind ik nou geen gigantisch verschil die mij doen denken dat de lagere inkomens zwaar worden getroffen door deze btw-verhoging.
🜃

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #295 Gepost op: 9-03-2017, 23:15:43 »
Wat nou als ze het geld wat ze verdienen aan het verhogen van de vleestax stoppen in het goedkoper maken van vleesvervangers ::hypocriet::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Stelling van de dag
« Reactie #296 Gepost op: 9-03-2017, 23:15:53 »
Tijdens de crisis van de afgelopen jaren, waarin heel Nederland de broekriem aan moest halen, mensen hun baan verloren en het economisch niet goed ging in dit land, hadden de supermarkten weinig omzetdaling. We bezuinigen nou eenmaal niet graag op ons eten. Misschien op uiteten gaan, maar niet zo snel op de boodschappen.

Ik denk daarom ook niet dat een prijsverhoging gaat werken. Ik denk dat een combinatie van de producenten aanpakken en informatie naar de consument beter werkt. Dat zal tijd kosten, maar een mentaliteitsverandering kan je niet afdwingen. Ik bedoel niet dat mensen vegetariër moeten worden, maar 1à 2x in de week geen vlees eten maakt al verschil. En dan hoef je (wat AaPje ook al zegt) niet per sé alternatieven te kopen.
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Online TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Stelling van de dag
« Reactie #297 Gepost op: 9-03-2017, 23:16:06 »
Mag ik ondertussen alvast een nieuwe stelling plaatsen? Of willen we verder discussiëren over vlees??
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #298 Gepost op: 9-03-2017, 23:16:31 »
Nou poepoe, het scheelt 23 cent op 4 hamburgers. :P Dat vind ik nou geen gigantisch verschil die mij doen denken dat de lagere inkomens zwaar worden getroffen door deze btw-verhoging.
Ja, maar per keer dat je vlees koopt loopt dat flink op, zelfs als je bijv. maar 3 keer per week vlees zou eten. Ik ken genoeg mensen die dat echt niet kunnen betalen omdat ze nu al amper kunnen rondkomen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #299 Gepost op: 9-03-2017, 23:17:29 »
Mag ik ondertussen alvast een nieuwe stelling plaatsen? Of willen we verder discussiëren over vlees??
Ik zie geen Nieky, dus als je een interessante hebt, kom maar door :)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human