Poll

Het is een goede ontwikkeling dat je op steeds meer plekken alleen kunt pinnen/zelfscannen

eens
22 (51.2%)
oneens
21 (48.8%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Stelling van de dag  (gelezen 130211 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Stelling van de dag
« Reactie #300 Gepost op: 9-03-2017, 23:17:49 »
Dit topic is fijn leesvoer voor een vak dat ik nu volg over argumenteren ;D

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Stelling van de dag
« Reactie #301 Gepost op: 9-03-2017, 23:18:54 »
Het verhogen van het BTW-tarief is geen (volledige) oplossing. De vleesindustrie duurzaam maken wel. Dan pak je het probleem bij de bron aan.

Een duurzaam keurmerk (zoals bijvoorbeeld het Beter Leven-keurmerk) lijkt meer de oplossing. Zorg ook voor lagere prijzen bij duurzamer vlees. Hoe duurzamer, hoe goedkoper. Dan wordt gestimuleerd om het duurzame vlees te kopen, als je behoefte aan vlees hebt.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Stelling van de dag
« Reactie #302 Gepost op: 9-03-2017, 23:19:32 »
Ik zie geen Nieky, dus als je een interessante hebt, kom maar door :)

Toevallig had ik op mijn werk hier vandaag een discussie over

Het openbaar vervoer moet gestimuleerd worden i.p.v geld investeren in extra (snel)wegen / het verbreden van wegen.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Stelling van de dag
« Reactie #303 Gepost op: 9-03-2017, 23:20:18 »
Ja, maar per keer dat je vlees koopt loopt dat flink op, zelfs als je bijv. maar 3 keer per week vlees zou eten. Ik ken genoeg mensen die dat echt niet kunnen betalen omdat ze nu al amper kunnen rondkomen.

0,75 in een week is dan te veel?
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #304 Gepost op: 9-03-2017, 23:21:49 »
duurzaam vlees is duurder, dus dat kun je allen maar goedkoper maker door subsidie, dacht niet dat de regering daar voor is. In ieder geval niet van mijn belastinggeld aub.

@Tristan weet je toevallig hoeveel keurmerken er al zijn?  Weet je hoe goed die gecontroleerd worden ? Weet je als je dat goed wilt doen en dus wel gaat controleren wie dat gaat betalen ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #305 Gepost op: 9-03-2017, 23:22:28 »
Toevallig had ik op mijn werk hier vandaag een discussie over

Het openbaar vervoer moet gestimuleerd worden i.p.v geld investeren in extra (snel)wegen / het verbreden van wegen.
dit moet allebei.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Stelling van de dag
« Reactie #306 Gepost op: 9-03-2017, 23:23:41 »
Vleesindustrie duurzaam maken is alleen bijna niet te doen. Je moet ns weten wat er nodig is om een kilo rudvlees te maken. Om te beginnen 15.000 L water.
Dan nog grond voor de beesten (neemt plek in), grond voor voer voor beesten (wat bizar veel is), kei veel transport kosten (en uitstoot), energie voor de verwerking van het vlees, ...

Dus ik zie niet echt  op je dat duurzamer krijgt ^^
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Stelling van de dag
« Reactie #307 Gepost op: 9-03-2017, 23:25:39 »
0,75 in een week is dan te veel?


Maar jongens. Als het toch zo weinig verschil maakt. Dan heeft de hele maatregel toch sowieso geen zin? ???
Dan gaan mensen dus blijkbaar toch niet minder vlees kopen want het gaat maar om zo weinig geld dat het niets uitmaakt. Dan los je toch niets op?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #308 Gepost op: 9-03-2017, 23:25:57 »
0,75 in een week is dan te veel?
Ja, voor sommige mensen wel ja.


--
Nieuwe stelling: eens, denk ik. Lijkt me beter voor het milieu. Maar verder weet ik daar weer iets te weinig van om het goed te kunnen onderbouwen, dus ik zal over de nieuwe stelling vermoedelijk iets minder te zeggen hebben :P
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #309 Gepost op: 9-03-2017, 23:26:28 »
Toevallig had ik op mijn werk hier vandaag een discussie over

Het openbaar vervoer moet gestimuleerd worden i.p.v geld investeren in extra (snel)wegen / het verbreden van wegen.

Op welke manier moet het dan gestimuleerd worden? Goedkoper maken?
Ik ben er helemaal voor dat het gestimuleerd wordt, maar ik vraag me af of de NS dat aankan. Ik reis nu heel veel met het OV en ik sta regelmatig in een overvolle trein en zie zelfs in de ochtend dat er gepropt moet worden (waar ik er gelukkig dan weer uit mag).

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Stelling van de dag
« Reactie #310 Gepost op: 9-03-2017, 23:27:19 »

Maar jongens. Als het toch zo weinig verschil maakt. Dan heeft de hele maatregel toch sowieso geen zin? ???
Dan gaan mensen dus blijkbaar toch niet minder vlees kopen want het gaat maar om zo weinig geld dat het niets uitmaakt. Dan los je toch niets op?

Die 0,75 was omdat er per dag dan 0,25 zit in verschil tussen vegeyarisch en vlees zoals het nu op AH staat. Dus zonder verhoging.
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Stelling van de dag
« Reactie #311 Gepost op: 9-03-2017, 23:28:49 »
Op welke manier moet het dan gestimuleerd worden? Goedkoper maken?
Ik ben er helemaal voor dat het gestimuleerd wordt, maar ik vraag me af of de NS dat aankan. Ik reis nu heel veel met het OV en ik sta regelmatig in een overvolle trein en zie zelfs in de ochtend dat er gepropt moet worden (waar ik er gelukkig dan weer uit mag).

Stimuleren kan op verschillende manieren. Meer geld voor treinen bijvoorbeeld. Klinkt heel makkelijk, maar als je een deel van het geld dat nu geïnvesteerd wordt in de verbreding van wegen etc. gebruikt voor de aanschaf van treinen, kan de positieve gevolgen hebben voor het aantal gebruikers van het O.V.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #312 Gepost op: 9-03-2017, 23:28:50 »
Het verbreden van wegen vind ik sowieso onzin. Want uiteindelijk moet je allemaal weer van bijvoorbeeld 3 of meer banen naar uiteindelijk 1 of 2 banen en als ik ergens een gruwelijke hekel aan heb in het verkeer zijn het files die mede daardoor ontstaan.

OV stimuleren kan, door het in ieder geval veel goedkoper te maken dan nu. Maar of je mensen daarmee uit hun vertrouwde auto krijgt zie ik niet zo 1-2-3 gebeuren. Dus enigszins eens met de stelling, maar denk niet dat het gaat werken.
🜃

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #313 Gepost op: 9-03-2017, 23:29:36 »
Poll verversing

Het belastingtarief op vlees moet omhoog naar het hoge btw van 21%
eens   - 7 (38.9%)
oneens   - 11 (61.1%)

Totaal aantal stemmen: 18
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Stelling van de dag
« Reactie #314 Gepost op: 9-03-2017, 23:31:00 »
Het verbreden van wegen vind ik sowieso onzin. Want uiteindelijk moet je allemaal weer van bijvoorbeeld 3 of meer banen naar uiteindelijk 1 of 2 banen en als ik ergens een gruwelijke hekel aan heb in het verkeer zijn het files die mede daardoor ontstaan.

OV stimuleren kan, door het in ieder geval veel goedkoper te maken dan nu. Maar of je mensen daarmee uit hun vertrouwde auto krijgt zie ik niet zo 1-2-3 gebeuren. Dus enigszins eens met de stelling, maar denk niet dat het gaat werken.

Er is een grote groep die nu de auto verkiest boven het o.v. omdat het bijvoorbeeld te vol is of omdat trein/bussen niet vaak rijden (1x per half uur bijvoorbeeld.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #315 Gepost op: 9-03-2017, 23:32:25 »
Goede nieuwe stelling!!

Ik ga even kort reageren:

Het OV vind ik dramatisch en duur in Nederland. Mijn woonplaats is 16 km van mijn werk. Met het OV zou ik hier 1 uur over doen (serieus? op de fiets ben ik er binnen een uur....). Met de auto 20 min (in de spits)

Met het OV kost het me 8 euro per dag (met kortingskaart!!!!!). Dat kost het aan benzine niet.

Dan heb ik het nog niet eens over comfort gehad van je eigen koekblik.

Dus zolang dat niet veranderd blijven mensen met auto gaan. Wil je dat voorkomen dan zal er flink geïnvesteerd moeten worden in het OV.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2017, 23:36:48 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #316 Gepost op: 9-03-2017, 23:32:51 »
Er is een grote groep die nu de auto verkiest boven het o.v. omdat het bijvoorbeeld te vol is of omdat trein/bussen niet vaak rijden (1x per half uur bijvoorbeeld.
Ik denk dat er ook een grote groep is die de auto verkiest boven het OV omdat ze het makkelijker vinden en minder afhankelijk zijn van aansluitingen en dat soort ongein. :P

Ik denk dat je de autowegen zo onaantrekkelijk (zoals je in het buitenland wel eens ziet) moeten maken, wil je deze groep in de trein of bus krijgen.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2017, 23:34:50 door Fabiann »
🜃

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Stelling van de dag
« Reactie #317 Gepost op: 9-03-2017, 23:34:45 »
Mee eens. OV is gewoon ontzettend duur. De hele OV-chipkaart heeft het er niet goedkoper op gemaakt. Soms zit je in de spits als een opgepropt sardientje in een bus/tram of trein, omdat er niet meer materieel rondrijdt. Dan vraag je je af betaal je hiervoor? Dan is het logisch dat mensen toch de auto uitverkiezen boven het OV ten aanzien van de prijs en comfort.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Stelling van de dag
« Reactie #318 Gepost op: 9-03-2017, 23:36:13 »
Ben het met Lukie eens. Moet beiden en nu het goed gaat met Nederland is het essentieel die infrastructuur te verbeteren wil je (economisch) bijblijven.
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #319 Gepost op: 9-03-2017, 23:39:44 »
Eens met de stelling, maar ik heb ook een gruwelijke hekel gekregen aan het OV en voornamelijk de NS, dus ik ben blij als ik het OV achter me kan laten en in een auto Nederland kan gaan verkennen ;D.

Wat anderen ook al zeggen het is:
- Te duur
- Niet comfortabel doordat het altijd te vol zit (en staat dan dus ook ;))
- Teveel storingen en vertragingen. Op school kan je af en toe nog aankomen met de trein had vertraging, op je werk gaat dat iets lastiger.
- Stomme aansluitingen, die overigens ook nog eens slechter zijn geworden met de nieuwe dienstregeling
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human