Poll

Het is een goede ontwikkeling dat je op steeds meer plekken alleen kunt pinnen/zelfscannen

eens
22 (51.2%)
oneens
21 (48.8%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Stelling van de dag  (gelezen 130361 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #360 Gepost op: 14-03-2017, 21:18:58 »
Eens. Wat mij betreft wordt het beperkt voor hypotheken boven de 2 ton. Je kunt in Nederland prima een huis kopen voor 2 ton. De rente tot een hypotheek van 200.000 euro zou wat mij betreft aftrekbaar moeten blijven, om het voor mensen toch mogelijk te maken zelf een huis te kopen (zie de stelling over huren, er zijn te weinig huurhuizen). Wil je een duurder huis, prima, maar daar hoeft de samenleving niet aan mee te betalen. De rente van het deel van de hypotheek dat meer is dan 200.000 euro zou wat mij betreft niet meer aftrekbaar hoeven te zijn. Dus heb je een hypotheek van 3 ton, dan is voor 2 ton de rente aftrekbaar, en voor 1 ton niet.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Stelling van de dag
« Reactie #361 Gepost op: 14-03-2017, 21:25:50 »
Absoluut mee eens, ondanks het belang dat ik er zelf bij heb. Wat Duncton zegt inderdaad.
🜃

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #362 Gepost op: 14-03-2017, 22:04:48 »
Wat Swifty en Duncton zeggen klinkt goed ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #363 Gepost op: 14-03-2017, 22:06:05 »
oké mijn huis zit onder de 2 ton. Dus akkoord met Swifty :D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #364 Gepost op: 14-03-2017, 22:07:49 »
Ik schat dat ik geen huis onder de 2 ton ga kopen trouwens :P
Keep calm and eat chocolates!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Stelling van de dag
« Reactie #365 Gepost op: 14-03-2017, 22:16:59 »
die 2 ton is natuurlijk afhankelijk van waar je een huis koopt dus misschien kan dat bedrag regio-afhankelijk??
Verder herinner ik me de tijd dat de hypotheekrentes torenhoog waren. Als in 14%. Wij hebben gekocht met een openingsrente van bijna 9%. Dan heb je dat belastingvoordeel heel erg hard nodig. Als je het nu afschaft en de rentes stijgen weer de pan uit, wordt het niet teruggedraaid en wordt een huis kopen onbetaalbaar.
er was eens......

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #366 Gepost op: 14-03-2017, 22:19:36 »
Met regio-afhankelijk maak je de regeling ingewikkeld. In het hele land zijn huizen onder de 2 ton te koop. Wil je perse in Amsterdam wonen, dan moet je genoegen nemen met een appartement buiten het centrum om onder die 2 ton te blijven (of je moet flink sparen voor je koopt, zodat je het deel boven de 2 ton zelf kunt financieren). Wil je een vrijstaande woning voor dat geld, dan moet je verhuizen naar het noorden.
En inderdaad, als we het afschaffen en de rentes stijgen weer, dan zet je de huizenmarkt op slot en dat is absoluut niet wenselijk.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Stelling van de dag
« Reactie #367 Gepost op: 14-03-2017, 22:26:42 »
och.. voor ingewikkeld draait de regering haar hand niet om, dus dat moet geen probleem zijn. Ik pleit er voor om die 2 ton regeling, die ik best interessant vind, te vervangen door de waarde van een basis eengezinswoning. Dus wel indexeren naar regio. 
er was eens......

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #368 Gepost op: 15-03-2017, 03:47:31 »
Regio-afhankelijk lijkt mij ook te ingewikkeld, maar om nu te zeggen dat je met 2 ton best uit moet komen als je je eisen wat bijstelt...

In onze regio, en dan heb ik het dus niet over een stadcentrum, maar gewoon dorpen op een 20 minuten reisafstand van Amsterdam, heb ik in een straal van 10 km2 welgeteld 3 huizen kunnen vinden. Allen met een woonoppervlakte van 110 m2 en in een zeer bedenkelijke staat. Daar gaat ons gezin van 6 personen echt niet in wonen  ::ohno::

Misschien het bedrag afhankelijk maken van het aantal mensen dat er in woont?
Nadeel is natuurlijk wel dat het nog een groter probleem wordt voor mensen die gaan scheiden om 1 van de 2 in het huis te laten blijven wonen.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Stelling van de dag
« Reactie #369 Gepost op: 15-03-2017, 12:00:58 »
scheiden is lastig, geboorte is lastig, overlijden is lastig. Stel je verkoopt je huis van een 3 persoons gezin aan een 5 persoons huishouden. Dan verandert plotseling ook de maximale aftrek terwijl je het over hetzelfde huis hebt.
Waarom is regio-indexering lastiger? Ik zie het probleem niet. Onze netbeheerders hebben jarenlang regio-onderscheid gemaakt.
er was eens......

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #370 Gepost op: 15-03-2017, 13:15:58 »
Het is je eigen wens perse in die regio te willen wonen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Stelling van de dag
« Reactie #371 Gepost op: 15-03-2017, 14:06:43 »
Huizen onder de 2 ton worden toch steeds moeilijker te vinden. Als je al nagaat dat de gemiddelde prijs hier in Twente bijv. al tegen de 3 ton zit... Als je bij een gemiddelde makelaar hier in de buurt kijkt zie je steeds minder huizen van minder dan 2 ton. Of je moet in de achterbuurten van Almelo of de andere grotere steden willen wonen.

Het is je eigen wens perse in die regio te willen wonen.
Soms moet je wel vanwege je werk in een bepaalde regio blijven wonen, of je nu wilt of niet.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Stelling van de dag
« Reactie #372 Gepost op: 15-03-2017, 15:46:03 »
Het is je eigen wens perse in die regio te willen wonen.

Vind dat wel heel kort door de bocht..
er was eens......

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #373 Gepost op: 15-03-2017, 16:32:45 »
Dat is de keuze die je zelf maakt. In de provincie Groningen wonen heeft ook juist het voordeel dat alles goedkoper is qua vaste lasten, maar met het nadeel dat je minder voorzieningen hebt. Als je alles gelijk stelt en het regio-afhankelijk maakt dan is het dus alleen nog maar een nadeel om in zulke gebieden te wonen, die nu ook al leeglopen. Lijkt me geen goede zaak ::ohno::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Stelling van de dag
« Reactie #374 Gepost op: 15-03-2017, 16:52:03 »
Overigens, als ineens iedereen besluit om naar een goedkope provincie (zoals Groningen) te verhuizen, dat daar ook de huizenprijzen gigantisch zullen gaan stijgen. Dat is hier in Twente dus ook gebeurd.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #375 Gepost op: 15-03-2017, 17:12:06 »
Ik kan echt niet zomaar in Groningen gaan wonen, omdat de huizen daar nog betaalbaar zijn (ook al zou ik het misschien best wel willen  :D). De baas zal die extra reiskosten niet gaan vergoeden om maar wat te noemen. Heel vaak ben je gebonden aan een regio i.v.m. werk. Sommige bedrijven vergoeden helemaal geen reiskosten of tot een bepaalde afstand dus is het belangrijk om niet te ver van je werk te wonen.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Stelling van de dag
« Reactie #376 Gepost op: 15-03-2017, 17:34:54 »
groningen ::ohno:: daar schudt het me te veel.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #377 Gepost op: 15-03-2017, 19:59:51 »
Veel Almeerders doen er een uur over om op hun werk in de randstad te komen. Als je werkt in Almere kun je in Drachten wonen en nog in een uur op je werk zijn.
Bovendien moet het OV beter hebben we eerder deze week gezegd. Meer sneltreinen scheelt ook in woonwerkreistijd.
Ik denk dat thuiswerken in de toekomst veel meer zal gebeuren. Dat kan niet voor al het werk, maar wel voor meer werk dan nu gebeurd. En dan maakt het niet zoveel meer uit waar je woont.
Je hoeft trouwens niet helemaal naar Groningen te gaan om betaalbaar te wonen. Je moet alleen niet allemaal in een stad willen wonen ::)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stelling van de dag
« Reactie #378 Gepost op: 15-03-2017, 23:47:02 »
Maar veel Almeerders werken niet in Almere. Dus blijft mijn punt van de reiskosten. Ik reis nu veel voor m'n werk en dat wordt uiteraard wel betaald door de baas, omdat dat nodig is voor m'n werk, maar als ik straks op zoek moet naar een andere baan (waar grote kans op is) en ik vind een baan op een uur reizen dan is het de vraag of dat ook weer vergoed wordt. En als je met z'n tweeën bent kan het helemaal schipperen zijn met waar je woont t.o.v. werk.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Stelling van de dag
« Reactie #379 Gepost op: 2-05-2017, 11:17:56 »
http://www.elsevier.nl/nederland/achtergrond/2017/05/ondanks-protest-zet-predikant-vluchtelingenherdenking-op-4-mei-door-499101/

Ben wel benieuwd hoe iedereen hier over denkt, nieuwe stelling: Op 4 mei moeten alleen de doden van de tweede wereldoorlog worden herdacht.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human