Auteur Topic: Geen alcohol onder de 18  (gelezen 8895 keer)

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Geen alcohol onder de 18
« Gepost op: 31-12-2013, 17:30:21 »
Alle 16- en 17-jarigen, nog 6,5 uur mag je aan het bier, en dan moet je wachten tot je 18 bent. Is het zinvol of niet om de leeftijdsgrens op te trekken van 16 naar 18 jaar?


Persoonlijk vind ik het onnodig. In mijn jeugd, en ook nu nog in mijn geboortedorp, werd er al vanaf een jaar of veertien bier gedronken. Vaak onder toezicht van de ouders. Als het stiekem gebeurde, dan gebeurde het in zogenaamde drankketen. Ik ben er van overtuigd dat dit alcoholverbod het illegaal drinken in die keten zal bevorderen. Zonder toezicht. Zonder brandbeveiliging. Zonder op z'n minst 1 BOB die nuchter blijft en bij calamiteiten kan ingrijpen. Sterker nog, omdat het illegaal is zal er bij een eventuele calamiteit juist minder snel een autoriteit gewaarschuwd worden. Zie bijvoorbeeld ook deze column, waarin een ervaringsdeskundige vertelt over hoe zij in Amerika getuige was van een dergelijke calamiteit.

Ik zeg niet dat je alcohol onder de 16 moet toestaan, maar pas bij 18? Dat gaat problemen geven...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #1 Gepost op: 31-12-2013, 18:11:08 »
Ik vind t prima

alleen raar dat 16 jarige van nu opeens niet meer mogen drinken. Dat gaat problemen opleveren.
Over 20 jaar is het denk ik voor iedereen normaal dat t pas vanaf 18 mag
 Ze zullen allicht eerder beginnen. Maar dan hopelijk op14/15 jaar ipv op hun 13e
You'll never walk alone

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #2 Gepost op: 31-12-2013, 18:11:34 »
Prima zaak. Alcohol is niet goed, zeker niet voor kinderen.

Ik vind het echt onzin dat je de leeftijdsgrens kunstmatig laag wilt houden, om er zo voor te zorgen dat jongeren van 16- en 17 nog wel 112 durven te bellen als een van hen zich in een coma heeft gezopen. Er gaat dan al iets in de opvoeding niet goed volgens mij.

🜃

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #3 Gepost op: 31-12-2013, 18:25:45 »
Ik vind het ook een prima maatregel, maar ik vraag me wel af hoe het met al die 16- en 17-jarigen moet die al gewend zijn hun biertje te nemen. (nu mag je nog een biertje bestellen in een café, maar als je dat morgen doet, krijg je niet meer...)

Ik weet nog goed dat ik op 16- of 17-jarige leeftijd wel eens met een vriendinnetje naar de disco ging en dat we wat alcoholisch namen. Voor mij was dat altijd wel iets speciaals :)
Als je nu de leeftijdgrens oprekt naar 18 jaar, betekent dat dus dat je ook wel een hoop mist... Dat klinkt raar en ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden, maar ik had het eigenlijk wel heel jammer gevonden als ik de alcohol gemist had in de disco :)

Het is ook jammer dat deze maatregel nu genomen moet worden vanwege de vele comazuipers onder de jeugd. Alweer moeten de goeden (oftewel: die jongeren die af en toe eens wat drinken) lijden onder de kwaden (diegenen die niet weten dat overdaad schaadt)
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #4 Gepost op: 31-12-2013, 18:27:33 »
hihi ;D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #5 Gepost op: 31-12-2013, 18:28:51 »
Ik vind het stom.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #6 Gepost op: 31-12-2013, 18:30:24 »
Ik vind het ook een prima maatregel, maar ik vraag me wel af hoe het met al die 16- en 17-jarigen moet die al gewend zijn hun biertje te nemen. (nu mag je nog een biertje bestellen in een café, maar als je dat morgen doet, krijg je niet meer...)
Ik denk dat een overgangsregeling onmogelijk is, want hoe ga je dat handhaven?
Wellicht was het wel beter geweest om de leeftijd per 1-1-2014 met 1 jaar te verhogen naar 17 en dan per 1-1-2015 naar 18.
🜃

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #7 Gepost op: 31-12-2013, 18:34:12 »
De overgang is inderdaad onmogelijk. Mijn zusje mag nu 6 maanden niets drinken en daarna opeens weer wel ???. Terwijl ze al 1,5 jaar (legaal) drinkt (daarvoor ook al wel). Maar je kan je bedenken dat ze niet opeens 6 maanden niets gaat drinken.

Ik vind het ook wel jammer, eerste keren alcohol hoort voor toch wel onder de middelbare school tijd. Ik heb vaak gezien dat het één keer misgaat (diegene kan niet meer lopen één avond) en dat het daarna niet meer mis gaat. Nu stel je het uit naar de studententijd en of dat nou zo slim is.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Vanessaa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #8 Gepost op: 1-01-2014, 03:19:07 »
Achja, wat moet ik zeggen, ik ben toch pas 13  :D

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #9 Gepost op: 1-01-2014, 03:21:41 »
Ja nu moet je nog langer wachten :P
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #10 Gepost op: 2-01-2014, 17:16:07 »
Nou mag ik niet meer drinken  ::wijn:: :\'( :-X

Niet dat ik dat nou zo heel vaak deed, maar toch ::)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #11 Gepost op: 2-01-2014, 17:53:01 »


Voor Lucy :)
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Molbelg

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #12 Gepost op: 2-01-2014, 17:55:26 »
We weten allemaal dat de regels *onzin* zijn op fuiven etc
« Laatst bewerkt op: 2-01-2014, 17:59:52 door Lukie4, Reden: onzin bedoelde je toch ? »
#teamamaimiljaarde

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #13 Gepost op: 2-01-2014, 18:02:41 »
ik zeg altijd dat regels er zijn om ze te breken ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geen alcohol onder de 18
« Reactie #14 Gepost op: 9-05-2020, 15:07:56 »
Achteraf weet ik niet of dit een hele goede beslissing was. Uiteraard is alcohol slecht voor je, maar door het te verbieden gaan jongeren juist stiekem drinken met alle gevolgen van dien.

Eens met
Ik vind t prima

alleen raar dat 16 jarige van nu opeens niet meer mogen drinken. Dat gaat problemen opleveren.
Over 20 jaar is het denk ik voor iedereen normaal dat t pas vanaf 18 mag
 Ze zullen allicht eerder beginnen. Maar dan hopelijk op14/15 jaar ipv op hun 13e
deze post  ::jaja::

Jongeren van nu, vooral al rond de 12/13, vinden t juist "spannend" om nu al op jonge leeftijd te drinken omdat het illegaal is, maar denk dat t over zo'n 10 a 15 jaar zeker anders is ja.

Zelf begon ik ook al toen ik eind 15/begin 16 was en dat was toen een heel ding omdat het zo spannend was, "als we maar niet betrapt worden" etc. Maar sinds 1,5 maand mag ik legaal drinken dus yaay  ::wijn:: ::wijn:: ::wijn::
Frankje Lapi