Auteur Topic: Sweepstakes/colportage  (gelezen 18368 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Sweepstakes/colportage
« Gepost op: 4-11-2003, 18:51:20 »
Ik leg even uit wat een sweepstake is: dat is een loterij, waarbij vooraf al de winnaar wordt aangewezen, iemand die zijn/haar prijs pas kan opeisen als hij/zij aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Ik werd er op een gegeven ogenblik horendol van. De ene dag won ik zogenaamd een stationcar ter waarde van 35000 euro, de andere dag een droomvakantie. Als ik alle prijzen zou hebben gekregen die men mij beloofde, dan hoefde ik nooit meer te werken. Dan had ik kunnen gaan rentenieren. En dan kon ik altijd gratis luxe op vakantie.

Het vervelende is dat het meestal pure oplichting is. Mensen moeten iets kleins bestellen, om kans te maken op een uitgeloofde geldprijs, die echter NOOIT uitgekeerd wordt. Om de mensen tevreden te stellen, worden soms wel kleine prijsjes weggeven, maar die vallen in het niet, bij de grote geldprijzen. Je kan van bijvoorbeeld de Postcodeloterij zeggen wat je wil: zij keren de beloofde prijzen ALTIJD uit!

Er wordt bijvoorbeeld geschreven: Als u uw winnend nummer instuurt, dan krijgt u gegarandeerd de superprijs van 35000 euro. Je trapt erin, wil voor dat bedrag best een investering doen, en hoort er vervolgens nooit meer iets van. Als je er al in slaagt iemand van die firma te pakken te krijgen, vertellen ze je doodleuk: Wat U heeft ingestuurd, was NIET het winnend nummer.

Toch heeft een rechter een van die louche firma's, zo'n verzendhuis met een postbus in het Limburgse Echt, eens gedwongen om de hoofdprijs uit te keren. Die vrouw heeft daadwerkelijk een auto in ontvangst mogen nemen. Dit heeft die rechter besloten, om andere firma's af te schrikken.

Toch ontsnappen ze steeds weer, en beginnen ze onder een andere naam steeds opnieuw.

Ze beloven gouden bergen, maar keren nooit iets uit. Ze komen langs de deuren met superloterijen, doen alsof de consumentenprogramma's (Kassa, Radar en Ook Dat Nog) ze heeft aanbevolen, en overdonderen nietsvermoedende mensen met hun leugens. Meteen beslissen, anders gaat het aanbod over. Zo bind je je aan een machtiging van 25 euro per maand. Een kleine prijs wordt wel uitgekeerd, maar een grote prijs is op deze manier nog nooit aan een winnaar uitbetaald.

Dit soort colportage is in ons land bij wet verboden, en in veel gemeenten is zelfs de colporteur zelf ook strafbaar.

Hebben jullie soortgelijke ervaringen? Je kunt het in dit topic kwijt.
« Laatst bewerkt op: 4-11-2003, 19:47:09 door bodejosm43 »

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Sweepstakes/colportage
« Reactie #1 Gepost op: 4-11-2003, 20:06:18 »
Mijn broer kreeg een keer zo'n brief, maar was niet thuis. Door het papier heen kon je met dikke letters gedrukt zien: Gefeliciteert 13 miljoen!

Toen ik het aan zijn vriendin liet zien, scheurde ze de envelop gelijk los en maakte een ronde-dansje door het huis. Ze kon het niet geloven en ik ook niet en mijn mama ook niet, dus de hele brief nagelezen. Maar nee, het was echt waar. Totdat ze nog een keer besloot de bijgesloten brief van de notaris door te lezen, waarop stond 'dit is een voorbeeldbrief' en dan volgt er zo'n beetje wat jij al zei. Grote prijs beloofd, maar die komt er toch niet.

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re:Sweepstakes/colportage
« Reactie #2 Gepost op: 5-11-2003, 08:26:53 »
wij halen elke maand in antwerpen een aantal Engelse tijdschriften die in Nl niet of moeilijk te krijgen zijn. Daar zitten altijd een bende krasloten in, en altijd hebben we de grootste prijs die er te winnen valt.
Prijzen kunnen alleen geclaimd worden door mensen die in Engeland wonen, dus ik heb het idee dat ze de winnende loten bij de bladen stoppen die naar het buitenland gaan, of dat er ergens toch een addertje onder het gras zit. Er staan allemaal wel teksten op van "your prize is guaranteed to many times exeed the cost of the call" maar ik geloof er dus niks van.
we're back :(

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Sweepstakes/colportage
« Reactie #3 Gepost op: 5-11-2003, 10:16:37 »
ik heb al 200x de hoopdprijs gewonnen. de eerste paar keren tuin je erin. je wordt lid van iets en wint uiteindelijk een pen. nu gaat alles ongeopend direct in de kattenbak.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Sweepstakes/colportage
« Reactie #4 Gepost op: 5-11-2003, 13:08:08 »
Pieter Storms stond eens met een bus vol bejaarden bij een kantoortje van Garant-O-Matic. Ze hadden de bus versierd met slingers enzo, en iedereen had feesthoedjes op en was op rol-toeters aan het blazen.

Komt er een medewerker van Garant-o-Matic naar buiten, vraagt de ploeg op te houden met filmen, en wil weer naar binnen gaan.

Ho, zegt Pieter Storms, deze mensen hebben volgens u allemaal een grote geldprijs gewonnen, die komen ze nu bij u ophalen.

Antwoord van Garant-O-Matic: niemand heeft iets gewonnen. In de brief staat: ALS u het winnende nummer inzendt, krijgt u de grote geldprijs die in de brief staat, maar niemand heeft dat gedaan, ze kunnen allemaal een doublé kettinkje krijgen, maar meer ook niet.

Na een hele discussie, een welles-nietes-spelletje tussen Pieter Storms en de medewerkers van Garant-O-Matic, vertrok de bus weer, ZONDER geld, ZONDER kettinkjes.

Natuurlijk wist Pieter Storms heel goed dat Garant-O-Matic hun bedrog niet wilde toegeven, dat wisten die bejaarden eveneens. Maar het doel was bereikt: Garant-O-Matic heeft zichzelf toen goed voor schut gezet, en heeft beloofd haar teksten in hun sweepstakes zodanig aan te passen dat direkt duidelijk is dat men GEEN winnaar van de hoofdprijs is.

Uit verhalen van mijn collega's heb ik begrepen, dat ze dat 4 jaar na dato nog steeds niet hebben gedaan.

Eigenlijk mag hier geen reclame worden gemaakt, maar het is dus ANTI-reclame. Nou: Garant-O-Matic, Postina, Bakker-Hillegom, Readers Digest, Klingel. Dat zijn de warenhuizen, die zich regelmatig schuldig maken aan dit soort bedrog. De loterijen hebben namen als Superloterij, ILM, JLV, ABC-Club, Dr. Geissler, DSA.

Maar is ook nog een ander fenomeen: Maria Duval, en Chris (de postbus-mediums). Nadrukkelijk zeg ik erbij dat deze Chris NIET de Chriz van dit forum betreft. Beide figuren (Maria Duval en Chris) blijken dezelfde te zijn. Beiden bestaan niet, en beiden kloppen nietsvermoedende mensen handenvol geld uit de zak. In beide gevallen blijkt degene die zijn huisadres beschikbaar heeft gesteld, iemand uit Rucphen te zijn, die alleen dient als doorsluis-adres voor een figuur, dat in Zwitserland een huisadres heeft. Radar ging er eens achteraan (of was het nou het programma Opgelicht, maakt niet uit), en kwam erachter dat de donkerharige Chris van de foto in werkelijkheid een blonde vrouw was, die verdacht veel leek op de foto waarop ene Maria Duval op stond afgebeeld.

Als laatste: de spotgoedkope dagexcursies naar bijvoorbeeld een toeristische trekpleister. Altijd word je overladen met kado's, altijd word je overladen met eten, een boottocht, of wat dan ook: maar altijd zit er ook een verkoopdemonstratie aan vast. Dat is ook de reden dat dit soort excursies naar het buitenland gaat. In Nederland is dit soort verkoopdemonstraties streng verboden.

En vrijwel altijd gaat het om peperdure, maar waardeloze huishoudelijke artikelen, soms om kwalitatief aanvaardbaar materiaal dat je in de winkel stukken goedkoper aantreft. Vaak gaat het om wollen dekens, dekens die je in de winkel voor 30 euro kunt kopen worden dan verkocht voor de ongelofelijk lage prijs van 700 euro.

Ik houd maar op, iedereen kent de voorbeelden wel. Ik vraag me alleen af: wanneer treedt Justitie eindelijk eens op tegen dit soort praktijken. Als die firma's toch zoveel energie steken in dit bedrog, waarom gaan ze dan niet eens op een eerlijke manier zaken doen? Het antwoord is eigenlijk eenvoudig: omdat je op HUN manier het veelvoud aan geld binnen krijgt. Dat ze daarmee veel mensen tegen zich in het harnas jagen, nemen ze kennelijk op de koop toe. Volgende week opereren ze onder een andere naam, totdat ze het weer te heet onder de voeten wordt.


Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sweepstakes/colportage
« Reactie #5 Gepost op: 5-11-2003, 13:16:00 »
Weet je... ik heb een heel handig ding, dat heet een vuilnisbak en daar verdwijnt die rommel ongeopend in.

Misschien een tip  ???
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Sweepstakes/colportage
« Reactie #6 Gepost op: 5-11-2003, 13:30:08 »
Inderdaad kun je dat doen.

Ik heb overigens de laatste tijd pas weer meer last van dit soort mails dan voorheen. Ik heb mijn adres eens laten registreren bij antwoordnummer 666 in Amsterdam. De mensen achter dat antwoordnummer zorgen er dan voor dat je geen mail meer krijgt van aangesloten firma's. En ik moet zeggen: eigenlijk houdt iedereen zich daar ook aan.

Van Readers Digest heb ik ook nooit meer een bericht gekregen dat ik weer eens in de prijzen ben gevallen. De andere firma's blijken niet te zijn aangesloten bij de stichting die ervoor zorgt dat die direct marketing niet meer wordt bezorgd. Je kunt je bij die stichting dus laten registreren, als je die troep niet meer wil ontvangen.

Ja, Robin, anders zit er inderdaad niets anders op, dan drie troep regelrecht bij het oud papier te gooien. Of stiekem TOCH te hopen op een prijs........

Offline Ville

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sweepstakes/colportage
« Reactie #7 Gepost op: 5-11-2003, 15:16:44 »
Ik heb met stijgende verbazing dit topic gelezen en ben echt verbijsterd dat je al dit soort dingen weet. Welke instanties je op die manier benaderen enz enz enz. Ik heb hier zelden iets van opgestuurd gekregen of het kennelijk direct in de vuilnisbak gegooid (goeie tip Robin...  ;D)
Maar goed, ken ook geen van de namen die je noemt.

Heb er dus nog nooit iets mee te maken gehad en denk ook niet dat dat heel snel zal gebeuren aangezien ik dat soort informatie toch vrij snel herken als onzin en niet eens openmaak, laat staan lees...
don't submit to stupid rules... Don't accept average habits... Push the limit!!

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Sweepstakes/colportage
« Reactie #8 Gepost op: 5-11-2003, 15:45:35 »
ze gaan echt over lijken die bedrijven hoor..
een voorbeeld: mijn dochter(8) vult nogal graag antwoordbonnen in, die ze vervolgens ook nog eens op eigen houtje opstuurd(vraag me niet hoe ze eraan komt). ze heeft me al meerdere malen opgegeven voor yves rocher, het beste en noem maar nog meer van deze onzin.
word ik laatst thuis opgebeld door iemand van de duitse (staats)loterij en die vraagt of mevrouw S. Bora(zegmmaar) aanwezig is. dus ik begin te lachen en zeg dat dat mijn dochter van 8 is en hoe ze aan dit nummer komen. wil die vrouw (niegoedbijderhoofd) toch mijn dochter aan de telefoon... ??? :o ::)
dus ik uitleggen (alsof je dat uit moet leggen!!) dat een kind van 8 nog een beetje te jong is om aan loterijen mee te doen.
nou vraag ik je?
trouwens antwoord op mijn vraag: " van wie hebben jullie mijn nummer?" heb ik  nooit gekregen..

Offline Ville

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sweepstakes/colportage
« Reactie #9 Gepost op: 5-11-2003, 16:59:11 »
Hahahaha, dat vind ik wel weer een mooi verhaal  ;D Kan me voorstellen dat jij er iets minder blij mee was. Belachelijke situatie inderdaad! Wel fijn dat dochterlief dat even wilde regelen voor mams  ;) :P
don't submit to stupid rules... Don't accept average habits... Push the limit!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Sweepstakes/colportage
« Reactie #10 Gepost op: 6-11-2003, 17:24:44 »
Ik heb een geheim nummer. Als een enqueteur mij opbelt, is mijn eerste vraag: hoe komt u aan mijn telefoonnummer?

Poging 1: uit openbare bestanden van de KPN, is alvast fout. Want daar sta ik niet in. Als ze door blijven zeuren met hun verkooppraatje, stel ik NOGMAALS dezelfde vraag. Ondanks het feit dat de Postcodeloterij zweert dat ze haar gegevens niet aan anderen verkoopt, blijkt dat laatste TOCH vaak het geval te zijn.

Maar ook gemeentelijke administraties kunnen er wat van. Ik ken een paar mensen die daar werken, en ze hebben mij weleens verteld hoe dat in zijn werk gaat. Iedereen kent nog het verhaal dat de Mormonen jaren geleden heel veel administraties op microfiche zijn gaan zetten. In ruil voor het gratis aanmaken van die database, mocht de organisatie er een kopie van hebben, die opgeslagen ligt in hun archieven te Utah. Ze zijn daarmee begonnen halverwege de jaren zeventig, en toen liep ik stage op zo'n bevolkingsadministratie.

Iets soortgelijks gebeurt ook op commerciele basis. In ruil voor bepaalde gunsten (ambtenaren zouden met extra korting kunnen deelnemen aan bepaalde verzekeringen), krijgt de belanghebbende verzekeraar een op maat gesneden adressenbestand, INCLUSIEF (soms geheime) telefoonnummers.

Ik vind dit een kwalijke zaak, en een schending van de privacy.

Offline Broem

  • Forumlid
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Sweepstakes/colportage
« Reactie #11 Gepost op: 11-12-2003, 18:17:18 »
De meeste mensen hebben inderdaad de sweepstakes en/of zogenaamde prijzenfestivals door. Maar nu het verhaal van mijn schoonouders (bijna 80).
Zij worden overspoeld met jubelberichten over wat zij wel niet gewonnen hebben.
En helemaal gek gemaakt door de persoonlijke aankondiging wordt nu al enkele maanden voor meer dan honderden euro's per maand bij bedrijven als Garant-o-Matic, Heelsum, Postina, Readers Digest en Kengsington Art besteld, want als je niets besteld win je ook niets.
Deze bedrijven aanschrijven heeft geen zin, want ze ruiken geld. Dus moet je het bij de bron aanpakken.
Nu probeer je deze mensen wel op andere gedachten te brengen, maar dat lukt niet. Zij zijn nog van de stempel van wat beloofd wordt dat krijg je ook.

Wie kan mij helpen deze mensen met concrete voorbeelden, ik heb er al een paar in dit forum gevonden, weer met beide benen op de grond te zetten.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Sweepstakes/colportage
« Reactie #12 Gepost op: 11-12-2003, 18:46:22 »
Het doel van dit topic is, om inderdaad een gouden tip boven water te krijgen om dat soort bedrijven een koekje van eigen deeg te geven. Ik heb eens een keer Postina bestookt met lege enveloppen, gericht aan hun antwoordnummer. Dat kostte hen per envelop (in guldens toen nog) 1,10. Ik had er 250 verstuurd. Dat kostte mij niet eens zoveel schrijfwerk, ik had een stempeldoos geleend van een neef van mij, en daarmee hun adres samengesteld. In 1 envelop had ik mijn adres achtergelaten. MET telefoonnummer. Ik had er die 3 gulden voor de enveloppen in dit geval wel voor over.

Belden ze me meteen op, de volgende avond. Wilden ze MIJ de rekening van 275 gulden laten betalen. Toen ik er fijntjes aan herinnerde waarOM ze die 249 lege en 1 gevulde envelop hadden gekregen, gooiden ze boos de hoorn op de haak, en heb ik NOOIT meer post van Postina gehad.

De ellende is, dat er zoveel van die firma's zijn. Zodra je een antwoordnummer-adres van ze kunt achterhalen, stuur ze zoveel mogelijk troep op, dat kan anoniem. Maak het pakje of de brief zo zwaar mogelijk. ZIJ zullen moeten opdraaien voor de kosten. Want de TPG heeft de dienst (vervoer van A naar B) reeds uitgevoerd.

Houd het wel netjes, stuur geen vieze dingen mee, maar zorg ervoor dat de boodschap over komt. Geen enkele firma zal het ECHT in zijn hoofd halen om verhaal te halen. Postina was wel een uitzondering, maar ze hebben het geweten.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Sweepstakes/colportage
« Reactie #13 Gepost op: 20-12-2003, 18:46:24 »
In het verlengde van dit soort flauwekul, het volgende. Ik open dus lang niet alles wat ik krijg. Maar soms is het beter dat wel te doen. Hoe ze aan mijn adresgegevens komen, mag Joost weten, steeds post van die sokkenfirma, waar RADAR het vorige week over had.

Denk overigens niet dat ik overal in trap, het vervelende is, dat je van de gekste firma's ongevraagde troep ontvangt, als je op willekeurige plekken iets aanvraagt. Je kan er vaak helemaal niets aan doen als iemand je iets toestuurt waar je niet om hebt gevraagd. Vaak kun je het gewoon negeren, maar soms moet je even reageren om van die ellende verlost te worden.

Onderstaand de letterlijke tekst:

Onze referentie: &&&&&&&&&&&
Inzake         : SOCKS

behandeld door : ***********
Direct tel.nr. : 070 - 3******

Den Haag, 19-12-2003

Geachte mevrouw/heer,


Onze relatie, SOCKS
heeft aan ons een vordering ter incasso overgedragen ter zake faktu(u)r(en) dd.

05-09-2003

De vordering bedraagt:

Hoofdsom                                    €         17,00
Rente tot heden (verder p.m)        €          0,24
Incassokosten                              €         27,30
Leges en informatiekosten           €         15,00
B.T.W.                                         €          8,03
                                                  €         67,57


Uw betaling zien wij door middel van de aangehechte acceptgirokaart binnen acht dagen na heden tegemoet.


Indien u vragen heeft over deze brief, dan kunt u ons op werkdagen telefonisch bereiken van 8.30 tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur. Indien u niet reageert volgen rechtsmaatregelen, waarvan de -hoge- kosten eveneens voor uw rekening komen.

Hoogachtend,

Intrum Justitia


Let wel, dit gaat om GRATIS sokken, sommigen kregen ook wel GRATIS strings of onderbroeken toegestuurd. Het is afgelopen week op RADAR geweest, ze hebben beterschap beloofd. Het beroerde is, dat je MOET reageren, als je eenmaal in de papiermolen van dit louche incassobureau zit. Ze noemen zich het grootste incassobureau van Europa, hetgeen veel mensen tot betalen aanzet van spullen die ze OF niet hebben besteld, OF wel besteld maar nooit gekregen. Ik heb hier nooit iets van besteld, maar krijg voortdurend rekeningen van die sokkenfirma. Kennelijk heb ik daar ooit eens mijn adres achtergelaten, ik weet het niet.

Maar ik heb dat incassobureau geschreven dat ze eerst eens met bewijzen moesten komen.
« Laatst bewerkt op: 21-12-2003, 10:12:03 door bodejos »

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sweepstakes/colportage
« Reactie #14 Gepost op: 21-12-2003, 09:25:35 »

Het beroerde is, dat je MOET reageren, als je eenmaal in de papiermolen van dit louche incassobureau zit.

Gewoon Peter R. de Vries achter dat tuig aansturen.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Sweepstakes/colportage
« Reactie #15 Gepost op: 21-12-2003, 09:50:57 »
Ik weet het, eigenlijk zou ik met de "methode Robin" moeten kunnen volstaan. Maar sommigen zijn zo hardnekkig, dat dat niet helpt. Het zou toch zo moeten zijn dat je gewoon veilig informatie kunt aanvragen, zonder dat je stiekem aan een abonnement vast zit?

Dat is het rottige van dat systeem: ze verplichten je te reageren als je niets (meer) wil ontvangen. En als je NIET reageert, gaan ze ervan uit dat je hun troep op prijs stelt.

Ik weet dat er in Nederland een wet in de maak is, waarin duidelijk wordt omschreven dat voortaan de bedrijven expliciet toestemming moeten hebben van de geadresseerden, om spullen toe te zenden. Het is al jaren zo dat ze wel spullen mogen sturen, maar als de geadresseerde daar niet om heeft gevraagd, hoeft die ze niet te betalen.

Die betalingsverplichting is er wel, indien het bedrijf kan aantonen dat er om die spullen is gevraagd. Terugsturen is niet eens verplicht. Het bedrijf moet kunnen aantonen dat de opdracht om die spullen te sturen weldegelijk is gegeven, en dan kunnen ze ook betaling eisen, of het terugzenden van die spullen.

Het gaat om het principe van de negatieve optie. Dat gaat dus binnenkort veranderen. Eerst vragen of de geadresseerde inderdaad de spullen wil hebben, en geen vervolgzendingen sturen, TENZIJ de geadresseerde daar expliciet om vraagt, dat is de opzet van de nieuwe regeling.

Voordeel: bedrijven als Lekturama, ECI, Boekenclub enzo, en ook die sokkenfirma, zullen hun verkoopstrategie moeten aanpassen.

Bij ECI en die CD-club, waar je je een jaar aan bindt, is het nog redelijk doorzichtig. Daar weet je dat je je voor een jaar bindt, maar ook daar gaat het nodige veranderen. Daar verleng je stilzwijgend het abonnement met nog een jaar, tenzij je tijdig opzegt. Binnenkort, dat is althans de bedoeling, krijgt iedereen die daar lid is, tegen het eind van het lidmaatschap een reminder: ''denk eraan je lidmaatschap te verlengen, want anders loop je allerlei voordelen mis''. Dat zal die clubs een heleboel leden kosten, want mensen zijn vergeetachtig. Vergeten ze hun lidmaatschap op te zeggen, dan vergeten ze ook hun lidmaatschap te verlengen.

Gevolg: je wordt benaderd om je voor meerdere jaren eraan te binden.
« Laatst bewerkt op: 21-12-2003, 18:43:22 door bodejos »

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Sweepstakes/colportage
« Reactie #16 Gepost op: 21-12-2003, 09:59:58 »
Weet je... ik heb een heel handig ding, dat heet een vuilnisbak en daar verdwijnt die rommel ongeopend in.

Misschien een tip  ???

Dat je dat ook met al je Pm'metjes?
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sweepstakes/colportage
« Reactie #17 Gepost op: 21-12-2003, 10:05:21 »
Dat je dat ook met al je Pm'metjes?

in ieder geval niet met de jouwe  ;) :D :P
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Sweepstakes/colportage
« Reactie #18 Gepost op: 21-12-2003, 18:55:59 »
Mensen weten vaak niet hoe bedrijven aan hun adresgegevens komen. In principe is het genoeg om je 1 keer op te geven voor een klantenkaart, waarmee je bij een bepaalde
winkel(-keten) korting kan krijgen als vaste klant.

Wat veel mensen niet weten, of wat velen niet interesseert, is dat ze daarmee wel erg veel gegevens prijsgeven. Zo kan het dus gebeuren, dat je (en dit voorbeeldje is dan betrekkelijk onschuldig) bij Albert Heijn een fles wijn koopt, en op een gegeven ogenblik post krijgt van een firma, die jou een wijnproef-cursus aanbiedt. Jij als wijnliefhebber krijgt daarbij 10 procent korting op de cursusprijs.

Ik zei al: dit voorbeeld is betrekkelijk onschuldig, maar het is minder leuk (dat is een vrouwelijke collega van mij overkomen), als je als vrouw vlak na je 40e verjaardag een proefpakket tena-lady krijgt toegestuurd.

Die collega is toen verhaal gaan halen bij de verspreider ervan, en kwam erachter waarom ze dat pakketje kreeg: men ging er gemakshalve vanuit, dat vrouwen boven de veertig gevoeliger voor incontinentie zijn dan vrouwen beneden die leeftijd. Die firma heeft dat grapje overigens maar 1 keer uitgehaald, want ze hebben enorm veel negatieve publiciteit gekregen, toen kassa of radar zich ermee gingen bemoeien.

Ja, dat mag misschien statistisch gezien zo zijn, maar ik vind het nogal ver gaan. En wat heel erg vervelend is: een vrouw met incontinentieproblemen zal in de meeste gevallen uit zichzelf naar de huisarts gaan.

Ik geef slechts aan, wat voor idiote dingen je kunt verwachten als je nietsvermoedend ergens je adresgegevens prijsgeeft.

Maar het kan ook op een andere manier:

Essent heeft er een handje van haar klanten meerdere keren per jaar te bestoken met mailings over groene stroom en een snelle versie van internet.

Ongevraagd krijg je dan een aanbieding, waar je niet onderuit kan, volgens Essent dan. Ze kunnen in het systeem zien dat je groene stroom hebt, maar blijven je ermee bestoken. het schijnt goedkoper voor ze te zijn als ze al hun klanten zo'n brief stuurt. Gooi je hem weg, dan heb je binnen twee maanden een kaart in de bus, waarop staat dat je nog niet op de aanbieding hebt gereageerd. Evenzo met internet. Hoewel ik al in juli heb aangegeven niet te zijn geďnteresseerd omdat ik net een contract met zonnet had afgesloten, blijven ze bezig: nu zou ik een jaar lang cinenova erbij kado krijgen.

Het helpt niet of je wel of niet reageert, dat maakt geen verschil. ZIJ vinden dat JIJ zo'n abonnement moet nemen, en dus blijven ze je ermee achtervolgen.
« Laatst bewerkt op: 21-12-2003, 19:06:17 door bodejos »

Offline Elmar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De verboden vrucht
Re: Sweepstakes/colportage
« Reactie #19 Gepost op: 21-12-2003, 21:31:15 »
Nog even over die loterijen... Ten eerste heb ik al met de paplepel binnengekregen dat ik zulke brieven gelijk weg moet gooien. Mijn moeder heeft zicht er ook nooit in vergist, je wint toch niks. Ten tweede: Ik kreeg in mijn kerstpakket een gratis lot van de postcodeloterij, maar die moest ik nog activeren. Goed, maar als je em dan activeert zit je er wel aan vast. Ik ben verplicht om verder te spelen, maar dan wel maandelijks een bedrag te betalen van ... euri. Als ik er dan onderuit wil moet ik 3 maanden vantevoren een brief insturen dat ik het op zeg... :-\ Dus je kunt alles zeggen wat je wil, maar de postcode loterij is ook alleen maar op winst uit...
Banaan is geel... Banaan is krom... Banaan is lekker...