Auteur Topic: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan  (gelezen 12727 keer)

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Deze bizarre tijd is natuurlijk supernaar en op z'n zachtst gezegd vervelend. Tegelijkertijd denk ik dat er hierdoor ook nieuwe beroepen, invalshoeken, producten en diensten ontstaan. Ik denk nog meer dan we ons nu kunnen voorstellen.

Zo zie je nu dat videoverbindingen ineens een enorme vlucht nemen. Ook het onderwijs begint nu anders te kijken naar hoe onderwijs kan online. Ook zelf zie ik andere producten en diensten komen die in deze tijd noodzakelijk zijn, maar waarvan ik denk dat ze straks ook veel blijvend gaan veranderen, omdat we nu zien hoe handig, goedkoop of nuttig iets is.

Wat zien jullie als belangrijke ontwikkelingen die nu onstaan of ineens groeien en daarmee de wereld gaan veranderen in positieve zin?


Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #1 Gepost op: 7-04-2020, 19:41:28 »
Ik denk dat er veel meer thuisgewerkt kan worden dan we voorheen deden. Werkgevers die het niet aandurfden zien nu hopelijk ook dat thuiswerken productiever kan zijn (zeker als straks de kinderen gewoon weer naar school zijn).
En daarnaast zijn conferencecalls, in een groep, ook best goed te doen.
Ik hoop dan ook van harte dat er straks minder gereisd hoeft te worden. Zeker voor internationale meetings is dat heen en weer vliegen voor een ochtend iets wat heel snel afgeschaft kan worden. Maar ook het woonwerkverkeer kan een stuk lager worden.
Keep calm and eat chocolates!

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #2 Gepost op: 7-04-2020, 22:25:20 »
Ik hoop dan ook van harte dat er straks minder gereisd hoeft te worden. Zeker voor internationale meetings is dat heen en weer vliegen voor een ochtend iets wat heel snel afgeschaft kan worden. Maar ook het woonwerkverkeer kan een stuk lager worden.

Ook goed voor het stikstofprobleem.

Zou inderdaad ook mooi zijn als er nu meer blijvends wordt gedaan tegen files en voor het milieu om dat in een versnelling te brengen! En zo kunnen we misschien ook nog geld besparen i.v.m. de komende financiele problemen. Het wordt misschien wat efficienter allemaal.

[EDIT] De ventilator-branch zal het straks ook wel goed doen, voor als het straks weer 35 graden is en we zoveel mogelijk binnen zitten!

[EDIT2] Er is ook een nieuw soort pranks vanwege Corona nu: Inbreken in online lessen via Zoom. Nu al veel filmpjes over op YouTube. ::tandpastasmiley::
Misschien komt daar straks wel uit voort dat oudere leraren beter leren omgaan met computer en beveiliging!
« Laatst bewerkt op: 7-04-2020, 23:59:50 door chocomol »

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #3 Gepost op: 8-04-2020, 00:28:33 »
Gelezen in de NOS Live Log:

Citaat
Seksspeeltjesverkoper: 100 procent meer verkocht

Gouden tijden voor seksspeeltjesverkoper: 'We hebben honger'

https://nos.nl/liveblog/2329656-eu-top-over-coronageld-geschorst-de-jonge-apps-kern-van-nieuw-testbeleid.html
(wel even naar beneden scrollen, incl een filmpje)

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #4 Gepost op: 8-04-2020, 12:02:16 »
Ben niet vaak zo conservatief, maar ik zie eigenlijk weinig tot niets daadwerkelijk permanent veranderen.
Zeker aangezien iedereen in z'n hoofd heeft dat dit tijdelijke maatregelen zijn, als overbrugging voor we weer naar de oude situatie teruggaan.



Thuiswerken zou ik inderdaad de grootste kans geven, maar was dat niet de hype van een decennium geleden, waar vervolgens de werkgevers weer vrij hard van terug zijn gekomen?
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #5 Gepost op: 8-04-2020, 16:05:30 »
Thuiswerken zou ik inderdaad de grootste kans geven, maar was dat niet de hype van een decennium geleden, waar vervolgens de werkgevers weer vrij hard van terug zijn gekomen?

Dat zien we dan toch echt anders. Ik zie een hoop werkgevers veel gebruik maken van thuiswerkers en dat ook aktief stimuleren. Het wordt daarnaast ook vaak al in vacatures vermeld. Ik denk dat thuiswerken bij uitstek een goed voorbeeld is van iets dat nu juist wel straks blijvend zal gaan veranderen, omdat nu nog meer werkgevers zien dat het ook heel goed kan werken.

Ik denk alleen dat je twee soorten mensen hebt; mensen die een werkomgeving nodig hebben om heen te gaan om goed hun werk te kunnen doen en mensen die zelf ook gediciplineerd thuis kunnen werken en juist dan harder kunnen werken. Bij de ene zal het dus beter gaan dan bij de ander.

Ook het onderwijs, die de afgelopen jaren al sterk gedigitaliseerd is op veel plekken, maakt nu noodzakelijkerwijs kennis met online manieren om les te geven. Daarvan gaan er zeker ook een aantal de mogelijkheden omarmen en blijven gebruiken.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #6 Gepost op: 8-04-2020, 16:21:36 »
Ik denk het niet. Af en toe thuiswerken is zeker goed en mogelijk in bepaalde beroepen, maar dat werd ook al wel gedaan voor de coronacrisis. Ik denk niet dat er hiermee veel veranderd ook omdat niet thuiswerken gewoon best veel onmisbare voordelen heeft. Persoonlijk contact, verbondenheid, gebruik kunnen maken van mogelijkheden die je organisatie/bedrijf je geeft, uitwisseling van ervaringen en werkzaamheden. Natuurlijk kan je bellen, skypen, zoomen, maar het is toch anders.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #7 Gepost op: 8-04-2020, 16:39:51 »
Ik denk ook niet dat mensen nu ineens massaal thuis gaan werken. Maar wellicht zullen werkgevers er wat makkelijker tegenover staan als iemand het wel graag wil, zou kunnen. Maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die daadwerkelijk effectiever werken thuis ::ohno::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #8 Gepost op: 8-04-2020, 17:40:45 »
In veel sectoren moeten voor thuiswerkplekken ook speciale beveiligde internet lijnen aangelegd worden, ik zou als ik een laptop vd zaak zou kunnen krijgen die niet met mijn eigen wifi mogen gebruiken ivm de avg wet.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #9 Gepost op: 8-04-2020, 18:04:39 »
In veel sectoren moeten voor thuiswerkplekken ook speciale beveiligde internet lijnen aangelegd worden, ik zou als ik een laptop vd zaak zou kunnen krijgen die niet met mijn eigen wifi mogen gebruiken ivm de avg wet.

Veel bedrijven werken met een VPN verbinding, dus WIFI maakt dan echt niet uit.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #10 Gepost op: 8-04-2020, 18:29:07 »
Ik mag met mijn laptop van kantoor ook gewoon mijn Wifi gebruiken inderdaad.
Zit een VPN op.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #11 Gepost op: 8-04-2020, 18:36:55 »
Ik niet, daarnaast hebben we allemaal software programma's met hele dure licensies, waarbij dus elke thuiswerkplek een pak extra geld kost.

Maar goed, wie weet dat het post corona misschien wel meer dingen gaan kunnen (al gaat dat nog wel even duren gezien de sector waarin ik werk). Want als wij een lockdown zouden krijgen ala België had ik dus niks meer kunnen doen.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #12 Gepost op: 8-04-2020, 18:57:29 »
Ik niet, daarnaast hebben we allemaal software programma's met hele dure licensies, waarbij dus elke thuiswerkplek een pak extra geld kost.

Maar goed, wie weet dat het post corona misschien wel meer dingen gaan kunnen (al gaat dat nog wel even duren gezien de sector waarin ik werk). Want als wij een lockdown zouden krijgen ala België had ik dus niks meer kunnen doen.

De ene werkgever is de andere duidelijk niet. De bedrijven waar ik de laatste jaren heb gewerkt bieden allemaal een laptop aan als standaard werkcomputer. Die sluit je dan op je werkplek aan een docking station met toetsenbord, muis, monitoren etc, maar kun je ook als losse laptop gebruiken. Omdat verbindingen via VPN gaan kun je overal ter wereld verbinding maken via VPN. Je hebt dan ook gelijk overal toegang tot netwerkschijven, email, projectservers etc.

De computer die je op je werkplek gebruikt kan en mag je dan ook gewoon thuis gebruiken via een VPN en daarop staat dus ook alle software met licenties. Dus voor een thuiswerksituatie verandert er dan niets. Zo heb je altijd alles bij je, ook als je eens bij klanten moet zijn voor een presentatie o.i.d.. Dat is ook handig voor bedrijven, want die laptop zeul je ook overal naartoe tijdens het werken op de werkplek; die neem je dan naar alle vergaderingen mee en dat scheelt dus veel tijd en geld. Het bedrijf heeft dan ook geen desktops meer.

Maar ik werk dan ook in de ICT, dus dat scheelt natuurlijk wel. Kan me voorstellen dat dat nog niet overal zo wordt gedaan. Maar des te meer zou het me niets verbazen als juist dat na Corona ook op andere werkplekken gaat veranderen, omdat er nu nieuwe inzichten ontstaan!

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #13 Gepost op: 8-04-2020, 19:14:06 »
Ik ben ook bang dat mensen als dit allemaal voorbij is vooral gewoon weer terugwillen naar het oude, en dat er weinig gaat veranderen.

Tegelijkertijd hoop ik wel dat er meer kan worden thuisgewerkt waar mogelijk en waar mensen dat willen. Natuurlijk werkt het niet voor iedereen, en zijn er veel mensen die de structuur van kantoor nodig hebben of thuis geen goede werkplek hebben. Maar er zijn ook heel veel mensen voor wie het wel werkt en wie dan juist productiever zijn. Of denk bijvoorbeeld aan chronisch zieken en gehandicapten die makkelijker en/of meer kunnen werken als ze niet elke dag naar kantoor hoeven (hoi, that would be me ::zwaai::). En het is ook nog eens een gedeelte van de oplossing voor het fileprobleem! Dus wat dat betreft hoop ik wel dat werkgevers er meer voor openstaan nu ze hebben gezien dat het in veel gevallen prima kan :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #14 Gepost op: 8-04-2020, 20:30:20 »
Ik denk ook niet dat je al je werkuren thuis zou moeten werken, maar 40-60% zou voor veel functies toch wel mogelijk moeten zijn.
Het gaat me eigenlijk nog meer om meetings waarvoor mensen ver moeten reizen, die toch best redelijk efficiënt op een andere manier kunnen. Niet altijd, maar wel ter afwisseling.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #15 Gepost op: 8-04-2020, 23:47:31 »
Ik denk eigenlijk wel dat het thuiswerken na deze hele crisis toch wel meer ingeburgerd zal blijven. Inderdaad deden mensen dat voor corona ook al, maar nu zijn er veel meer bedrijven en werknemers die er verplicht kennis mee hebben gemaakt. Bedrijven zijn nu ook massaal bezig om hun werknemers daarvoor ook meer mogelijkheden te bieden, dus het zou zonde zijn als al de mogelijkheden die ervoor geschapen worden daarna niet meer benut zouden worden. En het moment dat alles weer 'normaal' is, zal toch nog wel even duren. We zullen in mei nog niet met z'n allen massaal weer naar kantoor gaan. Hoe dat moet met het OV wil ik ook nog weleens zien. Dus dat thuiswerken zal voorlopig nog wel blijven duren en dan misschien gefaseerd teruggeschroefd gaan worden.

En wat Swifty zegt hoeft het na deze crisis ook geen 100% thuiswerken te zijn. Als iedereen één dag per week zou doen, dan zou dat al een heel stuk schelen. Ik zou zelf ook echt niet 100% thuis willen werken. Ik ben blij dat ik in deze tijd deels toch nog naar kantoor moet, want het contact met collega's (zijn er nu weinig, maar toch) en een andere werkomgeving geeft mij wel meer energie.

En dan de vraag, nieuwe beroepen, producten en diensten. Ik denk dat mondkapjes voorlopig heel gewild zijn, dus je zou mondkapjesmaker kunnen worden.  :P Gebarentaal is ook ineens heel populair.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #16 Gepost op: 9-04-2020, 10:07:43 »
Ik duidde op artikelen zoals dit: https://www.ad.nl/economie/thuiswerken-is-over-z-n-hoogtepunt-heen~aedd891b/ die in de afgelopen jaren meermaals op allerlei plekken zijn verschenen.

De teneur is steeds dat de grote voorvechters van thuiswerken het, na jarenlang proberen, weer hebben losgelaten, omdat er te veel nadelen aan zouden kleven.
Zo vervaagt de grens tussen werk & privé. Er worden makkelijker privé-dingen in werktijd gedaan, wat schuldgevoelens oproept, waarna 's avonds tijd wordt ingehaald - zodat uiteindelijk de balans juist wordt verstoord.

Dus wellicht dat bedrijven nu om zijn die het nooit hebben geprobeerd, maar ik betwijfel of massale adoptie nu ervoor zorgt dat het ook blijvend is. Zou eerder verwachten dat, zoals die voorlopers, bedrijven na een aantal jaar weer terugkrabbelen. Zodat er uiteindelijk weinig tot niets verandert.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #17 Gepost op: 9-04-2020, 11:37:28 »

...

Dus wellicht dat bedrijven nu om zijn die het nooit hebben geprobeerd, maar ik betwijfel of massale adoptie nu ervoor zorgt dat het ook blijvend is. Zou eerder verwachten dat, zoals die voorlopers, bedrijven na een aantal jaar weer terugkrabbelen. Zodat er uiteindelijk weinig tot niets verandert.

Maar toch geeft dit wel weer hoop:

https://nos.nl/artikel/2329919-thuiswerk-zorgt-nu-voor-stress-maar-eerste-positieve-signalen-zijn-zichtbaar.html
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #18 Gepost op: 9-04-2020, 13:29:02 »
Maar toch geeft dit wel weer hoop:

https://nos.nl/artikel/2329919-thuiswerk-zorgt-nu-voor-stress-maar-eerste-positieve-signalen-zijn-zichtbaar.html


Yeah, ik bedoel, ik ben zeker niet tegen thuiswerken. Zeker qua verkeer zou het een slok op een borrel kunnen schelen. Sowieso qua uitstoot, maar je wint ook gewoon je reistijd.

Denk alleen dat er momenteel veelal te positief wordt gedaan over thuiswerken, alsof het duidelijk een betere methode is. Terwijl het z'n eigen, forse, uitdagingen meebrengt - waarbij het niet gegarandeerd is dat ze allemaal uiteindelijk opgelost kunnen worden.

Dus juich-verhalen over thuiswerken, en dat 't nu eindelijk allemaal goed gaat komen, volg ik niet zo. Een equivelente methode (beter in sommige opzichten, slechter in anderen), die momenteel praktisch is: sure. ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe beroepen, producten en diensten die deze tijd kunnen ontstaan
« Reactie #19 Gepost op: 9-04-2020, 13:39:14 »
Ik denk dat de productiviteit bij thuiswerken bij veel mensen wel minder is dan bij werken buitenshuis. Maar goed, je hebt ook per dag gemiddeld 1 tot 1,5 uur reistijd minder en voor bedrijven levert het ook een kostenbesparing op in het niet hoeven betalen van reiskostenvergoeding en het kunnen huren van een kleinere bedrijfsruimte. Wellicht weegt dat wel op tegen de lagere productiviteit van een werknemer?
Wit is ook een kleur!