Auteur Topic: Diversiteit in WIDM/op Tv  (gelezen 11653 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Diversiteit in WIDM/op Tv
« Gepost op: 22-12-2020, 13:36:30 »
Hier kan de discussie over diversiteit in WIDM voortgezet worden ::ok::, maar ook over diversiteit op tv in het algemeen kan er uitgeweken worden.
« Laatst bewerkt op: 22-12-2020, 14:19:31 door D*N »
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #1 Gepost op: 22-12-2020, 16:31:12 »
Ik snap niet dat er überhaupt discussie over is. Zoals ik al in het andere topic aangaf is diversiteit van karakters (en meningen) de enige vorm van diversiteit die ertoe doet. Zelf maakt het mij totaal niet uit of er nu tien blanken, tien bruinen, tien zwarten of tien gelen in WIDM zitten. Als de deelnemers qua karakter en persoonlijkheid maar divers zijn. Dat kan ook prima bij mensen met dezelfde etniciteit. Ik schrok vorig jaar nogal toen er een zuiver racistische column op Trouw verscheen over het jubileumseizoen: https://www.trouw.nl/cultuur-media/alleen-maar-witte-media-mensen-in-het-jubileum-van-wie-is-de-mol~bf3499e6/

Je zou maar zo ontzettend geobsedeerd zijn door huidskleur dat je je hierover beklaagt. Deze mensen willen onder het mom van 'positieve discriminatie' (waar niets positiefs aan is) vaak ook dat er etnisch geregistreerd wordt, dat er rassenlijsten bijgehouden worden - hallo 1940-1945 - om te kunnen controleren of er wel genoeg niet-blanken (en dan vooral niet-blanke mannen) op televisie te zien zijn, bij een bedrijf werken etc. Het is kwaadaardig en werkt averechts.

Nog twee goede artikels over dit onderwerp, waarin betoogd wordt dat de obsessieve drang naar diversiteit juist tot kwaliteitsverlies en eenheidsworst leidt.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/675496688/drang-naar-diversiteit-sloopt-nl-se-cultuursector-eenheidsworst-dreigt

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/2131172414/fake-diversiteit-is-onversneden-racisme

'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #2 Gepost op: 22-12-2020, 16:35:13 »
maakt mij ook niet echt zoveel uit, als het maar een leuke groep is om naar te kijken dat vind ik vele malen belangrijker

Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #3 Gepost op: 22-12-2020, 16:50:29 »
Ik vind de nadruk erop leggen het grootste probleem. De makers moeten een diverse en leuke groep samenstellen en de tien leukste kandidaten vinden. Hetzelfde met quota doorvoeren bij organisaties om zoveel procent vrouw of mensen met een niet-westerse achtergrond in het bestuur te hebben gaat mij te ver. Kies de beste personen op basis van skills en persoonlijkheid, niet op basis van gender, afkomst, geaardheid.

En zo moet men ook een groep samenstellen bij Wie is de Mol. Oké wel vijf vrouwen en vijf mannen, maar ze moeten de vijf leukste mannen en de vijf leukste vrouwen zien te vinden ongeacht geaardheid, geslacht en dergelijke.

Hoeveel LGTBH-georiënteerde mensen hebben we de afgelopen jaren gezien in WIDM? Ook genoeg mensen met een andere komaf.

Ik vind het zoeken naar redenen om weer eens te klagen. Ik ben tegen racisme, maar je moet ook niet alles als racisme gaan zien ::bravo::

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #4 Gepost op: 22-12-2020, 17:21:50 »
Ik denk dat het bij widm inderdaad geen probleem is. Je bent afhankelijk van het aanbod "BN'ers" dat kan en wil meedoen. En daarbij een diverse groep samenstellen aan de hand van karakters.

Daarnaast zou het ook raar zijn als er heel veel mensen met een niet-westerse migratieachtergrond zou zien, aangezien dit 'maar' 14% van de bevolking betreft.

Aan de andere kant wil ik het ook niet meteen afdoen als 'gezeur'. Er moet eigenlijk niet geselecteerd worden (tv breed) op afkomst of uiterlijk, maar op talent en persoonlijkheid. Het probleem daarbij is alleen dat niet iedereen evenveel kansen krijgt om zijn talenten te ontwikkelen. En dat kan wel een reden zijn waarom je relatief weinig diversiteit op TV kan zien.

Ik was eerst ook wat sceptisch toen omroep Zwart werd aangekondigd. Creëer je dan juist niet een gespleten samenleving? Maar aan de andere kant zou het wel kunnen zijn dat mensen die normaal minder kansen hebben, nu wel de kansen krijgen om zich te ontwikkelen en op deze manier ook ergens anders terecht kunnen vanwege talent.

In films zie je dit probleem natuurlijk wel veel duidelijker terug. Er zijn heel weinig vrouwelijke regisseurs aan de top. En het zijn heel vaak de blanke mannen met de hoofdrol. Maar dat komt vooral doordat stereotypes simpelweg het best verkopen. Maargoed, dat is weer een heel andere discussie.


Samengevat: ik denk dat het probleem omtrent diversiteit op TV niet heel groot is. Maar dat wil niet zeggen dat er niets tegen gedaan mag worden. Maar pak het dan aan in de beginselen en ga niet met quota werken of oordelen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #5 Gepost op: 22-12-2020, 17:51:21 »
Iedereen die wit is, heeft niet het recht om dingen te bestempelen als wel of niet racistisch, want je hebt geen idee hoe het voelt, net als ik.

Diversiteit op televisie gaat niet over of de groep mensen wel leuk is, maar over of er voor iedereen iets herkenbaars is. Het is voor bijvoorbeeld zwarte kinderen die naar de televisie kijken belangrijk om daar ook ‘mensen zoals zij’ te zien. En nee, huidskleur is daar inderdaad niet de enige factor in, maar wel een van de meest zichtbare.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #6 Gepost op: 22-12-2020, 17:55:07 »
Ik denk dat WIDM het best goed doet qua diversiteit als je kijkt naar de relatief beperkte vijver waaruit ze kunnen vissen voor kandidaten. En dan moeten die ook maar net mee willen en kunnen doen natuurlijk.

Maar dat betekent niet dat diversiteit in de media in het algemeen niet van belang is, of dat het om een "obsessie met huidskleur" zou gaan. Als wit persoon (zeker als gezonde witte hetero cis man) kun je jezelf constant terugzien in de media en worden jij en jouw ervaringen in het leven overal vertegenwoordigd. Zodra je van die norm afwijkt, zie je jezelf veel minder vaak terug in de media of alleen als stereotype. En dat kan wel degelijk verdere maatschappelijke gevolgen hebben voor die groepen. Als je nooit mensen ziet die zijn zoals jij kan dat gevolgen hebben voor je zelfbeeld en wat je denkt wel en niet te kunnen bereiken in het leven. En als anderen nooit mensen zien zoals jij (of een heel beperkt beeld daarvan), dan leren ze ook niet verder te kijken dan stereotype hokjes. En natuurlijk gaat dat veel verder dan de media, maar de media heeft wel een grote invloed op hoe we de wereld zien en hoe we over dingen denken.

En natuurlijk maken dingen als afkomst, geaardheid, beperkingen etc. in de ideale wereld niet uit en gaat het gewoon om de beste persoon op de beste plek. Maar helaas leven we in een wereld waarin die dingen er wél toe doen en waarin mensen erom worden gediscrimineerd. En dat verandert niet als dat niet besproken kan worden. Als je een wereld wil waarin huidskleur er niet toe doet, zul je eerst moeten erkennen dat veel mensen helaas te maken krijgen met racisme, discriminatie en kansenongelijkheid vanwege hun huidskleur ipv het weg willen zetten als gezeur.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #7 Gepost op: 22-12-2020, 18:13:12 »
Mooi verwoord, Starlight :)
...óf niet!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #8 Gepost op: 22-12-2020, 18:20:48 »
Ik had me voorgenomen om niet meer op dit onderwerp te reageren, maar het bericht van Rämon in het algemene seizoenstopic - waarin hij de persoonlijke aanval ('je begrijpt het punt totaal niet', 'schaamtelijk' (sic), 'Maar jullie doen alles op statistiek volgens mij, jullie hele leven') niet schuwt - noopt me toch tot een laatste reactie.

Ik wil best 'wit' zeggen in plaats van blank (althans in dit topic) als de aanzwengelaar van de discussie dat liever heeft. Ik wil ook best 'mensen van kleur' zeggen als dit m.i. niet erg fraaie anglicisme andere deelnemers aan de discussie een fijn gevoel geeft.

Wat ik echter niet zal doen, is het opzij zetten of negeren van controleerbare feiten ten faveure van 'het menselijke, het gevoel'.

Er werd een nogal boude stelling ingebracht, namelijk dat er in WIDM niet divers genoeg gecast wordt waar het op huidskleur aankomt. Met andere woorden: witte mensen zijn (al dan niet zwaar) oververtegenwoordigd in de kandidatengroepen. Dat houdt automatisch de beschuldiging in dat mensen van kleur (al dan niet zwaar) ondervertegenwoordigd zouden zijn in WIDM.

De enige objectieve manier om representatie of vertegenwoordiging te meten is toch echt de statistiek. Dat betekent dat je naar de etnische of culturele samenstelling van een land kunt kijken om die vervolgens af te zetten tegen de etnische of culturele samenstelling binnen de kandidatengroepen van WIDM, en of tussen die beide cijfers verschillen te constateren zijn. Het gaat immers om – en ik citeer – ‘weerspiegeling’.

In Nederland worden - gelukkig! - geen gegevens bijgehouden over huidskleur van licht naar donker of omgekeerd. Wél zijn er data bekend over het aantal inwoners van Nederland met een niet-Westerse migratieachtergrond. Dat getal bedraagt momenteel 13.9% (Bron: CBS). Binnen die 13.9% bestaat uiteraard een brede variatie aan huidskleuren, van ‘white passing’ (om het maar eens in jargon uit te drukken) mensen van bijvoorbeeld Turkse komaf, tot mensen met een zeer donkere tint uit bijvoorbeeld Zuidoost-Afrika. De verhouding tussen al deze huidskleuren wordt – wederom: gelukkig maar – nergens geregistreerd. Hoe deze mensen zichzelf noemen is uiteraard een persoonlijke zaak, maar het lijkt me een veilige aanname dat de overgrote meerderheid van de mensen met een niet-westerse migratieachtergrond zich identificeert als niet-wit.

Omdat er aan WIDM doorgaans slechts 10 kandidaten per jaar meedoen (wat sowieso een veel te kleine steekproef is om allerlei quota op los te laten), zou er bij 0 of 1 kandida(a)te(en) van kleur sprake zijn van ondervertegenwoordiging van mensen met een niet-Westerse migratieachtergrond, daarboven niet meer. Dat is toch echt de enige manier om objectief de mate van representatie van mensen van kleur te kunnen meten.

In de laatste 10 jaar (inclusief het Renaissance-bonusseizoen) is te zien dat er elk jaar ten minste één kandidaat met een niet-westerse achtergrond gecast is, en in seizoenen 13, 14, 15, 17 en 21 twee.

De nuchtere conclusie moet dus luiden dat de cast van WIDM in de afgelopen 10 jaar een bijzonder redelijke afspiegeling vormt van het aantal mensen met een niet-westerse achtergrond in de Nederlandse samenleving. De gemaakte vergelijking met de modellenwereld (niet mijn natuurlijke habitat, maar als Rämon zegt dat 99% van de modellen blank is dan neem ik dat aan), gaat dus ook niet op. Het kandidatenbestand van WIDM is aanzienlijk diverser dan de modellenwereld als het op mensen van kleur aankomt.

Op die constatering kwam vervolgens geen echt antwoord, behalve dat ‘halfbloedjes’ (niet mijn woordkeuze) niet mee mogen tellen bij het beoordelen van de diversiteit onder de WIDM-kandidaten. Kandidaten moeten ‘echt donker zijn’. Tja, dan komt het eind van mijn begrip en inlevingsvermogen wel enigszins in zicht. Want nog los van het feit dat ik nergens kan nagaan hoeveel ‘écht donkere’ WIDM-kandidaten ‘genoeg’ zou zijn om aan de diversiteitseisen te voldoen, is het ook uitermate beledigend voor mensen van gemengde afkomst die zich sterk identificeren met het niet-witte deel van hun voorouders. Tania Kross, die langer in Nederland woont dan ik, voelt zich bijvoorbeeld nauw verbonden met haar geboortegrond (haar eerste woorden in WIDM waren: ‘Ik ben Tania Kross, ik kom van Curaçao!’), en noemt zichzelf nadrukkelijk ‘zwart’. Zij komt in Rämons lijstje echter niet voor, want niet ‘echt donker’.

Objectieve data negeren, mensen indelen in mate van ‘echt zwart zijn’, argumenten verwarren met ‘gevoel’. Als mensen zich geroepen voelen op basis hiervan verder te discussiëren is dat prima, maar ik vind het oprecht doodgriezelig. 
« Laatst bewerkt op: 22-12-2020, 18:23:46 door Michmol »
Woosie down?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #9 Gepost op: 22-12-2020, 18:37:55 »
Iedereen die wit is, heeft niet het recht om dingen te bestempelen als wel of niet racistisch, want je hebt geen idee hoe het voelt, net als ik.


Heb ik als biseksuele 7/8ste blanke man volgens jou nog wel het recht een mening hebben over de representatie van lgbtq'ers in WIDM? Of moet ik eerst een x-aantal jaar niet met een vrouw naar bed zijn geweest om daar iets over te zeggen? Ik zie 'mezelf' namelijk nooit terug in de kandidatengroep van WIDM, maar daar heb ik ook geen enkele behoefte aan. Ik ben zelf namelijk al iemand, en kijk WIDM juist om afgeleid te worden van mijn dagelijkse besognes.
Woosie down?

Offline Maarten20

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #10 Gepost op: 22-12-2020, 18:43:15 »
Iedereen die wit is, heeft niet het recht om dingen te bestempelen als wel of niet racistisch, want je hebt geen idee hoe het voelt, net als ik.

Dit is echt een totale drogreden. Ik ben als blanke/witte jongen gepest op de middelbare school door grotendeels Surinaamse/Antilliaanse kinderen. Ik was te bleek en hield niet van hun muziek.
Daarnaast ben ik vorig jaar in een club in Rotterdam geweigerd bij de deur door 2 donkere portiers omdat ik 'qua type' niet in de zaak paste. Heb me zelden zo gediscrimineerd gevoeld. De vriendinnen met wie ik was kwamen wel binnen. Hiermee wil ik zeggen dat er racisme is onder elk ras en niet alleen van blank/wit naar gekleurde mensen. Kwalijk dat je dat denkt.
When life knocks you down, fight back!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #11 Gepost op: 22-12-2020, 19:18:22 »
Op die constatering kwam vervolgens geen echt antwoord, behalve dat ‘halfbloedjes’ (niet mijn woordkeuze) niet mee mogen tellen bij het beoordelen van de diversiteit onder de WIDM-kandidaten. Kandidaten moeten ‘echt donker zijn’. Tja, dan komt het eind van mijn begrip en inlevingsvermogen wel enigszins in zicht. Want nog los van het feit dat ik nergens kan nagaan hoeveel ‘écht donkere’ WIDM-kandidaten ‘genoeg’ zou zijn om aan de diversiteitseisen te voldoen, is het ook uitermate beledigend voor mensen van gemengde afkomst die zich sterk identificeren met het niet-witte deel van hun voorouders. Tania Kross, die langer in Nederland woont dan ik, voelt zich bijvoorbeeld nauw verbonden met haar geboortegrond (haar eerste woorden in WIDM waren: ‘Ik ben Tania Kross, ik kom van Curaçao!’), en noemt zichzelf nadrukkelijk ‘zwart’. Zij komt in Rämons lijstje echter niet voor, want niet ‘echt donker’.
Dat is dan ook een deel waar ik het absoluut niet eens was met Rämon. Of iemand zich identificeert als "zwart" heeft vaak meer te maken met afkomst en cultuur dan met hoe donker iemands huidskleur precies is. Racisme, discriminatie en diversiteit hangt wel samen met huidskleur, maar het is veel meer en ingewikkelder dan alleen dat.

Hiermee wil ik zeggen dat er racisme is onder elk ras en niet alleen van blank/wit naar gekleurde mensen. Kwalijk dat je dat denkt.
Als we het over racisme hebben, hebben we het over systematisch/institutioneel racisme, niet over individuele gevallen. En dat ervaren wij als witte mensen niet. Wij zullen nooit systematisch minder kansen hebben en gediscrimineerd worden vanwege onze huidskleur.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #12 Gepost op: 22-12-2020, 19:43:18 »
Heb ik als biseksuele 7/8ste blanke man volgens jou nog wel het recht een mening hebben over de representatie van lgbtq'ers in WIDM? Of moet ik eerst een x-aantal jaar niet met een vrouw naar bed zijn geweest om daar iets over te zeggen? Ik zie 'mezelf' namelijk nooit terug in de kandidatengroep van WIDM, maar daar heb ik ook geen enkele behoefte aan. Ik ben zelf namelijk al iemand, en kijk WIDM juist om afgeleid te worden van mijn dagelijkse besognes.

Ten eerste heb ik niets gezegd over wie er een mening mag hebben, maar over wat wel en niet racisme is.

Ik denk inderdaad dat jij, als je je identificeert als biseksueel, beter kan oordelen over de lgbtq-representatie dan ik als hetero vrouw. Want ik weet niet hoe het is om benadeeld/veroordeeld/bekeken te worden om mijn geaardheid. Net als dat ik niet weet hoe het is om dat mee te maken om mijn huidskleur.

Dit is echt een totale drogreden. Ik ben als blanke/witte jongen gepest op de middelbare school door grotendeels Surinaamse/Antilliaanse kinderen. Ik was te bleek en hield niet van hun muziek.
Daarnaast ben ik vorig jaar in een club in Rotterdam geweigerd bij de deur door 2 donkere portiers omdat ik 'qua type' niet in de zaak paste. Heb me zelden zo gediscrimineerd gevoeld. De vriendinnen met wie ik was kwamen wel binnen. Hiermee wil ik zeggen dat er racisme is onder elk ras en niet alleen van blank/wit naar gekleurde mensen. Kwalijk dat je dat denkt.

Racisme tegen witte mensen bestaat niet, zoals Starlight al uitlegt. Erg jammer dat je meteen in de aanval moet gaan. Ik vind het vervelend dat je die dingen hebt meegemaakt, maar dat maakt niet dat je kunt voelen hoe het is om nooit iemand van jouw huidskleur op televisie te zien (en daar ging het hier over).
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #13 Gepost op: 22-12-2020, 19:44:52 »
Racisme omvat wmb alle vormen van uitsluiting op basis van huidskleur/afkomst. Het voorbeeld van Maarten is wellicht niet even structureel, maar biedt wel een kans om het perspectief van de ander te zien. Zelf heb ik maar een heel beperkt aantal ervaringen waarin ik de (negatieve) uitzondering was door iets wat ik al sinds mijn geboorte ben of heb.
...óf niet!

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #14 Gepost op: 22-12-2020, 20:17:02 »
LGTBH
At least you tried honey, still love you tho  ;D
Frankje Lapi

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #15 Gepost op: 22-12-2020, 22:59:20 »
Waar ik hierdoor wel benieuwd naar ben: voor alle forummers die in welke zin dan ook tot minderheidsgroepen behoren, in hoeverre vinden jullie het belangrijk dat jouw groep gerepresenteerd is in de media?

Om voor mezelf te spreken: ik vind het niet per se belangrijk om iemand die chronisch ziek of gehandicapt is in WIDM te zien. Vooral niet mensen met mijn specifieke aandoening want die kunnen na 2 dagen ziek naar huis ;D

Maar in het algemeen vind ik het wel belangrijk dat er betere representatie komt van chronisch zieken en gehandicapten op tv. Nu zijn we toch vaak of tragisch, of inspirerend (of een faker ::)). Chronische ziekte zie je überhaupt zelden: in films worden zieke mensen of beter of gaan ze dood. Ik denk dat dat wel een directe impact heeft op hoe mensen die chronisch ziek of gehandicapt zijn worden gezien en behandeld in de samenleving. Veel mensen hebben geen idee hoe een leven met chronische ziekte of handicap er echt uit ziet, of hoe ontoegankelijk de maatschappij is.

Om een voorbeeld te noemen van hoe slechte representatie directe invloed kan hebben op het leven van mensen: als een rolstoelgebruiker in een serie of film kan lopen, is het vrijwel altijd omdat hij fakete voor eigen gewin (vaak als crimineel). In werkelijkheid kan een groot percentage rolstoelgebruikers nog in bepaalde mate lopen of staan (ik kan helaas even geen cijfers vinden). Maar door dit beeld in de media worden ze vaak door andere mensen als fakers gezien, verteld dat ze hun rolstoel niet echt nodig hebben (zelfs door artsen) of zelfs uitgescholden of aangevallen als ze bijv. zelf hun rolstoel uit de auto tillen of even opstaan om iets te pakken in de supermarkt. En daarnaast levert het een beeld op waarin gehandicapt zijn blijkbaar een of ander groot voordeel kan opleveren, en er massa's mensen zijn die een ziekte of handicap zouden faken ::) Wat er dan weer voor zorgt dat het enorm moeilijk is om een uitkering te krijgen als je door je beperking niet kunt werken.

Dus ik zou zelf wel vaker mijn "groep" op een goede manier vertegenwoordigd willen zien in de media ::jaja:: Natuurlijk lost dat niet al deze problemen op, maar het zou denk ik wel een verschil maken.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #16 Gepost op: 22-12-2020, 23:26:54 »
Starlight, dank voor je mooie en doordachte stukjes.

Maar het feit dat mensen boos worden over iemand die zelf zijn rolstoel uit de auto tilt, zegt voor mij meer over de bekrompenheid en domheid van die persoon dan over de “ gehandicapte”

Ik denk dat Met programma s als syndroom, je zal het maar hebben , (un)dateables  en over mijn lijk er wel getracht wordt om een eerlijke Inkijk te geven In mensen Met een “afwijking” ( voor gemak van discussie plaats ik daar even ook chronisch zieken onder ) ( en sorry voor het woord , wist even geen Andere omschrijving).

Alleen is het nog steeds wel tv en als je een persoon met een afwijking de hele dag volgt terwijl die “ normaal” naar school gaat of naar de supermarkt, zal dit geen goede tv maken( voor de meesten).


Offline Lodewijk van Lodenstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol kan ook een ander plan hebben
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #17 Gepost op: 22-12-2020, 23:41:33 »
Hoeveel LGTBH-georiënteerde mensen hebben we de afgelopen jaren gezien in WIDM? Ook genoeg mensen met een andere komaf.

2005: Marc-Marie Huijbregts
2006: Richard Groenendijk
2007: Alex Klaassen
2008: Patrick Martens
2009: Jon van Eerd, Hans Schiffers (dank je Chardo)
2010: Barbara Barend
2011: Hanna Bervoets
2012: Frits Huffnagel
2013: Kees Tol, Carolien Borgers (ik heb daar bewijs van uit eerste hand)
2014: Freek Bartels
2015: Margriet van der Linden, Rik van de Westelaken, Viktor Brand (gay seizoen)
2016: Rop Verheijen, Ellie Lust
2017: Thomas Cammaert, Jeroen Kijk in de Vegte
2018: Simone Weimans
2019: Rick Paul van Mulligen, Nikkie de Jager (als transgender dan maar dat was nog niet bekend van tevoren)
2020: Claes Iversen, Johan Goossens, Jaike Belfor.

De laatste jaren is de gemiddelde verhouding niet-hetero's enigszins toegenomen.
In 2008 hoort Georgina Verbaan er nog bij en 2013 Ewout Genemans (dank je Erik Leppen)
« Laatst bewerkt op: 24-12-2020, 01:04:17 door Lödewijk »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #18 Gepost op: 22-12-2020, 23:51:10 »
Starlight, dank voor je mooie en doordachte stukjes.

Maar het feit dat mensen boos worden over iemand die zelf zijn rolstoel uit de auto tilt, zegt voor mij meer over de bekrompenheid en domheid van die persoon dan over de “ gehandicapte”

Ik denk dat Met programma s als syndroom, je zal het maar hebben , (un)dateables  en over mijn lijk er wel getracht wordt om een eerlijke Inkijk te geven In mensen Met een “afwijking” ( voor gemak van discussie plaats ik daar even ook chronisch zieken onder ) ( en sorry voor het woord , wist even geen Andere omschrijving).

Alleen is het nog steeds wel tv en als je een persoon met een afwijking de hele dag volgt terwijl die “ normaal” naar school gaat of naar de supermarkt, zal dit geen goede tv maken( voor de meesten).
Beperking is een beter woord dan afwijking ;) Ik gebruik zelf steeds zowel chronisch ziek als gehandicapt omdat niet iedere chronisch zieke zich ook als gehandicapt identificeert, en omdat veel gezonde mensen zich niet realiseren dat het overlappende groepen zijn. Maar chronische ziektes beperken je wel vaak in je dagelijks functioneren, wat het ook een handicap of beperking maakt.

Zulke programma's helpen denk ik gedeeltelijk wel en zijn zeker belangrijk, maar ook daar heb je toch vaak ofwel die inspirerende ofwel tragische lens. Terwijl een programma over een gehandicapt persoon die z'n boodschappen doet juist ook heel interessant kan zijn om bijvoorbeeld te zien hoe ontoegankelijk Nederland vaak is ::jaja::

Wat denk ik vooral ook belangrijk is, is diversiteit binnen de diversiteit - dat je verschillende verhalen te zien krijgt en niet de hele tijd hetzelfde cliché, vooral niet als dat cliché schadelijk is in het echte leven. En daarnaast dat mensen hun eigen verhaal mogen vertellen in plaats van dat het altijd door de bril van anderen is -  het principe van "niets over ons, zonder ons".
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Diversiteit in WIDM/op Tv
« Reactie #19 Gepost op: 23-12-2020, 00:21:42 »
In dat opzicht vond ik het heel leuk dat ze in de Belgische Mol Christian (dwerggroei) hebben laten meedoen. Heel eerlijk: ik had eerst mijn twijfels over zo'n kandidaat, maar het tegendeel werd bewezen. Ik werd enorm verrast, want eigenlijk kan hij gewoon alles.  ::jaja:: Het is denk ik ook wel door Christian zijn passage in De Mol en zijn mentaliteit over zijn beperking dat hij een best groot voorbeeld is voor vele anderen die ook beperkt zijn door dwerggroei en een steun kan zijn in moeilijke tijden. Dit geldt overigens niet enkel voor mensen met een beperking, want volgens mij zijn er ook genoeg mensen zonder beperking die Christian als een voorbeeld zien. Doordat ik eigenlijk niemand ken met een beperking, had ik ook totaal geen beeld van hoe zo iemand eigenlijk is. Er zijn natuurlijk verschillende beperkingen, maar Christian zijn deelname aan De Mol heeft mijn kijk op mensen met een beperking alleszins enorm doen veranderen. Het is ook vooral door zo 1 iemand in een groep 'normale' mensen te zetten, dat je kan zien dat mensen met een beperking een mensenleven evenveel waard zijn als een 'normaal' mens. Er zijn ook verschillende programma's zoals 'Down The Road' en nu ook 'Cupido Ofzo' die wel interessant zijn om eens te kijken. Dat er mensen met een beperking worden aangevallen of weet ik veel wat, dat is voor mij not done  ::niet-ok::
« Laatst bewerkt op: 23-12-2020, 00:25:58 door Vermoljoen »
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::