Auteur Topic: Tabletop - Gezelschapsspellen  (gelezen 102934 keer)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #40 Gepost op: 27-09-2015, 20:38:39 »
Ik wil t eig gewoon 1x proberen en dan kijken of ik vaker wil doen ;D

Sure, dat kan altijd ::ok::

Ik dacht trouwens net dat ik ook een goed & compact voorbeeld heb van wat d&d kan zijn.
Ze deden namelijk bij Critical Role een keer een volledige mini-mini-campaign van 1.5 uur met wat gasten.
Dus ook voor als iemand anders nog niet echt snapt wat het nu inhoudt.

De introducties van de player characters beginnen rond 2:03:00, de echte campaign enkele minuten later.

Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tabletop
« Reactie #41 Gepost op: 27-09-2015, 21:01:44 »
en mijn vriend vond ons al redelijk nerdy met die spelletjesmiddagen :P
(hij en ik zijn overigens wel aan elkaar gewaagd met triviant, tachtigen, molenspel en kolonisten van katan, tijd om weer eens een nieuw spel te zoeken, risk met 2 personen is niet leuk genoeg bevonden)



Veel succes met de organisatie en veel plezier met het spel allemaal  ::bravo::
Keep calm and eat chocolates!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #42 Gepost op: 27-09-2015, 22:12:45 »
He knows nothing. ;D

Overigens is er afgelopen jaar een vrij forse comeback van d&d.. maar ik geef toe dat het een nogal nerdy imago blijft houden ::rofl::

--

Oh, trouwens, en dit is echt weer on-topic

Swifty, als je nog een spel zoekt dat echt goed voor 2 personen te spelen is, probeer Het Stenen Tijdperk ::ok::
If memory serves speelbaar van 2-4 spelers, maar in tegenstelling tot veel andere spellen is het met 2 spelers bijna even leuk als met meer :)

Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Tabletop
« Reactie #43 Gepost op: 27-09-2015, 22:37:40 »
Mijn lief heeft trouwens ook iets van d&d staan, handboek iig en nog dingen :P
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Tabletop
« Reactie #44 Gepost op: 27-09-2015, 22:41:54 »
Zo'n spel van ander half uur is misschien grappig om eens mee te beginnen. kunnen we allemaal er even aan proeven en de mensen die nog niet zeker weten of ze het leuk vinden kunnen daarna ook heel makkelijk dan nog kiezen om niet meer mee te doen.
Vind ik zelf ook wel een prettig idee. Het lijkt me erg leuk maar heb zoiets nog nooit gedaan dus het kan natuurlijk ook vies tegen vallen :P.

In geval van een groot spel vind ik twee wekelijks wel goed. Moeten we wel even kijken of het ook redelijk makkelijk kan dat 1 speler een keer er niet is bv.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #45 Gepost op: 27-09-2015, 23:03:58 »
Het lijkt me wel leuk om de DM te zijn, al heb ik het dus ook nog nooit gedaan. Maar geeft me een reden om de regels al eens echt een keer door te lezen.

Eerste live lijkt me ook het beste en als we daarna nog af en toe live doen, stel ik voor om de locaties te veranderen zodat het niet al ijd dezelfden zijn die ver moeten reizen. Het is natuurlijk ultrahandig als iedereen naar België komt iedere keer, maar niet erg fair tegenover de rest.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Tabletop
« Reactie #46 Gepost op: 27-09-2015, 23:09:41 »
Oh als t irl is reken er dan maar niet op dat ik mee doe. Tenzij t pas in de zomervakantie is ;D
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #47 Gepost op: 27-09-2015, 23:14:52 »
Zo'n spel van ander half uur is misschien grappig om eens mee te beginnen. kunnen we allemaal er even aan proeven en de mensen die nog niet zeker weten of ze het leuk vinden kunnen daarna ook heel makkelijk dan nog kiezen om niet meer mee te doen.
Vind ik zelf ook wel een prettig idee. Het lijkt me erg leuk maar heb zoiets nog nooit gedaan dus het kan natuurlijk ook vies tegen vallen :P.

In geval van een groot spel vind ik twee wekelijks wel goed. Moeten we wel even kijken of het ook redelijk makkelijk kan dat 1 speler een keer er niet is bv.

Vrees niet, op zich zijn veranderingen in groepssamenstelling niet zo'n probleem, of er nu mensen bijkomen of weggaan, zeker niet in het begin.
Daarna is het grootste probleem bij nieuwe spelers dat het even tijd kost voordat ze up to speed zijn met wat er eerder is gebeurd, en waarom de verhaallijn loopt zoals hij loopt. Maar ze kunnen gewoon een nieuw karakter maken, en die begint dan op bv 1 level onder de groep, dus die kan dan meteen vol meedoen.
En als iemand het niet meer ziet zitten, is het heel eenvoudig om die persoon uit het verhaal te schrijven - bv dat het karakter voor even genoeg heeft van het gevaarlijke avontuurlijke leven, en zich liever wil richten op het houden van bijen.

Zijn meerdere mogelijkheden voor wanneer iemand er niet is. Als je bijvoorbeeld in een stad bent en er even niet zo veel gebeurd, kan je bijvoorbeeld zeggen dat dat karakter vermoeid is van de afgelopen tijd en een dagje rust neemt. In gevallen dat zoiets niet kan, zal de DM het karakter voor die sessie overnemen.

Ik weet niet of de campaign van Robbie een optie heeft voor zo'n kortdurend spel. In de video, wordt het hele scenario volkomen geïmproviseerd - maar dat kan alleen doordat de DM, Matthew Mercer, onwijs goed is. :P

Mijn lief heeft trouwens ook iets van d&d staan, handboek iig en nog dingen :P

Wat een topper ::ok::

Het lijkt me wel leuk om de DM te zijn, al heb ik het dus ook nog nooit gedaan. Maar geeft me een reden om de regels al eens echt een keer door te lezen.

Prima ::ok::

Dan raad ik je aan om bij de video op deze pagina ook de eerste 2 uur mee te pakken. Daarin zit oa een aanzienlijk stuk met tips voor DM'ing. ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #48 Gepost op: 28-09-2015, 21:58:27 »
Oh als t irl is reken er dan maar niet op dat ik mee doe. Tenzij t pas in de zomervakantie is ;D

Ook niet als het alleen de eerste keer irl is?

Denk dat dat wel handig/nodig is, zodat iedereen even weet waar die op de character sheet moet kijken voor bv een dexterity save.

--

Aaaanyway, ik heb al wel een redelijk idee voor een character :D

Hoewel ik misschien wat anders doe, afhankelijk van wat anderen kiezen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Tabletop
« Reactie #49 Gepost op: 28-09-2015, 22:03:19 »
Zoals je weet kan k alleen in de vakanties, en herfstvakantie zit vol en kerstvakantie gok ik ook. En neem niet aan dat jullie zo lang willen wachten ;)
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #50 Gepost op: 29-09-2015, 17:15:53 »
Ahja, je herfstvakantie zat ook al vol, das waar.

Naja, worst case scenario indien we wel af en toe irl-sessies zouden willen hebben, dan kunnen we altijd een skype-verbinding opzetten, en jouw hoofd groot op een tablet hebben ;D

Er zijn altijd oplossingen ::ok::

--

Goed, ik ga weer een Tabletop'je kijken :)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #51 Gepost op: 11-10-2015, 09:20:59 »
Ze doen soms toch wel toffe spellen bij Tabletop :D
Zat gister Gloom te kijken, aflevering 6 oid, een storytelling game waarbij je het je personages zo miserabel mogelijk moet maken (en daar punten voor scoort) alvorens ze om te leggen. Je tegenstanders proberen inmiddels je personages gelukkiger te maken  ::rofl::

--

hebben de heren nog nieuwe spellen bij Spiel gekocht? :)

--

Also, wanneer zullen we eens met d&d beginnen? ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #52 Gepost op: 11-10-2015, 10:20:17 »
Gloom leek me ook leuk ja.

Ik heb gekocht:
Pandemic Legacy, want het zou the new best thing zijn. Een spel waarbij de keuzes die je in eerdere spelrondes maakt onuitwisbare gevolgen hebben voor toekomsrige spelrondes. Letterlijk onuitwisbaar, want je moet stickers op het bord plakken en kaarten doorscheuren, zodat ze nooit meer gebruikt kunnen worden!
Celestia, prachtig artwork en leuk spel waarin je om beurt de kapitein bent van een steampunkig vliegend schip en zo naar oorden met waardevollere schatten vliegt. Als je echter de kapitein niet vertrouwt, kan je eruit springen en de schat in dat oord oppikken. De kapitein moet namelijk dobbelstenen gooien en de symbolen matchen met dezelfde symbolen op kaarten in zijn hand. Als dit niet lukt, crasht het schip. Dus als je denkt dat de kapitein het niet kan, spring je eruit, want als je crasht heb je niks. Maar als het de kapitein wél lukt zie je het schip verder vliegen naar oorden met betere schatten (als in: meer punten waard)
Hanabi: kaartspel waarbij je samenwerkt om een vuurwerkshow te maken door in vier of vijf kleuren kaarten neer te leggen van 1 t/m 6. Probleem: je ziet van je eigen kaarten alleen de achterkant, want je moet ze andersom vasthouden, zodat alle andere spelers wel zien welke kaarten jij hebt. Spelers moeten elkaar dan een hint geven als 'deze en deze zijn rood' of 'die en die zijn tweeën'. Je moet ze zelf zien te onthouden en op het juiste moment spelen. Bij een fout komt er een bliksemschicht. Bij drie bliksemschichten is het onweer, wordt de vuurwerkshow afgelast en is het dus game over.
Cash 'n Guns: een heerlijk partyspel waarbij je allemaal slechterikken speelt die een bank beroofd hebben en nu de buit gaan verdelen, maar jij wil alle buit, dus iedereen trekt tegelijkertijd zijn geweer om een van de andere neer te knallen. Je hebt drie echte kogels en vijf losse flodders. Als je bang bent, omdat ze op je richten, kan je je terug trekken, maar krijg je geen buit.
En een uitbreiding van Cash 'n guns erbij omdat ze een special Spiel promo hadden.



En we hebben in totaal 13 spellen gespeeld. Zal ik later over posten, eerst es ontbijten. :)

En ja D&D: weet niet, wanneer iedereen kan. En ook: waar? Iedereen is welkom bij mij, maar dan moet je wel naar België komen. Gelukkig maar nét over de grens, maar misschien toch ver voor sommigen?

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop
« Reactie #53 Gepost op: 11-10-2015, 12:42:42 »
Zeer leuke spellen gespeeld! ::jaja::

Wat is D&D? Dungeons & Dragons?
2024: wie is de Mol?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #54 Gepost op: 11-10-2015, 17:33:40 »
Pandemic Legacy, want het zou the new best thing zijn. Een spel waarbij de keuzes die je in eerdere spelrondes maakt onuitwisbare gevolgen hebben voor toekomsrige spelrondes. Letterlijk onuitwisbaar, want je moet stickers op het bord plakken en kaarten doorscheuren, zodat ze nooit meer gebruikt kunnen worden!

 ::oink:: ::oink:: ::oink::

Dan heb ik automatisch allemaal innerlijke stemmetjes die schreeuwen "Neen! Dat is toch zonde?! ::oink::"

 :P

En we hebben in totaal 13 spellen gespeeld. Zal ik later over posten, eerst es ontbijten. :)

Robbie inmiddels:



Wat is D&D? Dungeons & Dragons?

Yes-sir! Daar hadden we eigenlijk de afgelopen 2 pagina's van dit topic voor gekaapt ;D

Are you in? :)

En ja D&D: weet niet, wanneer iedereen kan. En ook: waar? Iedereen is welkom bij mij, maar dan moet je wel naar België komen. Gelukkig maar nét over de grens, maar misschien toch ver voor sommigen?

Denk zodra we een spelletjesdagdatum hebben geprikt, meteen een kleinere datumprikkert er achteraan voor een zaterdag voor eerste sessie d&d ::ok::

Ik heb nog niet durven kijken hoe lang dat reizen is :P Maar zou het geen onoverkomelijke barriere vinden ;)

Qua 'wanneer' in het algemeen zijn weekenddagen denk ik niet handig, dan worden vaak dingen al gepland, dus niet handig om dan veelvuldig vast te liggen.
Ik heb dinsdagavond liever niet.
Maar (maandag/woensdag/donderdag/vrijdag)-avond is allemaal prima wat mij betreft.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tabletop
« Reactie #55 Gepost op: 11-10-2015, 17:42:24 »
Cash and Guns, mijn favoriete game in een forumspel ooit  ::jaja::
Op Waldo na misschien dan  ;D
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Tabletop
« Reactie #56 Gepost op: 11-10-2015, 18:52:02 »
What about Jeopardy ::oink::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop
« Reactie #57 Gepost op: 11-10-2015, 19:10:17 »
2024: wie is de Mol?

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tabletop
« Reactie #58 Gepost op: 11-10-2015, 19:42:13 »
What about Jeopardy ::oink::

Oja, maar dat kwam met name ook door de uitslag  ;D
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Tabletop
« Reactie #59 Gepost op: 11-10-2015, 19:46:05 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.