Auteur Topic: Tabletop - Gezelschapsspellen  (gelezen 102935 keer)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Tabletop
« Reactie #60 Gepost op: 11-10-2015, 22:44:10 »
Cash and Guns, mijn favoriete game in een forumspel ooit  ::jaja::
Saaame, ik was zo excited voor dit spel in Essen ::hyper::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #61 Gepost op: 12-10-2015, 21:16:54 »
::oink:: ::oink:: ::oink::

Dan heb ik automatisch allemaal innerlijke stemmetjes die schreeuwen "Neen! Dat is toch zonde?! ::oink::"

 :P
I know, toen ik de uitleg van "Legacy" opzocht op youtube (want er bestond al een Risk Legacy) en die man uitlegde van "Nou, je kiest je leger en je mag meteen een speciale eigenschap kiezen uit deze twee stickers. De gekozen sticker plak je op het kaartje van jouw leger en de andere *SCHEUR!!!!*" /me schrikt en is helemaal oh my gold en de video gaat verder "Some of you may have flinched a little there." Euhmm... a little?

Maar ja, ik ben dus benieuwd of ik me er toe kan brengen kaarten kapot te scheuren. Het is heel definitief. Het spel zelf is dan ook eindig. Het stopt na een tijdje. al kan je wel het basisspel blijven spelen, maar ja, die heb ik al.

Citaat
Robbie inmiddels:

;D Sorry, om het goed te maken... plaatjes!!
Eerst van wat ik dus gekocht had:






En dan es eindelijk de post starten met spellen die we gespeeld hebben...

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #62 Gepost op: 12-10-2015, 22:05:32 »
We speelden dus Cash n Guns, gevolgd door Celestia (zie beiden hierboven).
Daarna deden we:
Sing It

D*N was uiteraard in de wieg gelegd voor dit spel waarbij je zo snel mogelijk de lyrics moet zingen van een lied waarvan één van de 4 woorden op het kaartje in voor moet komen. Molcrazy was hier minder goed in. ;D

Crazy Bullets

Van dezelfde uitgever als hierboven. Is een snelheidsspel waarbij iemand een kaart omdraait. Daar staat een revolver op met drie kogels die elk naar drie van je tegenstanders schieten. Meestal hadden 2 kogels dezelfde kleur als de holster van de revolver. De spelers waar die 2 kogels naar wezen moesten om ter snelst hun hand op die kaart leggen. as je eerst, dan mocht je een kaart afleggen. Was je fout, dan moest je de kaart onderaan je stapel leggen. En zo wie het eerst zijn crazy bullets kwijt was.

Amphipolis

Van dezelfde Griekse uitgever als hierboven. We waren plunderaars van een pas ontdekte tempel. Je moest vier tegels uit een zak te trekken en in de juiste schatkamer leggen en mocht daarna 2 schatten uit één kamer nemen. Van de skeletten moest je een boven en onderkant hebben. Je kon ook een gezin samensparen voor extra punten. Van kruiken, zoveel mogelijk verschillende kleuren, van een mozaiek een compleet vierkant met bonuspunten als ze allemaal in dezelfde kleur waren en van beelden zoveel mogelijk. Maar er zaten ook landslide tegels in de zak en als er daar 16 van getrokken waren, stortte de ingang in en was het dus game over. Degene met de meeste punten wint.

Gouda Ganoven

Een Indie game waarbij je een rat bent die kaas wil stelen in één van de kamers. Er is één stukje kaas minder dan dat er spelers zijn, dus elke ronde zal één iemand geen kaas hebben en een leven verliezen. De startspeler dropt de kaasstukken boven de kamers, waardoor random bepaald wordt in welke kamer(s) er kaas ligt. Vervolgens beslist iedere rat in welke kamer hij kaas wil halen door één van de vier kamerkaarten gedekt voor zich neer te leggen. Bovendien mag je ook een of meerdere wapens neerleggen, want als je met 2 ratten in een kamer komt waar maar één stukje kaas ligt, dan gaan ze er om vechten met wapens die gaan van een fluitje of tomaat (zwak) tot een laserzwaard en zelfs een tank (sterk). Ieder mag daarna één kaart van de tegenspelers opendraaien, waardoor je ofwel kan zien naar welke kamer iemand gaat of wat voor wapen die mee heeft. Daarna mag iedereen nog open een kaart spelen, waarbij je dus een extra wapen kan leggen of een speciale kaart (bvb een dief die kaas van de ene kamer naar de andere brengt). Degene die uiteindelijk geen kaas heeft, verliest dus een leven. Degene die als eerste al zijn levens kwijt is, is the biggest loser. De rest wint allemaal.

Fog Of Love

Relatiespel voor 2 personen. Je kiest elk een geslacht (mag ook 2 mannen zijn) en je gaat met elkaar een relatie aan. Groot roleplay element, want je kiest een naam voor jezelf, een beroep uit mogelijke kaarten (ik was Philip en een psycholoog en mijn partner was Tyson, een tv-celebrity) en vervolgens selecteer je drie karaktereigenschappen van je partner, met als reden dat dat de 3 eigenschappen waren die je het meest opvielen toen je hem/haar eerst ontmoette. Vervolgens krijgt ieder ook z'n eigen geheime doelen. Je kan dus samen winnen, samen verliezen of ook eentje winnen en de ander verliezen. Daarna worden er vier hoofdstukken gespeeld, elk met een heel aantal kaarten waar scenario's in plaats vinden en je samen beslissingen moet maken. Het eerste hoofdstuk is dus het begin van je prille relatie, waar je kaarten speelt als "Happy Birthday" ik geef je een cadeau en dan heb je 4 keuze mogelijkheden en kies je wat jij wil geven en de andere wat hij wil krijgen als het matcht, krijg je extra hartjes omdat het dus goed gaat met je relatie. Tussen Tyson en mij gebeurde er al vanalles. Ik had een andere vrouw zwanger gemaakt, Tyson vroeg mij ten huwelijk en ik zei nee,... elke beslissing had positieve of negatieve effecten op bepaalde eigenschappen en die kwamen overeen met je doelstellingen. Ik moest wel nee zeggen op het huwelijksaanzoek om mijn doel te bereiken.
Maar het was heel veel lezen. Kan misschien wel leuk zijn, maar niet op zo'n beurs waar het druk is en je nog duizend andere spellen wil zien/doen.


Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #63 Gepost op: 12-10-2015, 22:05:52 »
Cloud Knows

Eén speler speelt een wolk, de anderen spelen wind. De wolk moet een figuur uitbeelden met stukjes wolk (die op kaarten staan). Er zijn 64 mogelijk antwoorden. De windspelers blazen stukjes wolk naar de wolkspeler (lees: door een wolkkaartje af te geven) en de wolk beslist of ie het kan gebruiken of niet. Zo ja: krijg je een regenboogfiche die een punt waard is. Zo nee, krijg je een stormfiche die 0 punten waard is. Die fiches kan je echter wel gebruiken om de vorm te raden. Wij speelden alledrie als wind tegen de Taiwanese spelleider die de wolkrol op zich nam. Hij kon geen enkel fiche van mij gebruiken, dus ik had een hoop stormfiches. Uiteindelijk herkende ik duidelijk een kangoeroe en gokte dat. Fout! Even later zag ik het helder, hoe kon ik zo dom zijn met een kangoeroe, het was gewoon een theepot! Fout... MC wist het: een hoed! Fout... Toen bego ik er stilletjes aan de Tyrranosaurus Rex in te herkennen, maar D*N was nog voor mij aan de beurt en gokte een raket. Een raket? Nee toch, dat zag ik er niet. Maar ja hoor, het as juist!! En toen begon ik er ook iets van te zien. Goed gezien D*N!  ::ok::

Om Nom Nom

Een food chain spel waarin je eerst een legioen aan dobbelstenen gooit, die landen op vlieg, kaas, wortel, kikker, muis of konijn. Die leg je in de bijhorende vakken op het bord. Zelf heb je de kaarten kikker, muis, konijn, egel, kat en wolf. Je speelt allemaal tegelijk een kaart en eet hetgeen direct onder je bevindt op. Dus een wolf eet een konijn, een konijn eet een wortel. Idem met kat-muis-kaas en egel-kikker-vlieg. De laagste regionen (vlieg, wortel en kaas) zijn de meeste punten waard, maar door die te eten neem je wel een risico want dan kan iemand door een kaart van de hoge regionen (wolf, egel, kat) te spelen, jou opeten en heb je zelf niks. Wie op het einde de meeste punten heeft is de winnaar.

Game of Trains

Aan je locomotief leg je 7 random getrokken kaarten van hoog naar laag (er staan getallen op). Je doel is om al je wagons zo te wisselen dat ze van laag naar hoog gaan. Dit doe je door ofwel een nieuwe kaart te trekken en daarmee een wagon van jou te vervangen, of door een speciale kracht op de kaart te gebruiken (zoals 2 kaarten van plaats wisselen, een kaart 2 plaatsen opschuiven, iedereen moet zijn linkse/rechts/middelste kaart verwijderen, etc). Wie er als eerste in slaagt, wint!

Codenames

Wordt gespeeld in teams (rood en blauw). Elk team heeft één leider. Er liggen 25 woorden voor je op tafel die allemaal een codenaam voorstellen, mogelijk van special agents van jouw team. Via een overzichtskaart weet de leider waar de rode en blauwe special agents zich bevinden. Hij moet hints geven aan zijn teamleden zodat die ze kunnen zoeken. Dat kan door één woord te zeggen gevolgd door het aantal agents je daaraan kan linken. Bij ons bvb "Color - 1". Alleen Orange stond op het veld, dus we hadden snel onze eerste gevonden. Maar je kan ook een woord zoeken dat meerdere namen tegelijk linkt. Toen ik bvb de leider was zag ik dat een van onze agenten Boom heette en de andere Missile. Dus ik zei "Explosion - 2". Boom vonden D*N en MC al meteen. En toen zag één van hen het woord "war"! Dat had ik helemaal niet gezien! Als ze het zouden kiezen, hadden ze een onschuldig iemand aangeduid, waardoor er geen man overboord zou zijn.Erger zou het zijn als ze een agent van het andere team per ongeluk zouden ontmaskeren en nóg erger als ze de dark agent zouden ontmaskeren, want dan was het meteen game over!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #64 Gepost op: 12-10-2015, 22:06:07 »

Bad Beets

We zijn kindjes die hun bietjes moeten opeten, maar niemand vindt bieten lekker, dus wil je er vanaf geraken. Dat kan door oa gewoon één biet te eten. Door een kaart "Share" te spelen waarmee je stiekem twee bieten op iemand anders zijn bord schuift of door de kaart feed the dog, waarmee je 3 bieten aan de hond geeft onder tafel. Maar je mag die kaart gedekt spelen en kan dus gewoon liegen. Als je denkt dat iemand liegt, mag je dat zeggen. Als het inderdaad zo bleek te zijn, krijgt de leugenaar er een extra biet bij. Als ie wel de waarheid sprak, krijg je er zelf en biet bij. Wie het eerst zijn bieten kwijt is, wint!

Labyrinth: The Paths Of Destiny

Je start elk aan een andere ingang van een labyrinth en moet een sleutel vinden en vervolgens naar het midden lopen om daar met je sleutel als eerste te ontsnappen. Simpel! Maar... het labyrinth moet nog gebouwdworden en je kan tegels leggen waar je wil (en dus toegangen afsluiten voor tegenspelers), er liggen bloederige valstrikken en je kan ook zelf valstrikken leggen voor je tegenstanders, er liggen schatten met geheime krachten, elk personage heeft special krachten, er zijn verwarrende tunnels en bruggen en om het helemaal af te maken zit er in het epicenter van het labyrinth een mega monster dat je probeert af te maken en gestuurd kan worden door je tegenstanders. Simpel? Ik dacht het niet!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Tabletop
« Reactie #65 Gepost op: 12-10-2015, 22:28:38 »
Volgens mij heb ik in totaal 7 spellen gewonnen die dag  ;D, topdag dus ::hypocriet::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Tabletop
« Reactie #66 Gepost op: 12-10-2015, 22:35:04 »
daar had je op de laatste spelletjesdag meer moeite mee ::oink::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Tabletop
« Reactie #67 Gepost op: 12-10-2015, 22:38:38 »
daar had je op de laatste spelletjesdag meer moeite mee ::oink::
Gelukkig kon ik het dammen wel winnen ;) ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Tabletop
« Reactie #68 Gepost op: 12-10-2015, 23:22:21 »

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop
« Reactie #69 Gepost op: 12-10-2015, 23:34:30 »
Was een zeer leuke dag! Al die spellen :D
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #70 Gepost op: 12-10-2015, 23:55:03 »
Hanabi!!!! leeuk!

Ik neem hem mee op de volgende spelletjesdag! (Als ik nog kan, want intussen is er ook een personeelsfeest en volgens mij is dat ook eind november)

Ik heb trouwens al wel gemerkt dat we redelijk dezelfde smaak lijken te hebben qua spellen!  ;D

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Tabletop
« Reactie #71 Gepost op: 13-10-2015, 10:21:03 »

Ik neem hem mee op de volgende spelletjesdag! (Als ik nog kan, want intussen is er ook een personeelsfeest en volgens mij is dat ook eind november)

Ik heb trouwens al wel gemerkt dat we redelijk dezelfde smaak lijken te hebben qua spellen!  ;D
Ik ben er helaas niet bij :(. Krijg inderdaad ook het idee dat wij redelijk op 1 lijn zitten wat betreft smaak  ;D

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #72 Gepost op: 13-10-2015, 22:35:56 »


Oeh oeh oeh!

Ik zag vandaag de Tabletop [TOPIC ALERT!!!] aflevering van de normale Pandemic [seizoen 1, aflevering 14], en dat zag er AWESOME uit ::oink::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #73 Gepost op: 14-10-2015, 10:17:30 »
Het is ook awesome. Heb het eens naar een spelletjesdag genomen, maar jij moest zonodig trivial pursuiten. Dus hebben Lucy, D*N, Vieffan, MC en ik de wereld maar gered van de ondergang.

Ik neem en volgende keer weer mee, met de 2 uitbreidingen erbij. En ik doe mee als bio-terrorist!!)

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Tabletop
« Reactie #74 Gepost op: 14-10-2015, 10:27:25 »
::rofl:: ::ok::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #75 Gepost op: 14-10-2015, 11:59:33 »
Het is ook awesome. Heb het eens naar een spelletjesdag genomen, maar jij moest zonodig trivial pursuiten. Dus hebben Lucy, D*N, Vieffan, MC en ik de wereld maar gered van de ondergang.

Ik neem en volgende keer weer mee, met de 2 uitbreidingen erbij. En ik doe mee als bio-terrorist!!)

Ah wat flauw van mij. :-\\ Ik had het destijds niet door :P
Misschien was dat nog een van de spelletjesdagen met wat minder variatie.
Vorige keren nam ik zodoende ook geen triviant meer mee  ;)

Heb trouwens hier in de stad een spellenwinkeltje, dus mayhaps koop ik daar nog wat :)
Misschien iets creatiefs of storytellerigs als Dixit of Gloom ???
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop
« Reactie #76 Gepost op: 14-10-2015, 15:21:46 »
Gloom was ook op Spiel volgens mij ::jaja::

Jongens, zoveel zin om spellen te spelen nu :D
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #77 Gepost op: 14-10-2015, 16:52:29 »
Ah wat flauw van mij. :-\\ Ik had het destijds niet door :P
Het is je bij deze vergeven. Het lukte nog nét om de wereld te redden, maar volgende keer hebben we je wel nodig dan! ;)
Citaat
Heb trouwens hier in de stad een spellenwinkeltje, dus mayhaps koop ik daar nog wat :)
Misschien iets creatiefs of storytellerigs als Dixit of Gloom ???
Of Mysterium, van de makers van Dixit, waarbij een moord is gepleegd en één speler een soort helderziende entiteit iets speelt die weet wie de dader is en waar het gebeurd is enzo. Die speler kan enkel communiceren met de levenden via dromen, lees: kaarten met een Dixiterige afbeelding. De spelers moeten adhv de kaarten een link leggen met een dader, plaats en volgens mij ook wapen. Dus je legt bvb iets neer waar een lepel in een bos op staat (ik zeg maar iets) en je bedoelt daarmee dat het de houthakker was, want die kapt de bomen in het bos. Maar de spelers zien jouw link misschien niet en beginnen een heel verhaal over dat het misschien de ober is, door die lepel die er ligt. Flauw raar voorbeeld hoor, ik verzin maar iets.

Of een variant daarop is Murder: Deception in Hong Kong (die in sommige landen ook CS-Files heet) waarbij een forensisch onderzoeker de clues geeft die ze juist moeten interpreteren. Bovendien is één van de spelers de moordenaar, die probeert de anderen op een dwaalspoor te brengen.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Tabletop
« Reactie #78 Gepost op: 14-10-2015, 17:02:14 »
Ik heb dixit liggen ;)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Tabletop
« Reactie #79 Gepost op: 14-10-2015, 17:27:08 »
Was het spel 'Concept' er toevallig ook? Dat lijkt me ook een enorm leuk spel. Dan moet 1 persoon zonder praten, maar met een bord met allerlei symbolen, duidelijk maken wat er op zijn kaartje staat (bv een uitdrukking, film, object). Voorlopig alleen nog in het engels beschikbaar, en ook in TableTop (of was het TableTop Day?) gespeeld.