Auteur Topic: Tabletop - Gezelschapsspellen  (gelezen 102966 keer)

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop
« Reactie #100 Gepost op: 28-10-2015, 15:37:40 »
Ah okee :)
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #101 Gepost op: 1-11-2015, 19:55:35 »
Ja, you go HDD, ik weet nog niet eens of ik het zelf iets vind en of ik een goede DM zou zijn...

Overigens kijk ik de laatste tijd ook naar spellenreviews van The Dice Tower en Boardgamegeek. Ook leuk om nieuwe spellen te leren kennen.

En vandaag weer Pandemic Legacy gespeeld. Er moest weer een kaart vernietigd worden, maar aangezien we die toch niet gebruikt hebben (was een bonus als je in de eerste maand een spel zou winnen, maar we hadden beide keren verloren....) dus ik heb em gewoon in de aflegstapel bewaard. Niks meer verscheurd so far.

En ik heb een doosje open mogen doen met nieuwe onderdelen en nog andere nieuwe dingen, maar ik zal niks spoilen. Tenzij mensen het perse willen weten, dan kan ik het wel in spoilertags zetten.
« Laatst bewerkt op: 1-11-2015, 19:58:54 door Robbieazerty »

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop
« Reactie #102 Gepost op: 3-11-2015, 21:34:44 »


Verschillende aankopen gedaan in Aken vandaag!

In Dragons probeer je de Drakenmeester te worden door een ketting van 7 gelijkkleurige draken te maken. Daarbij is het niet zo dat je een rode kaart eenvoudigweg aan een rode kaart kan leggen. Op een kaart staan meestal diverse afbeeldingen die raakvlakken met elkaar moeten hebben. Je mag de kaarten wel 180 graden draaien maar een korte zijde moet volledig aan een korte zijde liggen en een lange zijde aan een lange zijde. Denk je dat je op de goede weg bent met 6 blauwe dranken? Opletten dan! Iemand kan zomaar een actiekaart spelen waardoor jij ineens voor de groene draken moet gaan :o

In Why First? (het spel kwam ik voor de eerste keer tegen in een spellenwinkel in onze stad) is het de bedoeling om in elke ronde als tweede te eindigen! De winnaar is degene die aan het einde van het spel de tweede is! Natuurlijk hangt het er voor een deel van af welke kaarten (ga je vooruit of achteruit) je hebt en kan spelen maar wat het extra strategisch maakt, is dat iedereen op hetzelfde moment een kaart moet spelen en je dus bijvoorbeeld met vier mensen een kaart speelt bij een vijfde persoon. Iedereen hoeft dus niet per sé in een ronde stappen te maken. Tactisch spelen is dus van belang!

In Die Baumeister probeer je in de Middeleeuwen de beste bouwmeester aan het hof van de koning te worden. Daarvoor moet je gebouwen bouwen, geld verzamelen, arbeiders inhuren en overwinningspunten verzamelen. Je acties per beurt zijn echter beperkt waardoor je strategisch moet kiezen wat je doet. Extra acties nodig? Die zijn te koop maar je budget gaat dan wel enorm achteruit: je hebt immers veel zilver- en goudmunten nodig om al je investeringen te financieren.

Colt Express belooft een spannend spel in het Wilde Westen te worden. Ben jij de andere cowboys te vlug af? Mooi! Maar kan je ook de meeste buit bemachtigen? De 3D-trein geeft het spel een extra dimensie.
2024: wie is de Mol?

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tabletop
« Reactie #103 Gepost op: 3-11-2015, 21:49:40 »
O dat Why first is echt iets voor mij zie ik al ::rofl::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #104 Gepost op: 3-11-2015, 22:43:31 »
Colt Express toen ik vluchtig op Essen gezien met het voorbij wandelen. Die 3d trein zag er inderdaad intrigerend uit!

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop
« Reactie #105 Gepost op: 4-11-2015, 00:23:26 »
Colt Express toen ik vluchtig op Essen gezien met het voorbij wandelen. Die 3d trein zag er inderdaad intrigerend uit!

Die spelregels moet ik wel nog doornemen: is wat meer dan de andere drie ;) maar was serieus in afslag: in plaats van €30 nu slechts €20!
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #106 Gepost op: 4-11-2015, 06:43:44 »
Die spelregels moet ik wel nog doornemen: is wat meer dan de andere drie ;) maar was serieus in afslag: in plaats van €30 nu slechts €20!
Daar hebben we Nox' Spellenzolder voor!

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Tabletop
« Reactie #107 Gepost op: 4-11-2015, 17:09:43 »
O dat Why first is echt iets voor mij zie ik al ::rofl::

 ::rofl:: ik dacht ook meteen: die is voor Daisy  ::hug::
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #108 Gepost op: 4-11-2015, 17:52:21 »
TableTop is toch wel een goed programma.

Zoals bij eerste aflevering van seizoen 2, over een soort dobbel-racespel genaamd Formule D.
Het spel is eigenlijk nogal saai, maar ze redden het totaal door geweldige gasten, met ene Grace Helbig, ene Greg Henson..

en  ::love:: ::love:: ::love:: Hannah ::love:: ::love:: ::love:: Hart ::love:: ::love:: ::love::


Anyway, de aflevering is hier nog te zien: http://geekandsundry.com/formula-d-grace-helbig-greg-benson-and-hannah-hart-join-wil-on-tabletop-sea/
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #109 Gepost op: 9-11-2015, 18:10:40 »
Aangezien het naast TableTop al langer ook gewoon over spellen gaat, post ik het hier.

Vieffan, Daisy, Molcrazy en ik gingen naar Spellenspektakel in Eindhoven speelden:

iKnow
Je krijgt een stuk van een vraag (bvb "Welk land?"). En mag daarna aangeven of je het na 1, 2 of 3 hints kan beantwoorden, dat doe je door je iKnow pion op 1, 2 of 3 hints te plaatsen. Daarna zet iedereen ook zijn iBet pion bij een tegenspeler naar keuze om te gokken of die het antwoord wel of niet zal weten. Heb je het antwoord juist, krijg je bij 1 hint 3 punten, bij 2 2 en bij 3 hints 1 punt. Heb je ook juist gegokt of een andere het juist/fout had, dan krijg je ook een punt. Heb je fout gegokt, verlies je een punt. Elke ronde stelt een nieuwe speler de vraag en die krijgt standaard 2 punten in die ronde.


Concept
Speel je in teams (maar wij deden: één iemand geeft de aanwijzingen en de rest probeert te raden)
Je trekt een kaart en daar staan 3 makkelijke, 3 gewone en 3 moeilijke woorden op. Je mag er eentje kiezen. Hoe moeilijker het woord, hoe meer punten het oplevert. Vervolgens moet je, door pionnen op het speelbord te zetten bij verschillende iconen, genoeg aanwijzingen geven zodat de anderen het raden. Bvb iemand legde de hoofdpion (dat het hoofdconcept aanduidt) bij het icoon voor man(nelijk) en daarna heel veel blokjes bij de kleur zwart. Dat was dus duidelijk Zwarte Piet (tenzij je racistisch bent zoals ik en denkt het gevonden te hebben en in een Eureka moment "OBAMA!" gilt...)

Codenames (zie Essen uitleg eerder in dit topic)


Machi Koro
Molcrazy had dit al eens gespeeld en kon het dus fijn aan ons uitleggen. Je moet een stad opbouwen en als eerste je vier hoofdkaarten spelen (treinstation, shopping center, pretpark en radiostation). Dat doe je door kaarten te kopen met je geld. Op die kaarten staan getalen, bvb bij Graanveld een 1. Dat wil zeggen dat als er een 1 gegooid wordt met de dobbelsteen, die kaart geactiveerd wordt. Vervolgens lees je wat op die kaart staat: je krijgt 1 munt van de bank ongeacht wie dit getal gegooid heeft. Dus kortom, telkens iemand een 1 gooit, kijg je een munt. En zo heeft elke kaart een eigenschap en moet je geld bij elkaar sparen om de vier hoofdgebouwen te bouwen.


A Game Of Thrones: The Card Game
Eerst zochten we 5 minuten lang alle kaarten bij elkaar. Daarna hebben we een kwartier lopen worstelen met de spelregels en wat je nu eigenlijk in vredesnaam hoe en wanneer en waarom moest doen. Het was zo uitgebreid en ingewikkeld en er was niemand om de speluitleg te geven dat we het opgegeven hebben en we doorschoven naar:


Flick 'em Up!
Een veel makkelijker te begrijpen spel waar je in teams tegen elkaar strijdt: de outlaws tegen... hoe de goeden ook weer mogen heten. Je kiest een scenario, stelt alle stukken zo op (met kaktussen, hooibalen, saloon etc) en vervolgens moet je een schijfje vooruit flicken met je wijsvinger om je cowboy te bewegen en flick je ook kogels naar de andere cowboys in de hoop ze omver te schieten.


Ubongo
Je krijgt een paneeltje waar een rooster op staat.Iemand gooit de dobbelsteen en de zandloper wordt omgedraaid. De dobbelsteen bepaalt welke Tetrisachtige stukken je moet gebruiken om het rooster te vullen. Doe je dat als eerste, dan krijg je een blauwe edelsteen (3 punten waard) en mag je er eentje uit de zak kiezen. Ben je 2e, dan krijg je de bruine edelsteen (1 punt) en mag je eentje uit de zak nemen. Al wie daarna eindigt mag alleen eentje uit de zak nemen en als je buiten de tijd bent, krijg je niks. Degene met de meeste punten wint.


Runner Up
Doel van het spel: probeer 2e te worden. In vijf rondes geef je jezelf of elkaar kaarten waarmee jij en de anderen voor- of achteruit moeten. Als de laatste kaart gespeeld is (die MOET je bij jezelf spelen) wordt gekeken wie op de 2e plaats staat en op welk getal. Alleen die persoon die 2e staat, krijgt die punten waar hij op staat. Zo worden 5 rondes gespeeld en wie op het eind met de punten op de 2e plaats staat, is de winnaar!


Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #110 Gepost op: 9-11-2015, 18:11:26 »

Speed Cups
Halli Galli achtig. Je hebt vijf gekleurde cups. Iemand draait een kaart om en jij moet de cups zsm op dezelfde volgorde zetten (ofwel in een rijtje naast elkaar of op elkaar gestapeld). Wie dat het eerste doet, rukt op de bel en mag het kaartje houden. Wie op het eind de meeste kaartjes heeft, is de winnaar.


Terra
Een soort Triviant waarbij je ipv het antwoord te gillen, blokjes zet op het gebied waar ergens ter wereld je denkt dat het antwoord is. Als anderen jou vertrouwen/geloven, kunnen ze hun blokjes in een aangrenzend gebied zetten (er mogen niet meer blokjes in één gebied). Daarnaast zijn er nog 2 vragen die met een jaartal, afstand/lengte en oppervlakte beantwoord kunnen worden. Bvb moesten wij zeggen waar de Amazone stroomt, hoe lang de rivier was en hoe groot het stroomgebied. Juist antwoord: 7 punten. Als je er vlak naast zit (ofwel in het gebeid ofwel bij de jaartallen, lengte, etc) krijg je 3 punten.
Dit was een demo, dus we hebben het niet gespeeld zoals het normaal is. Ik heb al eens gelezen dat je mag kiezen welke van de drie vragen je beantwoord (1, 2 of alle 3) en dat je 5 of 6 blokjes hebt om mee te antwoorden. Dus als iemand overtuigd zijn blokje op het correcte gebied zet,  kan jij nog altijd drie blokjes in aangrenzende gebieden zetten. Die met het juiste antwoord heeft dan 7 punten maar jij hebt er 9 omdat je 3 keer er net naast zat en dus 3x3=9 punten krijgt.


1nacht Weerwolven en Waaghalzen
Dit spel had ik gekocht en hebben we meteen uitgetest. Het is het bekende weerwolven thema, maar deze kan je vanaf drie spelers spelen, je hebt geen moderator meer nodig (heb er intussen zelfs een gratis app voor) en het duurt maar één nacht, dus het spel duurt 10 minuten in totaal. Tijdens de nacht worden veel personages wakker die kaarten kunnen bekijken, of omwisselen. Wanneer je daanra wakker wordt, weet je niet of de rol die je had voordat je ging slapen, nog steeds dezelfde rol is. Mogelijk heeft iemand hem verschoven. Je moet dus voorzichtig info vrijgeven aan elkaar om te achterhalen wat er is gebeurd. Maar uiteraard kunnen er wolven bij zitten die liegen dat ze zwart zien. Op het eind moet je allemaal iemand wegstemmen. Als dat een wolf is, winnen de burgers. Als dat geen wolf is en er zit wel een wolf in het spel, dan wint/winnen de wolf/wolven. Als er geen wolf in het spel zat en je een onschuldige hebt vermoord, verliest iedereen. Je moet dan zien te achterhalen dat er geen wolf is en gewoon in een rondje stemmen zodat iedereen 1 stem heeft en er niemand weggestemd wordt.
Er zijn leuke kaarten, zoals:
Dief: mag zijn eigen kaart ruilen met die van een ander en kijken welke nieuwe rol hij is (maar die niet uitvoeren)
Ziener: mag een kaart van een ander of 2 in het midden (er zijn telkens drie kaarten in het midden die niet verdeeld zijn) bekijken
Onruststoker: Mag 2 kaarten van andere spelers verwisselen
Jager: als die sterft mag ie nog iemand neerschieten en als dat een wolf is, winnen de burgers alsnog
Looier: hij is zijn baan beu en wil liever sterven. Hij moet zich verdacht gedragen in de hoop dat het dorp hem vermoord. Als ie sterft is hij de enige winnaar.
Slapeloze: die wordt 's nachts als laatste wakker en mag zijn eigen kaart bekijken om te zien of er 's nachts gewisseld is
Dronkaard: is zo dronken dat ie zelf niet weet wie hij is. Hij moet zijn kaart ruilen met één van de middelste drie kaarten zonder te kijken wat ie genomen heeft.
Vrijmetselaar: Er zijn er 2. Vrijmetselaars worden wakker en kunnen van elkaar zien dat ze vrijmetselaar zijn (en weten dus al wie zeker geen wolf is... op dat moment). Als er geen andere vrijmetselaar zijn ogen open doet, weet je dat het één van de middelste drie kaarten moet zijn.
Volgeling: Als de Volgeling wakker wordt moeten de weerwolven hun duim omhoog steken, zonder te kijken. De volgeling is een burger, maar weet wie de wolven zijn. Hoewel de Volgeling een burger is, behoort hij tot het team van de Weerwolven. Als de Volgeling sterft en er sterven geen weerwolven, dan wintnen de weerwolven én de Volgeling.
Doreling: doet niks
Weerwolf: kijken elkaar alleen aan zodat ze weten wie nog wolf is. Ze moorden niet, zoals in het standaard spel.
Dubbelganger: neemt de rol aan van de kaart die ze bekijkt

Maar het kan dus goed zijn dat je als ziener helemaal iemand zwart maakt omdat je gezien hebt dat persoon A een weerwolf is en vervolgens zegt persoon B "Oh... maar ik was onruststoker en ik heb jullie 2 omgewisseld." Vanaf dat moment blijkj e dus zelf de wolf te zijn en moet je je uit de nesten werken. Leuk!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #111 Gepost op: 9-11-2015, 18:11:44 »
Ik heb ook nog gekocht: Pandemic Legacy om met een vriendin een nieuw campagne te spelen, Machi Koro en..

Mice and Mystics
Erg mooi en leuk met RPG-element. Het verhaal: De koningin leeft niet meer en de koning wordt verliefd op een andere vrouw. Die vrouw is echter slecht, maar de koning is daar blind voor. De prins wil hem waarschuwen met zijn vrienden en de bedienden van het kasteel, maar de kwade vrouw laat je in de kerkers van het kasteel opsluiten. Gelukkig zit er een mystic mee in de cel die het geweldige idee krijgt om iedereen in muizen te veranderen, zodat je door de tralies kan ontsnappen om de koning te bereiken en hem te waarschuwen. Helaas komt de kwade vrouw daar achter en zij tovert de kerkerbewakers om tot ratten die je op de hielen zitten. Nu baan je je een weg door het kasteel (en daarbij het boek met verschillende hoofdstukken volgend) met ratten, kakkerlakken, spinnen en duizendpoten die je het leven zuur maken.

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop
« Reactie #112 Gepost op: 9-11-2015, 18:49:01 »
Mice and Mystics moeten we dringend eens spelen!
2024: wie is de Mol?

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tabletop
« Reactie #113 Gepost op: 9-11-2015, 18:59:10 »
Het is me gewoon gelukt om 2e te worden in runner-up, helemaal mijn spel. ::love::
(meer geluk dan wijsheid hoor...)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #114 Gepost op: 9-11-2015, 19:09:32 »
Mice and Mystics moeten we dringend eens spelen!
Hou je vast, want het is uitgebreid. :)

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop
« Reactie #115 Gepost op: 9-11-2015, 23:28:28 »
Hou je vast, want het is uitgebreid. :)

Het ziet er in ieder geval leuk uit ::jaja::
2024: wie is de Mol?

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tabletop
« Reactie #116 Gepost op: 21-11-2015, 10:02:40 »
Kunnen jullie me ook helpen bij het zoeken van een Sinterklaascadeau? Mijn vriend en ik houden van kaartspellen als een soort van klaverjassen met z'n tweeën. Ook het kaartspel voor 2 van de Kolonisten van Catan spelen we graag. Risk met z'n tweeën vinden we niet leuk. Triviant hebben we alleen een oude versie van en daar hebben we al twee of drie keer alle kaartjes van gehad. Welk leuk (kaart)spel is voor ons een aanrader?
Keep calm and eat chocolates!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #117 Gepost op: 21-11-2015, 10:34:38 »
Oh, trouwens, en dit is echt weer on-topic

Swifty, als je nog een spel zoekt dat echt goed voor 2 personen te spelen is, probeer Het Stenen Tijdperk ::ok::
If memory serves speelbaar van 2-4 spelers, maar in tegenstelling tot veel andere spellen is het met 2 spelers bijna even leuk als met meer :)



--

Daarnaast van het weekend Quoridor gedaan, wat een spel voor z'n 2en is. Maarrrr dat is wel duidelijk een ander type spel, dus kan goed dat dat niet iets voor jullie is.

Daarbij ben je beide een poppetje, die naar de overkant moet komen - sneller dan de ander. Daarvoor kan je elke beurt of je poppetje 1 veld verschuiven, of een barriere van 2 breed ergens neerzetten om de ander te vertragen.



--

Qua kaart-achtige spellen kan ik je helaas niet helpen
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: Tabletop
« Reactie #118 Gepost op: 21-11-2015, 12:48:33 »
Ook het kaartspel voor 2 van de Kolonisten van Catan spelen we graag.

Heb je ook al uitbreidingen? Want er zijn zeven sets met nieuwe (en extra oude) kaarten. Heel tof voor de afwisseling, vrijwel iedere set legt de nadruk op bepaalde spelelementen van het nieuwe spel of zorgt voor nieuwe spelregels.

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tabletop
« Reactie #119 Gepost op: 22-11-2015, 12:37:22 »
De uitbreidingen, goeietip! En dat spel wat HDD quote lijkt ook erg leuk. Dit en jullie boeken elders, ik geloof dat ik voorlopig goed vooruit kan qua cadeaus :D en anders vraag ik jullie weer raad :P
Keep calm and eat chocolates!