Auteur Topic: Tabletop - Gezelschapsspellen  (gelezen 102946 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #140 Gepost op: 4-01-2016, 16:38:54 »
Het valt nog wel mee, meestal wordt het moeilijker aan de ene kant vanwege de uitbreiding, maar makkelijker aan de andere kant met machtigere rollen, betere event kaarten, quarantaine fiches (die mag je in de stad leggen waar je staat. Als vervolgens die stad een steen zou moeten krijgen, hoeft dat niet en draai je het fiche om van 2 naar 1. Als het daarna nog eens gebeurd, verwijder je het fiche. Zo is een stad twee keer beschermd van een infectie) en bij de hinterlands mag je als je beide in de hinterlands staat eender welke kleur kaart aan de andere geven. Dus sta je beide in de rode, mag je eender welke rode kaart afgevdn en hoef je dus niet meer allebei in die bepaalde stad gaan staan.

Dus het heft elkaar wat op.

Oh en wij komen meestal wel toe met kaarten, maar weigeren vaak ze te gebruiken om te vliegen enzo. Eerst curen en daarna zullen we wel wat rondvliegen.  ;D

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #141 Gepost op: 4-01-2016, 19:31:37 »
en bij de hinterlands mag je als je beide in de hinterlands staat eender welke kleur kaart aan de andere geven. Dus sta je beide in de rode, mag je eender welke rode kaart afgevdn en hoef je dus niet meer allebei in die bepaalde stad gaan staan.

 ::bravo::

Dat vind ik zo'n irritante regel aan het basisspel :-X
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline KrakenNLD

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mol de hele dag!
Re: Tabletop
« Reactie #142 Gepost op: 9-01-2016, 15:14:49 »
Dit is wel een leuk topic, maar dat niemand het nog heeft gehad over The Resistance (behalve een kleine referentie die ik ergens zag) dat verbaast me enorm.



Een spel dat ik nog steeds 1 van de beste tabletop spellen. Vooral omdat spelers hierin niet kunnen worden geëlimineerd kunnen worden, blijft iedereen toch in het spel. En aangezien het zoeken naar slechte spelers nogal heftig kan worden. Het is ook heel erg mogelijk een Forum-variatie ervan te doen, heck, ik heb zelf al 1 van die spellen geleid en ben nu bezig met nog een spel resistance te leiden op een andere forum.

Het spel heeft ook uitbreidingen, welke zorgen voor kleine aanpassingen, denk aan:
* 1 goede speler weet wie de slechte spelers allemaal zijn. Maar op het einde als de goede winnen dan zullen de slechte spelers 1 naam noemen, is dit deze persoon? Winnen ze alsnog
* 1 extra persoon mee per missie, leider kiest 1 persoon uit op deze missie en deze zijn success/fail kaart wordt gezien door deze leider en doet niet mee met het overall resultaat
* 2 spelers zijn defectors, er is een kans dat de defectors allebei van partij veranderen.

Ik zou (ik ben nog nieuw dus excuses als ik iets verkeerd zeg) sommige spellen die ik hier zie vernoemd, proberen een forum variatie van te maken, en gewoon te proberen? En misschien bij een meeting het ook in het echt proberen, maar op het forum kennen de mensen dan al een beetje de regels? Voorstel?

Edit: PS: Wat ze spelen in de video is de standaard editie zonder uitbreidingen, ik vind persoonlijk toch met uitbreidingen het leukst. Maar het legt de basis van het spel goed uit.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2016, 15:19:37 door KrakenNLD »
Soms vind ik een hint zo makkelijk, dat het gewoon geen hint meer is.

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop
« Reactie #143 Gepost op: 9-01-2016, 23:48:55 »
Ik zou (ik ben nog nieuw dus excuses als ik iets verkeerd zeg) sommige spellen die ik hier zie vernoemd, proberen een forum variatie van te maken, en gewoon te proberen? En misschien bij een meeting het ook in het echt proberen, maar op het forum kennen de mensen dan al een beetje de regels? Voorstel?

Voor mij mag je dat altijd proberen om hier een forumvariant van te maken! :) Maar al teveel mensen hier zouden graag meespelen in dat geval :)
Lomperik..

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop
« Reactie #144 Gepost op: 10-01-2016, 12:01:04 »
Het zou misschien als chat-spel kunnen werken, waar we eerder Weerwolven hadden.

Ik weet niet of het op dit moment zo handig als forumspel uit komt, aangezien binnenkort Gladiator begint.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Tabletop
« Reactie #145 Gepost op: 10-01-2016, 14:31:52 »
Die nieuwe titel past je goed HDD ::ok::

OT: ooit zal er misschien wel een spel van gemaakt kunnen worden op het forum, maar er staan er al veel op het schema dus dan zouden we moeten kijken wanneer er weer ruimte is (lees: over 3 jaar :P)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #146 Gepost op: 20-03-2016, 22:01:10 »
Daisy, Loezel, Hulpdakdekker en ik zijn vandaag naar Zuiderspel geweest, een spellenbeurs in Veldhoven.

En we hebben gespeeld:


Paniek in de Wei, een spel waarbij je jouw schapen in de kudde moet laten rondblaten en punten scoren door:
- eerst je twee schapen naast elkaar in de kudde te krijgen
- dan komt de Ram waar alle schapen verliefd op zijn, en waar je op de eerste rij bij de ram moet proberen te komen
- vervolgens moet je allemaal naast het zwarte schaap komen te staan
- en dan komt de schapenscheerder en moet je proberen zo ver mogelijk, in de achterste rij te staan.

Grappig spel, dat ik ooit al wel gespeeld had, maar dat kon helaas niet b(l)aten, want niet ik, maar HDD werd de winnaar!



Beasty Bar
Je hebt 13 beesten vast en al je beesten willen naar de populaire bar. Maar daar moet je voor in rij gaan staan. Elk beest heeft een specifieke eigenschap waardoor er dieren uit de rijd verdwijnen of je voor kan kruipen. Als er vijf dieren in de rij staan, mogen de eerste 2 binnen en de laatste wordt opgegeten.
Erg leuk spel, al hebben wij de uitleg niet helemaal juist gekregen en hielden wij al onze kaarten in handen. Vermoedelijk is hierdoor iemand ontslagen door een 12-jarig jochie.  :-X
Maar het was dus leuk. Leeuwen mochten meteen vooraan in de rij gaan staan. Krokodillen aten alle kleinere beesten open. Het nijlpaard kroop telkens 2 plaatsen voor, etc etc.
Ik was de winnaar, maar aangezien we het fout gespeeld hadden, tellen we dat niet mee.


Spyfall
Je neemt een stapeltje kaarten waar overal dezelfde locatie op staat, maar één van de kandidaten krijgt de spion kaart. Iedereen weet dus in welke locatie we zijn, behalve de spion. Vervolgens krijg je 8 minuten om elkaar vragen te stellen en zo te weten te komen wie de spion is. Maar doe het voorzichtig, want als de spion te weten komt waar we zitten, dan wint hij.
Bvb: ronde 1 zaten we allemaal in een supermarkt. Dus ik vraag aan Loezel wat ze gegeten heeft. Ze zegt iets van appeltjes en peren, vooral fruit. Loezel vraagt aan HDD wat hij vanavond gaat eten. Hij antwoordde ook (ik weet niet meer wat) en vroeg vervolgens aan Daisy wanneer ze op vakantie ging. Toen gingen er bij Loezel, Daisy en mij al alarmbellen rinkelen, want wat had dat met de supermarkt te maken? En jawel, HDD was, zoals altijd, de slechterik!
In het rondje daarna zaten we in het pretpark, behalve Daisy. Maar Spion Daisy wist door onze vragen te ontcijferen waar we zaten en won dus zelf!


Revoltaaa
Robots versus eendjes. Je kiest een kaart, rood (eendjes) of blauw (robots) en er wordt er ook één van een aftrekstapel omgedraaid. Vervolgens kijken we of rood of blauw in de meerderheid is. Die kleur wint. En binnen die kleur wint degene met het laagste getal. Die persoon krijgt de stapel en legt zijn winnende kaart bovenaan en zo gaan we verder. Tot er 5 stapels met dezelfde kleur kaart bovenaan ligt. Dan tellen we hoeveel stapels ieder heeft met diezelfde kleur bovenaan én de kaarten van die kleur die je nog in je hand had. Degene met de meeste punten wint. HDD in ons geval.


Stingy
We zijn piraten en we sparen schatten. Die mogen we bij elkaar pikken, maar dan mag de andere ook van gelijke waarden terug bij ons nemen. Van elke schatsoort zijn er een aantal fiches en als je die allemaal hebt, is je setje compleet (bvb 3 rode rumflessen, 3 gele rumflessen, etc / 4 rode papegaaien, 4 gele papegaaien, etc /)
Degene die de hoogste waarde aan schatten heeft als het spel ten einde is, wint. HDD wederom bij ons!


Pit
Beetje raar kaartspel waar je allemaal tegelijk gilt hoeveel kaarten je wil ruilen, tot je iemand vind om mee te ruilen. Vervolgens ruil je je kaarten etc tot je een set van 9 dezelfde kaarten hebt. Wie dat het eerste heeft, is de winnaar. Ofzo. Ik was in ieder geval de winnaar!  8)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #147 Gepost op: 20-03-2016, 22:01:22 »

Splendor
Vond ik zo leuk dat ik het ter plekke gekocht heb. Je neemt ofwel edelstenen (3 verschillende, 2 dezelfde of 1 joker) óf je koopt een kaart met je edelstenen. Op die kaart staat ook weer een edelsteen en op de duurdere kaarten ook punten. De edelsteen op de kart heb je permanent en kan je dus gebruiken om nog meer kaarten te kopen. Als iemand 15 punten heeft, gaat de laatste ronde in en degene die daarna de meeste punten heeft, wint. HDD alweer!


Bling Bling Gemstone
Even lekker niet nadenken en gewoon doen! We zijn dwergjes die gem stones gaan mijnen. Met een hamertje tik je tegen de toren om gemstones te laten vallen. Maar als je de torenstukken zelf laat vallen, levert dat veel minpunten op. We speelden twee rondjes en ik won beide.  8)


Takenoko
Een superschattig spel waar we bamboe laten groeien door irrigatiekanaaltjes aan te leggen, de tuinman naar bamboevelden te sturen, de panda naar velden sturen om bamboe op te eten en bovendien speelt het weer ook nog een rol: een dobbelsteen bepaalt of de zon schijnt, het regent, bliksemt, waait of bewolkt is.
Je krijgt aan het begin van je spel drie kaartjes met doelstelling die je moet waarmaken om de punten op dat kaartje te scoren. Bvb door een bepaald aantal stukken bamboe te laten groeien. Of door de panda bepaalde stukken bamboe te laten eten. Of door verschillende bamboe velden in een bepaalde vorm te leggen. Daisy was de winnaar!


Runny Bunny
Leek heel simpel, maar na de 2e kaart gespeeld te hebben, liepen we al vast. De regels nog een paar keer nagelezen, maar we geraakten er niet uit wijs. Whatever.

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #148 Gepost op: 20-03-2016, 22:07:27 »
Paniek in de wei heb ik beneden in de kelder liggen als het goed is. Nooit gespeeld eerlijk gezegd. Spyfall lijkt met een erg leuk spel.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Maxwest

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #149 Gepost op: 20-03-2016, 22:13:54 »
Takenoko heb ik nog gezien op Tabletop, lijkt me zo'n geweldig leuk spel  ::love::

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #150 Gepost op: 20-03-2016, 22:26:13 »
Is t ook (maar ben als winnaar misschien wat bevooroordeeld  :P)

Splendor was ook leuk. Spyfall vond ik niet zo. De spion valt volgens mij 9 vd 10 keer zo door de mand. Of wij stelden misschien niet de juiste vragen.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #151 Gepost op: 20-03-2016, 22:30:15 »
Spyfall zoog :-X
En niet specifiek omdat ik ALTIJD weerwolf/spion/hitler/verrader ben - maar vond ook de spelopzet zelf heel tegenvallend.

Runny Bunny mag nog wat extra worden geplaytest.
Pit ging nergens over.
Stingy bedacht ik een gamebreaker, die Robbie enkele minuten later ook tot uitvoer bracht. Dus als 2 spelers dat onafhankelijk verzinnen.. Of een flaw, of wij hebben het gewoon verkeerd gelezen.

That all being said.

Revolta was aardig, als quicky van 10 minuten.
Paniek in de wei was leuk, hoewel ik lange termijn strategie eigenlijk te moeilijk en chaotisch vond. Dus vooral veel nadenken en reageren tijdens je eigen beurt.
Beasty Bar was prima. Die speelden we inderdaad niet goed, en de correcte manier hoort een stuk beter te zijn  ::ok::

Takenoko.. Naja..  ::love:: awesome schattig. En wederom, speelden we verkeerd, waardoor we een component (irrigatie) negeerden, en het veel eendimensionaler leek. Maar is gewoon een topspel. Duurt ook niet eens zo extreem  lang. En de tabletopaflevering inderdaad..  ::love::
Blingbling gemstone was superleuk ook als variatie. Maar ik bakte er niets van  ;D

Splendor was splendid  ::love::  ::love:: typisch zo'n spel dat ik veel nadenk, en awesome uit strategisch perspectief vind.
Ben een strateeg, geen tacticus ;)
Enige nadeel is dat je maar 15 overwinningspunten nodig hebt. En de eerste.. 2/3 of 3/4 van het spel heb je daar gewoon niet het geld voor. Maar daarna pak je 2-3 punten per beurt, en gaat het ineens super snel.
Deed me denken aan het spel '7 wonders'. hoewel dat uitgebreider is, met allemaal gebouwen die ook weer dingen doen. Dat gaat misschien weer net overboord qua complexiteit. Zeker met uitbreidingen..
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #152 Gepost op: 20-03-2016, 22:35:33 »
Over bordspellen gesproken. Twee weken geleden heb ik samen met een paar vrienden een nieuw spel gespeeld. Red Dragon inn



Bij het spel ben je een mytisch wezen die in de kroeg aan het zuipen is. Het doel is om al laatste over te blijven maar je bent af als:
* Je muntjes op zijn
* Je Alcohol content en Fortitude elkaar passeren.

Elke speler krijgt een pakje kaarten die verschillende acties kan uitvoeren die passen bij het karakter. Er zijn actiekaarten (zoals laat iedereen 1 drinkkaart drinken) gambling kaarten (waarbij gegokt moet worden met de muntjes) of sometimes (mag altijd ingezet worden - zoals krijg twee munten van elke speler). Elke beurt start met het wisselen van maximaal 7 kaarten, daarna mag een actie gedaan worden, dan een drankkaart geven aan een medespeler en de ronde afsluiten door zelf je bovenste drankkaart spelen.



Ik denk dat het bovenstaande filmpje een betere uitleg geeft.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #153 Gepost op: 20-03-2016, 22:39:26 »
Zien er wel toffe spellen uit! ::ok::
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #154 Gepost op: 20-03-2016, 22:40:41 »
Wel van gehoord van Red Dragon Inn. Vond je het leuk?

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #155 Gepost op: 20-03-2016, 23:02:44 »
Ik heb Beasty bar gekocht, dus die kunnen we spelen tijdens de volgende spelletjesdag.  ;D Soyfall vond ik op zich wel leuk, maar het is echt niet de 30 euro waard die dat ding kost. Je kunt het net zo goed zelf maken. 

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #156 Gepost op: 20-03-2016, 23:32:10 »
Dit is bijkbaar de uitbreiding (of gewoon nieuwe alleenstaande editie?) van Beasty Bar:

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #157 Gepost op: 21-03-2016, 07:01:47 »
Wel van gehoord van Red Dragon Inn. Vond je het leuk?


Ik vond het een super leuk spel.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #158 Gepost op: 21-03-2016, 08:32:07 »
Je moet vantevoren kiezen of je rood, geel, blauw of groen bent? Niks voor mij... ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #159 Gepost op: 21-03-2016, 08:44:45 »
Jij bent liever wit ::rofl::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela