Auteur Topic: Tabletop - Gezelschapsspellen  (gelezen 102956 keer)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #180 Gepost op: 23-05-2016, 12:11:44 »
Heb het gevoel dat we, na de pauze, nog iets korts hebben gedaan - maar misschien zit ik mis.
Goede conclusie dat wij de losers waren ;D


- Piratenbende mag nog een beetje worden gefinetuned. We speelden op niveau 'makkelijk', en wonnen zodoende nipt, alhoewel ik mezelf iets van 4 keer heb laten zinken. Wat bij dat spel eigenlijk best knap is. Worst pirate ever ::zwaai:: ;D
- Codenames was leuk! Bij de beschrijving destijds twijfelde ik een beetje, maar vond het een goed snel spel ::ok::
- Revenge of the Dictators ::love:: ENORME come-from-behind overwinning van S ::rofl:: If memory serves was bij mij 2 keer de president niet thuis, en mocht ik 2x voor de overwinning gooien.. om beide keren te falen. Ik gooide al met al niet fantastisch deze dag ;D
Denk dat het inherent echt een heel goed spel is; ook heel toffe kaartjes. Maar denk wel dat een paar huisregels wenselijk zijn - inderdaad mbt het einde zodat dat niet te lang duurt. Tussen de eerste keer op zoek naar de president (eerste keer dat het afgelopen kon zijn), en dat het spel was afgelopen zat denk ik wel 45 minuten.
- Royals&Rebels. Apart, dit werkte wel echt anders dan RevoltAA. Beide zijn kaarten-opgooi-spelletjes, waarbij je nog een beetje moet nadenken over wat de anderen gaan opgooien. Beide spellen zijn wel okee voor snel tussendoor, maar nogal vergetelijk.
- Rincala vond ik een onverwacht goed spel ::bravo:: Ziet er heel simpel uit, en dat is het ook, maar er zit uitermate veel tactiek in. Heel charmant spelletjes, als ik het een volgende beurs ergens zie liggen koop ik het vermoedelijk wel.
Als je het 1-tegen-1 speelt is er zelfs misschien nog een plan-component, maar nu is het totaal niet te voorzien hoe het bord er bij je volgende beurt bij ligt.



Was weer super gezellig ::bravo::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #181 Gepost op: 23-05-2016, 13:34:41 »
- Bij piratenbende hadden we de dobbelstenen een beetje tegen geloof ik, anders hadden we minder nipt gewonnen.
- Codenames blijft leuk, al is het enorm lastig om goede omschrijvingen te verzinnen
- Revenge of the dictators dan:

Leuk spel, alleen inderdaad op het eind een beetje een race om Washington in te mogen. De door ons veel gespeelde kaart om mensen daar weer weg te krijgen zit geloof ik niet in het basisspel (maar is de bonuskaart voor mensen die de kickstarter hebben gesteund). Zonder die kaart wordt het misschien wat makkelijker de president weg te spelen...

- Dat kaartspelletje is inderdaad grappig voor tussendoor. Er waren 36 kaarten dus het spel moet met 3 of 4 spelers gespeeld worden (2 gaat niet omdat dan de speciale kaarten hun nut verliezen)

- Rincala lijkt me het leukst met 2 spelers. Hoewel het met die schijven (ook al zijn ze gekleurd) dan wel een beetje aan dammen doet denken qua layout... dus dat is wel een minpuntje  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #182 Gepost op: 23-05-2016, 14:56:37 »
Wil ik er ook wel wat van proberen! Room 25, Piratenbende, Dictators, ...
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #183 Gepost op: 28-06-2016, 00:14:57 »
De dag na de RN Spelletjesdag, ben ik naar de spelletjesbeurs in Merelbeke (onder Gent) geweest, want tja, je bent verslaafd of niet.  ::schaam::
En het was heel leuk. Niet in het minst omdat eigenlijk elk spel dat ik gespeeld heb leuk was, maar ook omdat ik veel mensen tegenkwam die ik van andere beurzen of plaatsen kende en die mij ook herkenden!

Het begon al met de eigenaar van de spellenspeciaalzaak in Turnhout. Die zag mij en sprak me meteen aan, met voornaam en alles. Goed voor zijn winkel natuurlijk om leuk en vriendelijk te zijn tegen zijn klanten, maar toch, leuk dat hij mij herkent!

Nox liep er ook rond. Dat is de Nederlandse meneer die op youtube honderden filmpjes over spellen heeft met uitleg hoe het te spelen en of het een leuk spel is. Omdat ik al veel van zijn filmpjes bekeken heb, betrapte ik me erop dat ik automatisch hoi naar hem knikte, want in mijn hoofd ken ik hem. Hij mij uiteraard totaal niet, maar hij zwaaide en lachte wel terug. Stom, maar het gaf een zelfde gevoel als een WIDM-kandidaat zien. :)

En dan later stonden we bij een grote versie van River Dragons, maar we kenden de spelregels niet. Dus ik keek rond om te kijken waar er speluitlegmensen liepen en toen kwam er toevallig eentje voorbij, je zag het aan zijn kleren dat hij geen gewone bezoeker was. Dus ik deed teken en vroeg of hij van hier was en eventueel dat spel kon uitleggen, maar tegelijkertijd knipoogde hij en zei "Hey, hoe is het?!". Oeps, daar stond ik, hem quasi als personeel te behandelen van "Hé euh, leg dit eens uit." en hij kende mij blijkbaar. Plots besefte ik dat ik eind november vorig jaar hem ook was tegengekomen op Spel 2015 in Antwerpen, waar hij "The Game - Speel zolang je kunt!" had uitgelegd bij een stand en meegespeeld (zie deze post), dus snel zei ik van "Oh hebben wij niet The Game gespeeld in Antwerpen, da's waar? Hoe is't?!" En hij beaamde het en zei toen ook "Ja en jij bent toch ook op Essen geweest he?". Euh... ja... Daar had hij mij dus ook gezien. Maar ik kan me totaal niet herinneren dat ik hem gesproken heb (MC of D*N, weten jullie nog of we met een andere Vlaming gesproken hebben op Essen???). En oké, ik ben uiteraard een geweldige verschijning en easy on the eye en alles ( ::pinokkio:: ), maar ik kan me niet inbeelden dat ie mij gewoon gezien heeft in een massa van 10000 man en net mij othouden heeft. Maar goed, was wel leuk. Hij heeft het spel uitgelegd en ik heb hem uitgenodigd om mee te spelen, dus was leuk!

Wat heb ik gespeeld?
Cacao -> Zie deze post weer

Potion Explosion

Ik had er op youtube al iets van gezien en nu kon ik het eindelijk spelen. Een spel waarin je tovenaar bent en toverdrankjes gaat maken. Je hebt twee flesjes en moet de juiste ingrediënten bij elkaar sparen. Dat zijn knikkers (rood, geel, blauw & zwart) die in een bak liggen in vijf hellende rijen. Je mag er maar eentje uithalen en die houden, maar als er door het verwijderen van een knikker daardoor knikkers van dezelfde kleur tegen elkaar botsen, ontstaat er een explosion en mag je die ook nemen. Heeft dat wederom als gevolg dat er knikkers van dezelfde kleur botsen, mag je die ook pakken, etc.
De knikkers leg je op de flesjes en als er eentje vol is, is ie klaar en mag je hem naast je leggen. Je kan ze vervolgens ook echt leegdrinken en ze hebben dan een magisch gevolg (lees: een voordeel in het spel als pak een rij van dezelfde knikkers uit de bak, gebruik een knikker als joker voor eender welke kleur, steel knikkers uit de voorraad van je tegenstander, etc.) Elk flesje is ook een aantal punten waard en je krijg bonuspunten als je 3 dezelfde drankjes of 5 verschillende drankjes hebt. Leuk bedacht, luchtig en snel.

Patchwork

Een spel voor 2 personen waarbij je een lappendeken gaat naaien. Daarvoor heb je uiteraard lapjes stof nodig die je met knoopjes kan kopen. Maar je moet allebei in dezelfde pool aan lapjes stof zoeken. Vervolgens plaats je ze Tetris-gewijs op je veldje en probeer je zo weinig mogelijk gaten te maken. Er zitten ook knoopjes op je lapjes stof, die leveren extra knoopjes op om nieuwe stof mee te kopen en wie uiteindelijk de meest knoopjes heeft, wint. Entertainend en kort. Leuk 2 personen spel.



Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #184 Gepost op: 28-06-2016, 00:15:57 »
Karuba

Karuba, het eerste familiespel van HABA, die normaal kindjesspellen maakt. JE hebt een veld voor je met 4 avonturiers en 4 daarbijhorende tempels. Die staan bij iedereen hetzelfde opgesteld. Er zijn 36 tegels met wegen en diamanten en goud erop. Eén speler schudt de tegels en legt ze gedekt voor zich, de anderen leggen hun tegels open rond hun veld (in volgorde best). De ene speler trekt een tegel en zegt welk getal het heeft. De rest pakt de corresponderende tegel en vervolgens mag iedereen de tegel in het veld plaatsen, of hem wegleggen (als je dat doet, mag je een avonturier over een pad bewegen en wel zoveel plaatsen als er wegen op de rand van de weggelegde tegel eindigen). Ieder speler speelt dus met exact hetzelfde veld en exact dezelfde tegels. Maar wie doet dat het beste? Bedoeling is om je avonturiers naar de bijhorende tempel te krijgen. Wie als eerste bvb de gele tempel bereikt, krijgt 5 punten, de volgende 4, de volgende 3 etc. Daarnaast komen er ook diamanten goud op de paden te liggen, die je ook kan oprapen voor punten. diamant is 1 punt en goud 2. Leuk verzonnen en ook weer een fijn luchtig spel!

Camel Up

Een kamelenrace, waarbij je in je beurt één van vier actie kan doen:
- Kameel vooruit zetten (gebeurt random: van elke kleur kameel is er een dobbelsteen in de piramide met 1, 2 en 3 erop. Je houdt de piramide ondersteboven en duwt een schuifje open. Er komt één dobbelsteen uit met een getal naar boven. De kameel beweegt zoveel plaatsen vooruit.)
- Een woestijn of fata morgana plaatsen. Als daar een kameel (of kameleneenheid, want ze kunnen gestapeld worden) op terecht komt, krijg je 1 munt en de kameleneenheid mag een stap vooruit (bij fata morgana) of stap achteruit (bij woestijn)
- Een ticket nemen: als je denkt dat geel het goed gaat doen in de eerste ronde, kan je een geel ticket pakken. Die is 5 munten waard als geel eerst eindigt. Als ie 2e eindigt is ie 1 munt waard, maar als ie 3e, 4e of 5e eindigt, moet je een munt inleveren. Bij get volgende ticket krijg je nog maar 3 punten als ie eerst eindigt en bij het laatste nog maar 2. Dus gok je vroeg, met het risico dat er toch nog vanalles gebeurt en je uiteindelijk een munt moet betalen, of wacht je wat af, met het risico dat iemand anders het ticket dat 5 munten waard is voor je neus weggrist.
- Je kan wedden. Je hebt van elke kameel een kaart en als je denkt dat een bepaalde kleur eerst gaat staan na een etappe, kan je die kaart (blind, zodat niemand anders weet waar je op gokt) bij de winnaar of verliezer leggen. Op het einde wordt de stapel omgedraaid. Degene die als eerste op de juiste kameel gokte, wint 8 munten, de volgende 5, etc. MAar als je een foute kleur gokte, betaal je 1 munt!
Het spel gaat echt op en af en op een gegeven moment gok je op een kameel want het is vrij duidelijk dat die gaat winnen, maar dan doet je tegenstander toch iets, dat alles ineens verandert! Ik vond het verrassend leuk en wil deze ooit kopen!

River Dragons

We speelden een grote versie, met pionnen die zo groot, of zelfs groter dan je hand waren. Sowieso al leuk, maar het spel zelf ook. Door stenen en planken te leggen, moet je het platform van je tegenstander bereiken. Je hebt een reeks kaarten met een actie op afgebeeld. Je moet vantevoren je vijf acties kiezen en in volgorde leggen en dan tegelijkertijd onthullen wat je eerste actie is. De startspeler mag als eerste die actie uitvoeren, dan de volgende etc. Je kan stenen of planken toevoegen of verwijderen (stenen dienen om planken op te leggen), stappen zetten, over iemand heen springen, of een actie van een tegenstander blokkeren. Wij speelden met 3, dus het was vrij kort, maar wel leuk en met zes waarschijnlijk heerlijk chaotisch met alle planken door elkaar.


Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #185 Gepost op: 28-06-2016, 00:16:16 »
Tsuro

Heel simpel: ieder speelt met zijn eigen draak en start aan de rand van het bord. Je krijgt drie kaartjes met lijnen op. Die sluit je aan bij je draak zodat hij over die lijn beweegt naar een volgend veld. Je moet proberen zo lang mogelijk op het veld te blijven. Na verloop van tijd wordt het een harrewar van door elkaar lopende lijnen en moet je zien dat je jezelf niet per ongeluk op een lijn aansluit die je rechtstreeks van het bord knikkeert. Maar ook als je bij de draak van je tegenstander in de buurt komt is het oppassen geblazen, want dan kan hij ook jouw draak manipuleren. Je mag enkel een tegel aansluiten op de lijn waar jouw draak op staat, maar als je tegenstander's draak zo dicht in de buurt staat, kan je hem daardoor ook van het bord afsturen. Ook leuk!

Ik heb gekocht:
Zombie 15'

Bij de tweedehandswinkel gevonden, maar nog in perfecte staat! Iedere speler is een tiener, wiens ouders en familie door zombies gebeten zijn, dus ze moeten hun ouderlijk huis ontsnappen en uit de stad vlucthen. Het is samenwerken en je hebt 15 minuten om een scenario af te werken. Uiteraard lopen er in de straten ook zombies rond, waar je tegen moet vechten. Je kan in gebouwen items zoeken, zoals wapens, maar die kunnen ook kapot gaan, zodat je nieuwe moet zoeken etc. Er zit ook een soundtrack bij zoals Escape, dus heerlijk adrenaline en chaos.

T.I.ME. Stories

Zoveel van gehoord en het ziet er zo prachtig uit! Het is een combinatie role playing game/bordspel. Je leeft in een tijd waar tijdreizen bestaat. Maar de mens zou de mens niet zijn als ie daar allerlei slechte dingen mee uitspookt. Dus werk jij bij T.I.M.E. (Tachyon Insertion in Major Events) om de dingen weer recht te zetten die iemand anders heeft fout gedaan. Daardoor ga je dus tijdreizen, maar je loopt er niet als jezelf rond, want dan val je te hard op in die tijd. Nee, je neemt het lichaam van een bestaande persoon in die tijd over. Je kruipt in je pod en iemand leest de kaartjes voor. De demogever op de beurs was erg goed in het vertellen en ik voelde me al helemaal in het verhaal opgaan. We kregen nog instructies mee, maar die werden door de verbinding afgekapt en onze verteller deed dat ook heel overtuigend:"Eén ding is heel belangrijk -bzzt- pas op voor de -kgggggg- en raak ze niet aan, ander -bzzz kgggg- en dat zou catastrofaal zijn." Hij vertelde het zo ook echt en ik was al helemaal oh jee, waar mogen we niet aankomen? Maar toen waren we ineens al terug in de tijd en bleken we in een psychologisch instituut in de jaren 50 terecht gekomen te zijn. Ik in de huid van een junkie. En toen konden we gaan exploren. Ik heb een stuk van de eerste kamer geëxploreerd en toen gezegd oké, ik snap het concept, ik ga nu stoppen, want ik wil geen verdere spoilers.
Het is wel een spel dat echt gedaan is als je het uitgespeeld hebt. Maar daar ben je wel verschillende uren zoet mee. En er zijn al drie uitbreidingen met nieuwe mysteries en puzzels om op te lossen:

The Marcy Case: een thriller die je naar de US brengt in 1992.
A Prophecy of Dragons: een fantasy verhaal met magie in de middeleeuwen.
Under the Mask: het geheim van de farao ontrafelen in het oude Egypte

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #186 Gepost op: 28-06-2016, 09:21:46 »
Patchwork heb ik ook ooit eens in een spelletjeswinkel uitgeprobeerd! :D
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #187 Gepost op: 14-07-2016, 14:40:22 »
T.I.ME. Stories

Zoveel van gehoord en het ziet er zo prachtig uit! Het is een combinatie role playing game/bordspel. Je leeft in een tijd waar tijdreizen bestaat. Maar de mens zou de mens niet zijn als ie daar allerlei slechte dingen mee uitspookt. Dus werk jij bij T.I.M.E. (Tachyon Insertion in Major Events) om de dingen weer recht te zetten die iemand anders heeft fout gedaan. Daardoor ga je dus tijdreizen, maar je loopt er niet als jezelf rond, want dan val je te hard op in die tijd. Nee, je neemt het lichaam van een bestaande persoon in die tijd over. Je kruipt in je pod en iemand leest de kaartjes voor. De demogever op de beurs was erg goed in het vertellen en ik voelde me al helemaal in het verhaal opgaan. We kregen nog instructies mee, maar die werden door de verbinding afgekapt en onze verteller deed dat ook heel overtuigend:"Eén ding is heel belangrijk -bzzt- pas op voor de -kgggggg- en raak ze niet aan, ander -bzzz kgggg- en dat zou catastrofaal zijn." Hij vertelde het zo ook echt en ik was al helemaal oh jee, waar mogen we niet aankomen? Maar toen waren we ineens al terug in de tijd en bleken we in een psychologisch instituut in de jaren 50 terecht gekomen te zijn. Ik in de huid van een junkie. En toen konden we gaan exploren.

Ik heb niet echt een grote vriendengroep die dit spel mee wil spelen, dus vroeg me af of hier iemand geïnteresseerd was? De personen die bij mij geïnteresseerd zouden zijn, kunnen niet goed engels, dus dat vormt een beetje een probleem omdat hier nogal wat in het Engels gelezen moet worden. Privé, je mag niet iemand mee helpen. Zelf alles vertalen gaat ook niet, want dan weet je alle geheimen en oplossingen van de puzzels al.

Het is namelijk een soort point and click avontuur (zoals vroeger op PC) maar dan in een bordspel, met blijkbaar een beetje rollenspel elementen erin.
Schijnbaar ook heel handig in je eentje te spelen als je zelf alles wil exploreren en proberen op te lossen. Maar het zou veel leuker zijn om met meerdere spelers te doen.

Je gaat dus terug in de tijd om een case op te lossen. Blijkbaar kom je echt voor puzzels en raadsels te staan die je als groep moet oplossen en werkt het heel filmisch, als in er zit een hele verhaallijn in en er gebeuren dus ook onverwachte zaken die het verhaal een hele nieuwe wending geven.

Er kunnen max 4 spelers mee doen, waarvan ik zelf al eenteje ben. HDD had eventueel ook interesse, maar zijn er nog meer? Laat maar weten en dan kunnen we eventueel eens een apart T.I.M.E. Story namiddag prikken?


Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #188 Gepost op: 14-07-2016, 19:54:35 »
Ik wil wel meedoen. Lijkt me een leuk spel.  ::jaja::

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #189 Gepost op: 14-07-2016, 20:45:18 »
Ik weet niet helemaal of het rollenspel-element wel iets voor mij is, maar online point and click spelletjes vind ik altijd wel leuk, dus het klinkt wel interessant :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #190 Gepost op: 15-07-2016, 09:24:04 »
Dat ging snel  ;D

Als HDD nog steeds wil, hebben we dan al vier spelers.  ::bravo::

Ik denk ook niet dat het echt hard rollenspel is hoor. Dat werd gezegd omdat je in de huid van een persoon kruipt die in die periode leefde. En je mag daarmee om gaan hoe je zelf wil.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #191 Gepost op: 15-07-2016, 16:32:26 »
Natuurlijk wil HDD nog steeds ::) ;D

Wat gaat alleen handig zijn qua plannen?
Voor mij zou nu nog in Juli ideaal zijn - maar dat gaat voor Starlight niet kunnen :P

Verder komt er natuurlijk een spelletjesdag de 13e, dus dat is niet handig.
Het weekend er na ook niet [dacht ook niet voor Loesje?]

Buiten dat heb ik geen voorkeur. I mean, ik kan ook doordeweeks, maar jullie vast niet ;D




Ik was even vergeten dat je elke verhaallijn feitelijk maar eenmaal kunt spelen. Dat is wel jammer.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #192 Gepost op: 18-07-2016, 11:24:40 »
Ik was even vergeten dat je elke verhaallijn feitelijk maar eenmaal kunt spelen. Dat is wel jammer.
Ja, want dan weet je alle geheimen en raadsels/puzzels al. Tenzij je het 10 jaar later (of in mijn geval 2 jaar later) nog eens speelt, want dan ben je het toch al vergeten. Wil ook zeggen natuurlijk dat al we het de eerste keer nog niet uitgespeeld hebben, het wel net zo leuk zou zijn om met hetzelfde groepje een volgende keer verder te spelen, zodat iedereen het hele verhaal mee af kan maken.

Ik stuur anders wel een pm om te plannen. Nu in de zomervakantie gaat het sowieso moeilijker worden I guess :)

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #193 Gepost op: 18-07-2016, 16:20:02 »
Maar maar ik wil ook ::hypocriet::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #194 Gepost op: 18-07-2016, 21:23:28 »
Wil ook zeggen natuurlijk dat al we het de eerste keer nog niet uitgespeeld hebben, het wel net zo leuk zou zijn om met hetzelfde groepje een volgende keer verder te spelen, zodat iedereen het hele verhaal mee af kan maken.

Enige idee van de duur?
Also, zitten er meerdere verhalen in het spel, of zijn dat echt aparte uitbreidingen die je per keer moet kopen?

Om af te tasten of we bv eind juli er 1 kunnen doen, en dan bv in andere samenstelling eind september een andere verhaallijn.
Als ik je goed lees zijn het aparte uitbreidingen though, dus dan gaat dat niet echt.
Denk idd wel dat als je er 1 met een groep begint, dat je het dan als het even kan die verhaallijn ook met die spelers door zet.

Maar maar ik wil ook ::hypocriet::

Vermoedde al dat je interesse had ;)


Moeten maar even uitplussen wat voor iedereen handig kan zijn :)
..wat wel briljant zou zijn, in dat psychologisch instituut, als er iets met een persoonlijkheidsstoornis is, zodat 2 personen 1 karakter om-en-om totaal anders zouden kunnen spelen ;D



Dit lijkt me trouwens ook wel het soort spel waarbij een fanbase allemaal uitbreidingen op internet gooit - omdat iedereen supersnel door het echte content heen is.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #195 Gepost op: 19-07-2016, 09:26:12 »
Enige idee van de duur?
Ik heb iets gehoord van 6 uur. Maar dat is een gemiddelde. Als je faalt, kan je opnieuw beginnen en heb je al wat info van de vorige sessie.

Citaat
Also, zitten er meerdere verhalen in het spel, of zijn dat echt aparte uitbreidingen die je per keer moet kopen?
Maar één verhaal. Aparte uitbreidingen moet je kopen.

Lucy, eventueel kunnen 2 spelers samen één pion bewegen en samen beslissen?


Citaat
Dit lijkt me trouwens ook wel het soort spel waarbij een fanbase allemaal uitbreidingen op internet gooit - omdat iedereen supersnel door het echte content heen is.
Uhu  ::jaja::
Er zijn er al een aantal. Year One (Batman Series), Broken Peace en Switching Gears.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #196 Gepost op: 14-08-2016, 15:33:27 »
Wat een geweldig spel was Escape ::love:: ::love:: ::love:: ::love::



En Dominion is ook echt fantastisch [wat ik ook al vond voor ik onverwacht won ;D ]
Nog in het kort, waarom ik denk dat verderop in het spel, misschien de tweede helft, je eigenlijk geen koperen muntjes meer in je hand wilt hebben, zelfs als je ze gratis kunt krijgen. En ik bedoel, dit topic is daar het meest geschikt voor I guess.

Je maakt een steeds sterker deck kaarten. Overwinningspunten zijn natuurlijk gedurende het spel nutteloos, en nemen alleen plek in. Maar daarna zijn de koperen muntjes je zwakste kaarten. Door meer koperen muntjes toe te voegen, verminder je de sterkte van een gemiddelde kaart uit je deck. Dus elke hand die je pakt zal iets minder waardevol zijn. Ik heb liever een klein sterk deck waar ik heel vaak doorheen fiets, dan een groter deck waar mijn sterke kaarten verpreid zitten.

Voorbeeld. Stel we beginnen met start-hand van 3x overwinningspunten en 7x koperen munten.
Via een stel lucky beurten, koop ik daar vervolgens nog bij: 3 markten, 2 laboratoria, 3x zilver, 2x goud.
Op dit moment komt er een toverfee, die me gratis 20 koperen munt-kaarten voor m'n deck geeft.
Dat zou ik af slaan. Immers, in mijn huidige deck is de helft ongeveer heel erg nuttig, terwijl koperen muntjes mijn zwakste kaarten zijn. Daarnaast ga ik met 4 beurten door m'n deck, dus ik kom alles lekker snel tegen.
Als ik het aan zou nemen, dan kom ik ze veel minder vaak tegen, en is mijn gemiddelde hand daardoor zwakker.



Sowieso zijn er tof veel verschillende strategieën te volgen.
Bedacht me bijvoorbeeld later, dat een totale afbraakstrategie ook interessant was geweest.
Stel dat je in je deck 4 dorpen had [voor extra acties]; 4 dieven; en 4 milities.
Dan komt het heel vaak voor dat je je tegenstanders dwingt om een hand van 3 te nemen, en tegelijk muntjes weg te gooien.
Daarnaast leveren de milities ook wat muntjes op; en misschien kan je via de dief wat goud en zilver stelen..
Dat zou zooo irritant zijn ;D
Meestal werken bij groepen zulke strategieën niet - maar geeft wel aan hoe flexibel het spel is :)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #197 Gepost op: 14-08-2016, 22:28:49 »
@T.I.M.E.   dat klinkt leuk! Aangezien er al genoeg spelers zijn wil ik wel de verteller zijn als die nodig is. Of was dat alleen bij de demo?

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #198 Gepost op: 14-08-2016, 23:49:37 »
@T.I.M.E.   dat klinkt leuk! Aangezien er al genoeg spelers zijn wil ik wel de verteller zijn als die nodig is. Of was dat alleen bij de demo?

Mocht er nog een speler uitvallen, wil ik wel zijn/haar plaats innemen ::jaja::



Ow en, tip van de dag!
Ik heb liever een klein sterk deck waar ik heel vaak doorheen fiets, dan een groter deck waar mijn sterke kaarten verpreid zitten.
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #199 Gepost op: 16-08-2016, 17:58:58 »
Of we doen T.I.M.E. In duo's? Geen idee of dat werkt, maar zal vast wel.De verteller moet niet echt heel veel doen, alleen een intro en daarna moet ieder voor zich zelf kaarten lezen en onderzoeken. Je mag ze niet voorlezen en niet aan anderen laten zien, maar moet ze goed navertellen aan de rest. Echt als in iemand die een plaats in een kamer (dat is dus een kaart in het spel) gaan onderzoeken is en daarna aan de rest van de groep heeft naverteld wat ie gezien of gevonden heeft. Je kan ook allemaal dezelfde kaart onderzoeken, zodat iedereen telkens dezelfde info leest, maar het gaat op tijd en dan verkwist je dus te veel tijd.
Sowieso zal het ten vroegste pas het tweede deel van september worden, aangezien ik de komende twee weekends niet kan en daarna twee weekjes op vakantie ben.

En over Dominion: ja, na verloop van tijd zijn die koperkaarten inderdaad minder gunstig. Dan kan je ze in principe vernietigen. Als je genoeg zilver en goud hebt of course. En je strategie kan inderdaad ook werken, maar je kan meestal per beurt maar één kaart kopen, dus tegen de tijd dat je vier dorpen, vier dieven en vier milities hebt, ben je al wat rondes verder en hebben anderen je strategie misschien al door. Bovendien bestaan er ook andere kaarten zoals de slotgracht. Als je die in handen hebt en iemand speelt een dief of militie of andere aanval, dan hoef je gewoon te laten zien dat je die op handen hebt en ben je beschermd. Daarnaast telt hij ook voor 2 extra kaarten als je hem speelt.

Dit zijn de andere kaarten trouwens:
Avonturier (6): Draai achtereenvolgens de bovenste kaarten van je trekstapel om totdat je in totaal 2 geldkaarten hebt. Neem ze op handen en leg de overige omgedraaide kaarten op de aflegstapel.
Bureaucraat (4): leg uit de algemene voorraad een zilverkaart op je trekstapel. Iedere andere speler legt een overwinningskaart uit zijn hand op de trekstapel (of laat zien dat hij deze niet heeft)
Kelder (1): +1 actie & Leg een aantal kaarten naar keuze af. +1 kaart per afgelegde kaart
Raadsheer (3): +2 munt & je mag je trekstapel direct op je aflegstapel leggen
Raadszaal (5): +4 kaarten & +1 aanschaf & Iedere andere speler trekt 1 kaart
Festival (5): +2 acties & +1 aanschaf & + 2 munt
Mijn (5): vernietig een geldkaart uit je hand. Neem een geldkaart die ten hoogste 3 meer kost op handen. (Dus je kan koper in zilver veranderen en zilver in goud)
Geldschieter (4): vernietig een koperkaart uit je hand. Als je dat doet heb je deze beurt +3 munt
Verbouwing (4): vernietig een kaart uit je hand. Pak een kaart die ten hoogste 2 meer kost dan de vernietigde kaart
Smidse (4): +3 kaarten
Troonzaal (4): de eerstvolgende actiekaart die je deze beurt speelt mag je twee keer uitvoeren
Heks (5): +2 kaarten en elke andere speler krijgt een vloekkaart (die -1 punt waard is)
Houthakker (3): +1 aanschaf & +2 munt
Tuinen (4): elke 10 kaarten in je stapel zijn aan het einde van het spel 1 punt waard (naar beneden afronden)