Auteur Topic: Tabletop - Gezelschapsspellen  (gelezen 102951 keer)

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #200 Gepost op: 17-08-2016, 00:18:27 »
Kelder (1): +1 actie & Leg een aantal kaarten naar keuze af. +1 kaart per afgelegde kaart

Klinkt ook goed ::jaja::

Voorbeeld. Stel we beginnen met start-hand van 3x overwinningspunten en 7x koperen munten.
Via een stel lucky beurten, koop ik daar vervolgens nog bij: 3 markten, 2 laboratoria, 3x zilver, 2x goud.
Op dit moment komt er een toverfee, die me gratis 20 koperen munt-kaarten voor m'n deck geeft.
Dat zou ik af slaan. Immers, in mijn huidige deck is de helft ongeveer heel erg nuttig, terwijl koperen muntjes mijn zwakste kaarten zijn. Daarnaast ga ik met 4 beurten door m'n deck, dus ik kom alles lekker snel tegen.
Als ik het aan zou nemen, dan kom ik ze veel minder vaak tegen, en is mijn gemiddelde hand daardoor zwakker.

Het nadeel van hogere geldkaarten is dan wel dat als er een dief aan te pas komt, je sowieso 2 of 3 verliest als je een geldkaart omdraait aangezien je geen geldkaarten van waarde 1 in je deck hebt.
2024: wie is de Mol?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #201 Gepost op: 18-08-2016, 18:15:31 »
Qua time stories, topic dat ik onlangs opende in relaxhoek zit een beetje in een dergelijke hoek.
Heb een kleine setting voorbereid, waarbij iedereen de personages kan besturen die er in rond banjeren.

--

Toevallig gister een pot Dominion gespeeld. Waren oa een mijn om muntjeskaarten te upgraden. En de dief. Geen slotgracht.
Ik ging voor een muntjes strategie. Tegenstander voor dieven. Dat won ik vrij eenvoudig. That said, gebruikte ook deels die strategie doordat er juist geen kaarten te koop waren waarbij extra acties konden worden verworven.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #202 Gepost op: 28-08-2016, 15:58:46 »
In 2017 komt Ultimate Werewolf Legacy


Het Legacy aspect heb ik eerder in dit topic al eens over verteld met Pandemic Legacy. In een Legacy (= nalatenschap) spel hebben acties die je doet gevolgen in toekomstige potjes van dat spel. Zo moest ik bij Pandemic kaarten doorscheuren zodat ze nooit meer gebruikt konden worden, kregen we extra permanente research stations in de wereld en konden de karakters waarmee we speelden dood gaan.

En in 2017 komt dat Legacy element dus in weerwolven! Ideaal voor de spelletjesdag waar het toch meestal door dezelfde groep gespeeld wordt!  ;D

Citaat
In Ultimate Werewolf Legacy, players and the village itself have attributes that are retained between games, with events taking place in the first games having effects that ripple through remaining games. Make a bad decision early on, and it can haunt the village for years to come! Players can earn titles, which provides them with special abilities in future games, regardless of their role.

The full campaign is divided into chapters of about three games each, with each chapter designed to be played in a single night with the same group of players. Each chapter is standalone so that different players can play different chapters, but since early chapters affect successive ones, it's an even richer experience to play through more than one chapter. Even better, the chapters are designed so that you can switch moderators between games.

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #203 Gepost op: 28-08-2016, 17:28:41 »
Dat is wel een spannende extra dimensie! ::oink::
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #204 Gepost op: 28-08-2016, 23:41:35 »
Klinkt goed  ;D

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #205 Gepost op: 3-09-2016, 17:04:08 »
Ik ben helemaal voor de legacy ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #206 Gepost op: 21-09-2016, 11:11:28 »
Na Eén Nacht Weerwolf, Dageraad en Vampire (nog niet in het Nederlands verkrijgbaar), gaan ze nu ook met One Night Ultimate Alien komen.  ::rofl::

Leuke hierbij is dat je actie als alien (en sommige andere personages) anders zijn per keer. De app vertelt wat je mag/moet doen als je wakker wordt.



Meer info hier.

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #207 Gepost op: 30-09-2016, 13:00:42 »
Woensdag een heel leuk spel in de lokale spellenwinkel gespeeld: Captain Sonar


Je speelt in teams en elk team bestuurd een onderzeeër. Je moet de onderzeeër van het andere team vinden en neerhalen. Ieder heeft z'n eigen rol in het team:
Kapitein: zegt hardop of we noord, oost, zuid of west varen en tekent dat ook op zijn kaart (kaart met eilandjes waar je uiteraard niet doorheen kan varen)
Chief Mate: per beweging laad je een deel van een wapen of sonar op. Als die volledig opgeladen is, kan je hem gebruiken
Engineer: per beweging valt een bepaald deel van de onderzeeër uit en de enigeneer moet het repareren.
Radio Operator (dat was ik!): Luistert het andere team af om te horen welke kant ze opvaren en kan zo na bepaalde tijd door te puzzelen te weten komen waar dat andere team zich bevindt.

Zo probeer je elkaar dus te vinden en op te blazen met mijnen of torpedo's. Elke team zit aan één kant van een tafel met een scherm tussenin, zodat je niet bij elkaar kan kijken uiteraard. Ziet er dus zoiets uit:


En ik moest het andere team dus tracken op deze kaart:


Je kan het turn by turn spelen, om het te leren. Dan is het gewoon ieder om beurt zegt of ze N O Z of W gaan en vervolgens is het andere team aan de beurt. Maar de echte bedoeling is dat je het real-time speelt: beide teams bewegen tegelijk en kondigen dus tegelijk aan waar ze heen gaan en wat ze doen. Heerlijk chaotisch en stresserend. :)

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #208 Gepost op: 23-10-2016, 13:02:49 »
Seizoen 4 van Tabletop komt blijkbaar op een betalend kanaal. De eerste 2 aflevering zouden naar verluid begin november nog wel gratis op youtube komen, maar vanaf dan kan je de rest enkel nog op 'Alpha' kijken, een service waar je voor betaalt. "Ergens begin 2017" zouden de overige afleveringen dan ook op gratis youtube komen. Dus het wordt nog even langer wachten...


Maar intussen zal ik hier dan maar eens posten welke spellen ik en we (toen HDD en Starlight ook gekomen zijn) op Spiel 2016 in Essen hebben gezien/gespeeld. Geen idee of iemand daar trouwens nood aan heeft. Ik post het maar om te laten zien wat er allemaal bestaat aan spellen en misschien vind je een spel dat je heel interessant lijkt en aan de sint of kerstman wil vragen. ;)

Deze heb ik op donderdag gespeeld en/of gekocht:
Celestia uitbreiding

Het spel Celestia staat op een van de vorige pagina's al uitgelegd. Er is nu een uitbreiding voor. Het voegt simpelweg de volgende 32 kaarten toe:
- Karakterkaarten: voor elk karakter (i.e. gele pion, rode pion, etc) is er een kaart met een specifieke eigenschap die je één keer in het hele spel mag uitvoeren. Rood mag alle dobbelstenen opnieuw gooien als hij een schat inlevert. Blauw mag de rol van kapitein overnemen als een schip crasht. Hij moet dan zelf de nodige kaarten spelen. Groen mag alle dobbelstenen met een piraat negeren. Geel mag, wanneer hij als kapitein de juiste kaarten niet kan neerleggen, 2 kaarten van de stapel omdraaien en die gebruiken. Zwart mag 2 dobbelstenen aan de kant legen en enkel met de overblijvende dobbelstenen gooien. Paars kan iemand verplichten om bij haar te blijven. Als zij uitstapt, moet die andere kleur dus ook uitstappen en de andere kleur moet dus ook mee verder als paars beslist op het schip te blijven.
- Kaarten met dubbel symbool: hiermee kan je 2 dobbelstenen met hetzelfde symbool (bvb allebei vogel) wegwerken met één kaart met het dubbele vogel symbool erop.
- A Little Help kaarten: dezelfde symboolkaarten als de gewone, maar met een handje eronder. Deze kan je niet voor jezelf gebruiken, enkel om een andere kapitein te helpen.
- Nieuwe power kaarten: 'Bandit': voordat de kapitein gooit, kan je deze kaart uitspelen. De kapitein moet nu een extra dobbelsteen gooien. 'Mooring line': Wanneer de kapitein de nodige kaarten heeft uitgespeeld kan je deze kaart uitspelen. Het is een soort anker, waardoor het schip op het huidige eiland blijft. De kapitein moet wel de kaarten neerleggen voor de dobbelstenen, maar het schip gaat dus niet vooruit.
- Extra promokaart op Essen: Het Werpanker: Als je uitgestapt bent, denkende dat het schip gaat crashen, maar het crasht niet en gaat verder, dan kan je deze kaart spelen om terug aan boord te klimmen. Je levert je schat in die je op het eiland opgeraapt hebt en klimt weer aan boord.

Een vernieuwde versie van King of Tokyo, die volgens mij eerder in dit topic al beschreven staat. De nieuwe versie is vooral updated artwork. Een monster (weet niet meer welk) is vervangen door een pinguin en er is één nieuwe regel: de eerste speler MOET naar Tokio.


Diamant

Dit spel is een samenwerking van de designers Bruno Faidutti (van oa Macchiavelli) en Alan R. Moon (van oa Ticket to Ride). Klinkt niet slecht. Maar ik vond het vrij basic en simpel. Je gaat met z'n allen een grot in, op zoek naar edelstenen. Ieder keer draai een kaart om waar een aantal edelstenen op staan of een valstrik op staat. De edelstenen worden eerlijk verdeeld onder het aantal spelers en overschot blijft op de kaart liggen. Van de valstrikken zijn er telkens 2 dezelfde kaarten. Hij is ook pas dodelijk als beide kaarten va neenzelfde valstrik zijn omgedraaid. Na elke kaart moet ieder voor zich beslissen of ze de grot verlaten of verder op onderzoek gaat. Je draait allemaal tegelijk je kaart om en maakt zo bekend of je verder gaat of terug wil. Wie terug gaat mag de edelstenen die nog op de kaarten liggen, meenemen terwijl hij de grot verlaat. Maar als je met meer dan één terug naar buiten gaat, krijg je die achtergebleven edelstenen niet. Als je wel door gaat, kan je meer edelstenen scoren, omdat je het onder minder personen moet verdelen. Maar je hebt ook het risico op een 2e kaart van dezelfde valstrik te botsen en dan verlies je al je edelstenen die je in die grot hebt opgeraapt en is de grot gesloten. Van die valstrik gaat er wel een kaart uit het dek, zodat die valstrik niet meer af kan gaan. Zo zijn er 5 grotten en de winnaar is degene met de meeste edelstenen aan het eind.

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #209 Gepost op: 23-10-2016, 13:32:10 »
3 Wishes

Een geest verschijnt en je mag drie wensen doen. Eentje voor persoonlijk gewin, eentje om een superkracht te hebben en eentje om de wereld te verbeteren. Ieder krijgt drie kaarten, allemaal wensen uit één van die drie categorieën. Je weet zelf niet welke je hebt. In je beurt mag je ofwel naar één van je eigen kaarten kijken of één van je kaarten wisselen met die van iemand anders of van de 3 in het midden. Vanaf het moment dat je denkt dat je drie verschillende wensen hebt, kondig je aan dat het spel gedaan is en draait iedereen zijn kaarten om. Degene die inderdaad 3 verschillende kaarten heeft, is de winnaar. Er staan ook getallen bij die je bij gelijkspel optelt om te zien wie dan de winnaar is.

What's Up

Er liggen 25 (ofzo) kaarten midden op tafel met vogels erop: gele, rode, groene of paarse. En ze zitten ofwel alleen, met twee of met 3. De bedoeling is dat jer per kleur vogels spaart, te beginnen met 1 vogel op een draad, dan 2 op een draad en als laatste 3. Wie als eerste in elke kleur zo'n setje heeft verzameld is de winnaar. Hoe verzamel je ze? Door een kaart om te draaien. Ze zijn namelijk aan beide kanten bedrukt. De andere kant heeft ofwel een ander aantal vogels ofwel een andere kleur. Dus als je een kaart met 2 rode vogels ziet, kan er op de achterkant 1 of 3 rode vogels staan óf 2 vogels in een andere kleur.
Ik moest op een gegeven moment alleen nog 3 groene vogels hebben en had alle mogelijke kaarten waar die konden zitten omgedraaid, maar kreeg niks gevonden. Uiteindelijk bleek dat er geen kaart met 3 groene vogels meer was, want die stonden allemaal op de achterkant van kaarten die we reeds genomen hadden. Ik was dus wel de winnaar, ookal had ik een incomplete set. Beetje raar.

Dat speelde ik die donderdag. En ik kocht:
Twee bonus packs van One Night Ultimate Werewolf.


Voor wie bij een volgende spelletjesdag zin heeft, zijn er dus nieuwe rollen:
Aura seer: ziet welke spelers een kaart hebben gezien of verwisseld
Cursed: zit in het team van de burgers, maar als op het eind een wolf op hem stemt, wordt hij vervloekt en behoort tot het wolventeam.
Prince: kan niet vermoord worden. Als hij de meeste stemmen krijgt, sterft degene met de 2e meeste stemmen
Apprentice Tanner: Ziet wie de Looier is en wint enkel als de Looier sterft. Als er geen Looier is, moet hij zelf sterven om te winnen.
Beholder: Ziet wie de seer en apprentice seer waren en mag kijken of hun kaarten intussen verwisseld zijn of niet
Squire: zit in het wolventeam. Als hij wakker wordt moeten de wolven hun duim uitsteken zodat hij weet wie wolf is. Hij mag hun kaarten bekijken om te weten of iemand's kaart verwisseld is of niet. Hij wint als de wolven winnen. Als er geen wolf is, wint hij zolang hij zelf maar niet sterft.
The Thing: zit bij de dorpelingen en raakt 's nachts de schouder van de persoon links of rechts van hem aan
Er zit ook een vampier en artefacten bij, maar die kan je alleen gebruiken als je ook one night Vampire hebt.

Codenames Pictures

Zelfde als Codenames met woorden (die eerder in dit topic al uitgelegd staat) maar dan met tekeningen. Twee teams nemen het tegen elkaar op. Elk team heeft een master die aan zijn teamgenoten moet doorgeven waar hun medespionnen zich bevinden. Die hebben allemaal een picture als codenaam en de master moet die subtiel overbengen naar de rest.

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #210 Gepost op: 23-10-2016, 13:57:29 »
Mysterium

Eén keer gespeeld in de lokale spellenwinkel en meteen verliefd op geworden. Toen ik het hier aan een kleinere prijs vond, heb ik dan ook niet tweemaal nagedacht.
Het is een mix tussen Cluedo en Dixit. Iemand speelt de geest van een overledene die vermoord werd. De geest vindt pas rust als gerechtigheid is geschied. De andere kandidaten zijn psychische onderzoekers die in hun dromen in het huis allerlei beelden doorkrijgen en op basis daarvan moeten te weten komen wie de dader is, waar de moord gebeurd is en met welk wapen. Elke kandidaat heeft een eigen piste (i.e. eigen verdachte, locatie en wapen). Enkel de geest weet de juiste antwoorden. Hij moet 7 Dixitachtige kaarten oprapen en beslissen welke kaarten duidelijk zouden kunnen maken wie de verdachte is. Zo gaf ik bvb bij een autocoureur allemaal kaarten waar voertuigen op stonden. Helaas staan er ook allerlei andere dingen op die kaarten, waardoor alles anders geïnterpreteerd kan worden. De spelers moeten in het hoofd van de geest kruipen om hetzelfde idee te krijgen.
De geest kan ook enkel uit zijn 7 kaarten kiezen, dus dat maakt het extra moeilijk om een juiste hint te geven.
Als iedereen de juiste combinatie gevonden heeft binnen 7 ronden, vindt de finale plaats. De verdachten met hun locatie en wapen worden bij elkaar gelegd en de geest mag nog drie kaarten leggen: eentje die verwijst naar de verdachte, eentje naar de locatie en eentje naar het wpaen. Maar de spelers weten niet welke kaart naar welke van die drie zaken verwijst. Ze moeten stemmen op wat ze denken dat het juiste antwoord is. Als de meerderheid juist is hebben alle spelers gewonnen en vindt de geest eindelijk rust.

Op vrijdag hebben we gezellig met z'n drieën spellen gespeeld (HDD, Starlight en ik) en dat deden we met:
Monster My Neighbour

Iemand is een monster en iemand een jager. Maar wie is wat? Elke speler krijgt vier kaarten. Daar zitten oa een monster en een jager tussen. Als je aan de beurt bent moet je één kaart uitspelen. Maar de kaarten hebben verschillende effecten waardoor ze vaak van de ene naar de andere speler gaan. Als je de jager kaart hebt, moet je proberen te achterhalen wie de monsterkaart heeft en zo het monster vangen. als je de monsterkaart hebt, moet je op het juiste moment afwachten om hem uit te spelen ne het spel te winnen.

Burger Boss

Ieder heeft zijn eigen burger restaurant. Door verschillende acties te doen, moet je de juiste hamburger voor je klanten maken. Maar wel snel voordat een andere speler met die klant aan de haal gaat.
Je gooit dobbelstenen en die kan je inzetten om kaas, sla, tomaat, vlees of broodje te kopen. Dat zijn allemaal houten schijfjes, die je op je grill op elkaar stapelt om de juiste hamburger te maken. Je kan ook je keuken of grill uitbreiden of extra personeel aannemen.
Ik vond het wel leuk maar HDD merkte terecht op dat het in het begin wel leuk is, maar je het na een paar keer spelen wel door hebt en er klaar mee bent.

HOPE

Iets met dat het intergalaktisch stelsel tenonder gaat en wij moeten dat voorkomen. Met allerlei bewegingen acties en regels. We hebben het op onze sokken gewonnen, maar ik vrees omdat we enkel regels niet helemaal mee hebben gekregen of verkeerd begrepen. Het was niet echt een spel om zo even een korte snelle uitleg van op een beurs te krijgen en dan maar te spelen. Of we hebben het wel helemaal juist gedaan, maar dan was het wel heel makkelijk en denk ik niet dat ik het leuk vond.

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #211 Gepost op: 23-10-2016, 14:15:30 »
Op zaterdag stonden HDD en Starlight in de file. Ik voor de eerste keer niet en kon binnen toen de deuren net open gingen. Ik zocht een tafel bij het spel dat ik perse wou proberen na er over gelezen te hebben en dat lukte! Ik sloot me aan bij 3 Chinezen en speelde (en kocht het later die dag ook):
Raise Your Goblets

Je bent lid van een rijke befaamde familie en zit gezellig aan tafel. Maar iedereen wil de macht grijpen en hun tegenstander vermoorden door gif in hun beker te doen. Ieder heeft zijn eigen beker waar op voorhand random een wijn-, gif- of antigifdruppel in gedaan werd. Je beker is diep genoeg opdat je niet kan zien wat er in zit. Ieder krijgt een target die hij moet zien te vergiftigen. Die targets zijn open, dus iedereen weet van elkaar wie de andere moeten viseren en dus ook wie het op hen gemunt heeft. Als je aan de beurt bent, mag je 2 acties doen uit de volgende:
- een druppel (wijn gif of antigif) in iemand's beker doen zonder dat iemand ziet welk druppel
- in je beker kijken
- je beker met die van iemand anders verwisselen
- alle bekers naar links of rechts doorgeven
Als je geen wijndruppels meer hebt mag je een toost voorstellen. Iedereen mag dan nog één actie doen en degene die de toost heeft voorgesteld mag als laatste een actie doen. Vervolgens worden de bekers omgekeerd om te kijken wie er vergiftigd is en wie er overleefd. Elke antigifdruppel annuleert een gifdruppel. Wijndruppels zijn neutraal. Als er meer gifdruppels zijn dan antigif, ben je dood. Je verdient puten als je blijft leven en extra punten als jouw target vergiftigd is. Er zijn ook karakterkaarten die iedere speler een speciale eigenschap geeft. De meeste punten na x aantal ronden is de winnaar.
Er zijn zes bekers, maar je kan het ook met meer spelen. Dan is het in duo's en heeft elk belangrijk familiedlid zijn eigen voorproever naast zich zitten. Die voorproever mag in de beker kijken en zijn werkgever raad geven. Maar, op voorhand krijgt elke voorproever een kaart en één van hen is niet te vertrouwen! Die wint als zijn werkgever wél vergiftigd wordt.

Toen kwamen Starlight en HDD aan en zetten we ons neer bij de eerste vrije tafel.
Tales & Games: Little Red Riding Hood

Van dezelfde reeks als De Schildpad en de Haas is er ook een Roodkapje spel. De speluitleggeefster kende alleen de regels voor de simpele versie, dus speelden we die. En we faalden meermaals. We moesten door kaarten om te draaien, bloemen verzamelen. Per bloem mochten we een stap vooruit. Op elke kaart staat een getal en dat getal mag inet lager zijn dan het aantal kaarten dat we al hebben gelegd. Anders zouden we kapot zijn en niet vooruit mogen. De wolf gaat sowieso na elke ronde wel een stapje vooruit.
We moesten dus samenwerken om roodkapje vooruit te bewegen, maar roodkapje had niet echt zin om te bewegen en dus kwam de wolf telkens als eerste bij oma's huisje aan en waren wij verloren...

Karibou Camp

Dit spel speel je in teams. Je krijgt 5 kaarten en in het midden liggen vier kaarten. Iedereen wisselt ze om met kaarten uit hun hand, allemaal tegelijk en door elkaar. Van zodra je vijf kaarten van hetzelfde dier in je handen hebt, moet je naar je teamgenoot een gebaar maken dat slaat op de collectie dieren die je hebt. Voor beren laat je je tanden zien, voor een wasbeer steek je je duim omhoog, voor een marmot geef je een knipoog, etc. Je teamgenoot moet dat opmerken en de rode pion dat in het midden staat, grijpen en op het juiste dier slaan. Maar als je tegenstanders ook zien welk gebaar je maakt, kunnen zij ook de pion grijpen en op dat dier slaan. Dan winnen zij de punten. Ik denk niet dat het ons ding was en zeker niet dat van Starlight.  ;D

Qango

Een soort vier-op-een-rij'ig spel. Om beurt plaats je een pion. Je scoort ofwel door je pionnen op drie velden van dezelfde aan elkaar grenzend kleur te leggen, ofwel door 4 pionnen zo te leggen dat ze een vierkant vormen of door er 5 op een rij te leggen. Wie dat als eerste gedaan krijgt is de winnaar. In het eerste spel had ik dat niet door en dacht ik dat we tot het einde moesten spelen en daarna geteld zou worden wie hoeveel punten had. Dus HDD en Starlight (die het tegen mij opnamen) wonnen al in hun derde beurt door simpelweg hun derde pion in de derde kleur te plaatsen. Toen had ik het dus door en speelden we opnieuw en verloor ik weer. Toen kwam HDD mij versterken en speelden wij tegen Starlight. En Starlight won en is dus de Qango Queen!

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #212 Gepost op: 23-10-2016, 14:53:43 »
Da Yunhe

Een aanvankelijk ingewikkeld spel waar je je hersenen voor moet gebruiken. Maar wel interessante gameplay! Je bouwt allemaal aan een rivier en scoort zo punten. Maar er zijn heel veel verschillende manieren op punten te scoren en veel keuzes die je kan maken. Draai je je tegeltjes om om te kijken welke keuzes je hebt? Neem je x aantal tegeltjes om een bouwaanbod voor je te hebben liggen? Bouw je stukjes va nde rivier en probeer je een zo lang mogelijke verbinding van je eigen tegels te maken? Of probeer je minpunten uit jouw domein weg te werken? Of je tegenspelers dwars te liggen? En welke actiekaart kies je? En hoe laat je de bouwcoördinator varen? Zoveel vragen, zoveel mogelijkheden. Best interessant!

Armymals

Leuk spel met miniaturen van tanks, tractors, hooibalen, bergen, bossen en een watermolen. Het idee is dat de dieren ten oorlog gaan met hun tanks. Er zijn meer dan 30 soorten dieren waarvan je er random 3 kiest: Eén commandant en 2 tankbestuurders, met allemaal hun eigen speciale krachten. Je kan het spel op x verschillende manieren spellen door extra regels toe te voegen of niet. Je kan bvb enkel capture the flag spelen, waarbij je de vlag van je tegenstander uit hun kamp moet stelen en naar jouw kamp moet brengen. Maar je kan daarbij ook toevoegen dat je ook punten scoort als je elkaar's tanks kapot schiet. Of je kan drie random missiekaarten kiezen waar ook op beschreven staat wat je moet doen om punten te winnen. Iedereen kan die missies proberen uit te voeren, maar degene die er als eerste in slaagt, krijgt de kaart en de bijhorende punten. Je kan ook plaatsen veroveren, waarmee je punten scoort.
Bewegen en schieten doe je met zes dobbelstenen die je Yathzee gewijs 2 keer opnieuw mag gooien (onderwijl dobbelstenen opzij zettend die je wel wil gebruiken). Op de dobbelstenen staan 1, 1 en 2 die je kan gebruiken om te bewegen of om je schietbereik te vergroten, er staat een raket op waarmee je kan schieten, een pijltje die in het rond wijst waarmee je je tank of je loop kan roteren en een eikel, die je kan sparen om speciale kaarten met extra krachten te gebruiken. Heel leuk, dus heb ik het ook gekocht. :)

Ik kocht Bling bling Gemstone (eerder al eens beschreven), promo's van The Dice Tower voor de spellen Room 25 en Machi Koro en het volgende spel:
Betrayal at House on the Hill

Je trekt met je vrienden (je medespelers) een huis in op avontuur. Je moet kamers ontdekken en vindt allerlei dingen die je later kunnen helpen. Op een gegeven moment wordt er een "haunt" getriggerd. Afhankelijk van hoe en in welke kamer, zoek je op wat er dan gebeurt. Iemand wordt door het boek aangewezn als verrader. Die persoon moet de kamer verlaten samen met het verradersboek en lezen wat hij moet doen om het spel te winnen. Intussen lezen de onschuldige vrienden wat zij moeten doen om te winnen en kunnen ze onderling een strategie afspreken.
In een testplay in m'n eentje (wat ik altijd doe om het spel zelf te leren kennen zodat ik het later ook aan anderen kan uitleggen) bleek één van de spelers een kannibaal te zijn die zijn vrienden in het huis gelokt had voor een speciale maaltijd met als hoofdgerecht de vrienden zelf! Er verschenen 3 kannibaalmonsters in de eetkamer en drie onschuldige slachtoffers op zolder. De verrader moest de andere spelers aanvallen en opeten en had daarbij de hulp van de drie extra monsters. De onschuldigen moesten de hulpeloze slachtoffers helpen te ontsnappen door ze uit het huis te begeleiden en het slot van de voordeur te forceren en allemaal te ontsnappen. :)

De laatste dag dwaalde ik weer zonder Starlight en HDD rond :(
Maar zo kon ik me soms wel kleinere groepjes joinen die een speler te kort kwamen of die bvb met 2 waren en het spel gerust met 3 gespeeld kon worden. En zo kon ik spelen:
Pandemic: Reign of Cthulhu

Pandemie met een sausje Cthulhu erover. Het speelt hetzelfde als Pandemie, met een paar kleine veranderingen: ipv de gevreesde pandemie kaarten, krijg je nu Elder Gods die veel roet in het eten komen gooien. Daarnaast zij ner nog andere tweaks die meer op het thema slaan dan dat ze echt ingrijpende veranderingen zijn. Het was leuk, maar voor mij niet leuk genoeg voor die prijs (50 euro). Misschien over een paar jaar als ie wat afgeslagen is in prijs.

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #213 Gepost op: 23-10-2016, 15:17:50 »
The Networks

Ieder runt zijn eigen tv kanaal met verschrikkelijk slechte programma's zoals "The Shopping Bag Review Hour". Je moet je kanaal uitbreiden door betere shows te kopen. Die show kan je om 20, 21 of 22 uur inplannen maar sommige shows leveren op een bepaald tijdstip meer kijkers op. Sommige shows hebben ook een ster nodig die je ook kan aankopen. Aanvankelijk moet je het stellen met sterren als de eerste afvaller van een domme reality show of een derderangs komiek. Daarnaast moet je ook reclame kopen om tijdens de programma's te spelen. De sterren kosten geld, want je moet hun loon betalen en de reclame levert dan weer geld op. Vervolgens worden je aantal kijkers geteld en dat zijn je punten. Elke show telt 4 seizoenen, maar het aantal kijkers neemt per seizoen meestal wel af. Als je een show door een nieuwe show wil vervangen kan je die oude show in de reruns programmeren. Die levert dan stukken minder kijkers op, maar je hebt wel een gloednieuwe show waar nieuwe kijkers op af komen.
Ik vond het heel leuk in elkaar zitten en was daarin blijkbaar niet de enige want het spel was al uitverkocht in de namiddag van dag 1. Maar als ik het ooit ergens tegenkom, ga ik het wel kopen denk ik.

Pixie Queen

Een spel van een uitgever hier in Turnhout dat ik nog niet gespeeld had en in Essen nu de kans greep. Intussen ben ik er ook achter gekomen dat het prachtige artwork gemaakt is door het petekind van een van de vrienden van mijn ouders. Erg grappig dat mijn moeder ineens kwam met de vraag of ik dit spel kende omdat zi jwist wie de artist ervan was. :)
Je speelt de rol van een pixie die de turant van een pixie queen moet gunstig stellen. Het is een echte bitch die allerlei voedsel geofferd moet worden of er moet een ring voor gemaakt worden, of je werkt je op tot eeuwige slaafje allemaal om in een goed boekje te staan bij haar, want ze deelt heel veel zweepslagen uit. De winnaar is degene met de minste zweepslagen. Als je heel goed gespeeld hebt, eindig je misschien wel met pluspunten, maar volgens de ontwerper van het spel moet je dan al héél goed gespeeld hebben. Erg leuk worker placement spel met verschillende keuzes (waaronder naar de mijn gaan, wat hier voorgesteld wordt door uit een zakje blind zoveel blokjes te nemen als het aantal pixies in de mijn en zo hopelijk goud en zilver boven te halen, maar je kan ook waardeloze stenen hebben. Die kan je gelukkig gebruiken om de pixies van je tegenspelers vast te ketenen. Je steelt ook eten bij de mensen, kan ringen maken, etc. Er zijn blijkbaar 21 mogelijke keuzes die je kan maken. Ik vond het best leuk en heb hen intussen op kickstarter gesteund dus ik zal het spel in het voorjaar van 2017 waarschijnlijk ontvangen.

Die dag kocht ik Armymals, wat we eerder gespeeld hadden en daar zag ik ook Paperback staan, waar ik al langer aan dacht om te kopen, maar het is moeilijk verkrijgbaar in Europa.
Paperback

Het is een deck building game, zoals bvb Dominion. Je bouwt dus je dek met kaarten op tot een zo goed mogelijk dek. In je beurt trek je 5 kaarten van je dek. Daarmee moet je een woord maken, die geld opleveren waarmee je nieuwe kaarten kan kopen om langere woorden te maken of meer geld te scoren. Je kan met genoeg geld ook boeken schrijven die je punten opleveren. Zodra er 2 stapels boeken op zijn, is het spel voorbij en wint degene met de meeste punten. Erg leuk, als je van woordspellen houdt.

Bij dezelfde stand stond ook Lobotomy, wat ik vorig jaar op kickstarter gebackt had. Ik koos toen voor thuislevering, maar informeerde nu toch of ik het eventueel daar al mee kon krijgen. Dat kon!
Lobotomy

Een horrorspel dat zich afspeelt in een mentale instelling. Je moet smanewerken om allemaal te ontsnappen. Maar iedereen is een mentaal patiënt en heeft waanideeën waardoor je het personeel en andere patiënten als waanzinnige monsters aanziet. Je moet je dus een weg door de monsters vechten om het scenario te voltooien. Er zitten tientalle scenario's in het spel met bijhorende miniaturen van de monsters. Er zijn 5 karakter miniaturen, 28 basic monster miniaturen en ongeveer 20 boss miniaturen die met de scenario's gelinkt zijn, waaronder de Warden (de grote die je hierboven ziet). Gisteren voor het eerst een testplay gedaan en ik vond het erg leuk! Wel gigantisch verloren natuurlijk. Big Mama en haar Little Girls zaten achter me aan.
« Laatst bewerkt op: 24-10-2016, 13:11:46 door Robbieazerty »

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #214 Gepost op: 23-10-2016, 15:27:28 »
Ik kocht ook:
Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island

Je bent gestrand op een eiland en moet samenwerken om het scenario tot ee ngoed einde te brengen. Ik heb scenario 1 een paar keer gespeeld tot ik het verslagen had. Ik moest hout sparen op een brandstapel (in totaal 15 stukken hout) en een vuur bouwen. In de laatste drie ronden komt er een boot langs de kust en moet ik hun aandacht trekken met een groot kampvuur. Je gaat op ontdekking op het eiland. Je komt vanalles tegen en er gebeuren allerlei slechte dingen (en een paar goede). Het weer speelt je parten, want telkens je een sneeuwbui gooit met je dobbelsteen, moet je hout inleveren om je warm te houden. Je moet een hut bouwen voor onderdak, je moet elke dag eten hebben om in leven te blijven. En beslissingen die je nu makt om je te helpen, kunnen later terug komen en je keihard benadelen. Zo vond ik op een gegeven moment een dode geit, maar ik wist niet hoe het gestorven was. Ik kon kiezen: 2 eten en 2 leer in mijn voorraad leggen waarmee ik mezelf kon voeden en een dak kon bouwen. Maar dan werd de kaart wel in mijn event dek geschud waardoor hij later terug zou komen en ik het onderste deel moest uitvoeren. Daarop stond dat de geit iets giftigs had gegeten, dus wanneer die kaart terugkomt, verlies je 2 health points. Ik kon dus ook kiezen om de geit te laten liggen en de kaart weg te leggen. Maar ik stond er op dat moment goed voor en kon het leer wel gebruiken, dus at de geit op. Later in het spel verloor ik veel health points en toen kwam de kaart terug en verloor ik mijn laatste helth points door de giftige geit en was het game over!

Welcome to the Dungeon

Al eens gespeeld in de lokale spellenwinkel en het was leuk.
Voordat de ronde begint, kiest iemand een held uit die met zijn wapens de kerker in zal gan. In je beurt trek je een monsterkaart en beslis je of je die in de kerker steekt of niet. Als je dat niet doet, moet je een wapen van de held wegnemen. De wapens kunnen makkelijk bepaalde monsters verslagen, maar door er weg te nemen wordt het steeds moeilijker. Je mag ook beslissen om te passen. Degene die als laatste overblijft die niet gepast heeft MOET de kerker in met de held. Als de held overleefd, win je een punt. Als ie sterft, verlies je een leven. Je kan winnen door 2 punten te scoren of door als enige overlevende over te blijven, want wie 2 levens verliest ligt uit het spel.

En toen zag ik op zondag nog 2 kleinere spellen van normaal 10 euro per stuk, maar omdat het zondagnamiddag was hielden ze opruiming en kon je 2 spellen voor 16 euro kopen, dus kocht ik ook nog:
Get Bit

Je probeert je robotje zo ver mogelijk van de haai weg te krijgen door kaarten goed uit te spelen. Het robotje dat laatst ligt, wordt aangevallen en verliest een ledemaat. Als een robot al zijn ledematen kwijt is, ligt hij uit het spel. Wanneer er nog 3 robots over zijn en er een robot uit het spel ligt, wint de robot die op dat moment vooraan in de rij ligt.

Garbage Day

Alle spelers zijn roommates die hetzelfde spel spelen zonder het van elkaar te beseffen. Niemand wil namelijk het vuilnis buiten zetten, dus iedereen probeert het in zijn kamer te verstoppen of bovenop de vuilbak te stapelen. Wanneer er voor meer dan 10 aan waarde in je kamer ligt, MOET je je kamer opruimen en alles op de vuilbak stapelen. Er zitten 2 gaatjes in de kaarten. Je moet de kaart zo leggen dat je nog door die gaatjes kan kijken. Elke kaart gaat dus steeds verder over de rand gelegd worden en je mag ze niet laten vallen, want als je meer dan 3 vuilniskaarten laat vellen, wordt je betrapt door je roommates en lig je uit het spel!
Degene die het langst in het spel blijft is de winnaar.

Zo... klaar met spammen. sorry als het te veel was. Hopelijk zat er iets interessants tussen ;)

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #215 Gepost op: 23-10-2016, 19:31:39 »
Wat ook wel een leuk spel is, is Orléans. Een ontwikkelingsspel waarbij je heel veel opties hebt om te winnen. Het is aan jou om je eigen strategie uit te stippelen. Je moet zoveel mogelijk gildes bouwen, goederen en burgers verzamelen, sterk ontwikkeld zijn, ... om punten te verdienen en de uiteindelijke winnaar te worden.
2024: wie is de Mol?

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #216 Gepost op: 23-10-2016, 22:48:50 »
Dat robinson crusoe spel ziet er spannend uit!
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #217 Gepost op: 24-10-2016, 13:14:51 »
Ik wil het op een volgende spelletjesdag wel meenemen (als ik kan komen)? Kan wel maar tot max 4 spelers gespeeld worden. Of anders met 4 duo's, het is toch coöperatief.

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #218 Gepost op: 24-10-2016, 16:55:35 »
Dat robinson crusoe spel ziet er spannend uit!

Ziet er leuk uit ja ::jaja::
2024: wie is de Mol?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #219 Gepost op: 24-10-2016, 17:50:11 »
Oeh, ja, Robinson ziet er tof uit.

..en Betrayal at House on the Hill ::love::
Of is die te lang voor een spelletjesdag? Zou iets van anderhalf uur verwachten, maar misschien zit ik gigantisch mis :P
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.