Auteur Topic: Tabletop - Gezelschapsspellen  (gelezen 102928 keer)

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #280 Gepost op: 6-12-2020, 17:10:58 »
Favoriet spel: Spirit Island! Fantastisch coöperatief en solospel met ontzettend veel variatie.

Gloomhaven heeft mijn toppositie ook gehad maar door gebrek aan speeltijd is-ie wat gezakt.

Van Secret Santa hoop ik iets te krijgen uit mijn 'Love to have' lijst. Mijn 'Must have' zijn er maar twee en degene die ik het liefste wil is Twilight Imperium 4. En dan een hoop vrije dagen erbij  ::tandpastasmiley::
My fall will be for you

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #281 Gepost op: 6-12-2020, 18:08:57 »
@monkeysuncle was er niet een max prijs voor secret santa ::rofl::

In mijn speelgroep kan ik niets met alles wat space oriënted is, en ik heb ooit een partij twilight imperium gespeeld ( kan zelfs dat het nog third edition was ) en vind het indrukwekkend, episch etc, maar niet mijn spel.

Spirit Island staat nog op mijn ooit aan te schaffen lijst. Thematisch doet het me niet veel, maar krijgt zoveel lovende kritiek over met name variatie in de spirits en de verschillende speelstijlen en met name de soloplay, dat het me daardoor wel een keer de moeite waard lijkt om keer een gok te wagen.
Al heeft root bij ons aangetoond dat zon gok niet altijd positief uitpakt.


Great western trail is een klassieker van pfister, iets wat maracaibo kan gaan worden. Al zaten er bij de eerste paar rondes bij maracaibo bij ons nog wat regelissues( niets wat houseruling niet gaat oplossen ). Maar inderdaad leidt great western trail ( en maracaibo) ook enorm aan een zekere setuptijd en aan een teveel aan kleine componenten en regeltjes.

Vandaag weer nieuw spel gespeeld wat al tijdje op de pile of shame lag.
Solo helaas. Awkward guests. Een soort modern cluedo. App gestuurd deductie spel. Ergens tussen een leuke filler en een gezellig familiespel in. Geen hoogvlieger , maar hoeft ook zeker niet direct weg uit de verzameling ( er is nog genoeg kastruimte)

Morgen game 9 van clank legacy online.
En zodra er weer spelgroepen mogen gaan we voor pandemic legacy seizoen 0

Teveel interessante spellen, te weinig tijd .




Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #282 Gepost op: 6-12-2020, 18:26:50 »
Awkward Guests ligt bij mij ook nog te wachten  :-X
My fall will be for you

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #283 Gepost op: 6-12-2020, 21:19:53 »
Ik vind momenteel The Crew heel leuk en ik wil heel graag nog Battle of Hogwarts
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #284 Gepost op: 8-12-2020, 08:57:06 »
Ik speel Gloomhaven online met mijn neef en z'n vrouw. We hadden het samen gekocht om dus ook samen te spelen en toen kwam corona en mochten we elkaar niet meer zien. Maar dankzij Lucy heb ik Roll20 leren kennen en nu bouw ik de scenario's in roll20 na. Mijn neef is de kaarten van hun karakters enzo komen halen en nu kunnen we dus nog gewoon spelen en onze pionnen enzo verplaatsen op roll20.  ;D

En ja ik vind het echt leuk en het is misschien ook wel mijn nummer 1 momenteel. Hoewel ik dat altijd moeilijk vind, want er is zoveel leuk. Pandemic Legacy 1 vind ik ook nog steeds top, maar goed, dat kan ik niet echt meer spelen.

Als ik maar één spel mocht kopen volgend jaar... ik weet nog niet heel goed wat er allemaal uit komt. Maar om een of andere reden zit Kwakzalvers van Kakelenburg de laatste tijd veel in m'n hoofd. Als ik die met kerst niet krijg, koop ik em zelf.

Overigens kwam ik een site tegen waar je een Word meeple (ipv word cloud) kan laten maken als je je spellen logt. Hoe meer je ze gespeeld hebt, hoe dikker en groter gedrukt ze staan. Ik heb veel Wingspan op afstand gespeeld (ieder z'n eigen spel en dan telkens zeggen wat je in het voederbakje hebt gegooid) dus die staat blijkbaar bovenaan.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #285 Gepost op: 8-12-2020, 09:22:03 »
Leuk zon meeple. Ik heb ooit ( in een vorig bordspelleven) bij bgg mijn spellen gelogd maar ik vergat dat meestal, dus begin ik er niet meer aan.

Ik denk dat bij mij op dit moment clank legacy erg groot zou staan en ook jaws of the lion. Maar ook oudjes als guillotine en goa.

Maar meest gespeeld de laatste maanden isle of Cats.

Roll20 zegt me zo niks, misschien eens naar kijken aks de covid blijft aanhouden want gisteren was discord weer erg haperend  voor paar spelers ( met 4 clank legacy game 9). Bijna klaar en de verrassing begint er wel beetje af te gaan, en per game is er niet meer zoveel vernieuwends. Maar we gaan hem afmaken.


Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #286 Gepost op: 8-12-2020, 09:31:05 »
Roll20 is vooral een virtual tabletop voor RPG games, de voice/video features gebruiken wij eigenlijk niet of nauwelijks. We gebruiken Discord voor audio, en Roll20 om bv battle maps interactief te tonen.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #287 Gepost op: 8-12-2020, 09:54:28 »
Ja het is geen bordspellensite ofzo. Maar voor Gloomhaven maak ik een foto van het spelbord (nadat ik het in elkaar gezet heb) vervolgens heb ik actiepionnen voor de karakters en de vijanden gemaakt en ieder kan z’n eigen pion zo verplaatsen. De health van elke vijand kan je ook makkelijk bijhouden.

Ik gebruik het dus enkel als platform om het bord te kunnen delen met de rest. Verder heb je nog wel je kaarten enzo nodig. Hoewel ik intussen ook apps enzo gevonden heb waar die kaarten gewoon online staan. Eigenlijk kan je heel Gloomhaven gewoon gratis online spelen. Maar is wel ingewikkelder om te leren zonder the real deal  ;)

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #288 Gepost op: 8-12-2020, 10:14:17 »
Hebben jullie eigenlijk een BGG-account? En houden jullie daar ook braaf jullie collectie bij?

Ik ben toevallig dit jaar juist wel begonnen met het loggen van mijn spellen, zoveel speel ik nu ook weer niet  ::)
My fall will be for you

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #289 Gepost op: 8-12-2020, 10:18:38 »
Ik gebruik de app BG Stats voor het bijhouden. Die is wel gekoppeld aan BGG geloof ik. Mijn user name is minkemusical ;)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #290 Gepost op: 8-12-2020, 10:52:48 »
Mijne is damon brooks  ;D

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #291 Gepost op: 8-12-2020, 12:08:26 »
Zoals al aangegeven voorheen wel bgg gebruiker, nu niet meer.

We speelden de laatste tijd ook veel via discord voor de chat en dan of tts of gewoon via Skype (waarbij dan de host de pionnen voor iedereen verzette due niet daar was waar de host was).

Op zich was dat best te spelen, maar idd met charctersheets moet je die ergens vandaan halen. Wat creatief zijn of foto er van doorsturen was dan het devies en het ene spel leende zichal beter voor het op afstand spelen dan het Andere.

Voortaan spreken de Zus en ik af welke spellen we aanschaffen , maar In deze tijd was het tich soms handig dat er op 2 plaatsen hetzelfde bord stond. Met dezelfde opstelling.
Al kwam het door de alcoholicsche versnaperingeb wel eens voor dat beide partijen niet geheel synchroon liepen  ;D( en ik drink niet )

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #292 Gepost op: 15-12-2020, 22:19:46 »
Nog net voor de lockdown met zijn 2en een spel kunnen spel.
Scooby doo escape from the haunted mansion.

Escape room spel, gebaseerd op de bekende tekenfilm serie.
Echt familiespel,aardig thematisch , maar te vaak is het een trial en error en pas je gewoon de skills van elk personage overal op toe en kijkt wat eruit komt.

Ik denk dat met kids dit prima te spelen is en zeker met wat stemmetjes bij het voorlezen  kun je echt wel een sfeertje maken.
Puzzels zijn dan weer voor jongere kinderen wat lastig.

Soort van unlock met een leuk sausje, maar persoonlijk vind ik de meeste unlock games leuker.

Ook nog isle of Cats gespeeld en hij blijft leuk.

Nu weer teruggeworpen op tabletop of via videobellen, jammer

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #293 Gepost op: 16-12-2020, 08:46:36 »
Secret Santa is langsgeweest! Dan is het natuurlijk ook de bedoeling dat je een verhaaltje schrijft, dus dat heb ik hier gedaan. Dit spel 1 keer gespeeld bij een vriend, echt een heel pittig cooperatief spel dat ook heel goed solo schijnt te spelen. Fijn in deze lockdown  ;D
My fall will be for you

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #294 Gepost op: 16-12-2020, 10:53:01 »
Secret Santa is langsgeweest! Dan is het natuurlijk ook de bedoeling dat je een verhaaltje schrijft, dus dat heb ik hier gedaan. Dit spel 1 keer gespeeld bij een vriend, echt een heel pittig cooperatief spel dat ook heel goed solo schijnt te spelen. Fijn in deze lockdown  ;D

Robinson is zeker pittig :-X

Hebben 'm begin dit jaar hier op het forum gedaan, onder leiding van Robbie Ray Robinson.
Dat ging nog relatief goed, hoewel de 1-persoonsversie volgens mij ook als het minst moeilijk wordt gezien.
En we hebben er alsnog uitgebreid steeds over nagedacht.

Heb 'm vervolgens voor m'n verjaardag gekregen :D
..so far 1x met vriendin gespeeld.. yeahhhh, dat hebben we niet bepaald gehaald :-X
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #295 Gepost op: 16-12-2020, 11:28:51 »
Leuk! Ik heb mezelf met Spiel de uitbreiding Mystery Tales en de Treasure Chest (met alle promo's die er ooit voor uitgekomen zijn) cadeau gedaan. Maar nog niet gespeeld.

Isle of Cats is ook leuk ja, heb ik eerder dit jaar in de eerste lockdown gekocht, omdat er ook een solo mode aan zit.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #296 Gepost op: 16-12-2020, 13:32:16 »
Robinson thematisch een superspel.

Echt serieus pittig. Maar om de een of andere niet nader bepaalde reden is dit spel toch al na keer of 3 spelen hier Weer vertrokken.

Terwijl het wel heel veel delen heeft die ik wel super vind, exploration, coöperatief en solo speelbaar, thematisch passend.

dus kan nog niet echt  bepalen waarom het ene spel wel bleef, terwijl andere vertrokken, ondanks dat sommige reeds vertrokken spellen meer gespeeld zijn als spellen die nog op de pile of shame liggen .





Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #297 Gepost op: 16-12-2020, 13:41:13 »
Bij mij vertrekt nog te weinig  ::schaam::
My fall will be for you

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #298 Gepost op: 16-12-2020, 13:53:14 »
Bij mij vertrekt nog te weinig  ::schaam::

Ik herken het gevoel, ik ben er soms wel echt mee bezig geweest. Ruimte in de kast was toen nog beperkter. Maar heb nu nog 3 kallaxen van 2 x4 waar echt nog wel ruimte in is, dus gaat er nu even niets meer weg aan boeken of games.

Maar aan de andere kant zijn er ook spellen bij mij of in de groep die al tijd stof verzamelen en niet ( of hoogst zelden) gespeeld worden. Waarbij de vraag terecht is of die de komende tijd nog wel onder het stof vandaan komen.

Maar ja ik geef toe verzamelen van spellen is ook deel voor mij van de hobby ::jaja::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tabletop - Gezelschapsspellen
« Reactie #299 Gepost op: 16-12-2020, 19:27:55 »
Bij mij is er nog niets vertrokken. Ook omdat ik op kijk tegen het verkoopsgedoe.

Heb al wel enkele spellen in dozen gedaan om ooit eens te verkopen. Of ruilen of weg gooien als niemand ze wil.  ;D