Auteur Topic: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal  (gelezen 5247 keer)

Offline FrankLapidus

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #80 Gepost op: 18-07-2021, 20:04:31 »
Aflevering 11
Niuno zit achter zijn bureau. Hij is wat administratief werk aan het doen voor een zaak waarbij een hond een hardlopende vrouw heeft gebeten. "En Convans maar met die moordzaken bezig zijn. Pfff..." Dan gaat de telefoon. "Help! Help!", hoort hij. "Hallo, met wie spreek ik?" "Help! Help!" Hij zucht. "Kunt u rustig vertellen wie u bent en waarom u belt?" Susdus doet een poging om te kalmeren. "Ik ben susdus, van Hotel de Erfenis. Er is hier van alles gaande. Steekpartijen, ontvoeringen! Help!" Niuno begint te lachen. "Overdrijft u niet een beetje?" Dat zorgt voor een woedende susdus. "PARDON? Overdrijf ik niet een beetje?! Jij spoort niet! Sinds wanneer neemt de politie je niet meer serieus?" Niuno merkt dat ze geen grap maakt. "OkÚ dan, ik kom eraan." Hij legt de telefoon neer en pakt zijn jas.

"Home sweet home", zegt Miek1999. Iedereen stapt uit de auto. Mitchkox kijkt verwonderd naar het grote kasteel dat zich voor hem bevindt. "Dus dit is..?" Swifty knikt. "Ja, het landgoed van Sanmol. Miek1999 heeft hier altijd gewerkt en gewoond." Ook Moni en grasisgroen herinneren zich deze plek. "Wij zijn hier ook wel eens geweest", zegt Moni. "Iets met Ycaris en een schat." Grasisgroen grinnikt. "Ja, dat herinner ik me ook nog wel. Nou, hup hup, naar binnen allemaal." Starlight kijkt naar het vliegtuig dat naast het landgoed ligt. Ze denkt terug aan hoe ze hier gewond raakte en in een coma belandde. De groep stapt dan het kasteel binnen. "Wat fijn dat jij weet waar de sleutel lag", zegt Swifty. "Ik zei toch dat het een goede keuze was om Miek1999 mee te nemen." Grasisgroen kijkt haar aan en trekt een wenkbrauw op. "Ja, erg fijn." Binnen ziet het er verlaten uit, met spinnenwebben in alle hoeken en gaten. Grasisgroen vindt een dweil en geeft die aan Mitchkox. "Nou, succes ermee", zegt ze.

PutyourHANSup schiet. De kroonluchter valt naar beneden. "Zoek dekking!", roept Convans. Iedereen kruipt onder een tafel. "RUSTIG! Ik doe jullie niks!", roept PutyourHANSup. Het duurt even voordat iedereen weer tevoorschijn komt. "Geloof me, wees niet bang." Chardo durft als enige omhoog te komen. Hij schudt zijn hoofd. "Je hebt op twee mensen geschoten tijdens het feest, waarvan ÚÚn nu overleden." Convans komt ook tevoorschijn. "Inderdaad. Ookal doe je ons niks, je hebt al iemand vermoord." "Ik weet het", zegt PutyourHANSup, "maar toch, geef me nog wat tijd." Wouterv drinkt zijn glas bier leeg. "Tijd waarvoor?" "Om te laten zien dat er meer achter zit. Die burgemeester is niet te vertrouwen, en die Daisy al helemaal niet. EÚn van die twee heeft Sanmol vermoord." Kaaasje is de enige die het durft op te nemen voor PutyourHANSup. "Jongens, ik vind zeker dat deze Hans moet boeten, maar ik wil eerst het verhaal horen. Ik wil dat de waarheid aan het licht komt." PutyourHANSup bedankt haar. Ze gaan aan een tafel zitten, samen met twee achterdochtige barmannen, een ge´rriteerde politieagent en een nieuwsgierige ex-superfan. "Begin bij het begin", zegt Kaaasje.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

• Forumlid
« Reactie #81 Gepost op: 18-07-2021, 20:05:15 »
Michael90 start de opname. Hij knikt naar MollenvangR-Art. "Zo, welkom bij deze eerste uitzending van 'Xuilemveld's Extra'. Hierin praat ik met een inwoner uit Xuilemveld over het laatste nieuws. Deze week heb ik te gast... Bodejos!" Bodejos knikt. "Ja, dat klopt. Leuk dat ik hier langs mag komen." "Uiteraard. Jij kan ons namelijk een inkijkje geven in de recente gebeurtenissen in de gevangenis. Leg zelfs eerst eens uit wat er is gebeurd." Bodejos probeert te doen alsof hij erg geschrokken en ontdaan is. "Ja, ja, het is natuurlijk lastig om over te praten. Een week geleden zijn er twee gevangenen ontsnapt. Mevrouw S. Wifty, die al jaren vastzit voor diefstal en handel in gestolen goederen, en mevrouw M. iek1999, die kortgeleden is opgepakt voor de moord op Ycaris en Sanmol." MollenvangR-Art knikt. "Ja, dank voor de uitleg. Hoe is de gevangenis eronder?" Bodejos doet alsof hij emotioneel wordt. "Ja, weetje, ehm. Het is nu een week geleden, en de gevangenen zijn nog steeds niet gevonden. Voor mij is het na een week wel tijd om actie te ondernemen." Michael90 kijkt hem vragend aan. "Actie ondernemen?", vraagt hij vanachter de camera. MollenvangR-Art kijkt hem boos aan en maakt hem duidelijk dat hij degene is die de vragen stelt. "Ja, dit interview geven, dat bedoel ik dan hŔ. Als S. wifty en M. iek1999 dit zien, begrijpen ze vast ook wel dat ik dat bedoel met actie ondernemen."

Niuno rijdt weer weg van de parkeerplaats van het hotel. "Gaat het weer een beetje met jullie?", vraagt monkeysuncle. Susdus schudt haar hoofd en begint te huilen. "Ik vind het allemaal wat veel worden." Monkeysuncle troost haar. "Daar ben ik het mee eens", zegt hulpdakdekker. "Maar gelukkig hebben we hier twee heren die ons blijkbaar verder kunnen helpen." Hij kijkt naar Molcrazy en Duncton. "Onder het genot van een kopje koffie en een gebakje? Van het huis uiteraard." Iedereen volgt monkeysuncle naar de ontbijtzaal. Hij gaat samen met susdus aan de slag. "Goed, wie zijn jullie precies?", vraagt de_witte. "Mijn naam is Duncton, en dit is Molcrazy, een voormalig gids in Egrbadio. Ik vond hem terug in een ru´ne, toen ik daar op avontuur was." Ricardo grinnikt. "Wat deed je daar nou weer?", vraagt hij aan Molcrazy. Niemand anders lacht, juist iedereen blijft stil. "Niet grappig", probeert JaccoS te zeggen, terwijl hij nog half snikt. De_witte is het met JaccoS eens. "Maargoed, vertel wie je bent, Molcrazy." En dan begint Molcrazy het hele verhaal, voor de zoveelste keer, te vertellen. Hulpdakdekker, de_witte, Ricardo en JaccoS luisteren aandachtig.

Niuno belt aan bij het huis van de burgemeester. TimvDons opent de deur. "Politie? Wat is er nu dan weer aan de hand?" "Mag ik even binnenkomen?" Terwijl hij dat zegt, loopt hij door de hal de woonkamer al in. "Goedenavond", zegt hij tegen Robbieazerty, die op de bank ligt. "Been voorlopig nog in het gips?" Robbieazerty knikt. "Ja, allemaal dankzij die gek die die schietpartij begon." TimvDons wordt ongeduldig. "Waarom ben je hier nou?" "Ga even zitten", zegt Niuno. "Ik blijf liever staan." En dan komt Niuno een bom droppen. "Goed. Ik ben net bij Hotel de Erfenis geweest. Er vond daar een ontvoering plaats. Er is een jongen ontvoerd. En er is een jongen vermoord." Robbieazerty slaat zijn hand voor zijn mond. "Door wie? Wat erg!" "Door mrchipie, degene die jullie onderdak aanbiedt. De burgemeester. De eigenaar van dit huis." TimvDons kan het niet geloven. "Wat? Dat kan niet! Waarom?" Niuno haalt zijn schouders op. "Tja, dat weet ik ook niet. Daar gaan we onderzoek naar doen. Maargoed, jullie kunnen hier blijven, maar laat me het vooral weten als je iets van mrchipie hoort. Er is meer aan de hand dan iedereen denkt, heb ik het idee. De elite blijkt slecht te zijn." Robbieazerty lacht. "Het is net een soap."
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 18-07-2021, 20:05:41 »
Mrchipie, MaikeMeisje, en Daisy zitten samen met Vermoljoen in de auto. "Zet hier maar stil", zegt Daisy. We zijn zo diep in het bos, hier zijn we wel even veilig voor nu. MaikeMeisje zet ge´rriteerd de auto neer. "Waarom zijn die grasisgroen en Moni nou weggevlucht uit de loods? In hemelsnaam, hoe vinden we ze nu ooit terug?" In een poging om haar te kalmeren zegt Daisy dat ze gewoon rond blijven rijden tot ze ze gaan vinden. "Dan mag jij rijden", zegt MaikeMeisje. "Ik heb het zo gehad."

Als Daisy even later door het westelijk gedeelte van het dorp rijdt, komen ze langs het huis van mrchipie. "Mijn paleis", zucht mrchipie. "Zo mooi, wat zal ik het missen." "Ja, dat had je je eerder moeten bedenken", zegt MaikeMeisje. Mrchipie draait zich ge´rriteerd om. "Niet zo'n grote mond, nummer vijf, of je ligt eruit." Vermoljoen blijft stil, maar ziet een politieagent uit het huis lopen. De andere drie lijken geen aandacht voor de agent te hebben en zijn ruzie aan het maken. Vermoljoen probeert te seinen naar Niuno, en dat lijkt te lukken. "Kan ik niet even snel naar binnen, alleen om de koffer met geld te pakken? Die hebben we altijd klaargelegd voor noodgevallen." MaikeMeisje geeft uiteindelijk toe. "OkÚ, maar dan gaan we mee."

Niuno loopt het huis van mrchipie uit. "Nou, weer terug naar het bureau dan maar", zegt hij. Hij loopt naar zijn auto, als hij een jongen verschrikt naar hem ziet kijken. De jongen seint verder niet, maar gelukkig kan Niuno goed liplezen. "Help", lijkt de jongen te zeggen. Dan herkent Niuno de auto. "Dit is de gestolen auto van het hotel." Precies op dat moment stapt iedereen uit de auto. Zowel Vermoljoen als de andere drie gooien hun deur dicht, als Daisy de politieagent ziet. "INSTAPPEN! SMERIS!" Ze trekt Vermoljoen de auto in en wil dan zelf ook instappen. Maar Niuno rent snel naar het drietal toe en kan nog net ÚÚn iemand vastgrijpen...

Hoe zal het met de groep van Moni en grasisgroen op het landgoed gaan? Gaat PutyourHANSup de dorpelingen kunnen overtuigen? Zal Bodejos achter Swifty en Miek1999 aankomen? Hoe gaan Robbieazerty en TimvDons hun tijd in Xuilemveld verder invullen?

En.. wie heeft Niuno te pakken?
A: Daisy
B: MaikeMeisje
C: mrchipie

In dit topic kun je stemmen, reageren, speculeren en discussiŰren! Je hebt t/m dinsdag 20 juli 20:30 om te stemmen. Dan zal aflevering 12 van seizoen 2 verschijnen.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 20-07-2021, 21:05:08 »
Aflevering 12

Doordat Daisy Vermoljoen nog snel in de auto sleurde, staat ze zelf als enige nog buiten. "GA", zegt ze. "RIJD WEG! VLUCHT!" Mrchipie start de auto en rijdt weg. Vermoljoen zit lachend op de achterbank en MaikeMeisje is in shock. Maar Niuno is tevreden. "Ja, daar ga je dan", zegt hij. Hij slaat Daisy in de handboeien en neemt haar mee naar zijn eigen auto. "Ik hoef geen advocaat", zegt ze. "Ik ontsnap toch wel weer! Hahaha!"

Miek1999 is bezig met het schoonmaken van de keuken. "Fijn dat jÝj wel helpt", zegt Starlight. "Die andere drie lijken de baas te willen spelen." "Ja, ach, het voelt alsof ik weer mijn oude leven leid. Een paar maanden geleden maakte ik hier nog schoon", antwoord Miek1999. Mitchkox probeert te bonden. "Dus, wat vind jij nou van dit hele gedoe?" Maar dan gaat Miek1999 gewoon door met het schoonmaken van het aanrecht. Ze geeft geen antwoord en blijft stil. "Miek?", vraagt Mitchkox. Starlight maakt ondertussen de koelkast schoon en probeert met haar ogen duidelijk te maken dat Mitchkox Miek1999 met rust moet laten. Maar Mitchkox gaat gewoon door. "Miek? Hallo?" Terwijl ze naar het aanrecht blijft kijken, geeft Miek1999 uiteindelijk wel antwoord. "Ik mag eigenlijk niet met jullie praten." Ze gooit haar doekje op het aanrecht en verlaat de keuken. Starlight schudt ge´rriteerd haar hoofd. "Lekker dan", zegt ze. "Denk voortaan even na voordat je subtiel dingen uit mensen probeert te krijgen. Het heeft geen zin. Die vier zijn zo close, dat we ze niet uit elkaar kunnen halen." Ze gaat verder met de koelkast, terwijl Mitchkox in stilte verder denkt. Hij moet een plan verzinnen om te ontsnappen.

"En dus heeft Sanmol mij nog net op tijd alles verteld", zegt PutyourHANSup. Kaaasje is er stil van. "Ik dacht het al", zegt Convans. "Ik dacht al dat Daisy en mrchipie de masterminds waren." PutyourHANSup knikt. "Ja, zij zitten achter alles. En doordat de twee andere leden, grasisgroen en Moni, Ycaris uiteindelijk gevolgd zijn terug naar Xuilemveld, kwamen ze erachter dat ze alles aan Sanmol vertelde. Daarom moest Sanmol ook dood. En toen Sanmol mij alles verteld had en twee dagen later vermoord werd, ben ik op onderzoek gegaan. Al snel merkte ik dat die vuilniszakken niet zomaar bij de PLUS lagen. Ik ben toen Daisy 24/7 gaan volgen en kwam bij haar, mrchipie, grasisgroen en Moni uit, in het huis van mrchipie." Wouterv haalt de borrelhapjes uit de airfryer. "En er is dus nog een vijfde lid?", vraagt hij. "Ja, ik hoorde ze over nummer vijf praten. Toen ik voor de versieringen in het huis van mrchipie op bezoek kwam, heb ik een afluisterapparaat geplaatst." Kaaasje glimlacht. "Slim. En fijn dat we nu alles weten. Maar, ze zijn dus nog steeds op zoek naar die schat? Waar heeft Ycaris die verstopt?" Maar dat is het enige dat PutyourHANSup niet lijkt te weten. Hij haalt zijn schouders op. "Nouja, bedankt voor je verhaal", zegt Convans. Hij checkt zijn telefoon en kijkt verschrikt. Kaaasje ziet het. "Oh nee, wat nou weer?" "The saga continues", zegt Convans. Hij staat op en trekt zijn jas aan. "Helaas moet ik jou meenemen", zegt hij tegen PutyourHANSup. "Je gaat de cel in, maar ik kan zorgen voor strafvermindering. Je hebt ons wel verder geholpen. Maar reken er maar niet op dat je voorlopig vrij zal komen." PutyourHANSup knikt en staat op. Wouterv zet de borrelhapjes op tafel. Bjorrn grijpt er gelijk een en ook Chardo en Kaaasje vallen aan. "KaassouflÚ, heerlijk!", zegt Kaaasje. Wanneer PutyourHANSup opstaat, pakt Convans de handboeien uit zijn zak. Maar dan grijpt PutyourHANSup snel het biertje van Bjorrn, gooit het in het gezicht van Convans, en rent naar buiten. Iecdereen kijkt geschrokken, maar niemand beweegt, behalve Convans. "Zie jullie later!", roept hij terwijl hij PutyourHANSup achterna rent.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 20-07-2021, 21:06:08 »
"Dus we weten niet waar die schat is?", vraagt Ricardo. Molcrazy schudt zijn hoofd. "Nee, dat klopt. En die wil de groep van vijf dus vinden." JaccoS vindt het allemaal maar eng. "Kunnen we hier niet mee stoppen?" Hij kijkt hulpdakdekker bang aan. Hulpdakdekker schudt echter direct zijn hoofd. "Ik stop niet. Ik ben een privÚdetective. Daarnaast wil ik Starlight redden. En Vermoljoen, jouw vriend." JaccoS wil Vermoljoen ook redden, maar vraagt zich af of hij zich wel moet bemoeien met het onderzoek. "Je kan altijd stoppen, maar hoe meer man, hoe beter." Ricardo probeert JaccoS gerust te stellen. "Het komt wel goed joh", zegt hij. "Ik zorg dat jou niks overkomt." Als Molcrazy en Duncton opstaan om naar hun kamer te gaan, kijkt de_witte verbaasd op. "Ho, stop. Waar gaan jullie heen? Ik wil meer weten over die schat. Waar komt die vandaan? Wat is het verhaal erachter? Ik ben ten slotte undercoverdetective van hulpdakdekker. Dat betekent dat ook ik me in deze zaak moet verliezen." Molcrazy en Duncton lopen echter al weg. "Morgenochtend, 10 uur, zelfde plek. Dan zal ik daar alles over vertellen", zegt Molcrazy.

Niuno gaat zitten. "Zo, vertel. Waarom zitten we hier?" Daisy grinnikt. "Toen jullie een paar weken geleden de PLUS kwamen bezoeken, had ik niet verwacht dat ik al zo snel hier zou zitten." "Begin bij het begin", zegt Niuno. Maar Daisy weigert iets te zeggen. "Ik vertel alleen dingen aan mensen die daadwerkelijk weten waar ik over praat. Jouw collega, Convans, lijkt me wel geschikt voor zo'n gesprek." Terwijl hij fronst, denkt Niuno na over wat hij moet zeggen. Hij wil niet onderdanig aan Daisy overkomen. "Ik weet meer dan je denkt hoor", zegt uiteindelijk. Daisy begint te lachen. "Hahaha! Je hebt pas net het speelbord ontdekt. Je kent de pionnen nog niet eens. Ga jij je maar bezighouden met hondenpoep en wildplassers." Vanaf dan blijft ze stil. Niuno loopt de verhoorkamer uit.

Na een tijdje komt Convans binnenwandelen. "Hoi, Daisy." Daisy knikt. "Hallo." Convans gaat zitten en start de opnameapparatuur. "Nou, ga los." En dan begint Daisy te vertellen. "... en toen heb ik Sanmol vermoord. Hun wisten veel te veel over de hele schat." Convans laat alles rustig bezinken. "Dus MaikeMeisje is nummer vijf?" Daisy knikt. "Wist je dat nog niet? Je hebt de grote onthulling in Hotel de Erfenis gemist! Hahaha." Er klinkt een klein zuchtje vanuit Convans. Hij is opgelucht dat hij nu alles weet. "Maar waar kan ik de anderen vinden? Mrchipie, MaikeMeisje en die andere twee?" Daisy haalt fluitend haar schouders op. "Geen flaaaauw idee", zegt ze overdreven. Ze begint hardop te lachen.

De volgende dag

Michael90 begint breed te lachen. "Het interview met Bodejos is een groot succes. Het is al duizend keer bekeken!" Toch lijkt MollenvangR-Art niet helemaal tevreden te zijn. "Ja, dit werkt goed. Online videocontent door middel van exclusieve interviews is een goed idee. Maar, misschien moeten we met een scoop komen. Dat moet lukken." Michael90 begint gelijk na te denken. "Maar wat dan? Er is net iemand opgepakt, Daisy, maar dat weet iedereen al. Net als dat MaikeMeisje en mrchipie ook schuldig zijn." Het koffiezetapparaat geeft een piep en MollenvangR-Art pakt zijn kopje koffie. Hij begint te roeren. "Ja, inderdaad. We zullen het bij andere personen moeten zoeken. Ik heb wel een ideetje."

"Dit is je cel", zegt Gupp. "Voorheen zaten hier S. wifty en M. iek1999, maar die zijn nog spoorloos. Je hebt voorlopig nog geen celgenoot." Daisy knikt en gaat op het bed zitten. "Jullie dachten, we kopen een matras bij de metselaar? Zelfs een koekenpan is nog zachter dan dit!" Bodejos kan er wel om lachen, maar Gupp blijft serieus. "Nou, ik ga naar mijn kantoor." Maar Daisy heeft nog een verzoekje. "Ik wil graag een bezoek aanvragen."

Nu alle partijen op de hoogte zijn van de identiteit van Daisy, mrchipie en MaikeMeisje, lijkt het erop dat het onderzoek een volgende fase ingaat. Het vinden van de ontvoerden en de schat staan nu centraal. Maar wie gaat de eerste zijn? Wie zal er op bezoek komen bij Daisy? Gaat JaccoS stoppen? En gaat PutyourHANSup gevonden worden nu hij opnieuw ontsnapt is? Zal Mitchkox een plan kunnen bedenken om Miek1999 over te halen om met Starlight en hem samen te werken?

En dan naar de headlines: wie wil MollenvangR-Art voor het volgende interview regelen?
A: LdHMolletje
B: mrchipie
C: PutyourHANSup
D: Robbieazerty

In dit topic kun je stemmen, reageren, speculeren en discussiŰren! Je hebt t/m zondag 25 juli 20:30 om te stemmen. Dan zal aflevering 13 van seizoen 2 verschijnen.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: Gisteren om 20:33:12 »
Aflevering 13
Molcrazy en Duncton zitten aan het ontbijt. "Zou die jongen meekomen?", vraagt Duncton aan Molcrazy. Molcrazy denkt van niet. "Nee, die is zo geschrokken na de dood van zijn vriend, dat hij stopt met het onderzoek." Ineens horen ze iemand achter zich. "Ik dacht het niet", zegt JaccoS. "Ik wil revenge." Samen met de_witte schuift hij aan bij Molcrazy en Duncton. "Ik lust ook wel een croissant", zegt de_witte. "Ik moest helemaal naar de andere kant van het dorp rijden om JaccoS op te halen." Hij pakt een croissant en begint die te smeren met boter. "Dus, begin", zegt JaccoS. De_witte kijkt hem indringend aan. "Nee JaccoS, we wachten geduldig op hulpdakdekker en Ricardo. Die zouden er ook rond deze tijd zijn." JaccoS wacht in stilte geduldig op de laatste twee. Na tien minuten komen zowel hulpdakdekker als Ricardo de eetzaal binnenlopen. Iedereen groet elkaar. "Nou, begin met vertellen", zegt Duncton tegen Molcrazy. "Tijd dat deze nieuwsgierige aagjes het verhaal te horen krijgen." Molcrazy knikt. "Het verhaal gaat dat Xuilemveld vroeger, zo'n 2000 jaar geleden, nogal anders ingericht was."

""Gij zult knielen voor mij. Gij zult onderdanig zijn aan mij!" Hadewychisdemol schreeuwt de woorden zodat iedereen ze kan horen. Hij trekt zijn tunica wat strakker en pakt zijn speer. "Gij zult genade hebben!" Hij werpt zijn speer op Molfreak Arno, die op de grond zit te huilen. De speer raakt Molfreak Arno. Dan kruipen beide acteurs uit hun rol. Het publiek lacht. Hadewychisdemol en Molfreak Arno buigen kort en beginnen te lachen. Ze lopen het amfitheater uit. "Dat was weer een goede voorstelling", zegt Hadewychisdemol. "Hoe kom je toch altijd op zulke goede ideeŰn?" Terwijl Molfreak Arno en Hadewychisdemol het badhuis in lopen, verdwijnt de felle zon even achter een wolk. "Hier in Xuilemveld vindt het publiek alles leuk", zegt Molfreak Arno. Hadewychisdemol is het daar echter niet mee eens. "Neenee, dat is slechts een illusie. Kijk maar eens naar de keizer. Hij lacht niet zo snel."

"Het senaat lijkt tevreden te zijn", zegt FrankLapidus. "Dat is goed." Hij brengt de schaal met druiven naar KingLennart, die op zijn zachte bank ligt. "Keizer, neemt u toch wat te eten. Een tros druiven zal u goed staan." Hoewel KingLennart een poging tot slapen deed, lijkt hij open te staan voor een kleine maaltijd. "U heeft gelijk", zegt hij. Hij gaat rechtop zitten en kijkt uit het raam. "Weet u, FrankLapidus, vandaag lijkt een sombere dag in ons rijk. De wolken zijn sterk aanwezig op deze dag. Hoe kan het dat, zelfs wanneer zomer haar weg in ons leven heeft heruitgevonden, de wolken toch nog overheersen?" FrankLapidus geeft een tros met druiven aan KingLennart. "Denkt u dat het een teken is voor wat er nog komen gaat?" Even blijft KingLennart stil. Hij eet een druif. Dan denkt hij na. Hij schudt zijn hoofd. "Nee, weest niet bang. Wat nog komen gaat heeft alleen het senaat in handen. En zoals u al zei, het senaat is tevreden." FrankLapidus knikt en verlaat de ruimte. De grote deuren slaan dicht. Opnieuw kijkt KingLennart naar buiten. Hij kijkt neer op zijn rijk en glimlacht. Aan de andere kant van de deur glimlacht FrankLapidus ondertussen ook. "Wat een dwaas", zegt hij.

Een dag later loopt Hadewychisdemol loopt door de straten van Agroxuilea. Hij is op weg naar het aquaduct, om na te denken over het leven. Eenmaal aangekomen treft hij echter ook FrankLapidus, die met hetzelfde doel naar het water is gegaan. "Dat is even geleden", zegt Hadewychisdemol. "We hebben je al een tijdje niet gezien. Je brengt veel tijd door bij de keizer." FrankLapidus zit aan het water, maar draait zich niet om. Hij herkent de stem van Hadewychisdemol. "Ach, die man is oud en verloren. Binnenkort zal ik weer buiten te zien zijn. Maar of dat in Agroxuilea zal zijn? Wie weet." Hadewychisdemol gaat op een boomstam naast het water zitten. Hij kijkt in de verte, naar het oneindige water. "Dus, hoe zit het met de Erfenis?", vraagt Hadewychisdemol. FrankLapidus begint te lachen. "Laat dat maar aan mij over. Ik licht je in wanneer de vruchten rijp zijn." FrankLapidus staat op en loopt door het bos terug naar het centrum.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: Gisteren om 20:33:47 »
Molfreak Arno is bezig met het voorbereiden van de volgende voorstelling in het amfitheater. Hij wil keizer KingLennart nou toch eens laten lachen. De keizer kijkt toe vanaf zijn balkon, en stiekem kijken Hadewychisdemol en Molfreak Arno soms naar hem, om te kijken of hij zich nou eindelijk amuseert. Maar helaas gebeurt dat nooit. Terwijl Arno hard aan het denken is, komt er een vreemdeling het amfitheater binnenlopen. "Goedemiddag. Een tekort aan inspiratie?" Molfreak Arno knikt. "Ja. Wie bent u, als ik vragen mag?" Hillo lacht. "Natuurlijk mag u dat. Mijn naam is hillo." "En wat doet u hier precies?" Hillo haalt zijn schouders op en lijkt het zelf ook niet zo goed te weten. "Ik doe maar wat. Maar wat ik doe, dat weet niemand, inclusief ikzelf." Meestal wordt Molfreak Arno nogal ge´rriteerd van al het filosofische gedoe in Agroxuilea, maar hillo wekt zijn interesse. "Waarom bent u hier eigenlijk?" Terwijl hillo een rondje door het amfitheater begint te lopen, spreekt hij zijn waarheid. "Ik, ik ben hier om u te waarschuwen. Ik ben een reiziger en kom van ver. Toen ik vanmorgen in deze stad arriveerde, kwam ik terecht bij water. Daar hoorde ik twee heren spreken over de ondergang van uw keizer. Wees op uw hoede. Uw beste vrienden en dienaren kunnen de grootste vijand zijn." Hillo knikt en loopt het amfitheater uit. "Wacht!", zegt een geschrokken Molfreak Arno, die zich ineens beseft wie zijn vijanden zouden kunnen zijn. Maar hillo is alweer vertrokken, op weg naar het einde van de wereld.

De dag erna is het zover: de voorstelling gast beginnen. FrankLapidus staat naast KingLennart op het balkon. De menigte kijkt naar ze op, letterlijk en figuurlijk. Dan beginnen Hadewychisdemol en Molfreak Arno hun voorstelling. Er klinkt gelach vanuit het publiek en vele mensen genieten van het spel van de twee acteurs. Maar KingLennart verroert zich niet. Hij blijft zitten en eet zonder emotie rustig zijn tros druiven op. "Geniet u een beetje?", vraagt FrankLapidus aan hem. KingLennart haalt zijn schouders op. "OkÚ, nou, ik ga even uw slaapplaats schoonmaken." KingLennart knikt.

Maar ondertussen heeft Hadewychisdemol, die druk bezig is met het spelen van de voorstelling, gezien dat FrankLapidus hem vanaf het balkon een glimlach gaf. Dat betekent dat het tijd is voor het echte spel, weet Hadewychisdemol. Hij pakt zijn speer, gooit deze in de lucht, en rent het amfitheater uit. De menigte schrikt en lijkt ontdaan. Hoort dit bij de voorstelling? "Kalmte zal u verder helpen", zegt Molfreak Arno. Hij kijkt even kort naar de keizer; en de keizer heeft als enige een kleine glimlach op zijn gezicht. Eindelijk, denkt Molfreak Arno.

Hadewychisdemol arriveert aan de achterzijde van de woning van keizer KingLennart. FrankLapidus staat samen met een grote kist te wachten. "Laten we gaan", zegt hij tegen Hadewychisdemol. Zodra de twee weglopen, komt KingLennart naar buiten wandelen, met zijn eigen speer. "Rijkdom is niet alles", zegt hij. FrankLapidus draait zich om en kijkt verbaasd naar de keizer. Dan volgt de speer, die FrankLapidus midden in het hart raakt. Een tweede speer raakt Hadewychisdemol, maar die komt van Molfreak Arno. "Sorry, vriend, maar verraad is erger dan gierigheid." Ook Hadewychisdemol sterft ter plekke. KingLennart knikt naar Molfreak Arno. "Dankjewel voor je wijze woorden." Molfreak Arno kan niet anders dan hillo bedanken. "Hm, deze hillo, vind hem, en geef hem deze schat. De schat die in de kist zit." Molfreak Arno knikt. "Uiteraard, keizer."
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: Gisteren om 20:34:44 »
Maar Molfreak Arno keerde nooit terug naar het keizerrijk. En ook hillo is nooit teruggekeerd. KingLennart stierf na een aantal jaar vanwege ouderdom en niemand volgde hem op; Agroxuilea werd een verlaten plaats, waar de voorouders van mrchipie na eeuwen weer een leefbare plek van zouden maken.

"Alles is van mij", lacht Molfreak Arno. "Alles! Dankzij die reiziger ben ik schatrijk." Hij kijkt uit over een groot berglandschap en staat vlak voor een diepe ru´ne. Hij heeft de zware kist in zijn handen. Maar dan gebeurt er iets vreselijks. Er ontstaat plotseling een aardverschuiving. Stenen rollen van de berg naar beneden. Van de schrik verliest Molfreak Arno verliest zijn evenwicht en glijdt uit. Samen met de kist valt hij naar beneden. Grote stenen blokkeren het gedeelte van de ru´ne waar Molfreak Arno zich bevindt. Een mogelijkheid tot ontsnappen is er niet. Hij heeft nu rijkdom na zijn gierigheid, maar verraad heeft uiteindelijk toch geleid tot een somber verloop. Hij heeft niks aan zijn schat en stierf na een paar dagen. Zijn restanten bevinden zich samen met de schat nog ergens in de ru´ne, op de plek waar Molfreak Arno opgesloten zat.

En die plek heet Egrbadio, waar ik dus vandaan kom", eindigt Molcrazy zijn verhaal. JaccoS heeft er geen woorden voor. "Jeetje, wat heftig. Iedereen was eigenlijk slecht, behalve hillo. Ja, en de keizer." Molcrazy knikt. "En ja, die schat moet daar dus ergens liggen, of Ycaris heeft het meegenomen. Het is mysterieus allemaal." Hulpdakdekker denkt diep na. "Maar, Ycaris is dood. Dan zou iemand anders in Xuilemveld de schat toch kunnen hebben, nu?" Dat lijkt Molcrazy echter geen plausibele optie. "Als dat echt zo was, dan was er vast niet zoveel moord, chaos en gedoe aan de gang. Ik geloof dat die schat daar nog ligt."

Nieky hangt de telefoon op. "Ja, bedankt." Hij gaat rustig zitten. Hij vindt het allemaal wat lastig te verwerken. Zijn stagiair dood, MaikeMeisje een crimineel, Daisy opgepakt. En nu wil Daisy hem zien...

Er is eindelijk meer duidelijkheid over wat nou precies die Erfenis is waar verschillende partijen naar zoeken. Maar wat gaat de groep van hulpdakdekker nu doen? Gaan ze Vermoljoen zoeken, die samen met mrchipie en MaikeMeisje ergens verstopt zit? Gaan ze Starlight en Mitchkox redden, die zich samen met Moni, grasisgroen, Swifty en Miek1999 ergens in Xuilemveld bevinden? Of gaan ze met Molcrazy en Duncton verder op onderzoek naar de schat?

En dan, die onschuldige Nieky. Gaat hij op bezoek bij Daisy?
A: Ja
B: Nee

In dit topic kun je stemmen, reageren, speculeren en discussiŰren! Je hebt t/m donderdag 29 juli 20:30 om te stemmen. Dan zal aflevering 14 van seizoen 2 verschijnen.
Frankje Lapi