Auteur Topic: [RPG] Maskerade  (gelezen 2354 keer)

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
[RPG] Maskerade
« Gepost op: 30-09-2020, 21:36:59 »

Text-based roleplay game
Maskerade op RealityNet is een zogeheten ‘Text-based roleplay game’ (gebaseerd op het Weerwolven-principe), waarbij creativiteit gebruikt wordt om in character te typen. Dit wordt gedaan in de derde persoon enkelvoud (Hij liep, zij zei, etc.). Omdat ik begrijp dat creatief schrijven niet iedereen even makkelijk af gaat, zullen deadlines ietwat langer zijn dan je wellicht van andere spellen gewend bent. Laat je overigens ook niet tegenhouden wanneer je geen diehard schrijver bent, het gaat uiteindelijk om het plezier en het maken van een spannend verhaal met z’n allen!

Het verhaal
Het is het jaar 1342. De kasteelheer van Kasteel Uyteraerdt houdt wel van een goed feestje. Daarom nodigt hij zijn gehele hofhouding en de dorpelingen van Sluimerpoel uit voor een speciaal gemaskerd bal. Echter, op de avond van het feest wordt er een gast vergiftigd, waarna deze sterft. Welke gast is schuldig? De andere gasten van het feest gaan op onderzoek uit. Het feit dat iedereen een masker draagt, maakt het vinden van de dader alleen maar moeilijker…

Kaarten
Rollenkaarten
Iedere speler krijgt via een privébericht drie kaarten toebedeeld. Een daarvan is de Rollenkaart. Dit geeft aan welke gast jij bent tijdens het gemaskerd bal en wat jouw invloed kan/gaat zijn tijdens het onderzoek. Welke Rollenkaarten er specifiek zijn, zal in de volgende post, de Gastenlijst, toegelicht worden.

Maskerkaarten
Wat is een gemaskerd bal zonder maskers? Precies, niks! Daarom zullen ook de Maskerkaarten willekeurig worden verdeeld onder de spelers. In principe is aan de Maskerkaart niet af te lezen wie er achter het masker schuilgaat. Het is goed om te weten dat je in je posts schrijft vanuit de toebedeelde Maskerkaart. Bijvoorbeeld: “De Vlinder maakte voorzichtig oogcontact met de Plaagdokter. Ze twijfelde even of ze hem herkende aan zijn flamboyante voorkomen en de wijze waarop hij zijn wijnglas vasthield.” Kortom: het is niet toegestaan om je rol te benoemen!

Schuldkaart
Tot slot ontvangt iedere speler een Schuldkaart. Hierop staat simpelweg ‘ONSCHULDIG’ of ‘SCHULDIG’. Ontvang jij laatstgenoemde, dan ben jij de dader en is het jouw taak om alle onschuldige gasten om te leggen. Uiteraard in het geniep, want ze mogen niet achter jouw identiteit komen!

Spelverloop
Wanneer iedereen de benodigde kaarten heeft ontvangen, start het spel. In mijn posts als verteller zal ik precies toelichten wanneer iemand in actie moet komen. Moet je bijvoorbeeld iets aan mij doorgeven, dan zal ik dit in de post verwerken én je hierover een privébericht sturen. Dit zal bij de meeste rollen zo gaan… Behalve bij de Dader!

De Dader gaat namelijk in het openbaar zijn of haar volgende slachtoffer aanwijzen. Hierover spreek ik als verteller voorafgaand aan het spel een signaal af. Dit signaal kan een subtiele actie zijn die het karakter uitvoert, een taalkundige aanwijzing of iets compleet anders. Dit uiteraard zo onopvallend mogelijk, want het kan het verschil maken tussen een succesvolle moord en dat je betrapt wordt.

Na iedere moord gaan de gasten met elkaar in conclaaf. Wie is de dader? Wie heeft zich verdacht gedragen? Is de discussie afgerond, dan zal er gestemd gaan worden via een privébericht. De Kasteelheer, een van de rollen, heeft daarbij als gastheer van het feest een dubbele stem.

Het spel gaat door totdat de Dader gepakt is, of alle onschuldige gasten dood zijn.

Wanneer moet ik wat doen?
Geen zorgen, alles wordt toegelicht in de posts van de verteller. Zo weet je precies wanneer je in actie moet komen. Verder staat het je uiteraard vrij om (in character) te posten wanneer je wilt, maar probeer ruimte vrij te houden voor anderen om te reageren. Ga ook niet invullen wat een ander karakter wel of niet doet, tenzij je daar toestemming voor hebt van de betreffende persoon.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [RPG] Maskerade
« Reactie #1 Gepost op: 30-09-2020, 21:38:07 »
Gastenlijst

In deze versie van Maskerade maken we gebruik van een beperkt aantal Rollenkaarten. In het oorspronkelijke spel wat ik heb ontwikkeld zijn er een aantal meer, maar om de speeltijd ietwat te beperken houden we het hierbij. Dat betekent dat er in totaal maximaal 12 spelers deel kunnen nemen.

Kasteelheer
De Kasteelheer heeft het recht om twee stemmen uit te brengen tijdens de stemming. Dit mag op één persoon zijn, maar ook op twee. Dit gebeurt via een privébericht, om de rol geheim te kunnen houden voor de andere spelers.

Jonkvrouw
De Jonkvrouw wordt enorm beschermd. Wanneer zij wordt vergiftigd, zal zij dit één keer overleven. Wordt ze daarna nog eens vergiftigd, dan zal ze wel sterven. De Jonkvrouw hoeft hiervoor geen actie te ondernemen.

Ridder
De Ridder heeft geen speciale gave, maar is het grote voorbeeld voor de Page. Trekt de Ridder de Schuldkaart, dan zal de Page ook schuldig zijn. In dat geval zullen er twee vergiftigingen volgen per ronde. De Ridder zal (indien schuldig) in contact worden gebracht met de Page middels een privébericht.

Page
Zie Ridder.

Hofnar
De Hofnar is in een gekke bui en onthult na iedere vergiftiging de Rollenkaart van een speler naar keuze. Vanaf dat moment mag de onthulde speler ook zijn rol benoemen in de posts. Het aanwijzen van de speler gebeurt middels een privébericht.

Heks
De Heks mag na iedere vergiftiging een speler naar keuze aanwijzen waarvan zij als enige de Schuldkaart mag bekijken. Het aanwijzen van de speler gebeurt middels een privébericht.

Beul
De Beul heeft het soms wat moeilijk om zich in te houden. Hij kiest dan ook één keer in het spel een verdachte die gedood wordt. Dit is een extra dood naast de verdenking van alle spelers. Het aanwijzen van de speler gebeurt middels een privébericht.

Alchemist
De Alchemist mag een keer in het spel een vergiftigde speler genezen en dus weer terug in het spel brengen. Dit gebeurt middels een privébericht.

Dorpeling
Geen gave.

Meedoen?
Wil je meedoen met Maskerade? Stuur me dan even een privé bericht, zodat we in dit topic zo veel mogelijk ontopic kunnen blijven!

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [RPG] Maskerade
« Reactie #2 Gepost op: 16-11-2020, 22:35:35 »
Er zijn nog een paar plekken vrij op de Gastenlijst! Wil je meedoen? Stuur me dan zeker nog een PM!  ::ok::

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [RPG] Maskerade
« Reactie #3 Gepost op: 17-12-2020, 12:15:48 »
Maskerade wordt voorlopig even in de ijskast gezet. Over een tijdje zullen de inschrijvingen ongetwijfeld opnieuw open gaan! :)