Waar zaten al die verborgen aanwijzingen nu, en hoe moest je uiteindelijk bij "De Code" uitkomen?Ik leg het uit:
De codes:In November begint het feest al met het teasen van dit spel. In mijn post van 4 november op het “Nakaart-Café” topic post ik een 6-letterige code. “gsqwhq” daarvoor staat er dat ik jullie niet blij wilde maken met een “Dooie mus” Laat dit nu net wel hetgeen zijn dat nodig was om bij het antwoord te komen. Dit was dan ook de grootste "in your face"-hint.
De tweede was er eentje voor een select groepje. Namelijk de mensen die aanwezig waren bij de live-listening van het RSN op 20 november. Daar heb ik namelijk mijn forumnaam als profielnaam weergegeven (DRenziboy), met wederom een 6-letterige code. “gv gbcm”. Hieraan is al te zien dat het om 2 woorden gaat.
De volgende hint was de hint waar men het meest over gediscussieerd heeft. Iets met een nonogram en een sleutel en een “Sleutelpuzzel.” De clue zat echter in de hoofdletters (Letterlijk het begin). Dit bericht bevatte precies 6 hoofdletters, ”sybnhp” de vorm van de nonogram was een sleutel, en de sleutel stond in de nonogram sleutel-puzzel, namelijk "De sleutel: Puzzel"
De vierde hint was er eentje waarbij ik vermoedde dat meer mensen deze op zouden pikken. Vlak voor de puntenverdeling was er op het RSN-29 een voorspelling gaande. Ik had toevallig ook een voorspelling gedaan, maar deze voorspelling ging aanvankelijk mis. Ik had toevallig in de quote 5x tussen 1-5 ingezet en 1x op 12-16. Als je dan bedenkt dat er precies 26 landen meededen en dit het aantal letters van het alfabet is, wordt het zoeken naar de juiste letters om bij deze code tot het antwoord te komen al een stuk makkelijker.
En toen de laatste hint was bij mijn eigen puntenverdeling te vinden, ik had voor ieder land een klein stukje commentaar gegeven. Zo ook voor mijn eigen land “Australië”. Iets wat je niet zo snel doet lijkt me. Hierin zat wederom een 6-letterige code, “dy uhue”
Maar deze rare 6-letterige codes. verwezen allemaal naar hetzelfde, de naam van het programma: “De Code” Alleen moest je de juiste sleutels vinden om ze te ontsleutelen.
Extra meta is natuurlijk het feit dat het allemaal ging om codes...

De nummers:Mijn alter ego DJ Renz is vanaf 1 januari plaatjes gaan draaien, allemaal met een verwijzing naar de songtekst van de laatste winnaar van het songfestival… Nemo met The Code