Top:
1. Wat ik geweldig vond de eerste paar opdrachten (volgens mij de markt en QQ) waren de speciale posities/ krachten gerelateerd aan ons oorspronkelijke jaar. Dat maakt dat iedereen zich speciaal voelde en ook een soort samenhorigheid ontstond. Ik snap dat zoiets later in het spel laster te implementeren zou zijn, omdat niet te voorspellen is wie af gaat vallen, maar een rolverdeling aan de hand van vragenlijsten bijvoorbeeld en daar speciale waardes aan vastmaken, iets waardoor iedere kandidaat speciaal wordt.
2. De video's die D*N insprak. Het geeft al sowieso een effort idee en ook dat meerdere media gebruikt kunnen worden ter introductie van een opdracht.
3. Ik ben er deze editie zelf toch een beetje paranoia van geworden, maar kandidaten gedijen bij een soort zekerheid gedurende het spel. Niemand wil eruit liggen (dat sowieso) door een spelelement, gewoon afrekenen op de tests en dat is gelukkig elke keer zo geweest.
4. Het onderdeel van verblijfplaatsen. Volgens mij willen we het allemaal zo realistisch mogelijk maken op een dwaze manier. Elke ronde nieuwe tenten, hotels, kamers, de kandidaten moeten daar ook een beetje het toneelspel bij opvoeren, maar dat is een deel van het hele spel. En zelf vond ik de toevoeging van Pokémonnamen natuurlijk prijzenswaardig. Echter, ik denk dat het nog veel groter kan. Op Discord maakte ik bijvoorbeeld speciale kanalen per kamer. Iets wat hier moeilijk kan, maar hierbij kun je bijvoorbeeld dat eerdere principe van speciale krachten toepassen in een opdracht.
5. De kandidaattopics. Ze weren niet vaak benut, maar ik zie er wel potentie in.
Tip:
1. Het leek er heel erg op dat jullie als hosts naast elkaar leefden bij het uitvoeren van de opdrachten. Een van de een, de ander van de ander, voor een totaal van twee per week. In theorie lijkt dat goed, maar er waren ook punten in het spel waarop ik dacht dat er wel (wat eerder) door de andere co-host kon worden bijgesprongen. Dat is geen verwijt, maar een goede communicatie en elkaar aanvullen waar kan.
2. Ik zal het toch nogmaals eens zeggen, opdrachten waarbij je niet mag opzoeken zijn niet van deze tijd. We leven op internet en er is geen garantie dat een toekomstig kandidaat zich daaraan gaat houden. Als algemene kennis wordt getoetst, bedenk er dan een restrictie omheen.
3. Dit is misschien echt muggenziften, maar ik snap niet zo goed waarom bij de executies de Vlaamse soundtrack en schermkleuren werden gebruikt. Ik vind die van Nederland veel harder en daarmee effectiever.
4. Ik denk dat er ook een soort betere verhouding moet komen tussen forum en Discord. Voornamelijk tijdens executies verdween haast de noodzaak van het topic of vice versa. Voor de kijker is het prima, maar het lijkt mij dat je de spelers zoveel mogelijk hier wilt hebben.
5. Dit punt haakt daar ook op aan. Het was gaande weg wel duidelijk dat er een tweedeling in de deelnemers zat. De ene helft die via Discord-chats communiceerde en de andere helft die volgens mij nog steeds de PMs prefereerde. Nu valt te betwisten of een chat echt voordeliger is geweest (gezien Catshee wel de finale heeft gehaald), maar ik denk wel dat het nodig is om iedere kandidaat gelijk te behandelen. Als er een andere ruimte is waarin de kandidaten samen kunnen komen buiten het forum om, dan moet iedere kandidaat daar zitten. Ik wil absoluut niet zeggen dat alles verhuist moet worden, maar indien mogelijk allemaal en anders allemaal niet. Ik weet nog dat er op zo'n ander forum Skype verplicht werd voor de deelnemers. Ik vind het niet gek om zoiets ook hier te implementeren.