Nee, want Rik zegt duidelijk "De Mol is vlak langs jullie gevaren". Als ze allemaal tegelijk op het water zouden zitten, dan zouden ze behalve tijdens hun eigen beurt met de camera vier kunnen hebben zien dat er een bootje vlak achter de boot van de kandidaat met de camera langs ging. Dan zou de kandidaat die als eerste ging sterk in het nadeel zijn en degenen die later gingen zouden precies weten wanneer ze zouden moeten opletten op dat bootje dat praktisch langszij komt.
Dus: 
Tenzij ze allemaal vlak langs elkaar gevaren zijn. (Alleen kregen wij dat door de montage niet gezien). Dan ging het dus niet om het spotten van 1 persoon, maar om het er uit pikken van de juiste persoon.
@Martje als het klopt wat jij schrijft, is het dan niet raar dat Rik het ‘Vrijstelling’ noemt? Als ze allemaal de mol zouden spotten en dus weten wie de mol is, dan geeft dat ze niet automatisch allemaaleen vrijstelling. Want d.m.v. de testen valt er altijd iemand af. Al maak je de test 100% goed, als jij langzamer bent dan de rest, dan lig je er toch uit.
Maar ja, mijn theorie klopt dan ook niet 100%. Want stel je kon een vrijstelling verdienen als je de mol wist te fotograferen (terwijl alle kandidaten op het water waren). Ook dan kan het gebeuren dat ze allemaal de mol op de foto kregen. En allemaal die vrijstelling lijkt me sterk. Ik denk dus dat er meer achter zit en gok (en hoop) dat we daar nog meer over gaan zien in extra materiaal of in de volgende aflevering. Zeker nu we door het extra beeldmateriaal van vandaag weten dat Laetitia Thomas voorbij heeft zien varen en toch had ze geen vrijstelling. Én we weten dat zowel Thomas als Everon Fresia hebben gezien op haar bootje.